شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-18
کد خبر: 79116 |
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸ |
ارسال به دوستان
پ

خانه های ۲۵ متری منجر به کاهش قیمت مسکن می شود؟/ ۱۱۰۰ برابر شدن قیمت مسکن در ۳۰ سال!

یک کارشناس حوزه مسکن عنوان کرد: قیمت مسکن طی ۳۰سال اخیر ۱۱۰۰برابر شده است.

اقتصادسنج | مجید گودرزی مدرس مدیریت مالی مسکن تاکید کرد: مسکن ۲۵ متری یک الگوگیری غلط از طرح مسکن کوچک مقیاس آسیای جنوب شرقی ست که با کمبود شدید زمین مواجه هستند. در این کشورها به دلیل مساحت کم کشور و جمعیت زیاد، به ناچار بخشی از رفاهیات مسکن حذف می شود و در متراژهای کوچک ساخت مسکن انجام می شود.

او با بیان اینکه ما در کشور کمبود زمین نداریم توضیح داد: اگر یک درصد از زمین های ایران را به ساخت و ساز اختصاص دهند به هر ایرانی ۱۹۶ متر زمین می رسد. با توجه به متفاوت بودن شرایط ایران با کشورهای دیگر، نباید طرح های اجرا شده در آن کشورها در ایران بدون مطالعه اجرا شود.

ساخت ۲۷ شهرک جدید ساحلی

گودرزی معتقد است: در ایران نوار ساحلی ای در شمال و جنوب کشور وجود دارد که قابلیت ساخت شهرک های مسکونی را دارد. بویژه در مکران که مورد تاکید رهبری قرار دارد و به لحاظ موقعیت ژئوپلتیک آن، مزیت های بسیار زیادی در اسکان جمعیت داریم. با یک برنامه ریزی صحیح می توان ساخت مسکن و شهرک در این منطقه را انجام داد و جمعیت مورد نظر را در آنجا ساکن کرد.

این کارشناس حوزه مسکن اذعان کرد: با توجه به طرح های توسعه ای که در مکران وجود دارد، بحث اشتغال افراد نیز در طرح هایی مثل پتروشیمی و فولاد که در حال اجراست می تواند پیگیری شود. استقرار جمعیت در این مناطق اولا از تراکم غیرطبیعی جمعیت در کلان شهرها مثل تهران جلوگیری می کند و دوم سبب افزایش امنیت در این منطقه خواهد شد. البته اخیرا ساخت ۲۷ شهرک ساحلی جدید در دستور کار دولت قرار دارد که این شهرک ها می تواند با تمرکز در مناطقی با منابع آبی و پتانسیل های دیگر ساخته شوند.

مسکن ۲۵ متری قیمت را کاهش نمی دهد

او در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت اجرای طرح مسکن ۲۵ متری، قیمت مسکن کاهش می یابد اظهار کرد: این طرح سبب کاهش قیمت مسکن نمی شود. چرا که متقاضی این مسکن، قشر اندک و غیرقابل اثرگذار در حوزه مسکن هستند. آنچه قیمت مسکن را تعیین می کند میزان تقاضا برای مسکن های با متراژ متوسط و بالا و عمدتا در گروه های متوسط  و بالای درآمدی ست و همچنین دلالی هایی که در بازار مربوط به متقاضیان دهک های بالا انجام می شود، قیمت ها را متاثر می کند.

گودرزی با بیان اینکه قیمت زمین به عاملی مهم در قیمت مسکن تبدیل شده است اما این یک عامل صوری ست که توسط دلالان ایجاد شده چرا که در ایران کمبود زمین برای ساخت مسکن وجود ندارد.

قیمت مسکن طی ۳۰ سال ۱۱۰۰ برابر شد

او عنوان کرد: قیمت مسکن در ۱۰ سال گذشته ۵۱ برابر شده و در ۳۰ سال گذشته ۱۱۰۰ برابر افزایش پیدا کرده است. تا زمانی که جهش های قیمتی وجود دارد سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز برای سرمایه گذاری در این حوزه انگیزه خواهند داشت.

گودرزی در خصوص امکان حضور بخش خصوصی در طرح مسکن ۲۵ متری متذکر شد: حضور بخش خصوصی منوط به قیمت های نهایی مسکن های ۲۵ متری ست. اگر طراحان مسکن ۲۵ متری قیمت گذاری دستوری برای مسکن های مزبور داشته باشند ممکن است بخش خصوصی تمایلی به حضور در این طرح نداشته باشد. بخش خصوصی جایی سرمایه گذاری می کند که بتواند از آورده خود حداکثر انتفاع را داشته باشد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 1
    1. نویسنده :ناشناس

      سلام به هیچ عنوان ساختن آپارتمان ۲۵ متری باعث کاهش قیمت مسکن نمی شود ودر واقع هیچ نیازی به ساخت مسکن توسط دولت نیست مادام که تورم سیر صعودی داشته باشد وضع مسکن اگر شما یک میلیارد واحد هم بسازید همین خواهد بود طرح های نسنجیده را بگذارید کنار الان هزاران آپارتمان در شهر ها خالی از سکنه است تا زمانی که فاصله طبقاتی بخصوص در مورد میزان در آمد مردم اینقدر زیاد باشد همین خواهد بود مشکل این است که علیرغم اینکه می گوییم ما ایرانی ها دارای تمدن هستیم من معتقدم اتفاقا بسیا ر آمد های فرصت طلب هستیم که وضعیت را به اینجا رساندیم هیچ جای دنیا به اندازه ما ایرانی ها دروغ نمی گویند بخصوص مسئولین این کشور