پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
کد خبر: 56294 |
تاریخ انتشار : ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷ |
ارسال به دوستان
پ

چرا گرفتن وام مسکن صرفه اقتصادی ندارد؟/ جدیدترین قیمت اوراق مسکن

هزینه وام مسکن در حالی برای مجردها تا سقف ۵۹ میلیون تومان و برای متاهل‌ها نیز تا ۱۰۵ میلیون تومان بالا رفته است که با این وام تنها می‌توان حدود ۳ و نیم تا ۶ متر در تهران خانه خرید.

اقتصادسنج| هزینه وام مسکن در حالی برای مجردها تا سقف ۵۹ میلیون تومان و برای متاهل‌ها نیز تا ۱۰۵ میلیون تومان بالا رفته است که با این وام تنها می‌توان حدود ۳ و نیم تا ۶ متر در تهران خانه خرید.

خرید خانه در ایران همیشه برای قشری از مردم سخت بوده است؛ اما از چند سال گذشته به این سو هر روز مشکل‌تر از روز گذشته شده و حالا تسهیلات بانکی نیز کفاف خرید مسکن را نمی‌دهد. از سوی دیگر هزینه دریافت وام مسکن نیز بسیار رشد کرده است؛ در این گزارش هزینه تمام‌شده دریافت تسهیلات کمک‌هزینه مسکن بر اساس قیمت تسه در نیمه اردیبهشت‌ماه امسال محاسبه شده است.

هزینه خرید اوراق تسه

برای دریافت وام مسکن خرید اوراق تسه الزامی است و قیمت این اوراق از شروع سال ۱۴۰۲ در مسیر کاهشی قرار گرفته است؛ اما با این اوصاف هنوز مجردها و متاهل‌های متقاضی این وام باید مبلغ قابل توجهی از وام مسکن را برای خرید اوراق هزینه کنند.

اکنون مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ بنابراین برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان وام باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد با اوراق ۸۵ هزار و ۵۰۵ تومانی (با احتساب قیمت اوراق در ۱۷ اردیبهشت‌ماه)، ۳۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌شود.

همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۱۳ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان خریداری شود، مجموع هزینه خرید اوراق به حدود ۴۸ میلیون و ۱۷۶ هزار تومان می‌رسد.

زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن حدود ۶۸ میلیون و ۴۰۴ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۱۳ میلیون و ۶۸۰ هزار تومانی وام جعاله که باید برای خرید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن باید هزینه کنند، در مجموع باید ۸۵ میلیون و ۵۰۵ هزار تومان پرداخت شود.

در قدم اول، هزینه خرید وام مسکن برای مجردها ۴۸ میلیون و برای متاهل‌‌ها ۸۵ میلیون تومان است.

هزینه‌های جانبی برای دریافت وام مسکن

اما خرید اوراق تنها هزینه برای وام مسکن نیست و بر اساس گفته متقاضیان از ابتدا تا انتهای مراحل دریافت این تسهیلات هزینه‌های دیگری نیز در انتظار مردم است. اکنون بانک برای کارشناسی ملک حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تا دو میلیون تومان دریافت می‌کند.

از سوی دیگر باید مبلغی نیز برای محضرخانه جهت قرار دادن سند خانه در رهن بانک پرداخت کرد؛ هزینه‌ای که در محضرخانه‌های متفاوت، برای مجردها از ۶ میلیون تا حدود ۹ میلیون تومان و برای متاهل‌ها از ۱۲ تا ۱۸ میلیون تومان هزینه دارد.

بنابراین هزینه دریافت وام مسکن، برای یک فرد مجرد حدود ۵۹ میلیون تومان و برای یک زوج، حدود ۱۰۵ میلیون تومان می‌شود؛ حدود یک سوم مبلغ وام برای خرید آن هزینه می‌شود

اقساط وام مسکن

زمان بازپرداخت وام مسکن برای متاهل‌ها و مجردها ۱۰ یا ۱۲ سال تعیین شده است که هر فرد بنا به خواست خود یکی از آنها را انتخاب می‌کند. با توجه به این شرایط در پایین‌ترین حالت ممکن یک فرد مجرد باید ماهانه ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و یک زوج هر ماه حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اقساط پرداخت کنند. این در حالی است که پایه حقوق امسال حدود ۷ تا ۸ میلیون تومان اعلام شده است!

دریافت وام مسکن به‌صرفه است؟

بر اساس گفته کارشناسان اکنون متوسط قیمت مسکن در تهران به حدود متری ۶۰ میلیون تومان رسیده است و برای خرید یک واحد مسکونی ۶۰ متری در این کلانشهر باید به‌طور متوسط حدود سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پرداخت کرد؛ به عبارت دیگر مبلغ وام برای زوجین تنها حدود ۱۰/۵ درصد از قیمت کل آپارتمان را پوشش می‌دهد.

بر اساس گفته‌های صاحبان محضرخانه‌ها طی یک سال گذشته تعداد متقاضیان این وام تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است زیرا علاوه بر افت قدرت خرید مردم، تهیه هزینه این وام نیز از مشکلات دیگر در این زمینه است؛ محاسبه هزینه و مقدار وام روشن می‌کند که یک مجرد با این مبلغ در تهران می‌تواند تنها حدود سه متر و نیم و یک زوج حدود ۶ متر از یک آپارتمان را بخرد! این در حایست که اقساط بازپرداخت وام نیز از میزان دستمزد ماهانه افراد بالاتر است.

البته تا همین پنج سال پیش وام مسکن مقدار مناسب‌تری از قیمت واحد مسکونی را برای تهرانی‌ها پوشش می‌داد. در حالی که بهمن‌ ۱۳۹۶ وام مسکن برای مجردها حدود ۶۰ میلیون و برای متاهل‌ها حدود ۱۰۰ میلیون تومان بوده، به‌طور متوسط قیمت یک آپارتمان ۶۰ متری نیز در تهران حدود ۳۳۰ میلیون تومان قیمت داشته است. به عبارت دیگر وام مسکن در سال ۱۳۹۶ حدود ۳۰ درصد از هزینه خرید یک آپارتمان در تهران را پوشش می‌داد.

با توجه به شرایط دریافت و هزینه این وام حالا مردم به سمت روش‌های دیگر برای تامین کمک‌هزینه خرید مسکن سوق پیدا کرده‌اند. روش‌هایی مانند خرید وام ازدواج یا جانبازی دیگران که هزینه تمام‌شده کمتری دارد. به‌عنوان مثال در حال حاضر فرد با خرید دو وام ازدواج تنها حدود دو و نیم میلیون تومان اقساط ماهانه می‌پردازد.

در حالی که در برخی از کشورهای اروپایی می‌توان تا سقف ۷۰ درصد از قیمت مسکن را با شرایط نسبتا مناسبی وام گرفت، در ایران با وجود اینکه قیمت مسکن به‌ویژه در کلانشهرها اکنون سر به فلک می‌کشد، تسهیلات بانکی موثری هم در این زمینه وجود ندارد.

در مجموع می‌توان گفت وام‌مسکن از جنبه‌های مختلف برای متقاضیان صرفه اقتصادی ندارد و با ادامه این روند و تداوم رشد قیمت مسکن، تقاضای مصرفی که تا کنون نیز افت قابل توجهی را پشت سر گذاشته باز هم دستخوش کاهش می‌شود و در آینده‌ای نزدیک دیگر کمتر معامله‌ای در این زمینه انجام خواهد شد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید