جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 28525 |
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۲ |
ارسال به دوستان
پ

بیکاری ۲۶ درصدی جمعیت جوان کشور در ۱۰ سال اخیر/ میانگین ۱۱.۴ درصدی بیکاری در کشور در یک دهه

نرخ بیکاری جوانان در ایران از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۲ به طور متوسط ۲۶.۰۱ درصد بوده است که در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ به بالاترین حد خود یعنی ۳۰.۴ درصد و در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ به پایین ترین حد خود یعنی ۲۲.۱ درصد رسیده است.

 

به گزارش اقتصادسنج، نرخ بیکاری جوانان در ایران از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۲ به طور متوسط ۲۶.۰۱ درصد بوده است که در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ به بالاترین حد خود یعنی ۳۰.۴ درصد و در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ به پایین ترین حد خود یعنی ۲۲.۱ درصد رسیده است.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال در بهار امسال چه در مناطق شهری و چه در مناطق روستایی نسبت به بهار سال ۱۴۰۰ حدود ۲ درصد افزایش یافته است. به گونه ای که نرخ بیکاری جوانان در سن ۱۵ تا ۲۴ سال در مناطق شهری کشور از ۲۴.۶ درصد به ۲۶.۶ درصد رسیده است. همچنین نرخ بیکاری جوانان مناطق روستایی نیز در این سن از ۱۶.۱ به ۱۸.۱ درصد رسیده است. آنچه از آمار ها بر می آید این است که وضعیت اشتغال جوانان روستایی بهتر از جوانان شهری است.

بر اساس مدل‌های کلان جهانی تریدینگ اکونومیکس Trading Economics و انتظارات تحلیلگران، انتظار می‌رود نرخ بیکاری جوانان در ایران تا پایان سه‌ماهه جاری به ۲۵ درصد برسد. در بلندمدت، طبق مدل‌های اقتصادسنجی ما، نرخ بیکاری جوانان ایران در سال ۲۰۲۳ حدود  ۲۵ درصد پیش‌بینی می‌شود.

لازم به ذکر است، نرخ بیکاری جوانان مربوط به گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ساله است.

نرخ بیکاری جوانان در ایران

این در حالی است که نرخ بیکاری در ایران از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۲ به طور متوسط ۱۱.۴ درصد بوده است که در سه ماهه اول سال ۲۰۰۲ به بالاترین حد خود یعنی ۱۴.۷ درصد و در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ به رکورد ۸.۸۰ درصد رسیده است.

نرخ بیکاری در ایران در سه ماهه دوم امسال ۹.۲ درصد بوده است؛ این در حالی است که در سه ماهه اول ۹.۴ درصد بوده است. این در حالیست که این شاخص در بهار سال گذشته ۸.۸ درصد بوده است. به عبارت دیگر در بهار ۱۴۰۱ نسبت به بهار ۱۴۰۰ حدود ۱۰۰ هزار نفر به جمعیت بیکار کشور افزوده شده است. افزایش نرخ بیکاری در حالی رخ داده است که نرخ مشارکت اقتصادی نیز در بهار امسال نسبت به فصل مشابه اش در سال گذشته کاهش یافته است.

از دید اقتصادی تحلیل نرخ بیکاری به تنهایی می تواند دارای خطا باشد، از همین رو تغییرات نرخ بیکاری بایستی در کنار تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی صورت گیرد. بر همین اساس کاهش نرخ مشارکت همراه با کاهش افزایش نرخ بیکاری، از منظر اقتصاد کلان قطعا به معنی بدتر شدن بازار کار و اشتغال است.

 

بیکاری جوانان در ایران

بر اساس مدل‌های کلان جهانی و پیش‌بینی تحلیلگران، انتظار می‌رود نرخ بیکاری در ایران تا پایان سه‌ماهه جاری به ۹.۰۰ درصد برسد. در بلندمدت، طبق مدل‌های اقتصادسنجی، نرخ بیکاری ایران در سال ۲۰۲۳ حدود ۸.۶ درصد پیش‌بینی می‌شود.

مجموعا ۲۳.۵۳۵.۱۷۶ میلیون نفر در ایران شاغل هستند.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید