شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-18
کد خبر: 90298 |
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶ |
ارسال به دوستان
پ

سکوت حاکم بر بازار مسکن/ قیمت مسکن کاهش می یابد؟

بازار مسکن از ابتدای تابستان امسال تا کنون، مسیر متفاوتی از سال گذشته و بهار امسال را طی کرد. تفاوت مسیر، به «نحوه تغییر قیمت آپارتمان در تهران» مربوط می‌شود.

اقتصادسنج| بازار مسکن از ابتدای تابستان امسال تا کنون، مسیر متفاوتی از سال گذشته و بهار امسال را طی کرد. تفاوت مسیر، به «نحوه تغییر قیمت آپارتمان در تهران» مربوط می‌شود.

قیمت مسکن از ابتدای سال جاری تا پایان بهار، ۱۹.۸ درصد افزایش پیدا کرد اما از ابتدای تابستان تا پایان آبان، نزدیک به ۵ درصد افت کرد.

در حال حاضر، حداقل بودجه مورد نیاز برای خرید یک آپارتمان معمولی در تهران، ۳ میلیارد تومان است. اما سطح قیمت، به مراتب بالاتر از سطحی است که باید باشد.

منظور از «باید»، برقرار شدن شرایط قیمتی برای بازگشت خریداران مصرف‌کننده به بازار مسکن است. چطور می‌توان تشخیص داد، بازار مسکن شرایط طبیعی قیمت را پیدا کرده است؟

یک راه برای سنجش «متعارف بودن قیمت مسکن»، مقایسه دلاری قیمت است. در حال حاضر قیمت دلاری هر مترمربع واحد مسکونی در تهران ۱۵۰۷ دلار برآورد می‌شود. این در حالی است که اگر قرار باشد،‌ شرایط نرمال شود، لازم است این قیمت به زیر ۱۲۰۰ دلار کاهش پیدا کند.

اکنون، یک سوال دیگر هم در بین خانوارها و احیاناً مالکان و سرمایه‌گذاران وجود دارد و آن اینکه، «آیا قیمت مسکن باز هم کاهش پیدا می‌کند»؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد، اگر شرایط متغیرهای بیرونی موثر بر قیمت مسکن، به روال ماه‌های اخیر باشد از جمله اینکه،‌ «حادثه‌ای در حوزه سیاست خارجی، مذاکرات و موضوع مرتبط با برجام»، در جهتی غیر از ماه‌های اخیر رخ ندهد، گزینه محتمل در بازار مسکن،‌ «تداوم روند کاهش قیمت است».

در ۵ ماه اخیر، خرید سرمایه‌ای آپارتمان به شدت در تهران کم شد؛ چرا؟ چون «چشم‌انداز قیمت مسکن از نگاه افراد» کاهشی به نظر می‌رسید. اکنون نیز بعید است، این گروه تا پایان سال، قصد بازگشت به بازار ملک را داشته باشند.

    برچسب ها:
به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید