شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-04
کد خبر: 70596 |
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۱۲ |
ارسال به دوستان
پ

چگونه روغن حیوانی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟+جدول قیمت

چند راهکار ساده و خانگی برای تشخیص روغن حیوانی وجود دارند که البته قطعی نیستند و می‌توان با آن‌ها تا حدی به خلوص روغن حیوانی پی برد. در ادامه قیمت روز انواع روغن حیوانی را در ادامه می خوانید.

اقتصادسنج | چند راهکار ساده و خانگی برای تشخیص روغن حیوانی وجود دارند که البته قطعی نیستند و می‌توان با آن‌ها تا حدی به خلوص روغن حیوانی پی برد. در ادامه این راهکارها را برایتان توضیح خواهیم داد.

۱- روغن حیوانی اصل، عطر و طعم مطبوعی داشته و کاملا مشخص است که ریشه حیوانی دارد. اگر روغن حیوانی اصل باشد، نباید مزه روغن نباتی یا مزه بدی بدهد. البته باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که روغن حیوانی گاوی نسبت به روغن حیوانی گوسفندی عطر و طعم ملایم‌تری دارد.

۲- روغن حیوانی خالص بر روی پوست دست سریعا آب می‌شود و اگر انگشتان خود را به روغن آغشته کنید و به هم بمالید، روغن تا حد زیادی جذب پوست شما خواهد شد.

۳- روغن حیوانی خالص با آب به سادگی از روی پوست شسته می‌شود.

۴- اگر مقداری از روغن حیوانی اصل را در دهان بگذارید، سریعا آب می‌شود.

۵- روغن حیوانی اصل در دمای محیط نسبت به دمای یخچال و محیط‌های سرد، کمی شل‌تر می‌شود. یعنی اگر روغن را از یخچال خارج کردید و هم‌چنان بعد از گذشتن یک ساعت در دمای محیط سفت باقی ماند، مشخص می‌شود که روغن اصل نیست یا ناخالصی دارد.

۶- رنگ روغن حیوانی گاوی زرد و رنگ روغن حیوانی گوسفندی متمایل به سفید است. هنگام خرید روغن حیوانی به رنگ آن دقت کنید.

۷- اگر روش نگهداری روغن حیوانی را بدانید و آن را رعایت کنید، عطر و طعم آن تغییر نمی‌کند. اگر روغن حیوانی شما تلخ، ترش یا بدمزه شده به این معناست که یا فاسد شده و یا ناخالصی دارد.

تمامی روش‌های بالا غیر قطعی هستند و نمی‌توان با آن‌ها میزان خلوص و اصالت روغن حیوانی را به صورت قطعی مشخص کرد. خیلی از روستاییان کرمانشاهی از این روش‌ها به عنوان راه‌های تقریبی تشخیص روغن اصل استفاده می‌کنند و با وجود اینکه سالیان سال است خودشان روغن حیوانی تولید می‌کنند، ولی این راهکارها را به صورت قطعی قبول ندارند. به عنوان مثال ممکن است در یک مدل روغن حیوانی، ۹۰ درصد روغن حیوانی و ۱۰ درصد از روغن‌های دیگر استفاده شده باشد که طبیعتا تشخیص این میزان ناخالصی با راه‌های خانگی امکان‌پذیر نیست.

در بازار مواد غذایی قیمت یک کیلو روغن حیوانی بزی اصل مبلغ ۱,۱۸۰,۰۰۰ تومان است این در حالیست که قیمت یک کیلوگرم روغن حیوانی گاوی کرمانشاهی آرتشیو مبلغ ۳۶۵,۰۰۰ تومان اعلام شده است.

قیمت انواع روغن حیوانی
نام محصول مقدار قیمت / تومان
روغن حیوانی اعلا گوسفندی آرتیشو ۱ کیلوگرم ۵۸۱,۴۰۰
روغن حیوانی ممتاز گاوی گوسفندی ۱ کیلوگرم ۴۵۰,۰۰۰
روغن حیوانی کرمانشاهی آرتیشو گاوی ۱ کیلوگرم ۳۶۵,۰۰۰
روغن حیوانی گاوی مشکه ۱ کیلوگرم ۳۱۷,۶۰۰
روغن حیوانی کرمانشاهی ۱ کیلوگرم ۴۴۴,۲۰۰
روغن حیوانی گوسفندی سنتی درون و با هیزه ۱ کیلوگرم ۶۷۷,۴۰۰
روغن حیوانی بزی اصل ۱ کیلوگرم ۱,۱۸۰,۰۰۰
به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید