یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-05
کد خبر: 71208 |
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۷ |
ارسال به دوستان
پ

داغ شدن بازار سیاه خرید و فروش امتیاز خانه های نهضت ملی مسکن/ هر امتیار چند؟

خرید و فروش امتیاز مسکن نهضت ملی به اسم معامله غیررسمی در بنگاه‌ها انجام می‌شود. این معامله پس از توافق طرفین (صاحب امتیاز و خریدار) در بنگاه به‌صورت دستی نوشته می‌شود و جایی هم به ثبت نمی‌رسد.

اقتصادسنج | خرید و فروش امتیاز مسکن نهضت ملی به اسم معامله غیررسمی در بنگاه‌ها انجام می‌شود. این معامله پس از توافق طرفین (صاحب امتیاز و خریدار) در بنگاه به‌صورت دستی نوشته می‌شود و جایی هم به ثبت نمی‌رسد.

با وجود افزایش قیمت مسکن و ارزش بیش از یک میلیارد تومانی واحدهای نهضت ملی، هزینه خرید امتیاز به‌طور معمول دو برابر پولی است که متقاضی واریز کرده است. یعنی اگر متقاضی مثلاً تا لحظه فروش ۸۰ میلیون پول برای مسکن نهضت ملی واریز کرده باشد امتیاز را به قیمت ۱۶۰ میلیون می‌فروشد، در مواردی حتی از فروشنده سفته به عنوان ضمانت اخذ می‌شود. بنگاه‌های املاک در حالی امتیاز نهضت ملی مسکن را خرید و فروش می‌کنند که بر اساس قانون پیش‌فروش ساختمان و آیین‌نامه اجرایی نهضت ملی مسکن، هر گونه معامله در این طرح باید مطابق با دستورالعمل و نمونه قراردادهای ابلاغی وزارت راه و شهرسازی باشد، پس خرید و فروش‌های امتیاز این طرح‌ها توسط مشاورین املاک غیرقانونی و اقدامی مجرمانه محسوب می‌شود.

علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌و گو با  «ایران» تاکید کرد خرید و فروش امتیاز مسکن نهضت ملی ممنوع و غیر قانونی است.

باز هم تخلف بنگاه‌ ها

گزارش میدانی روزنامه ایران از برخی بنگاه‌ها در پرند نشان می‌دهد، برخی متقاضیان مسکن نهضت ملی برای فروش امتیاز واحد خود به بنگاه مراجعه می‌کنند. یکی از این متقاضیان علت این اقدام خود را ناتوانی در تکمیل آورده عنوان کرد و گفت: با انصراف از خرید مشخص نیست وزارت راه و شهرسازی یا شرکت عمران چه زمانی پول واریزی را به ما باز می‌گرداند، به همین دلیل تصمیم گرفتم امتیاز را بفروشم تا زودتر به پولی که پرداخت کرده‌ام، برسم.

بررسی ما از خرید و فروش امتیازات نهضت ملی نشان می‌دهد، دلیل اصلی فروش امتیاز منصرف شدن متقاضی یا ناتوانی او در پرداخت اقساط است.

آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن هنوز مشخص نیست، اما برای کسانی که در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند پیامک‌هایی برای واریز نقدینگی ارسال شده است. مثلاً در شهر پرند واریز هر قسط ۴۰ میلیون تومان است. برخی متقاضیان تا کنون ۳ قسط (۱۲۰ میلیون) را پرداخت کرده‌اند برخی متقاضیان نیز به‌رغم دریافت پیامک واریز هنوز مبلغی را پرداخت نکرده یا اینکه فقط یک قسط (۴۰ میلیون تومان) را پرداخت کرده‌اند.

نبود ساز کار مشخص

بر اساس این گزارش، اگر متقاضی از خرید مسکن نهضت ملی منصرف شد، سازکار مشخصی برای دریافت واریزی و خروج این متقاضی از صف ثبت‌نام‌کنندگان نهضت ملی وجود ندارد، اما به گفته یکی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی، زمانی هزینه واریزی متقاضی به او بازگردانده می‌شود که متقاضی دیگری در همان شهر، جایگزین شود و معادل اقساطی که متقاضی اول واریز کرده، بپردازد.

به گفته فعالان بازار مسکن، همین روند نامشخص و زمانبر تشدید‌کننده خرید و فروش غیرقانونی امتیاز نهضت ملی مسکن است و اگر متقاضی که قصد انصراف دارد بتواند در کمترین زمان به پول خود دسترسی داشته باشد خرید و فروش امتیاز نیز کمتر می‌شود.

با این حال برخی دیگر از فعالان این بازار معتقدند، خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن نوعی سودجویی و سوداگری است که در طرح‌های دیگری مانند مسکن مهر شاهد رواج گسترده آن بودیم.

برخی از ابتدا به جهت کسب سود اقدام به ثبت‌نام در طرح‌های حمایتی مسکن می‌کنند و پس از مدتی با فروش امتیاز کسب سود می‌کنند. در مسکن مهر خرید و فروش امتیاز مخصوصاً در شهرهای پرتقاضایی مانند پردیس بسیار زیاد بود و همین موضوع مشکلات زیادی را ایجاد کرد که از نرسیدن واحدها به متقاضیان واقعی تا چند برابر شدن قیمت‌ها به‌واسطه دست به دست شدن امتیاز تنها بخشی از این مشکلات است.

بیشترین سود برای دلالان

خرید و فروش امتیاز مسکن مهر آنقدر بی‌ضابطه بود که برخی افراد در حال حاضر مالک بیش از ۵۰ واحد مسکن مهر هستند و این واحدها برای کسب سود بیشتر سال‌ها خالی مانده است. با اینکه بیشتر فروشندگان امتیاز مسکن نهضت ملی از اقشار ضعیف هستند و مسکن هم ندارند اما به‌خاطر نیاز مالی اقدام به فروش می‌کنند و در واقع دلالان و واسطه‌ها بیشترین سود را از این معامله غیرقانونی می‌برند.

ثبت‌نام نهضت ملی مسکن از اواخر سال ۱۴۰۰ آغاز شد و تا کنون حدود ۴.۵ میلیون نفر متقاضی این واحدها هستند.

بنابر آمار وزارت راه و شهرسازی اینها متقاضیانی هستند که تأیید شده‌اند یعنی فرم ج آنها سبز است و تا کنون زمین یا مسکن نخریده‌ و از تسهیلات دولتی مسکن نیز استفاده نکرده‌اند، بنابراین به نظر می‌رسد برخی سودجویان و دلالان مردم را به فروش امتیاز واحد ترغیب می‌کنند. بلاتکلیفی واحدها یکی دیگر از دلایلی است که دلالان با استفاده از آن به مردم تلقین می‌کنند امتیاز واحد خود را بفروشند، چون مشخص نیست چه زمانی واحدها تحویل داده می‌شود.

یکی از متقاضیان نهضت ملی مسکن می‌گوید از شهریور سال گذشته تا کنون ۳ بار واریزی داشته، اما در حدود ۲ سال فقط ۲۷ میلیون تومان از ۱۲۰ میلیون تومانی که واریز کرده، برداشت شده است.

این متقاضی به این نتیجه رسیده، با توجه به اینکه برداشتی از واریزی او انجام نمی‌شود پس واحد او هنوز به مرحله ساخت نرسیده است. این موضوعات را از متولیان نهضت ملی مسکن در وزارت راه و شهرسازی پیگیری کردیم، اما آنها پاسخی به سؤالات ما ندادند. موضوع مهم دیگر تخلف بنگاه‌های املاک در خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن است. این مشاوران املاک با اینکه می‌دانند این اقدام غیرقانونی و جرم است اما آن را انجام می‌دهند.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 6
    1. نویسنده :ناشناس

      با این اقساط سنگین ما قشر کارگر کجا اینقدر پول در بیاریم با این گرانی اجناس اگه دولت واقعان میخواست مردم خانه دار بکنه که قیمت مناسب پیش پرداخت کمتر میداد بخدا اینم سود داره برا دولت و کاسبی خوبی براانداخته کارگر از کجا میار هردفعه ۶۰ تومن و ۸۰ میلیون

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام خیلی از آنهایی که ثبت نام کردند اصلا نیاز به مسکن نداشتند خیلی هم امثال من هرگز نمیتونیم آورده اولیه را بدهم مستاجر مردم با دو فرزند دانشجو خانمم دیابتی خودم بیماری نارسایی کلیه چجوری باید اورده اولیه را بدهم از زمانی که ثبت نام کردم دوسال گذشته هیچ خبری نشد نمیدونم نقش دولت چیه براحتی میگن آورده اولیه را نداری فکر خونه دار شدن را نباید بکنیم چرا مگر شهروند این کشور نیستم پول ندارم باید بمیرم خیر سرم جانباز شیمیایی هستم بعضی وامهای چندین میلیارد میگیرند پس هم نمیدن ما ده میلیون وام هم نمیدن عدالت اجتماعی کجای این ماجرا هست

    1. نویسنده :ناشناس

      هر کسی که مسکن ملی خود را می‌فروشند باید حبس شود زیرا این بدین مفهوم آست که او نیازی به مسکن ندارد ودولت موظف است او وکسکه قولنامه می‌نویسد را اعدام وحداقل حبس نماید

    1. نویسنده :ناشناس

      دولت اگه نظارت دقیق بر موضوع مسکن داشته باشه سودجویان دراین ارسه راه رو برای خودشون باز نمی بینن که جولان بدن وهیچ تعصیری برای این که اقشار کم برخوردار بتونن صاحب خونه بشن نیست باز اخرش میرسه به عده خاصی که پول دارن ودر اخر بردبااوناست

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام پقنی مردم که ثبت مام کرده پول نان ومعیشت روز مرده را ندارد و چیزی پس انداز برای فروش ندارد اول چیزی به نظر میاید امتیاز مسکن است بیجاره چکار کند به نظر شما راه کار دیگر هم مگر هست

    1. نویسنده :ناشناس

      مگر برای خرید نان چیز دگر هم هست