جمعه, ۱۶ آذر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-12-06
کد خبر: 84539 |
تاریخ انتشار : 08 نوامبر 2023 - 16:02 |
ارسال به دوستان
پ

براساس داده‌های مرکز آمار ایران قیمت میوه از تولیدکننده (خرید از کشاورز یا قیمت خرمن) تا بازار به‌طورمیانگین ۲ برابر و در برخی از میوه‌ها تا ۳ برابر افزایش پیدا می‌کند.

اقتصادسنج| براساس داده‌های مرکز آمار ایران قیمت میوه از تولیدکننده (خرید از کشاورز یا قیمت خرمن) تا بازار به‌طورمیانگین ۲ برابر و در برخی از میوه‌ها تا ۳ برابر افزایش پیدا می‌کند.

برای مثال قیمت گوجه فرنگی از کشاورز تا بازار ۲/۸ برابر می‌شود. قیمت هویج فرنگی ۲/۸ برابر، بادمجان ۲/۶ برابر، هندوانه ۲/۳ برابر، قیمت پیاز ۲/۱ برابر و قیمت خیار نیز در بازار ۲ برابر قیمت خرید از کشاورز به فروش می‌رسد. همچنین قیمت گوشت گاو و گوسفند نیز به ترتیب ۲/۶ و ۲/۳ برابر می‌شود.

قابل ذکر است کارشناسان دلیل این افزایش شدید قیمت در میوه‌ها از خرمن تا مصرف‌کننده را ناشی از حجم بالای ضایعات بخش کشاورزی و کم‌توجهی به فرایند بسته‌بندی، هزینه‌های بالای انبارداری، هزینه بالای حمل‌ونقل، تعداد بالای واسطه‌ها و مشکلات زنجیره توزیع می‌دانند. همچنین نبود کالای وارداتی جایگزین و امکان صادراتی فصلی نیز در ایجاد شکاف اثرگذار است.

قیمت میوه و تره بار در بازار

نود اقتصادی/

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید