یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-19
کد خبر: 104251 |
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۲ |
ارسال به دوستان
پ

فواید باورنکردنی دوچرخه سواری برای خانم های بالای ۴۰ سال

دوچرخه سواری یک ورزش هوازی و یکی از فعالیت های تفریحی محبوب در میان بسیاری از افراد است که فواید بسیاری برای سلامتی ارائه می دهد.

اقتصادسنج| دوچرخه سواری یک ورزش هوازی و یکی از فعالیت های تفریحی محبوب در میان بسیاری از افراد است که فواید بسیاری برای سلامتی ارائه می دهد. از جمله فواید بی شمار این ورزش محبوب می توان به بهبود سلامت قلب، تناسب اندام، تقویت عضلات، بهبود کمردرد، تقویت عملکرد مغز و بهبود بیماری هایی همچون دیابت و سرطان اشاره کرد. جالب است بدانید دوچرخه سواری منظم فواید بی شماری برای خانم های بالای ۴۰ سال دارد که بسیاری از افراد از آن بی اطلاع هستند. در ادامه با معرفی فواید باورنکردنی دوچرخه سواری با همراه باشید:

۱- بهبود تمرکز

دوچرخه سواری در صبح، حتی پیش از اینکه یک لیوان قهوه بنوشید، می تواند به آماده شدن برای یک روز جدید کمک کند. وقتی صبح از خواب بیدار می‌شویم، مغز ما در حالت «آلفا» قرار دارد. به همین دلیل است که وقتی برای اولین بار چشمانمان را باز می کنیم، احساس خستگی و بی حالی می کنیم و دوست داریم باز هم چرت بزنیم. حالت «بتا» فرکانس بالاتر امواج مغزی را شامل می شود. در این حالت مغز ما هوشیار و آماده توجه است و می توان بهترین تصمیم ها را بگیرد و به مدت طولانی تری تمرکز کند. تحقیقات دانشگاه ورزشی آلمان نشان می دهند که ورزش شدید به مدت حداقل ۳۰ دقیقه یکی از بهترین راه ها برای تغییر وضعیت مغز از حالت آلفا به بتا است و با دوچرخه سواری در ابتدای صبح می توان به این هدف دست پیدا کرد.

۲- هضم غذا

دوچرخه سواری پس از میل کردن شام نیز فواید زیادی از جمله هضم غذا را به همراه دارد. فوایدی که ورزش هایی همچون دویدن شدید قادر به ارائه آنها نیستند. تحقیقات دانشگاه سایتاما و سئول نشان می دهند که دوچرخه سواری با افزایش جریان خون و تحریک معده و روده فرآیند گوارش را تسریع کرده و به برطرف کردن مشکلات رایج گوارشی همچون نفخ کمک می کند. توصیه می شود حداقل یک ساعت پس از غذا خوردن به انجام این ورزش بپردازید.

۳- کاهش علائم یائسگی

دوچرخه‌سواری یکی از فعالیت هایی است که می‌تواند به تنظیم سطح هورمون‌های ما کمک کند. بنابراین در دوره‌هایی مانند یائسگی که تعادل هورمون ها به هم می خورند، دوچرخه سواری می تواند بسیار موثر واقع شود. این ورزش برخی از علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، نوسانات خلقی و اختلالات خواب را بهبود می بخشد.

۴- افزایش اعتماد به نفس

اگر احساس می‌کنیدعزت‌ نفس‌تان کاهش یافته است، می توانید با دوچرخه سواری به بازیابی آن کمک کنید. معمولا در دوران پیش از یائسگی و یائسگی، به دلیل نوسانات هورمونی اعتماد به نفس افراد کاهش می یابد. دوچرخه سواری می تواند به بازیابی اعتماد به نفس از دست رفته شما کمک کند؛ خصوصا زمانی که به صورت گروهی و همراه با دیگران انجام شود. مطالعات دانشگاه تبریز نشان می دهند که فعالیت بدنی تأثیر مثبت و قابل توجهی بر عزت نفس افراد دارد. تحقیقات دانشگاه کیئو نیز نشان می دهند که افرادی که به طور منظم در فعالیت‌های گروهی شرکت می‌کنند، علاوه بر احساس امنیت بیشتر در جامعه، ارتباطات اجتماعی بهتر و جسم و روح سالم تری دارند.

۵- بهبود زندگی جنسی

برخلاف تصور رایج، دوچرخه سواری می تواند به شما کمک کند تا زندگی جنسی سالم تر و شادتری داشته باشید. در حالی که بسیاری از مردم در خصوص تأثیر دوچرخه سواری بر کف لگن و ارتباط بین دوچرخه سواری و اختلال نعوظ ابراز نگرانی می کنند، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد دوچرخه سواری می تواند به بهبود زندگی جنسی شما کمک کند. محققان دانشگاه Jaén اسپانیا دریافتند زنانی که از نظر بدنی فعال هستند با اختلالات جنسی کمتری نسبت به کسانی که به طور منظم ورزش نمی کنند، مواجه می شوند. تحقیقات دانشگاه تگزاس نیز نشان می دهند که زنان پس از ورزش راحت‌تر برانگیخته می‌شوند و سطوح بالاتری از رضایت جنسی را با ورزش منظم تجربه می‌کنند. بنابراین اگر به دنبال بهبود رابطه جنسی خود هستید، دوچرخه سواری را فراموش نکنید.

۶- افزایش امید به زندگی

رفت و آمد با دوچرخه ممکن است برای همه امکان پذیر نباشد، اما اگر بتوانید این کار را انجام دهید، علاوه بر فواید سلامتی بسیار، به زندگی نیز امیدوارتر خواهید شد. بنیاد قلب بریتانیا پیش بینی می کند که بیش از نیمی از ما در طول زندگی خود به بیماری های قلبی و گردش خون دچار می شویم که در موارد شدیدتر می تواند به حمله یا سکته قلبی منجر شود. متاسفانه احتمال این خطر با افزایش سن بیشتر می شود و انجام منظم ورزش هایی مانند دوچرخه سواری به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در روز می تواند به بهبود وضعیت قلب، ریه ها و کاهش فشار خون کمک کند.

تحقیقات دانشگاه کمبریج نیز نشان می دهند افرادی که برای رفتن به محل کار از دوچرخه استفاده می کنند، ۲۰ درصد کمتر از دیگران در معرض خطر مرگ به هرعلتی، ۲۴ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و ۱۶ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان قرار می گیرند. برخی از این مزایا در افرادی که ترجیح می‌دهند با اتوبوس یا مترو به محل کار بروند، نیز دیده می شود. بنابراین می توان گفت اتوبوس و مترو نیز جایگزین مناسبی برای دوچرخه سواری خواهند بود.

۷- کاهش وزن

دوچرخه سواری می تواند یک تمرین عالی برای افرادی باشد که به دنبال کاهش وزن یا مقابله با افزایش وزن ناخواسته در دوران یائسگی هستند. با این حال مهم است که بتوانید این ورزش را به طور صحیح انجام دهید. این تصور که فشار بیشتر در حین ورزش می تواند به خلاص شدن سریعتر شما از شر چربی های بدن کمک کند، در نهایت نتیجه معکوس خواهد داشت و شما را در حالتی از کورتیزول کم انرژی و پراسترس قرار می‌دهد که در سراسر بدن گردش می‌کند. این افزایش کورتیزول بر کیفیت خواب ما تأثیر می گذارد، حساسیت ما به انسولین را کاهش می دهد و در نهایت موجب افزایش چربی شکم خواهد شد.

۸- بهبود آسیب های عضلانی و مفصلی

یک فیزیوتراپیست می گوید: «دوچرخه سواری یکی از اولین فعالیت‌هایی است که به بیماران پس از بهبود آسیب زانو یا مچ پا پیشنهاد می دهم. زیرا این ورزش بدون وارد کردن فشار زیاد به مفاصل به بهبود تناسب اندام شما کمک می کند. دوچرخه سواری یکی از بهترین ورزش ها برای افراد مبتدی است.»

۹- از بین بردن آثار منفی الکل

همه ما می دانیم که مصرف زیاد الکل چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت، تاثیرات منفی بر بدن دارد. اما یکی از مزایای کمتر شناخته شده دوچرخه سواری و ورزش، از بین بردن خطر بیماری هایی مانند سرطان مرتبط با الکل است. در صورتی که در هفته ۱۵۰ دقیقه ورزش متوسط یا ۷۵ دقیقه ورزش شدید انجام دهید، می توانید از بروز برخی از سرطان ها و خطر مرگ و میر ناشی از مصرف الکل جلوگیری کنید. تحقیقات دانشگاه هیوستون نشان می دهند که ورزش هایی مانند دوچرخه سواری میل به الکل را کاهش داده و از بروز اختلالات ناشی از مصرف الکل مانند اضطراب و افسردگی جلوگیری می کند.

.

    برچسب ها:
به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید