پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-18
کد خبر: 28501 |
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸ |
ارسال به دوستان
پ

نشانه‌هایی که میگوید بیش از حد غذا خورده اید

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که حواس‌تان از غذا پرت می‌شود و متوجه نمی‌شوید چقدر غذا خورده اید، پس احتمالا به اضافه وزن دچار شده اید. اضافه وزن و غذا خوردن بیش از حد باعث واکنش اعضای مختلف بدن می‌شود و اگر جلوی آن گرفته نشود باعث بیماری در افراد می‌شود.

اکرم محمدی منش| اقتصادسنج: اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که حواس‌تان از غذا پرت می‌شود و متوجه نمی‌شوید چقدر غذا خورده اید، پس احتمالا به اضافه وزن دچار شده اید. اضافه وزن و غذا خوردن بیش از حد باعث واکنش اعضای مختلف بدن می‌شود و اگر جلوی آن گرفته نشود باعث بیماری در افراد می‌شود. در ادامه با اثرات و نشانه‌های غذا خوردن بیش از حد آشنا خواهید شد.

نشانه‌های بیش از حد غذا خوردن

۱. به آرامی و پیوسته وزن اضافه می کنید

نشانه هایی که میگوید بیش از حد غذا می خورید

بارزترین نشانه پرخوری افزایش وزن مداوم است. اگر متوجه شدید وزنتان به آرامی اما به طور منظم بالا می رود، این اطلاعات به شما می گوید که کالری روزانه شما بیش از مقداری است که بدن برای حفظ همان وزن به آن نیاز دارد. اگر ترازو درست باشد، احتمالاً زیاد می‌خورید!

۲. هنگام غذا خوردن حواس‌تان پرت می شود

وعده های غذایی روزانه شما باید در حالت نشسته و شاید با سایر اعضای خانواده مصرف شود. اگر در حال گشت و گذار در اینترنت هستید یا به یکی از دوستانتان پیامک ارسال می کنید، ممکن است از آنچه در دهانتان می گذرد بی اطلاع باشید و ندانید چقدر می خورید. آیا بدون اینکه متوجه شوید به دلیل اینکه حواس‌تان به یک مکالمه آنلاین پرت شده است، یک قاشق اضافه پوره می‌خورید؟

۳. مدام به غذا فکر می کنید

اگر غذا همیشه در سرلوحه ذهن شما قرار دارد و متوجه می شوید که در اطراف آشپزخانه و یخچال آویزان شده اید، بعید است به این دلیل باشد که گرسنه هستید. ممکن است اتفاق عمیق تری در زندگی شما وجود داشته باشد و شما در حال خوردن غذا هستید تا آن را فراموش کنید.

۴. از غذا به عنوان مکانیزم مقابله ای استفاده می کنید

برخی افراد در صورت استرس نمی توانند با غذا روبرو شوند و برخی دیگر نیز در مواقع غمگینی به غذا روی می آورند. از آنجایی که غذا می تواند یک سفر احساسی باشد و خاطرات دوران کودکی ما را زنده کند، غذا خوردن می تواند راهی برای مقابله و برخورد با احساسات باشد. دانستن اینکه بیش از حد غذا می خورید می تواند شما را پر از احساس گناه کند و این باعث می شود بیشتر غذا بخورید.

۵. غذای خود را قبل از دیگران تمام می کنید

مهم نیست که طعم غذای شما چقدر خوب است، ممکن است عادت داشته باشید که یک وعده سنگین را بدون مزه کردن طعم آن بخورید. دیگران دور میز می توانند فقط نیمی از آن غذا را بخورند؛ بنابراین شما به دنبال کمک دیگری بروید. ممکن است فکر کنید هنوز گرسنه هستید. اما ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می کشد تا سیگنالی از معده به مغز شما بگوید که غذا نخورید.

۶. شلوار جین شما در اطراف کمر تنگ می شود

علائم و اثرات غذا خوردنِ بیش از حد

وقتی بسیاری از مردم یک وعده غذایی خوب می‌خورند، فکر می‌کنند که احساس نفخ می‌کنند یا «شکمِ برآمده » دارند. این درست نیست؛ زیرا این یک نشانه کلاسیک است که شما بیش از حد غذا خورده اید. به طور طبیعی پس از خوردن هر وعده غذایی، معده شما کمی بیرون می‌آید؛ اما اگر به حدی برسد که مجبور شوید آن دکمه بالایی را باز کنید، در این صورت زیاده‌روی کرده‌اید.

۷. هرگز احساس رضایت کامل نمی کنید

آیا تا به حال فکر کرده اید که احساس سیری و احساس رضایت دو معنای متفاوت دارند؟ یک سالاد بزرگ می تواند به شما احساس سیری بدهد، اما برخی افراد آن را رضایت بخش ترین غذا نمی دانند؛ بنابراین یک وعده غذایی دیگر یا تنقلات فراوانی مانند چیپس و شکلات می‌خورند. این شمایید؟

۸. رفلاکس اسید را تجربه می کنید

غذا خوردن بیش از حد

ریفلاکس اسید که به نام بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) نیز شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که اسفنکتر تحتانی مری قادر به جلوگیری از ورود اسید معده به مری نباشد. وعده های غذایی زیاد می تواند به رفلاکس اسید کمک کند؛ بنابراین، اگر از رفلاکس معده رنج می برید، می تواند بواسطه رژیم غذایی شما باشد.

۹. با غذاهای خاص خود را محدود می کنید

فکر می کنید که محدود کردن برخی از گروه های غذایی از رژیم غذایی باعث کاهش وزن شما می شود، اما می تواند اثر معکوس داشته باشد. اگر هوس چیزی را دارید که تصمیم گرفته اید نخورید، ممکن است در نهایت بیش از حد غذا بخورید و مقابل خود را با آن غذاهای ممنوعه پر کنید.

۱۰. ارتباط تپش قلب و غذا خوردن بیش از حد

غذا خوردن بیش از حد

علم به همین سادگی است – هر چه غذای بیشتری بخورید، دستگاه گوارش شما برای تجزیه این غذا سخت‌تر کار می‌کند. با فعالیت بیشتر گوارشی، جریان خون بیشتر می شود. این کار باعث می‌شود قلب شما سخت‌تر کار کند و به تپش بیفتد و صورتتان سرخ شود.

۱۱. عادت به بشقاب دوم و سوم

این احتمال وجود دارد که اولین بشقاب کامل غذای شما در حال حاضر بیش از یک وعده به اندازه متوسط ​​سرو شده باشد. اگر معده شما به معنای واقعی کلمه هنوز برای مدت بیشتری غرغر می کند، آن را دوباره پر کنید تا زمانی که غر زدن متوقف شود اما با موادی مانند سبزیجات. اگر بشقاب دوم و حتی سوم به اندازه بشقاب اصلی و اول شما باشد، می دانید که بیش از حد غذا خورده اید.

۱۲. مشکل خوابیدن در شب

اگر یک وعده شام بسیار بزرگ می‌خورید، به خصوص بعد از ساعت ۸ شب، ممکن است به سختی بخوابید؛ زیرا بدن شما به طور یکنواخت کار می کند تا غذا را تجزیه کند و باعث می شود برای خوابیدن احساس ناراحتی کنید. هرچه بیشتر غذا خورده باشید، مدت بیشتری طول می کشد تا بتوانید کمی چشم روی هم بگذارید.

۱۳. هوس خوردن غذاهای شیرین می کنید

اگر بیش از حد غذا می خورید، ممکن است بعد از یک وعده غذایی قابل توجه به سمت کوکی بروید یا مقداری بن و جری بنوشید. این کربوهیدرات‌های قندی باعث می‌شوند مغز شما دوپامین ترشح کند که یک هورمون لذت است. با مصرف بیشتر شکر، دوپامین بیشتری آزاد می شود و به همین دلیل است که بیشتر و بیشتر میل می کنید.

۱۴. با آکنه مبارزه می کنید

بیش از حد غذا خوردن، که در آن مقدار زیادی شکر تصفیه شده و چربی های بد مصرف می شود، به هیچ وجه برای بدن شما مفید نیست و پوست شما ممکن است داستان آنچه در حال وقوع است را بازگو کند. این می تواند به شکل آکنه باشد که به دلیل قند بالای غذاهایی است که از دهان شما عبور می کنند.

۱۵. پوسیدگی دندان‌هایتان بیشتر می‌شود 

اگر عادات غذایی شما شامل غذاهای زیادی در بین وعده های غذایی شما می شود، مانند بیسکویت، شیرینی و نوشابه های گازدار، ممکن است بیشتر از آنچه می خواهید به دندانپزشک مراجعه کنید. این به اصطلاح خوراکی‌ها می‌توانند دندان‌های شما را ویران کنند و لثه‌ها و حفره‌های پوسیده ممکن است روی زشت آن‌ها را نمایان کنند.

۱۶. غذا خوردن در بیرون از خانه بیشتر از زمانی که خانه هستید

غذا خوردن بیش از حد

چه کسی دوست ندارد بیرون غذا بخورد؟ چه برای یک مناسبت خاص باشد و چه فقط بازدید از آن رستوران جدید در شهر، فکر می کنید هفته را به پایان برسانید، احساس خوبی به شما می دهد. اگر حساب کنید که در بیرون از خانه بیشتر غذا می خورید، با تمام آن کالری های پنهان و خوردن سه وعده، پرخوری الگویی در زندگی شما خواهد بود.

۱۷. احساس افسردگی می کنید

خوردن یک وعده غذایی بزرگ و به دنبال آن یک دسر سنگین، ممکن است تا یک ساعت بعد که شروع به خوردن چند قاشق دیگر از پودینگ کنید، احساس سیری و رضایت کنید. از آنجایی که شما مقدار زیادی شکر و جایگزین‌های مخفی مصرف کرده‌اید، دیری نمی‌گذرد که ممکن است احساس افسردگی کنید و این به دلیل سقوط قند و برعکس هجوم شکر است.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید