جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-19
کد خبر: 43723 |
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰:۲۱ |
ارسال به دوستان
پ

چگونه بنگاه معاملات املاک راه‌اندازی کنیم؟

مشاور املاک شغل پر درآمدی است که خیلی از وابستگی های اداری را ندارد و بدون در نظر گرفتن ساعت کاری مشخص و چهار چوب های اداری می توان درآمد بالایی از آن کسب کرد. البته که تا حدودی این طرز فکر درست است. شغل مشاور املاک، وابستگی های اداری ندارد؛ اما به شدت وابسته به مشتری مداری است در این شغل ساعت کاری مشخصی برای کار کردن تعریف نشده است. اگر تصمیم دارید که شغل مشاور املاک را انتخاب کنید باید بدانید راه پرفراز و نشیبی در انتظار شماست و برای رسیدن به موفقیت و درآمد بالا باید بسیار تلاش کنید. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با چند راه‌کار ساده و مفید در راستای رسیدن به اهداف و موفقیت های شغلی در زمینه مشاور املاکی آشنا کنیم.

اقتصادسنج| اکوپدیا؛ مشاور املاک یا بنگاه معاملات املاک شغل پر درآمدی است که خیلی از وابستگی های اداری را ندارد و بدون در نظر گرفتن ساعت کاری مشخص و چهار چوب های اداری می توان درآمد بالایی از آن کسب کرد. البته که تا حدودی این طرز فکر درست است. شغل مشاور املاک، وابستگی های اداری ندارد؛ اما به شدت وابسته به مشتری مداری است در این شغل ساعت کاری مشخصی برای کار کردن تعریف نشده است. اگر تصمیم دارید که شغل مشاور املاک را انتخاب کنید باید بدانید راه پرفراز و نشیبی در انتظار شماست و برای رسیدن به موفقیت و درآمد بالا باید بسیار تلاش کنید. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با چند راه‌کار ساده و مفید در راستای رسیدن به اهداف و موفقیت های شغلی در زمینه مشاور املاکی آشنا کنیم.

بنگاه املاک چیست؟

خرید آپارتمان یا ملک یکی از مهم‌ ترین اقداماتی است که هر فرد در زندگی خود انجام می‌ دهد، بنابراین استفاده از مشاور املاک بسیار ضروری است تا بتوانیم هنگام خرید ملک به‌ خصوصی با وجود سودجویان، دلالان و کلاهبردارانی که باعث می شوند افراد ضررهای جبران ناپذیری ببینند، جلوگیری کنیم. بعد از راه ‌اندازی بنگاه املاک شما به ‌عنوان واسطه بین خریداران و فروشندگان املاک و مستغلات عمل می‌کنید، اگرچه یک آژانس املاک نیز ممکن است به طور مستقل کار کند. در آژانس املاک، تعدادی از مشاوران املاک وجود دارند که به‌ عنوان نماینده مشتریان فعالیت می‌کنند. آن‌ها ملک را خرید و فروش می‌کنند؛ بنابراین مشاور املاک را می‌توان فردی یا گروهی از افرادی دانست که در یک دفتر مشاوره مشغول به کار هستند و دارای صلاحیت بالا و دانش کافی در زمینه خرید ملک هستند.

وظایف مشاور املاک 

۱_ مشاور املاک باید صادق، عادل و بی طرف باشد. مثلا با صداقت از یک ملک تعریف کنند، یا قیمت عادلانه ای روی ملکی که برای خرید یا فروش به آن‌ها سپرده شده است بگذارند و هم‌چنین اگر با طرف معامله آشنا هستند، حمایت ناحقی از آن شخص نکنند.

۲_ مشاورین املاک باید لیستی از ملک هایی که برای فروش به آن ها سپرده شده تهیه کنند و ملک ها را بر اساس مشخصاتی مانند: متراژ، قیمت، موقعیت جغرافیایی، امکانات و… طبقه بندی کنند تا وقتی خریداری به آن‌ها مراجعه کرد و مشخصات ملک مورد نظرش را گفت، بتوانند سریع تر و راحت تر به او کمک کنند.

۳_ مشاور املاک باید بررسی کند که آیا ملکی که برای فروش به آن‌ها سپرده شده است، سند دارد اگر دارد از چه نوعی است، آیا مشخصات صاحب ملک با مشخصات درج شده در سند یکی است، آیا سند آزاد است و رهن بانک یا دادگاه نیست. مشاورین املاک باید بررسی کنند که صاحب ملکی که به آن ها سپرده شده است، یک نفراست یا چند نفر؟ اگر صاحب ملک چند نفر هستند، آیا همه آن‌ها راضی هستند که ملک فروخته شود؟

۴_ مشاورین املاک باید بررسی کنند که ملک مورد نظر، خالی است یا در آن مستاجر زندگی می کند. اگر ملک، مستاجر داشته باشد، باید فروشنده ملک، درباره پول رهن و یا اجاره و زمان تخلیه با خریدار به توافق برسند.

۵_ از دیگر وظایف مشاور املاک، بررسی هویت خریدار و فروشنده است. به این منظور، مشاور املاک از خریدار و فروشنده کارت ملی و شناسنامه را باید دریافت و بررسی کند.

۶_ اگر یک طرف معامله فرد بی سواد یا کم سواد یا پیر و یا خیلی جوان بود، وظیفه مشاور املاک است که از او بخواهد که آشناهای درجه یک او که باسواد هستند، در زمان معامله حاضر باشند.

۷_ گاهی وکیل یکی از طرفین معامله به جای خود او در زمان معامله حاضر میشود که وظیفه مشاور املاک هست که وکالت‌نامه و مدارک هویتی وکیل را بررسی کند.

۸_ مشاور املاک باید بین خریدار و فروشنده جلساتی برای صحبت کردن و به توافق رسیدن فراهم کند. در این جلسات مشاور املاک باید سعی کند بین دو طرف بحثی پیش نیاید و هم‌چنین زمان را مدیریت کند تا وقت دوطرف گرفته نشود.

 مشاور املاک

 

قبل از راه اندازی آژانس املاک چه باید کرد؟ 

راه اندازی آژانس املاک ماهیتی چند مرحله‌ای دارد. اما قبل از آن، یک مشاور املاک حرفه‌ای باید از خود بپرسد که آیا هم‌چنان تقاضا برای خرید و فروش مسکن به قوت خود باقی است؟ ممکن است در شهرستان‌های کوچک رونق خرید و فروش کم بوده‌؛ اما در شهرهای بزرگ درست برعکس این مورد باشد. یا در شهرهای شمالی کشور خرید و فروش رشد بالایی را نشان دهد. بنابراین مشاور املاک باید ابتدا در این زمینه اطلاعاتی کسب کند. پس از اطمینان از وجود تقاضا برای مسکن، مشاور املاک باید مکانی مناسبی برای بنگاه خود پیدا کنید. در ادامه دو مرحله مهم را توضیح می دهیم:

مرحله اول قبل از راه‌اندازی آژانس املاک

اجاره مکان مناسب اولین قدم است. مکانی که البته باید دارای شرایطی باشد که در آیین ‌نامه اتحادیه مشاوران املاک ذکر شده و برخی از آن‌ها برای موفقیت شغل مشاور املاک ضروری است. حداقل متراژ مغازه برای راه ‌اندازی بنگاه املاک ۱۲ متر مربع است. این عدد توسط اتحادیه مشاوران املاک مشخص شده و ممکن است در برخی شهرها بیشتر در نظر گرفته شود. در انتخاب مکان مناسب به مواردی مانند بازار املاک منطقه و میزان آشنایی با محله توجه کنید. هنگام انتخاب مغازه به دسترسی و دید آن توجه کنید. هم‌چنین مغازه خوب باید دکوراسیون مناسب داشته باشد.

مرحله دوم

اخذ مجوز تخصصی راه ‌اندازی بنگاه املاک برای کسانی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند ضروری است. مجوز تخصصی بنگاه املاک توسط اتحادیه مشاوران املاک صادر می‌شود و دریافت آن شرایط خاصی دارد.

_متقاضی پروانه بنگاه تخصصی املاک باید دارای حداقل مدرک دیپلم باشد.

_ شرط تأهل الزامیست.

_ متقاضی مجوز نمایندگی املاک تخصصی باید به مدت ۶ ماه در دوره‌های آموزشی شرکت کند. این دوره‌ها توسط مدارس مورد اعتماد اتحادیه مشاوران املاک برگزار می‌شود.

_ برگزاری دوره آموزشی ۴۵ ساعته برای متقاضیان راه ‌اندازی بنگاه املاک در بنگاه معاملات ملکی از دیگر شرایط اخذ مجوز تخصصی بنگاه معاملات ملکی است.

چگونگی دریافت پروانه کسب

 مرحله اول

_ ابتدا درخواست خود را کتبا به اتحادیه دهید.

_ درخواست شما ثبت می شود و به شما رسید یا کدرهگیری می دهند.

_ گروه بازرسی اتحادیه از محلی که شما برای تاسیس مشاور املاک خود مشخص کردید، بازدید می‌کنند.

_ درخواست شما را در هیئت مدیره بررسی می کنندو به شما پاسخ کتبی می دهند.

مرحله دوم

_ سند مالکیت یا اجاره نامه ملک که باید به اسم خودتان باشد.

_ مبایعه نامه باید به اسم خودتان باشد.

_ حکم قطعی دادگاه که ضرورت تنظیم سند اجاره را نشان می دهد.

_ رسید پرداخت اجاره بها.

_ قرارداد ادارات و سازمان های دولتی مختلف و نهادها و شرکت‌ها

_  آقایان متقاضی راه اندازی مشاور املاک (همان‌طور که قبلا اشاره کردیم)، باید مدارکی مثل گواهی پایان خدمت یا گواهی معافیت دائم داشته باشند.

هم‌چنین در این مرحله باید سوابق کاربری محل مشاور املاک خود را ارائه بدهید، که مدارک لازم برای این مرحله به شرح زیر است:

_ اصل و کپی صفحات شناسنامه

_ اصل و کپی کارت ملی

_ تاییدیه کدپستیِ اداره پست منطقه خود

_ کپی مدرک تحصیلی

_ ۱۲ تا عکس پرسنلی

مرحله سوم

در این مرحله باید یک سری مدارک برای تکیل شدن پرونده مشاور املاک‌تان ارائه بدهید. این مدارک به شرح زیر است:

_ گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر

_ گواهی نداشتن سوء پیشینه کیفری

_ موافقت اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی نسبت به صلاحیت شما و محل مورد نظرتان برای تاسیس مشاور املاک

_ گواهی گذراندن دوره آموزش

_ گواهی اداره مالیات برای تشکیل پرونده پرداخت مالیات

_ دادن کد شناسه ده رقمی و الصاق به پرونده کسب

_ اختصاص برچسب شناسه صنفی که با کد ده رقمی مطابقت دارد

وسایل مورد نیاز مشاور املاک چیست؟

وسایل مورد نیاز برای مشاور املاک بر اساس نوع املاکی که شما قصد راه‌اندازی آن را دارید می‌تواند متفاوت باشد. مثلا اگر قصد دارید یک بنگاه املاک سنتی یا مدرن راه‌اندازی کنید، به وسایل زیر نیاز دارید:

بنگاه املاک سنتی

۱_ حداقل یک میز و صندلی

۲_ یک عدد کامپیوتر برای انجام کارهایی مثل دریافت کد رهگیری

۳_ یک عدد پرینتر که با قابلیت اسکن، برای پرینت گرفتن از مدارکی مثل: سند، مدارک هویتی، چک‌ها و…

۴_ یک خط تلفن

بنگاه املاک مدرن

اگر به این فکر می‌کنید که چگونه مشاور املاک مدرن تاسیس کنیم، به وسایل دیگری هم برای تاسیس مشاور املاک نیاز دارید. از جمله:

۱_ تعدادی کامپیوتر

کاربرد این کامپیوترها می‌تواند برای ثبت آگهی در سایت‌هایی مثل دیوار و شیپور یا فایل‌یابی از سیستم‌های فایلینگ باشد. تعداد این کامپیوترها بسته به مدل کاری شما و تعداد کارشناسان فروشی که در آژانس املاک شما مشغول به کار هستند می‌تواند متفاوت باشد.

۲_ یک یا چند خط تلفن

تعداد تلفن‌ها نیز متناسب با مدل کاری شما می‌تواند متفاوت باشد. در صورتی که بخواهید بر هر یک از مشاورین یک میز یا کانتر در نظر بگیرید، نیاز است به همان تعداد دستگاه تلفن فراهم کنید.

۳_ نرم افزار مدیریت فایل

در صورتی که مدرن کار می‌کنید و چندین کارشناس فروش در دفتر املاک شما مشغول به کار هستند، قطعا به یک نرم افزار مدیریت فایل نیاز دارید.

۴_ اتاق جلسات

قطعا یک آژانس املاک حرفه‌ای باید دارای یک اتاق مخصوص جلسات باشد تا جلسات فروش در فضایی آرام و کنترل شده برگزار شود.

۵_ مودم و اشتراک اینترنت

برای انجام کارهایی مثل فایل‌یابی، درج آگهی در سایت‌های آگهی مثل دیوار و شیپور و…

مشاور املاک

مزایای شغل مشاور املاک

راه ‌اندازی بنگاه املاک و مستغلات در کنار تمام سختی‌ها و چالش‌هایی که دارد، مزایایی نیز دارد. مشاور املاک نیز به‌عنوان شغل در آژانس املاک از مزایای ویژه‌ای برخوردار است. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های شغل مشاور املاک این است که هر فردی با هر سطح تحصیلی می‌تواند با گذراندن آموزش‌های لازم وارد آن شود. یک مشاور املاک باید روز به‌ روز مهارت و دانش خود را در این زمینه ارتقا دهد. از آن‌جایی که تخصص، مهارت و دانش از مهم‌ ترین عوامل این شغل است، با برخی از مهم‌ترین مزیت‌های شغل مشاور املاک آشنا می‌شویم.

 درآمد بالا

مشاور املاک یکی از مشاغلی است که پتانسیل بالایی برای درآمد بالا دارد. زیرا معامله در زمینه مسکن، یکی از گران‌ ترین کالاهای خرید و فروش در جامعه باشد. از این ‌رو بسیاری از افراد با هدف کسب درآمد بالا راه ‌اندازی بنگاه املاک می‌کنند و به ‌عنوان مشاور املاک مشغول به کار هستند. از آن‌جایی که مسکن یکی از بخش‌های ضروری زندگی مردم محسوب می‌شود، می‌توان به آینده آن امیدوار بود.

می‌تواند شغل دوم شما باشد

یکی از مزایای مشاور املاک بودن، آزادی زمان است. به این معنی که مشاور املاک محدود به زمان نیست و کنترل دقیقی بر زمان خود دارد و می‌تواند در کنار این شغل به فعالیت‌های دیگری نیز بپردازد.

تخصص و تجربه

همان‌طور که گفتیم یکی از مزیت‌های راه ‌اندازی بنگاه املاک این است که هر فردی با هر سطح تجربه و دانش می‌تواند در این شغل فعالیت کند. اما باید توجه داشت که داشتن تجربه و مهارت لازم در این زمینه کاری منجر به بازدهی بیشتر و درآمد بیشتر می‌شود، بنابراین مشاور باید بخشی از وقت خود را به آموزش و کسب مهارت اختصاص دهد تا در این شغل پیشرفت خوبی داشته باشد.

معایب شغل مشاور املاک

شغل مشاور املاک در کنار تمام مزایا، معایبی نیز دارد. معایبی که افراد در راه ‌اندازی بنگاه املاک و کار مشاور املاک یا به آن توجه نمی‌کنند و یا نادیده می‌گیرند. برخی از معایب مشاور املاک به شرح زیر است:

رقابت بالا

در هر شغلی رقابت وجود دارد. رقابت سالم باعث رشد کسب و کار می‌شود. اما اگر رقابت قوی وجود داشته باشد، کار برای افراد جدید دشوار می‌شود؛ بنابراین افرادی که به‌ تازگی وارد این عرصه کاری راه ‌اندازی بنگاه املاک شده‌اند، باید تلاش و پشتکار بیشتری برای رسیدن به شرایط مطلوب داشته باشند.

 مسائل حقوقی

اکثر افرادی که به تازگی یک بنگاه املاک راه ‌اندازی کرده‌اند یا به‌عنوان مشاور در این زمینه فعالیت می‌کنند، بار قانونی قراردادهای ملکی را نمی‌دانند یا توجهی ندارند. اگر یک مشاور املاک به جنبه‌های حقوقی قراردادها توجه نکند، ممکن است با مشکلاتی مانند دعاوی ملکی مواجه شود.

نوسانات و رکود بازار مسکن

همان‌طور که گفته شد بازار مسکن یکی از بخش‌های مهم جامعه است و می‌توان به آینده آن امیدوار بود؛ اما باید توجه داشت که هر بازاری با فراز و نشیب همراه است. این نوسانات و پیش بینی آن‌ها را نادیده گرفت و عمل کرد.

سخن پایانی

امروزه راه ‌اندازی بنگاه املاک و کار به ‌عنوان مشاور املاک یکی از مشاغلی است که طرفداران زیادی دارد. مشاور املاک فردی با تجربه است که با شناخت کامل از بازار املاک، مشاوره تخصصی به خریداران و فروشندگان ملک می‌دهد و شرایط معامله سودآور را برای طرفین فراهم می‌کند و از طریق پورسانتی که دریافت می‌کند درآمد بالایی کسب می‌کند. در این زمینه کاری، در کنار همه مزیت‌ها، رقابت بالایی وجود دارد، بنابراین برای موفقیت در آن، باید دانش و مهارت زیادی در این زمینه کسب کنید. یکی از راه‌های کسب دانش و مهارت لازم برای راه ‌اندازی بنگاه املاک و کار به ‌عنوان مشاور املاک شرکت در دوره‌های آموزشی اتحادیه مشاوران املاک است.

سهیلا حسن وند|

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید