پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-02
کد خبر: 76914 |
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۹ |
ارسال به دوستان
پ

وضعیت اجاره خانه در پاییز؛ تمایل برای گرفتن اجاره بیشتر است یا رهن؟

رصد پاییزی بازار اجاره مسکن نشان‌دهنده افت محسوس تعداد معاملات و حجم عرضه فایل در این بازار است. بررسی‌ها و تحقیقات میدانی نشان‌دهنده آن است که بازار پاییزی اجاره در هفته اول این فصل، کم رونق‌تر از مقطع زمانی مشابه سال‌های قبل بوده است.

اقتصادسنج | رصد پاییزی بازار اجاره مسکن نشان‌دهنده افت محسوس تعداد معاملات و حجم عرضه فایل در این بازار است. بررسی‌ها و تحقیقات میدانی نشان‌دهنده آن است که بازار پاییزی اجاره در هفته اول این فصل، کم رونق‌تر از مقطع زمانی مشابه سال‌های قبل بوده است.

این رکود وسکون پاییزی در بازار اجاره، اگرچه به دلیل عبور از فصل تابستان و اتمام اوج جابه جایی‌ها در این بازار تا حدی طبیعی و روال متعارف این بازار محسوب می‌شود، اما بخش قابل‌توجهی از رکود این بازار در هفته اول مهرماه ناشی از ناتوانی مستاجر‌ها برای جابه جایی در این بازار و در نتیجه تلاش حداکثری آن‌ها برای تمدید قرارداد‌های سال قبل است. در چنین شرایطی گروه قابل‌توجهی از موجر‌ها نیز با موج تمایل به تمدید قرارداد با مستاجر‌ها همراه شده و ترجیح می‌دهند به جای پرداخت هزینه‌های بالای جابه جایی در این بازار، با قدری انعطاف، قرارداد سال قبل خود با مستاجر را تمدید کنند.

این موضوع نیز به سکون بیشتر در بازار پاییزی اجاره دامن زده است. با این حال، همچنان می‌توان فایل‌هایی را با سطوح قیمتی متفاوت از سطح قیمتی مناسب گرفته تا سطوح متعارف و در برخی موارد نامتعارف در این بازار مشاهده کرد. در برخی مناطق به‌خصوص مناطق متوسط میانی شهر که سطح اجاره بها از توان پرداخت ساکنان آن مناطق تا حد زیادی خارج شده است تمایل گروه قابل‌توجهی از موجر‌ها به عرضه آپارتمان با شرایط رهن کامل بیشتر شده است.

چرا که آن‌ها نگران هستند مستاجر نتواند به موقع سطح بالای اجاره بهای ماهانه را پرداخت کند؛ بنابراین افزایش تعداد فایل‌های رهن کامل در بازار اجاره برخی از مناطق پایتخت، لزوما به معنای ترجیح موجر‌ها برای دریافت پول پیش به جای اجاره ماهانه در نتیجه جاذبه سرمایه‌گذاری در سایر بازار‌ها نیست؛ بلکه برخی از موجر‌ها به دلیل نگرانی از عدم‌پرداخت به موقع اجاره بهای ماهانه از سوی مستاجر، این فرمول را انتخاب می‌کنند.

اجاره مسکن پاییز

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید