شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-04
کد خبر: 86421 |
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۴ |
ارسال به دوستان
پ

با مشخصات فنی و ظاهری کامل «ری‌را» محصول جدید ایران خودرو آشنا شوید+تصاویر

خودرو ری را در تیرماه ۱۴۰۱ به عنوان اولین کراس اور ملی توسط شرکت ایران خودرو معرفی شد.این خودرو، بر اساس سکوی IKP1 ایران‌خودرو ساخته شده‌است. 

اقتصادسنج| در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو که در تاریخ ۲۳ آبان ۱۴۰۲ ماه کار خود را آغاز کرد، و پذیرای علاقه مندان به این حوزه بود. در این رویداد خودرویی، خودروسازان بخش دولتی و خصوصی نظیر ایران خودرو، سایپا، کرمان موتور، بهمن موتور، مدیران خودرو، آمیکو و همچنین شرکت هایی همچون مپنا حضور یافته اند. گروه صنعتی ایران خودرو در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو برای نخستین بار خودروی ریرا،  را بدون قفس شیشه ای و… به نمایش درآورده است.

ماجرای اگزوز خودرو برقی ری‌را 

اگزوز خودرو برقی ری‌را

در نمایشگاه تحول صنعت خودرو دو اگزوز خودرو ری را توجه خیلی‌ها را به خود جلب کرد و انتقاداتی نیز به همراه داشت.

طرح سوال از سوی بسیاری از مخاطبان درخصوص علت قرار داشتن اگزوز در خودرو برقی نشان داد که عموم، آشنایی چندانی با ساختار خودرو برقی نداشته و نمایش ری‌را سبب شد تا مردم با ترندهای روز جهانی در استایل این خودروها آشنا شوند.

اگزوزهای نمایشی و اصطلاحا فیکی که در ری‌را به کار رفته در طراحی خودروهای برقی شرکت‌های معتبری مانند بنز، بی ام دابلیو و پورشه نیز به کار می‌رود (fake exhaust) و از سوی متخصصان و فعالان صنعت خودرو شناخته شده است و منافاتی با فناوری و عملکرد خودرو برقی ندارد و برای زیبایی در برخی مدلها به کار رفته است.

دلیل نامگذاری ماشین ری را ایران خودرو

بر اساس گفته خطیبی مدیر عامل اسبق ایرانخودرو، بعد از راه‌اندازی خط رنگ و تکمیل خط پرس، بخش زیادی از خودرو ری را در سایت ایران خودرو مازندران (بابل) تولید می‌شود و به همین دلیل نیز نامگذاری آن، ریشه در فرهنگ و ادبیات خطه شمالی کشورمان (محل تولد این خودرو) دارد. همچنین نام ریرا که بصورت فارسی، روی این محصول جدید، حک خواهد شد، نام یکی از آثار نیمایوشیج است.

ظاهر خودرو

مشخصات ظاهری خودرو ری را

ری‌را ایران خودرو به طور کلی ابعادی شبیه به پژو ۲۰۰۸، رنو کپچر، نیسان جوک و این دست کراس اور های میکرو سایز دارد.زبان طراحی این کراس اوور جدید ایرانخودرو کاملا با متد روز طراحی دنیا همخوانی دارد و با نگاه به ماشین  ری را، تشابه زیادی میان استایل این خودرو و برخی محصولات بروز خودرسازان خارجی مانند هیوندای سانتافه، هیوندای کنا، برخی محصولات پژو و حتی استون مارتین قابل مشاهده است.تاثیر سبک و زبان طراحی امروزی دنیای خودرو در نمای جلوی ریرا ایرانخودرو به وضوح دیده می شود؛ به صورتی که مجموعه چراغ ها و سپر جلو و…، شباهت بسیاری با سانتافه جدید دارند.

آپشن های خودرو

طی مراسم معرفی نسخه کانسپت K125 در مرکز تحقیقات ایران خودرو به خبرنگاران گفته شد که نسخه فول آپشن خودرویی که هم اکنون می دانیم نام آن ری را است امکاناتی نظیر ۶ کیسه هوا در ۱۰ نقطه، رادار نقطه کور، سنسور نور و باران، سقف پانورامای برقی، اتوهلد، ترمز پارک برقی، کی لس استارتر، شارژر بی سیم گوشی موبایل، گرمکن صندلی های جلو و… را خواهد داشت که این خودرو را خودرویی غنی به لحاظ امکانات معرفی می کند.

اولین خودرو ایرانی با آینه هوشمند

آینه هوشمند خودرو ری را

براساس آخرین اطلاعات بدست آمده در لیست تجهیزات خودرو ریرا، این محصول جدید ایران خودرو، نخستین خودرو ایرانی با «آینه هوشمند» است. این خبر را شرکت شفق دانا، سازنده آینه خودرو ریرا، اطلاع‌رسانی کرده و به همین دلیل در جریان هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو که در آبان‌ماه ۱۴۰۱ برگزار شد، از نسخه اولیه آینه هوشمند ریرا نیز رونمایی کرده است.آینه هوشمند ریرا، بصورت برقی تنظیم می‌شود و بازوبسته شدن آن نیز برقی است اما مهم‌ترین ویژگی آن، نصب دوربین جانبی در زیر آینه بوده که به راننده این امکان را می‌دهد تا با کمک دوربین‌های جلو و عقب خودرو، تصویر ۳۶۰ درجه‌ای از نمای اطراف ریرا را مشاهده کند.

 

کابین و امکانات داخلی خودرو

فضای داخلی خودرو ری را

کیت طراحی داشبورد ری را مطابق با المان های روز و بنچ مارک های درستی صورت پذیرفته است. با قرار گرفتن پشت فرمان ری را، یک غربیلک دوشاخه و کاملاً به روز را پیش چشمان خود دارید و در پشت آن یک کلاستر و مانیتور یکپارچه مشاهده می شود. در قسمت پایین مانیتور خودرو هم دریچه های تهویه، کلیدهای گرم‌کن صندلی و سپس پنل تنظیمات سیستم تهویه دو ناحیه ای ری را دیده می شود.از دیگر مواردی که در کابین ری را کاملاً خودنمایی می کند، دسته دنده خلبانی آن است؛ این دسته دنده الکترونیکی مربوط به محصولات پژو است.

نسخه سه این خودرو به امکاناتی مانند سقف دید وسیع برقی، حسگر نور، حسگر باران، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی، نگهدارنده خودکار، دسته دنده برقی، شارژر بی‌سیم، پیشخوان رقومی، کلید روشن دکمه ای، نمایشگر لمسی، صفحه کیلومتر دیجیتال، آشکارساز نقطه کور، آشکارساز خطی، حسگر فشار باد و دمای چرخها، فناوری نورگسیل چراغ‌ها و… مجهز خواهد بود.

از دیگر امکانات خودرو ری را به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

کیسه هوا
کیسه هوای راننده و سرنشینان جلو و جانبی، مجموعاً ۴ کیسه هوا
سیستم صوتی
صفحه نمایش ۱۲ اینچی لمسی، دارای ۹ بلندگو
ترمز و پایداری
HSA – HDA – ESC – TCS – ABS – EBD – BAS
دیگر امکانات
سقف پانوراما، سنسور نور، سنسور باران، فرمان کمکی برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، رادار نقطه کور، سیستم پایش فشار باد تایرها، دوربین ۳۶۰ درجه، رینگ ۱۸ اینچی آلومینیومی، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه های جانبی تاشو برقی، چراغ مخصوص روز، روکش چرمی صندلی و غربیلک فرمان، کروز کنترل

مشخصات فنی خودرو 

قلپ تپنده کراس اوور ملی موتور جدید EFP است این موتور نمونه ارتقا یافته موتور EF7 توربو است و بر روی ری را ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. طبق اعلام ایران خودرو، ری را می‌تواند در مدت ۱۰.۴ ثانیه سرعت صفر تا صد کیلومتر را طی کند. با وجود وزن بالای ۱۴۲۵ کیلویی خودرو، مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۷ لیتر به ازای صد کیلومتر پیمایش اعلام شده که منطقی و مناسب به نطر می‌رسد. در مرحله نخست تولید ری را، از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DAE (مشابه تارا و دنا) برای انتقال قدرت استفاده می‌شود.

مشخصات فنی خودرو ری را

مزایا و معایب خودرو ری را 

از جمله مزایا این کراس اوور برقی ملی می‌توان به طراحی نسبتاً بهتر در مقایسه با خودروهای داخلی و برخورداری از امکانات مطلوب تری اشاره‌ کرد. و معایب این خودرو می‌توان در قدرت کمتر نسبت به پژو ۲۰۰۸ و مشابهت فنی با خودروهای ارزان‌تر جستجو کرد.

قیمت ماشین ری را ایران خودرو

همانطور که گفتیم، کراس اور K125 برای جانشینی پژو ۲۰۰۸ فرانسوی، راهی بازار کشورمان می‌شود. ضمن اینکه ایران خودرو از همان ابتدا می‌خواهد موتور توربوشارژ با گیربکس اتومات، روی آن نصب کند.

پس با این اوصاف، نباید منتظر خودرویی ارزان باشیم! اما به هرحال و با توجه به قیمت مدل‌های اتوماتیک خودرو تارا، می‌توان چنین حدس زد که قیمت ریرا ایران خودرو، احتمالا حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان خواهد بود

سوالات متداول

موتور ری را چیست؟

این خودرو به موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ مجهز شده که می تواند حداکثر ۱۶۸ اسب بخار و ۲۴۵ نیوتن متر را تولید کند و گیربکس نصب شده روی آن ۶ سرعته خودکار است.

اشتراک پژو ۲۰۰۸ و ریرا در چه مواردی مشاهده می‌شود؟

تنها بخش مشترک بین ایکو ریرا و پژو ۲۰۰۸، ابعاد و اندازه این دو خودرو است. ریرا مشخصات فنی متفاوتی نسبت به پژو ۲۰۰۸ دارد و به طور کامل یک خودرو جدید به حساب می‌آید.

آیا ماشین ری‌را قابلیت آفرود دارد؟

خیر، ایکو ریرا یک کراس‌اوور تک دیفرانسیل است و قابلیت آفرود ندارد. از این رو تنها برای استفاده در خیابان‌ها و جاده‌های آسفالته مناسب خواهد بود.

 

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید