جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 20085 |
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱ |
ارسال به دوستان
پ

وین بهترین و دمشق بدترین شهرها برای زندگی/ تهران در رتبه ۱۰ بدترین ها/ استانبول بدترین در اروپا

بهترین و بدترین شهرهای جهان برای زندگی کدامند؟ هر کسی ممکن است پاسخ متفاوتی به این پرسش متناسب به علائق یا دغدغه های فردی، اجتماعی یا اقتصادی بدهد؛ اما «زیست پذیری شهری» عنوانی است که به ما می گوید کدام شهرها با چه ویژگی هایی مکان بهتری برای زندگی محسوب می شوند.

 

به گزارش اقتصادسنج، بهترین و بدترین شهرهای جهان برای زندگی کدامند؟ هر کسی ممکن است پاسخ متفاوتی به این پرسش متناسب به علائق یا دغدغه های فردی، اجتماعی یا اقتصادی بدهد؛ اما «زیست پذیری شهری» عنوانی است که به ما می گوید کدام شهرها با چه ویژگی هایی مکان بهتری برای زندگی محسوب می شوند.

در همین رابطه، واحد هوش اکونومیست در گزارشی بهترین و بدترین شهرهای جهان برای زندگی را بر اساس ۵ شاخص عمده از جمله ثبات، مراقبت های بهداشتی، فرهنگ و محیط زیست، آموزش و زیرساخت رتبه بندی کرده است.

وین بهترین شهر جهان برای زیستن

بسیاری از قابل زندگی‌ترین شهرهای جهان در نسخه امسال در اروپای غربی هستند؛ وین برای سومین بار در پنج سال گذشته مقام اول را به خود اختصاص داد. کپنهاگ و زوریخ هم به جمع پنج شهر برتر راه یافتند.

بهترین شهرهای جهان وین

بازگشایی سریع میانگین نمرات زیست‌پذیری این منطقه را به چیزی نزدیک به قبل از همه‌گیری بازگردانده است و آن را به قابل زندگی‌ترین منطقه در سطح جهان تبدیل کرده است.

در فهرست کل شهرهای مورد بررسی در جهان، همه به جز یکی از ده جهش بزرگ سال در رتبه‌بندی در اروپای غربی بوده است و در بین این ده شهر تنها لس‌آنجلس بوده که ۱۸ پله صعود داشته اما اروپایی نبوده است.

بهترین شهرها برای زندگی

سه شهری که بیشترین بهبود رتبه را داشتند در آلمان بودند: دوسلدورف، فرانکفورت و هامبورگ. البته همه قسمت‌های قاره از پیشرفت‌های یکسانی برخوردار نبودند. به عنوان مثال، شهرهای اروپای شرقی با سرعت کمتری در مسیر بهبود قابلیت زیست‌پذیری است. میانگین شاخص زیست‌پذیری در شرق اروپا اکنون ۲۰ واحد کمتر از غرب این قاره است.

بدترین شهر اروپا؛ استانبول

استانبول، تنها شهر ترکیه که در این رتبه‌بندی قرار دارد، کمترین امتیاز را در اروپا داشته است. رهبری اقتدارگرایانه روزافزون در دوران رجب طیب اردوغان در کنار تورم شدید و افت شاخص‌های اقتصادی، کیفیت زندگی در استانبول را را کاهش داده و به اعتقاد اکونومیست آن را تبدیل به بدترین شهر اروپایی برای زندگی کرده است.

همچنین واحد هوش اکونومیست معتقد است باکو، پایتخت آذربایجان که یکی از فاسدترین کشورهای اروپا بر اساس سازمان شفافیت بین‌الملل است، بعد از استانبول دومین شهر کمتر قابل زندگی در اروپا است. طبق شاخص اکونومیست، امتیاز زیست‌پذیری باکو ۵۸ و استانبول ۵۷ است.

مسکو و سن پترزبورگ از روسیه هم دچار افت شدند، زیرا رژیم ولادیمیر پوتین بیشتر به سمت جنگ و خشونت متمایل شد. همچنین پس از حمله پوتین در اوایل سال جاری به اوکراین، تحلیلگران اکونومیست نتوانستند نظرسنجی خود را برای کیف، پایتخت اوکراین، به پایان برسانند. پایتخت اوکراین از سال ۲۰۱۴ در رده بندی اروپا یا آخرین یا در رتبه یکی مانده به آخر قرار گرفته است.

ده شهر بد جهان برای زندگی

ده شهر انتهایی رتبه بندی نسبتاً ثابت هستند. در لیست بدترین ها، شرایط زندگی در دمشق، پایتخت سوریه، در بدترین وضعیت است. همچنین طرابلس در لیبی، لاگوس در نیجریه و الجزیره در الجزایر نیز در فهرست بدترین های بعدی قرار دارند. جنگ‌ها، درگیری‌ها و تروریسم بزرگ‌ترین عواملی هستند که ۱۰ شهر با رتبه پایین را تحت تأثیر قرار می‌دهند که هفت شهر آن از خاورمیانه و آفریقا هستند.

این در حالی است که تهران امتیاز ۴۴ را به دست آورده و در سال ۲۰۲۲ با قرار گرفتن در جایگاه ۱۶۳ دهمین شهر بد جهان برای زیستن بود.

بدترین شرهای جهان دمشق تهران

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید