اقتصادسنج| امسال بازار قالیشویی‌ها مثل سال‌های قبل داغ نیست. تقریبا امسال ۱۵ درصد قالیشویی ها نسبت به سال گذشته تعطیل شدند. باتوجه به رشد تورم و کاهش درآمد خانوارها در تهران هم در پایان سال کماکان متراژ کل قالی‌های دریافتی قالیشویی‌ها کاهشی است.

به تعبیر دیگر مردم همه فرش‌ها و قالی‌ها خود را برای شستشو به قالیشویی نمی‌دهند؛ ولی به طور متوسط یک قالی یا یک فرش را تحویل قالیشویی می‌دهند برای همین متراژ کل کم می‌شود. ولی تعداد تقاضا خیلی کم نمی‌شود. این موضوع را حجت محمدی کم‌سرخ رئیس اتحادیه قالیشویان تهران به «اکوایران» گفت.

او پیش بینی کرد که تا پایان سال تعداد سفارش ها تغییر چندانی نکند چون به نظر او نرخ رشد شستشو خیلی زیاد نشده است.

محمدی درمورد هزینه شستشویی انواع قالی و فرش گفت: الان نرخ مصوب قالیشویی‌ها نسبت به رشد هزینه‌ها پایه آنها افزایش پیدا نکرده است. در یک ماه اخیر  قیمت مواد شوینده  رشد کرده است؛ ولی با وجود اثر مستقیم نرخ مواد شوینده بر نرخ پایه قالیشویی‌ها ما به صورت مستقل براساس آن نرخ مصوب قالیشویی ها را افزایش نداده ایم.

او ادامه داد: الان  نرخ مصوب قالیشویی ها نسبت به تورم اعلامی بانک مرکزی  که ۵۰ درصد هست هم کمتر است.  نرخ ما امسال نسبت به سال گذشته در تمام بخش ها به غیر از  حمل ونقل فقط ۳۲ درصد رشد کرده است. درحالی که باید ۷۰ الی ۸۰ درصد رشد می‌کرد. به همین دلیل  این نرخ رشد برای واحد صنفی صرفه ندارد. اما این رشد هم برای مردم زیاد است و مشتریان ما نرخ ۳۲ درصد را هم گران می خوانند.

به گفته محمدی، نرخ حمل و نقل امسال ۴۶ درصد رشد کرده است.

با احتساب هزینه حمل و نقل، امسال هزینه شستشوی فرش برای مردم تهران بیش از ۷۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش را نشان می‌دهد.

شاید همین موضوع احتمال شکل‌گیری قالیشویی‌های غیرمعتبر و تقلبی را هم زیاد کرده است. بر همین اساس هم رئیس اتحادیه قالیشویی‌های تهران به مردم هشدار می‌دهد که به استناد فضای مجازی صرفا فرش‌های خود را تحویل شرکت‌ها ندهند. حتما قبل از تحویل فرش‌های خود به سایت اتحادیه مراجعه کنند و  در مورد قالیشویی مورد نظر خود استعلام بگیرند. او افزود: هر مشکلی اعم از اینکه قالی درست شسته نشده و یا قیمت بیش از عرف اتحادیه هست هم می‌توانند در سایت اتحادیه به صورت برخط مطرح و پیگیری کنند.

او اعلام کرد: در سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد از قالیشویی‌ها تعطیل شدند. چون این کار پر دردسر است و کالاهای دلالی برای بسیاری کم دردسرتر هست و در مقابل سود بسیار بیشتری نسبت به قالیشویی دارد. عمده کسانی که مانده اند چون سالیان زیادی در این حوزه فعالیت کردند.

 امسال هزینه شتشوی هرمتر مربع فرش دستباف( درجه یک)  ۱۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان است و هزینه عالی شویی فرش ماشینی متر مربعی ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان است.  لیست کامل نرخ شستشویی فروش و قالی ماشینی و دستباف را در ادامه ببینید.

مقایسه_نرخ_مصوب_قالیشویی‌های_تهران_نسبت_به_سال_گذشته