یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-05
کد خبر: 101247 |
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶ |
ارسال به دوستان
پ

علت کمال گرا بودن افراد چیست و چرا دچار کمال گرایی می شویم؟

کمال گرایان تنها از خودشان انتظارات بالایی ندارند، بخشی از کمال گرایان نسبت به خودشان این افکار و توقعات را ندارند بلکه از نزدیکانشان می‌خواهند همیشه بهترین باشند! 

 اقتصادسنج|آیا شما هم در هر کاری دوست دارید بهترین باشید؟ آیا از اینکه شکست بخورید می‌ترسید و حتی دست به شروع کاری نمی‌زنید؟ آیا ترس از شکست شما را بیشتر از خود شکست می‌ترساند؟! آیا کلی کار نصفه و نیمه دارید که همه را به دلیل واهمه‌ی به نتیجه نرسیدن رها کرده‌اید؟ باید بگویم شما هم در دایره‌ی کمال‌گرایان قرار دارید. با اسیر شدن در دام کمال گرایی روز به روز توقعتان بالاتر خواهد رفت! میزان رضایتمندیتان از زندگی و اطرافیان و مهمتر از همه، خودتان کم و کمتر خواهد شد. پس به هوش باشید و حواستان به خودتان و ترمیم این اشکال باشد!

کمال گرایان تنها از خودشان انتظارات بالایی ندارند، بخشی از کمال گرایان نسبت به خودشان این افکار و توقعات را ندارند بلکه از نزدیکانشان می‌خواهند همیشه بهترین باشند! به عنوان مثال از همسر و فرزند خود انتظار دارند همیشه در اوج باشند و خللی در کارهایشان نباشد و افت آنها را نبینند!

این بحث در مورد انواع کمال گرایی نیست بلکه می‌خواهیم با هم بفهمیم ریشه‌های کمال گرایی از کجا آب می‌خورد؟! دلایل ابتلا به این مشکل چیست؟

ترس از اشتباه کردن

یک کمال گرا هرگز به خودش حق اشتباه کردن نمی‌دهد! اگر شما در کودکی والدین کمال گرا داشته‌اید آنها اشتباهات شما را نمی‌پذیرفته‌اند و برخورد نامناسبی با آن داشته‌ و به مرور این ذهنیت برای شما هم ایجاد شده است که هرگز نباید اشتباه کنید!

نیاز به تایید شدن

تایید شدن از سمت دیگران یکی از مهمترین خواسته‌های کمال گرایان است! اینکه کاری انجام بدهند که در حد عالی باشد و به به و چه چه دیگران را در پی داشته باشد!

عزت نفس پایین

اگر شما عزت نفستان پایین باشد و همیشه خود را در ضعف ببینید و به توانمندی‌هایتان اعتقادی نداشته باشید در دام کمال گرایی خواهید افتاد!

ترس از خوب نبودن

اینکه شما خوب نباشید یک بحث است و اینکه به اندازه کافی خوب نباشید اهمیت بیشتری دارد! البته برای کمال گرایان! شما اگر خوب نباشید دوست داشته نمی‌شوید و مورد تایید قرار نمی‌گیرید! پس باید آنقدر عالی و درخشنده باشید که همه این موارد را پوشش بدهد!

ترس از نقد شدن

اینکه دیگران شما را زیر سوال ببرند یا از کارتان ایراد پیدا کنند یعنی ته دنیا! برای یک کمال گرا این اصلا پذیرفتنی نیست پس باید همیشه در سطح عالی باشد تا مورد انتقاد قرار نگیرد!

ترس از ناامید کردن دیگران

دیگران برای یک کمال گرا فقط دیگران نیستند! بلکه منبع تایید، تشویق، عزت نفس و دوست داشته شدن هستند! آنها از دیگران انرژی می‌گیرند پس به خیال خودشان باید همیشه در حدی عمل کنند که بقیه از آنها راضی باشند.

والدین سخت‌گیر

در ابتدا هم گفتم! اگر شما والدین سختگیر و عیب‌جویی در کودکی داشته باشید ناخودآگاه مجبورید به کمال گرایی بله بگویید! پس اگر خودتان والد هستید مراقب باشید که این اتفاق در مورد فرزندانتان نیفتد!

ترس از شکست

شکست برای یک کمال گرا نقطه پایان است! برای همین نباید اصلا اتفاق بیفتد. از اینکه در کارهایش موفق نشود حتی ممکن است آنها را شروع نکند! این اتفاق بدی است!

والدین کمال گرا

کمال گرایی را نمی‌توان ژنتیکی تعریف کرد اما وقتی شما تحت سیطره و تربیت پدر یا مادر کمال گرا باشید طبیعتا توقعتان از خودتان بالا خواهد رفت. نه فقط از خودتان که این دید را نسبت به دیگران هم خواهید داشت.

    برچسب ها:
به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید