یکشنبه, ۵ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-24
کد خبر: 58307 |
تاریخ انتشار : ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۸ |
ارسال به دوستان
پ

دلالان عراقی با چه قیمتی گندم را از کشاورزان ایرانی می خرند؟/ مطالبات گندمکاران چه زمانی پرداخت می شود؟

با گذشت حدود دو ماه از سال جدید، همچنان نرخ خرید تضمینی گندم بین دولت و گندمکاران محل مناقشه است؛ اما با این وجود برخی از گندمکاران که محصول خود را تحویل دولت داده‌اند، همچنان درباره زمان واریز مطالبات و نحوی پرداخت مابه‌التفاوت نرخ گندم ابهام دارند. مطالبات گندمکارانی که محصول خود را تحویل دولت داده‌اند چه زمان واریز خواهد شد؟

اقتصادسنج| با گذشت حدود دو ماه از سال جدید، همچنان نرخ خرید تضمینی گندم بین دولت و گندمکاران محل مناقشه است؛ اما با این وجود برخی از گندمکاران که محصول خود را تحویل دولت داده‌اند، همچنان درباره زمان واریز مطالبات و نحوی پرداخت مابه‌التفاوت نرخ گندم ابهام دارند. مطالبات گندمکارانی که محصول خود را تحویل دولت داده‌اند چه زمان واریز خواهد شد؟

برداشت گندم از روزهای پایانی سال گذشته در استان‌های جنوبی کشور آغاز شد، اما تا به امروز قیمت نهایی گندم مشخص نشده و همچنان برای تعیین تکلیف قیمت گندم بین دولت و نماینده گندمکاران اختلاف‌نظر وجود دارد.

در حالی دولت روی ۱۵ هزار تومان برای هر کیلو گندم تاکید دارد که نماینده گندمکاران شدیدا با قیمت زیر ۱۷ هزار تومان برای نرخ خرید تضمینی گندم مخالف است؛ همین مناقشه منجر به نامه سرگشاده گندمکاران به رهبری شد.

پس از آن بود که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، از وزارت جهاد کشاورزی خواست به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که گندم‌کاران با آرامش و اطمینان خاطر نسبت به دریافت حقوق خود، محصولات‌شان را تحویل مراکز تعیین‌شده بدهند. در نهایت دفتر ریاست‌جمهوری طی نامه‌ای به سرپرست جهاد کشاورزی خواستار بررسی مجدد و آنی قیمت گندم شد.

چه زمانی مطالبات گندمکاران واریز می‌شود؟

با اینکه قیمت نهایی گندم هنوز مشخص نشده، بسیاری از گندمکاران محصول خود را تحویل دولت داده‌اند، اما همچنان نسبت به زمان واریز مطالبات خود و مابه‌التفاوت نرخ جدید، سردرگم هستند.

هنوز دولت در این باره اظهارنظر قطعی نکرده است؛ اما از آن‌جایی که متوسط واریز مطالبات گندمکاران در سال‌های گذشته تقریبا ۴۰ روزه بوده است، پیش‌بینی می‌شود در همین بازه زمانی کشاورزان به محض تحویل محصول خود به سیلوها مطالبات خود را دریافت کنند.

اما مسئله مهم اینجاست که با گذشت حدود دو ماه از سال جدید، همچنان نرخ نهایی خرید تضمینی گندم مشخص نشده و دولت محصول کشاورزان را با قیمت سال گذشته خریداری می‌کند تا اینکه قیمت نهایی مشخص شود و مابه‌التفاوت آن را به حساب کشاورزان واریز کند.

سیدمحمد آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، در آخرین اظهارنظر خود درباره زمان واریز مطالبات گندمکاران عنوان کرده است: تا روز ۲۹ اردیبهشت‌ماه بالغ‌بر دو میلیون و ۳۵۰ هزار تن گندم به سیلوها تحویل داده شده که نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد رشد داشته است.

بنا به گفته آقامیری، تا تاریخ ۱۸ اردیبهشت بالغ بر ۱۰.۵ همت به گندمکاران بدهکار بودیم که این مبلغ با کشاورزان تسویه شد و به زودی ۳۰ همت دیگر به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.

البته دولت مطالبات گندمکاران را با نرخ سال گذشته واریز کرده است و بنا بر اعلام وزارت جهاد کشاورزی به‌محض تعیین تکلیف قیمت گندم در سال جاری، مابتفاوت آن به حساب گندمکاران واریز خواهد شد.

پیش‌بینی دولت برای خرید ۸ میلیون تن گندم

دولت پیش‌بینی می‌کند در سال جاری بیش از هشت میلیون تن گندم را از گندمکاران خریداری کند، اما با این وجود بخش زیادی از گندمکاران عنوان کرده‌اند حاضر نیستند گندم خود را زیر ۲۰ هزار تومان تحویل دولت دهند؛ حال باید منتظر ماند و دید که کشاورزان برای تولید خود مشتری دیگری جز دولت پیدا خواهند کرد یا خیر یا اینکه در نهایت با حاشیه سود کمتر ناچار به تحویل محصول خود به دولت خواهند شد.

گفته می‌شود برخی از دلالان عراقی گندم ایرانی را با قیمت کیلویی ۲۵ هزار تا ۳۰ هزار تومان خریداری کرده‌اند.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 19
    1. نویسنده :ناشناس

      خون مردم تو شیشه کردین

    1. نویسنده :ناشناس

      کشاورزان محصول خودراتحویل سیلوها خواهند داد وچاره ای ندارند چون مردم این کشورهستند همیشه هم نشان دادهند که مردمی صبور وبی توقعی هستند تمام صیفی کشور را باارزانترین قبمت حتی ضرر یعنی حدودا ۹۰ درصد ضرر تولیدوبه سفره دیگر اقشار هدیه میکنند نمیدانم درب میوه فروشی شما صیفی و میوه چقدر میدهند ولی ما ازبرج ۸ تا۱۲ کشاورزان انواع کلم ۵۰۰تومان گل کلم ۲۰۰۰ فلفل ۶ تومان بروکلی ۶تومان یعنی صرفه برداشت هم نداشت اکثر مجانی به گوسفندها دادیم چون کشت زیادبود برای دادن به گوسفندها هم که مجانی بود سرصف بودیم بااین هم مخارج بالا هرهکتار بالای ۲۵۰ میلیون هزینه داشت حالا کشاورز شده بدهکار میدانبار بدهکار کود وسم وبذر فروش وبدهکار موسسه های خصوصی چشم کشاورز به گندم بود که اونهم ضرر بااین تدابیر اگاهانه دولت کشاورزباشکست شدیدمواجه شده

    1. نویسنده :ناشناس

      دولت ناکارآمد .فقط فکرتون خوردن چاپیدن شده یک کم به فکر کشورمردم باشید.کاررا به کاردان بسپارید.

      1. نویسنده :ناشناس

        فکرنه کارشون شده چاپیدن مردم

    1. نویسنده :ناشناس

      پول گندم که به عراق ‌‌فروختن بگیرن یک عده دوزد بی شرف آمدن خون مردم کردن شیشه ‌‌

      1. نویسنده :ناشناس

        شما مطمئن هستی که کشاورز به عراقی گندم فروخته که این حرف میزنی چرا بدون تحقیق نظر می‌دهی و خاکستر آتیش بهم میزنی

    1. نویسنده :ناشناس

      چرا پول واریز نمیکنید بخدا بدهی داریم
      فارس لامرد

    1. نویسنده :ناشناس

      ما امسال ۲۷ تن برداشت گندم داشتیم و فر ختیم به یک دلال کیلویی ۲۳هزار

      1. نویسنده :ناشناس

        خب شمارشو بزار برا ماهم

    1. نویسنده :ناشناس

      کشاورز بیچاره شد مافیای متعهد و انقلابی پیروز همیشه همینه از پو ل هم خبری نیست

    1. نویسنده :ناشناس

      این دلالان کجاهستندماهم فروشنده ایم
      دولت دستش را از جیب کشاورز در بیاورد ودرجیب خودروسازبکند

    1. نویسنده :ناشناس

      عامل ظالم به سنان قلم دزدی بی تیروکمان میکند
      گله ماراگله ازگرگ نیست اینهمه بیدادشبان میکند
      سعدی

    1. نویسنده :ناشناس

      م.طالبات کشاورزان زمانی داده .میشود که جیب دلالان حکومتی با پول کشاورزان پر بشه وگرنه یه قیمت گذاری چقدر طول میشه دزد تراز این دولت ندیدیم.حق .مردم. رابدین

    1. نویسنده :ناشناس

      آیا این نظرات بلانسبت ملت البته حیف …که نسبت بدیم به مسئولین این ،این مسولین حیف نون هم. میبنن

    1. نویسنده :ناشناس

      چه جالب گوشت رو دادید دسته گربه میگید قیمتشو افزایش بده تورو خدا یک ریال به قیمت گندم افزایش نمی‌دن اونی که گندم به دلال فروخت برد کرد پولشم نقد گرفت این که خرید تضمینی نیست دزدی تضمینی

    1. نویسنده :ناشناس

      خود کفایی کشاورزی با درآمد بالای کشاورزان ممکن میشود گندم را بالای ۳۰۰۰۰ تومان بخرید تا ببینید وشاهد انقلاب کشاورزی باشیم کشاورز مظلوم

    1. نویسنده :ناشناس

      شمارو به پیغمبر قسم بابا این پول گندم رو واریز کنین طلبکارا مارو رسوا کردن بخدا همش قرض کردم زدم به گندم الانم دیگه هیچ دولت از ما دزدیده

    1. نویسنده :ناشناس

      خدا لعنت کند کسانی را که نظرات روشنگرانه را انعکاس نمی دهند و در جهت تخریب راه خیر خواهان مملکت تبلیغات راه می اندازند

    1. نویسنده :ناشناس

      بنظرم این همه حرف زدن و تو خونه نشستن اخبار خوندن دیگه کار به جایی نمیبره چون هر چقدر هم گلایه کنیم اینجا کسی نمیبینه که زندگی ما کشاورزا داره نابود میشه و هزینه این بی فکری و بی لیاقتی مسولین رو کل ملت ایران نهایتا تا سال آینده تو مغز استخونشون حس خواهند کرد وقتی کشاورز گندم.جو‌برنج و اقلام حیاتی دیگه رو کشت نکنه واقعا بحران رو اون موقع احساس میکنیم و از دست دولت و.. هم هیچ کاری ساخته نخواهد بود.برنده این داستان مافیای واردات و چند تا دلال خواهند بود که اونا هم با پولی که زدن به جیب مطمئنا اینجا نمیمونن.پس تا دیر نشده باید فکر اساسی کرد.بخدا که با این قیمت کمر من کشاورز بدجور خواهد شکست.