پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-02
کد خبر: 114751 |
تاریخ انتشار : ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲ |
ارسال به دوستان
پ

جدیدترین قیمت انواع برنج ایرانی در بازار+ جدول قیمت

بازار برنج یکی از بازارهای مواد غذایی و کالای اساسی بوده که طی یک‌سال گذشته نوسانی نداشته و آرامش بر آن حکمفرما بوده است؛
در وضعیت فعلی تولید برنج داخلی در ۱۹ استان کشور به حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسیده است، از طرف دیگر در سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج نیز به کشورمان وارد شده که می‌توان گفت موجودی سال گذشته برنج حدوداً ۴ میلیون و ۲۰۰ تن بوده است.

اقتصادسنج| بازار برنج یکی از بازارهای مواد غذایی و کالای اساسی بوده که طی یک‌سال گذشته نوسانی نداشته و آرامش بر آن حکمفرما بوده است؛
در وضعیت فعلی تولید برنج داخلی در ۱۹ استان کشور به حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسیده است، از طرف دیگر در سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج نیز به کشورمان وارد شده که می‌توان گفت موجودی سال گذشته برنج حدوداً ۴ میلیون و ۲۰۰ تن بوده است.

این در حالی است که چندی پیش مرکز آمار رسماً اعلام کرد که هر ایرانی در یک سال، ۳۵ کیلوگرم برنج مصرف می‌کند که به این معنی است که با توجه به حدود ۹۰ میلیون نفر جمعیت کشورمان می‌توان گفت کشورمان سالانه به سه میلیون و ۱۵۰ هزار تن برنج نیاز دارد.

مقایسه واردات در ۲ سال اخیر

براساس آمار گمرک در سال گذشته، ایران یک میلیون و ۱۱۷ هزار تن برنج به ارزش یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار وارد کرد، این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ چیزی حدود یک میلیون و ۷۸۰ هزار تن از این کالای اساسی به ارزش ۲ میلیارد و ۱۳۷ میلیون دلار وارد کشور شده بود.

به همین دلیل می‌توان گفت واردات برنج طی یک‌سال اخیر به لحاظ وزنی با کاهشی ۳۷ درصدی و به لحاظ ارزشی حدوداً ۴۰ درصد کاهش یافته است؛ به عبارت دیگر می‌توان گفت با کاهش ۶۶۰ هزار تنی واردات این محصول ارزبری آن در یک‌سال اخیر ۸۳۰ میلیون دلار کمتر شده است.

طی این مدت به ترتیب ۶۷۳ هزار و ۹۴۲ تن برنج به ارزش ۷۷۰ میلیون و ۹۳۲ هزار دلار از مبدأ هند، ۳۳۶ هزار و ۵۷۵ تن برنج به ارزش ۴۱۰ میلیون و ۸۴۱ هزار دلار از مبدأ پاکستان، ۷۱ هزار و ۶۷۸ تن برنج به ارزش ۸۰ میلیون و ۲۰۹ هزار دلار از مبدأ امارات، ۳۳ هزار و ۴۳۴ تن برنج به ارزش ۴۲ میلیون و ۴۴۰ هزار دلار از مبدأ مناطق آزاد و ویژه و در مجموع یک هزار و ۴۸۸ تن برنج به ارزش یک میلیون و ۵۶۳ هزار دلار برنج از مبدأ سه کشور تایلند، تایوان و عراق به کشورمان وارد شده است.

کاهش قیمت با حمایت بخش خصوصی

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران اظهار داشت: سال گذشته بخش خصوصی با حمایت دولت وارد بازار برنج ایرانی شد و حجم بالایی از محصول را که به‌دلیل نبود تقاضا در انبار شالیکاران و تولیدکنندگان انباشته شده بود، خریداری و با قیمت مناسب در بازار عرضه کرد.

مسیح کشاورز تصریح کرد: در حالی که پیش‌بینی می‌شد در سال ۱۴۰۲ قیمت برنج ایرانی با تبعیت از نرخ تورم از ۲۰۰ هزارتومان گذر کند، ورود بخش خصوصی مانع ادامه این مسیر شد و قیمت برنج مرغوب ایرانی تا کیلویی ۸۰ هزار تومان کاهش یافت.

وی با تأکید براینکه بخش خصوصی با قبول ریسک بالای اجرای طرحی که هیچ پیشینه‌ای نداشت و آینده آن نیز مبهم بود، سرمایه خود را به خطر انداخت، اظهار داشت: اعضای انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران با نگاه ملی و حمایت از تولید داخلی خطر کردند و این طرح را اجرا کردند که خوشبختانه با موفقیت اجرا شد.

کشاورز با تأکید براینکه در پایان سال گذشته و پیش از شروع فصل جدید کشت برنج، از ادامه این طرح جلوگیری شد و ناخواسته بازار به‌نفع دلالان شد، افزود: اگر این اتفاق فقط برای اندک محصول باقی‌مانده سال گذشته بود، مشکل‌ساز نمی‌شد، اما افزایش قیمتی که گریبانگیر بازار برنج ایرانی شده است، معیار قیمت محصول سال جدید می‌شود و بیم آن می‌رود قیمت برنج ایرانی دوباره افزایش یابد.

وی ادامه داد: در صورت افزایش بی‌منطق قیمت برنج در بازار، قطعاً شاهد بازگشت رکود به بازار این محصول می‌شویم و تقاضا برای خرید برنج کمتر می‌شود.

قیمت روز برنج در بازار:

برنج طارم هاشمی دودی  با بسته بندی ۱۰ کیلویی استاندارد: ۱۳۴۰۰۰۰ تومان
برنج طارم هاشمی دودی با بسته بندی پت ۵۰۰گرمی  استاندارد: ۶۹۰۰۰ تومان
برنج طارم هاشمی دوبارکشت فریدونکنار استاندارد: ۱۱۹۰۰۰ تومان
برنج طارم هاشمی فریدونکنار استاندارد: ۱۰۹۰۰۰ تومان
برنج طارم هاشمی فریدونکنار استانداردتولید روز: ۱۰۹۰۰۰ تومان
برنج طارم سنگی فریدونکنار استاندارد: ۱۰۹۰۰۰ تومان
برنج طارم هاشمی استاندارد: ۱۰۷۰۰۰ تومان
برنج طارم دمسیاه کلاله استاندارد: ۱۰۹۰۰۰ تومان
برنج فجر استاندارد: ۷۴۰۰۰ تومان
برنج فجر استانداردتولید روز: ۷۴۰۰۰ تومان
برنج شیرودی استاندارد: ۷۹۰۰۰ تومان
برنج ندا استاندارد : ۷۳۰۰۰ تومان
برنج عنبربواستاندارد: ۶۳۰۰۰ تومان
شکسته برنج طارم هاشمی کشت دوم فریدونکنارسورت شده: ۶۹۰۰۰ تومان
شکسته طارم(هاشمی،سنگی،دمسیاه) سورت شده: ۶۷۰۰۰ تومان
شکسته برنج فجرسورت شده: ۵۴۰۰۰ تومان
شکسته برنج عنبربو سورت شده: ۴۴۰۰۰ تومان
نیمه برنج طارم هاشمی سورت شده: ۴۴۰۰۰ تومان
نیمه برنج طارم دمسیاه کلاله: ۴۴۰۰۰ تومان
نیمه برنج فجر سورت شده: ۳۵۰۰۰ تومان
نیمه برنج عنبربو سورت شده: ۳۵۰۰۰ تومان

    برچسب ها:
به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید