یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-19
کد خبر: 55556 |
تاریخ انتشار : ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۵ |
ارسال به دوستان
پ

پیش بینی یک کارشناس از ماه های وحشتناک پیش روی بازار مسکن

یک کارشناس بازار مسکن می گوید: اگر با این روندی که اکنون داریم، اگر بخواهیم پیش برویم، قطعا مجدد با افزایش قیمت مسکن روبه رو خواهیم شد.

اقتصادسنج | بیت الله ستاریان کارشناس بازار مسکن، با اشاره به روند افزایش قیمت خانه و تبدیل شدن خرید آن به یک آرزو، می‌گوید: پیش بینی من این است که اگر با این روندی که اکنون داریم، اگر بخواهیم پیش برویم، قطعا مجدد با افزایش قیمت مسکن روبه رو خواهیم شد. دیدیم که در سال ۱۴۰۰ مسکن میانگین متری ۳۰ میلیون و بعد هم ۴۰ میلیون را رد کرد و بعد هم روی ۶۰ میلیون تومان آمد . ما در گذشته نیز پیش بینی کرده بودیم این وضعیت رکود و تورم ها با فاصله زمانی زیاد از بین می‌رود و فرصت پیاده کردن برنامه جامع مسکن را از شما می‌گیرد و سیکل های رکود و تورم بسیار نزدیک به هم می‌شود.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه این وضعیت ادامه دار خواهد بود و بسیار هم وحشتناک خواهد شد، گفت: با این شرایطی که در پیش است، ما دچار تلاطم‌های اجتماعی خواهیم شد. از عواقب عمده این رفتار، این است که نوعی مهاجرت های معکوس منفی پیش خواهد آمد که از داخل شهر به سمت حاشیه و از شهرهای بزرگ به سمت شهرهای کوچک می‌روند. این که به شهرهای کوچک می روند هم برای توسعه اقتصادی نیست بلکه دیگه دخل و خرجش باهم همخوانی ندارد و بدون سرمایه به شهر کوچک می‌رود. یا مثلا کسی که سال ها در منطقه خوب زندگی می‌کرده یا خانه بزرگ داشته، حالا مجبور است تا منطقه و خانه خود را عوض کند چرا که دیگر پولی برای اجاره ها ندارد. این روند کپرنشینی و حاشیه نشینی را افزایش می‌دهد.

پیش بینی من این است که اگر با این روندی که اکنون داریم، اگر بخواهیم پیش برویم، قطعا مجدد با افزایش قیمت مسکن روبه رو خواهیم شد.این وضعیت ادامه دار خواهد بود و بسیار هم وحشتناک خواهد شد.

ستاریان ادامه داد: از عواقب عمده این اتفاق، حذف حیات اجتماعی جوانان خواهد بود. یعنی جوانی که حیات فردی اش را گذرانده و می‌خواهد حیات اجتماعی را شروع کند، به اولین مقوله ای که فکر می‌کند، مسکن است اما آن را دست نیافتنی می‌بیند. طبیعتا نمی‌تواند تشکیل خانواده دهد و سن ازدواج بالا می‌رود. این اتفاقات در این شرایط اقتصادی بسیار برای جامعه خطرناک است. بارها هم گفته بودیم که این طرح های ضرب العجلی و غیره را کنار بگذارید.

همه مشکلات یک طرف، مشکل مسکن هم یک طرف. مسکن آنچنان گریبان ما را گرفته و تا زمانی که ساختار کلی اقتصاد را از این وضعیت خارج نکنیم، مشکل مسکن هم حل نخواهد شد. ۵۰ سال است راهکار می‌گوییم اما دولت ها جسارت نداشتند که عمل کنند و با این شیوه پیش رفتند.

این فعال بازار مسکن با بیان اینکه ۵۰ سال است مشکلاتی داریم که برابر با بیش از ۵۰ درصد از مشکلات یک خانوار است، تصریح کرد: همه مشکلات یک طرف، مشکل مسکن هم یک طرف. مسکن آنچنان گریبان ما را گرفته و تا زمانی که ساختار کلی اقتصاد را از این وضعیت خارج نکنیم، مشکل مسکن هم حل نخواهد شد. ۵۰ سال است راهکار می‌گوییم اما دولت ها جسارت نداشتند که عمل کنند و با این شیوه پیش رفتند.

قیمت مسکن در سال جدید نسبت به سال قبل بسیار بیشتر افزایش دارد، مگر شما یک میلیون مسکن ساخته اید که بگویید نیازمان کمتر شده؟ سال قبل ۳۰۰ هزار مسکن ساختید که کسری را جبران کنید؟ در بخش رهن و اجاره نیز افزایش قیمت خواهیم داشت.

ستاریان ادامه داد: اقتصاد کلان ما فشل است. همه انحصاری که دولت در یدش گرفته، همه اقتصاد ما را فلج کرده است. اقتصاد دولتی مشکل دارد و چرا باید اقتصاد در دست دولت باشد. طبیعتا این وضعیت حاصل همین دولتی بودن اقتصاد است که یا فامیلی است یا رانتی.بازار مسکن یکی از بزرگترین غده های این اقتصاد است، زیرا یک مقوله فرابخشی است و وقتی این بخش مختل می‌شود، همه بخش های دیگر هم دچار اختلال می‌شود.

این کارشناس بازار مسکن، با بیان اینکه قیمت مسکن در سال جدید نسبت به سال قبل بسیار بیشتر افزایش دارد، تصریح کرد: مگر شما یک میلیون مسکن ساخته اید که بگویید نیازمان کمتر شده؟ سال قبل ۳۰۰ هزار مسکن ساختید که کسری را جبران کنید؟ در بخش رهن و اجاره نیز افزایش قیمت خواهیم داشت.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 10
    1. نویسنده :ناشناس

      فقط نیازمند فردی هستیم که بتونه انبوه سازی مسکن مهر رو با تمام قوا همچون احمدی‌نژاد راه بیاندازد.شجاعت لازم رو با ملاکان داشته باشد

      1. نویسنده :ناشناس

        تورو خدا نترسونید منو ۲۸ سال سابقه معلمی دارم زنوبچمو دوست دارم خسته شدم از اجاره فقط ۲۵ تومن پول پیش دارم ده سال قبل اینطوری نبوده که توی این مملکت چه خبره ؟ یکی بمن دلداری بده وکمکم کنه 😪

      1. نویسنده :ناشناس

        خانه وخودرو باید از کالای سرمایه ای خارج شوند فقط همین وگرنه هرچند خانه ساخته بشه پولدار می خرند

    1. نویسنده :ناشناس

      کاش یکی ب فکر ما مستاجر بود
      هرچند مثل قیمت اجناس و مرغ وبرنج گفتن پایین اوردن اما هیچ قیمتی ک دال بر ارزونی باشه ندیدیم

      البته حق دارن مسئولین همه چیز رو با جیب خودشان میسنجد
      خدایا خسته شدیم تا کی سکوت لااقل تو فکر ما باش

    1. نویسنده :ناشناس

      تورو خدا نترسون منو من زنو بچمو دوست دارم ۲۸ سال سابقه معلمی دارم بخدا خسته شده ام از اجاره خونه همش ۲۱میلیون پول پیش دارم یکی بدادم برسه تورو خدا انطوری بشه زنوبچم اواره خیابون میشن کسی نمیاد توی چادر بامن زندگی کنه یکی بمن بگه اخه این مملکت چه خبره ؟ سالهای گذشته یعنی ده پانزده سال قبل اینطوری نبود که 😪😪😪

    1. نویسنده :ناشناس

      تا زمانی رانت ورانت بازی باشد همینه بدتر میشه‌ مگر دولت اجازه به خودم مردم بده جهت ساخت وساز نمیخواد بوجه تصویب کنه فقط همکاری کنه اورگانهای دولتی از شهراری گرفته وغیر مردم پوست نکنه

    1. نویسنده :ناشناس

      حالا که توان خرید آجر و سیمان را نداریم تا دیر نشده بریم کارتن جمع کنیم زیر پل زندگی کنیم

    1. نویسنده :ناشناس

      خاک بر سر دولت دزد

    1. نویسنده :ناشناس

      تنها راه حل اینه که فعلا در مکانهای گردشگری و کمپ ها که عید نوروز برای مسافران نوروزی در نظر گرفته شده کانکسهای مجهز با امکانات لازم در اختیار مستاجر ها به صورت موقت قرار بگیره و کار جهادی صورت بگیره و مسکن ساخته بشود بعد هم نصف خانه ها را مهاجرین افغان اجاره کرده اند که باید راه حل آین بحران هم پیدا شود این البته نظر من هست خودم هم مستاجر هستم ولی در این شرایط پیش آمده حاضرم تو کانکس زندگی کنم با دوتا بچه ندارم میفهمی

    1. نویسنده :ناشناس

      مملکت بی صاحب همینه نباید تعجب کرد