پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-18
کد خبر: 19641 |
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱ |
ارسال به دوستان
پ

هند در صدر فهرست زاد و ولد در جهان/ ۱ درصد نوزادان متولد شده ایرانی هستند

در هر چهار دقیقه، تقریباً ۱۰۰۰ نوزاد در سراسر جهان متولد می شوند. اما این نوزادان از نظر آماری بیشتر در چه کشورهایی به دنیا می آیند؟ کدام کشورها بر اساس جمعیت و نرخ زاد و ولد در برآوردهای سال ۲۰۲۲ به احتمال زیاد از ۱۰۰۰ نوزاد بعدی استقبال خواهند کرد؟

اکرم محمدی منش/ اقتصادسنج: در هر چهار دقیقه، تقریباً ۱۰۰۰ نوزاد در سراسر جهان متولد می شوند. اما این نوزادان از نظر آماری بیشتر در چه کشورهایی به دنیا می آیند؟ کدام کشورها بر اساس جمعیت و نرخ زاد و ولد(جهانی) در برآوردهای سال ۲۰۲۲ به احتمال زیاد از ۱۰۰۰ نوزاد بعدی استقبال خواهند کرد؟

با استفاده از داده‌های کتاب حقایق جهانی سیا، این گرافیک توسط Pratap Vardhan (آمار هند) تصویری از جمعیت‌شناسی جهان را ترسیم می‌کند و نشان می‌دهد که کدام کشورها بر اساس جمعیت و نرخ زاد و ولد در برآوردهای سال ۲۰۲۲ به احتمال زیاد از ۱۰۰۰ نوزاد بعدی استقبال خواهند کرد.

هند؛ صدر فهرست زاد و ولد 

با توجه به اینکه هند نزدیک به ۱.۴ میلیارد جمعیت دارد، جای تعجب ندارد که رتبه اول این فهرست را به خود اختصاص دهد. از هر ۱۰۰۰ نوزاد متولد شده، این کشور آسیای جنوبی تقریباً ۱۷۲ نوزاد را به خود اختصاص داده است.

هند در فهرست زاد و ولد در جهان

شایان ذکر است که در حالی که هند در رتبه اول فهرست قرار دارد، نرخ زاد و ولد این کشور (که تعداد کل تولدهای آن در سال به ازای هر ۱۰۰۰ نفر است) در واقع اندکی کمتر از میانگین جهانی است و به ترتیب ۱۶.۸ در مقایسه با ۱۷.۷ است.

هند در صدر فهرست زاد و ولد در جهان

چین که در این فهرست رتبه دوم را دارد، مشابه هند است؛ جمعیت بالا اما نرخ تولد نسبتاً پایینی نیز دارد. از سوی دیگر، نیجریه که در رتبه سوم این فهرست قرار دارد، دارای نرخ زاد و ولد بالایی است که تقریباً دو برابر میانگین جهانی است و ۳۴.۲ است.

همچنین طبق این گزارش، ایران با میانگین تقریبی ۹.۷۳ نوزاد از ۱۰۰۰ نوزاد متولد شده معادل حدود ۱ درصد در جهان را به خود اختصاص داده است. در این فهرست، ایران در جایگاه ۲۲ جهان قرار دارد.

۱ درصد نوزادان متولد شده ایرانی هستند

هند در فهرست زاد و ولد در جهان

 چرا نرخ تولد( زاد و ولد) در نیجریه اینقدر بالاست؟

عوامل درهم آمیخته مختلفی در این زمینه وجود دارد، اما یک دلیل اصلی این واقعیت است که اقتصاد نیجریه هنوز در حال توسعه است و از نظر تولید ناخالص داخلی سرانه در رتبه ۱۳۱ جهان قرار دارد.

به‌علاوه، دسترسی زنان به آموزش هنوز آن‌طور که می‌توانست گسترده نیست و تحقیقات نشان می‌دهد که این امر به شدت با نرخ تولد بالاتر همبستگی دارد.

نرخ رشد جمعیت جهان رو به کاهش است

در حالی که روزانه صدها هزار نوزاد در سراسر جهان متولد می شوند، شایان ذکر است که نرخ رشد کلی جمعیت جهان از دهه ۱۹۶۰ رو به کاهش بوده است.

این اتفاق به دلایل مختلفی رخ می دهد، از جمله:

افزایش ثروت در سراسر جهان، که طیق تحقیقات با زاد و ولد کمتر مرتبط است

سیاست های مختلف دولت ها باعث دلسردی خانواده های پرجمعیت می شود

تغییر جهانی از زندگی روستایی به شهری

انتظار می رود تا سال ۲۱۰۰، رشد جمعیت جهان به ۰.۱٪ کاهش یابد؛ اگر کشورها به‌درستی برای این تغییر جمعیتی آماده نشوند، خطرات اقتصادی زیادی را به همراه دارد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید