شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-04
کد خبر: 75640 |
تاریخ انتشار : ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴ |
ارسال به دوستان
پ

شأن خانواده ایرانی خانه ۲۵ متری است؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: این احتمال وجود دارد که اگر واحد‌های ۲۵ متری ساخته شوند، بسیاری از مردم از آن استقبال کنند. باید قبول کنیم که برخی نگران تامین یک سقف برای خودشان هستند و این راهبرد احتمالاً برای این افراد در کوتاه و حتی میان‌مدت می‌تواند چاره کار باشد.

اقتصادسنج| عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: این احتمال وجود دارد که اگر واحد‌های ۲۵ متری ساخته شوند، بسیاری از مردم از آن استقبال کنند. باید قبول کنیم که برخی نگران تامین یک سقف برای خودشان هستند و این راهبرد احتمالاً برای این افراد در کوتاه و حتی میان‌مدت می‌تواند چاره کار باشد.

چندی پیش، بحث ساخت واحد‌های مسکونی ۲۵ متری مطرح شد که بلافاصله با واکنش تند و منفی شهردار تهران و قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسکن مواجه شد. به هر تقدیر، موضوع ساخت واحد‌های کوچک به واسطه کاهش قابل ملاحظه قدرت خرید مردم، بحث جدیدی نیست و علیرغم مخالفت مسئولان تصمیم‌گیر، به نظر می‌رسد برخی هم با ساخت این واحد‌ها موافق هستند.

در همین خصوص، علی رضایی، نماینده کنگاور در مجلس گفت: اینکه واحد مسکونی ۲۵ متری با ذائقه مردم، همخوانی داشته باشد یا نه، یک بحث است و موضوع دیگر این است که مردم در حوزه معیشتی و تامین مسکن به جد مشکل دارند و نمی‌توان نسبت به این موضوعات مهم، بی‌تفاوت بود و کلی صحبت کرد.

وی افزود: ساخت یا عدم‌ ساخت واحد مسکونی ۲۵ متری، بحثی نیست که به راحتی آن را تایید یا رد کرد. نیاز است ابعاد مختلف موضوع از جمله موضوعات فرهنگی آن، بررسی شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: احتمال اینکه با ساخت واحد‌های مسکونی ۲۵ متری، قیمت‌های بالای مسکن تا حدی در کشور تعدیل شود، وجود دارد؛ اما یکی از دغدغه‌های خود من این است که آیا یک خانواده دو نفری می‌توانند در یک واحد ۲۵ متری به آرامش برسند؟ به نظر من، این متراژ برای یک زندگی سالم و آرام، خیلی شدنی نیست، ولی باید توجه داشت که این روند می‌تواند یک مُسکن برای راه انداختن کار خیلی از افراد و خانواده‌ها باشد که در جای خود، قابل ارزش است.

نماینده کنگاور اظهار داشت: این احتمال وجود دارد که اگر این واحد‌ها ساخته شود، بسیاری از مردم از آن استقبال کنند. باید قبول کنیم که برخی نگران تامین یک سقف برای خودشان هستند و این راهبرد احتمالاً برای این افراد در کوتاه و حتی میان‌مدت می‌تواند چاره کار باشد. رفع فوری نگرانی مردم در برخی بخش‌ها هم، موضوع مهمی است که باید برای آن برنامه داشت.

رضایی یادآور شد: حقیقت امر این است که شان و منزلت یک خانواده ایرانی، واحد ۲۵ متری نیست. از طرفی، اگر خانواده‌ای قبلاً در واحد بزرگ‌تری زندگی می‌کرده، اما به واسطه مشکلات پیش آمده وارد چنین مسکن کوچکی شود، واقعاً جای تاسف و تامل دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: این طرح قابل بررسی است و حتی می‌توان در حدی آن را اجرا کرد، مثل کشور چین که خانه‌های کوچکی را به برخی از مردم خود تحویل داده است.

وی افزود: می‌توان به صورت نمونه، ۱۰ هزار واحد ۲۵ متری برای مردم ساخت تا دید خروجی کار چیست. اگر استقبال مردم خوب بود، پس نمی‌توان به نیاز و تقاضای مردم پشت کرد و جا دارد نهضت ساخت این نوع مسکن‌ها در حدی ادامه پیدا کند.

رضایی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی یک فرد یا خانواده هیچ ملکی ندارند، حتماً مالک شدن خود بر یک واحد ۲۵ متری را غنیمت می‌شمارند. این واحد‌ها برای یک جوان تنها یا مثلاً زن و شوهری که در شروع زندگی خود هستند و نمی‌توانند جای بزرگ‌تری را بخرند یا درآمد آن‌چنانی ندارند که اجاره دهند، حتماً چاره‌ساز است.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید