جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-17
کد خبر: 35994 |
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶ |
ارسال به دوستان
پ

قیمت مسکن تا پایان سال افزایشی است؟

وضعیت نابسامان اقتصاد کلان و تورم در کشور باعث شده است بازار مسکن همچنان با چشم‌انداز رشد قیمت‌ها مواجه باشد. به‌گونه‌ای که به‌نظر می‌آید حتی حل مشکلات اقتصادی و اصلاح سیاست‌گذاری‌ها نیز نتواند در مدت کوتاه، وضعیت پیش آمده را بهبود بخشد.

اقتصادسنج؛ وضعیت نابسامان اقتصاد کلان و تورم در کشور باعث شده است بازار همچنان با چشم‌انداز رشد قیمت‌ مسکن مواجه باشد. به‌گونه‌ای که به‌نظر می‌آید حتی حل مشکلات اقتصادی و اصلاح سیاست‌گذاری‌ها نیز نتواند در مدت کوتاه، وضعیت پیش آمده را بهبود بخشد.

فراهم کردن هزینه‌های مسکن برای خانوارها در حال حاضر به معضلی برای دهک‌های مختلف اقتصادی تبدیل شده است.

طبق بررسی‌‌های برخی خبرگزاری ها از ابتدای دولت رئیسی یعنی از مرداد ۱۴۰۰ تا آذر ۱۴۰۱ بخش مسکن ۵۵ درصد رشد کرده و بخش مهمی از سبد هزینه‌های خانوار را اشغال کرده است.

از سوی دیگر طبق آخرین آمارهای مرکز آمار ایران، تورم عمومی جامعه به ۴۸/۵ رسیده است؛ این موضوع سیگنالی منفی برای بازار مسکن و ساخت و ساز محسوب می‌شود. با وجود این شرایط چه چشم‌اندازی برای بازار مسکن وجود دارد؟

آینده مبهم مسکن

محمود اولاد، کارشناس بازار مسکن بیان کرد: «شرایط بازار مسکن در حال حاضر پیچیده شده، زیرا دچار رکود تورمی است. به این معنی که رکود شدیدی به دلیل کمبود ساخت و ساز وجود دارد و قیمت‌ها نیز در حال افزایش است.»

او ادامه داد: «این رکود البته به دلیل مازاد عرضه به وجود نیامده است، بلکه ناشی از عوامل دیگری است. یکی از این عوامل بحث ساختار اقتصاد کلان است؛ همچنین ریسک‌های سرمایه‌گذاری نیز افزایش یافته است.»

اولاد در مورد عرضه و تقاضا در بازار مسکن بیان کرد: «تقاضا وجود دارد، اما کمبود عرضه مشکل‌ساز شده است و محصولی تولید نمی‌شود. این موضوع باعث شده قیمت‌ها روندی صعودی داشته باشند. اگر معاملات را هم بررسی کنیم مشخص می‌شود به طور عمده ساختمان‌هایی با عمر بالاتر معامله می‌شود و کیفیت معاملات روز به روز در حال کاهش است.»

این کارشناس بازار مسکن افزود: «از سوی دیگر قدرت خرید متقاضیان هم پایین آمده و معامله‌گران ترجیح می‌دهند آپارتمان‌هایی با متراژ پایین‎‌تر خریداری کنند.»

نقش اقتصاد کلان در تنظیم بازار املاک

اولاد بیان کرد: «پیش‌بینی بازار مسکن اکنون کار سختی است زیرا موارد زیادی برای نااطمینانی وجود دارد؛ از جمله مسائل موجود در اقتصاد کلان که رابطه تنگاتنگی با مسائل سیاسی دارد. اما حتی نمی‌توان به طور قطعی حدس زد در صورت امضای برجام سرمایه‌گذاران خارجی جذب کشور شود و اقتصاد کشور در وضعیت بهتری قرار بگیرد.»

وی افزود: «تا زمانی که اتفاقات مثبتی در اقتصاد کلان کشور اتفاق نیفتد نمی‌توان پیش‌بینی کرد که شرایط بازار مسکن بهبود پیدا کند؛ در همین حال وضعیت نابسامان ساخت و ساز هم تشدید می‌شود.»

این کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: «البته اگر مدت زمان زیادی این وضعیت ادامه پیدا کند به دلیل کاهش ساخت و ساز بعد از رونق اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مردم شاهد افزایش بی‌سابقه قیمت مسکن خواهیم بود.»

قیمت‌ها افزایش می‌یابد؟

یکی از عوامل موثر دیگر بر قیمت مسکن وضعیت تقاضا در این بازار است. گزارش آذرماه بانک مرکزی از بازار مسکن شهر تهران بیانگر افزایش تقاضا است، اما به نظر این تعداد هم عدد خوبی محسوب نمی‌شود.

افزون بر اینکه این عامل باعث افزایش قیمت مسکن در ماه‌های آینده خواهد بود؛ در همین حال بر اساس چشم‌انداز افزایشی تورم هم به نظر می‌آید بازار مسکن حداقل تا پایان امسال با رشد قیمت‌ها مواجه باشد.

 

تجارت نیوز/

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید