پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-02
کد خبر: 30289 |
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷ |
ارسال به دوستان
پ

بحران سلامت روان در اروپا؛ کدام کشور بیشترین داروهای ضد افسردگی را مصرف می‌کند؟

مصرف داروهای افسردگی (AD) در جهان طی دو دهه اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته و اروپایی‌ها بزرگترین مصرف‌کننده این داروها هستند.

مصرف جهانی داروهای ضد افسردگی (AD) در دو دهه اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است و اروپایی ها بزرگترین مصرف کنندگان آن هستند.

به گزارش اقتصادسنج؛  براساس داده های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) استفاده از داروهای ضد افسردگی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ در ۱۸ کشور اروپایی تقریباً دو و نیم برابر افزایش یافته است.  

 

همچنین افزایش قابل توجهی در اضطراب و افسردگی در طول همه گیری COVID-19 نشان می دهد. آیا شادترین کشورها کمتر از داروهای آلزایمر استفاده می کنند؟ محققان چگونه افزایش شدید مصرف داروهای ضد افسردگی را توضیح می دهند؟

مجموعه داده های OECD مصرف دوز مشخص شده روزانه (DDD) را برای “ضد افسردگی های N06A” نشان می دهد. به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO) این گروه “شامل آماده سازی هایی است که در درمان افسردگی درون زا و برون زا استفاده می شود.”

متوسط مصرف داروهای ضدافسردگی در ۱۸ کشور اروپایی در سال ۲۰۰۰ بالغ بر ۳۰.۵ دُز تعریف شده روزانه به ازای هر هزار نفر بود که در سال ۲۰۲۰ به عدد ۷۵.۳ دُز تعریف شده روزانه افزایش یافته که در واقع ۱۴۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.

مصرف داروهای ضد افسردگی در جمهوری چک بیشترین افزایش را نشان می‌دهد به طوریکه این افزایش ۵۷۷ درصد بوده است اما در فرانسه در بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ تنها ۳۸ درصد افزایش در مصرف داروهای ضد افسردگی مشاهده شده است. در این مدت این افزایش در پرتغال ۳۰۴ درصد، در بریتانیا ۲۵۶ درصد، در اسپانیا ۲۰۸ درصد و در آلمان ۲۰۰ درصد بوده است.

مصرف داروهای ضد افسردگی در ۱۴ کشور اروپایی بیش از دو برابر شده است.

 

کدام کشورها بیشترین مصرف داروهای ضد افسردگی را دارند؟

با نگاهی به تغییرات دهه گذشته، داده‌هایی برای ۲۴ کشور اروپایی داریم.

در سال ۲۰۲۰، مصرف داروهای AD به ازای هر ۱۰۰۰ نفر در روز از ۲۰ DDD در لتونی تا ۱۵۳ DDD در ایسلند متغیر بود. پس از آن پرتغال (۱۳۱ DDD)، انگلستان (۱۰۸ DDD در سال ۲۰۱۷)، سوئد (۱۰۵ DDD) و اسپانیا (۸۷ DDD) قرار دارند.

در سال ۲۰۲۰، میانگین استفاده در این ۲۴ کشور ۶۸ DDD بود. سه کشور بزرگ از نظر جمعیت یعنی ترکیه (۴۹ DDD)، فرانسه (۵۵ DDD) و آلمان (۶۲ DDD) همگی کمتر از میانگین استفاده کردند.

 

آیا ارتباطی بین شادی و استفاده از داروهای ضد افسردگی وجود دارد؟

جواب کوتاه، نه است. داده های مربوط به کشورهای اروپایی نشان نمی دهد که افراد شادتر کمتر داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند.

ایسلند که بر اساس گزارش جهانی شادی در سال ۲۰۲۰ دومین کشور شاد جهان بود، بیشترین مصرف داروهای ضد افسردگی را در اروپا دارد.

سوئد که در رتبه ششم در گزارش شادی قرار دارد، با ۱۰۵ DDD، چهارمین مصرف داروهای ضد افسردگی را دارد.

طبق این گزارش، مردم فنلاند که شادترین ملت بودند، از ۸۲ داروی ضد افسردگی DDD استفاده کردند که فنلاند را در بین ۲۴ کشور در رتبه هفتم قرار داد.

لتونی که کمترین مصرف را با ۲۰ دوز روزانه دارد در رتبه ۳۴ در گزارش جهانی شادی قرار دارد. مجارستان که پس از لتونی با ۳۰ DDD در رتبه ۴۳ لیست شادی قرار گرفت.

مصرف داروهای ضد افسردگی در ۱۰ سال گذشته تنها در دانمارک کاهش یافته است

مصرف داروهای AD بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ در ۲۴ کشور اروپایی با میانگین مصرف روزانه از ۴۹.۸ DDD به ۶۸ DDD، ۳۶.۵ درصد افزایش یافته است.

دانمارک تنها کشوری است که در دهه گذشته با کاهش ۴ درصدی مصرف داروهای ضد افسردگی کاهش یافته است.

استونی با ۱۳۳ درصد بیشترین افزایش را به ثبت رساند در حالی که مصرف در فرانسه تنها ۲ درصد افزایش یافته است.  در بریتانیا دو برابر شد و در ترکیه ۵۰ درصد افزایش یافت. این تغییر در ۱۰ کشور کمتر از ۲۵ درصد بود.

در مورد هزینه کردن برای داروهای ضد افسردگی چطور؟

هزینه مصرف داروهای ضد افسردگی باری بر دوش شهروندان و کشورهایشان است.

در سال ۲۰۲۰، آلمان ۸۱۲ میلیون دلار (۷۸۳ میلیون یورو) برای داروهای ضد افسردگی هزینه کرد. اسپانیا (۶۴۹ میلیون دلار یا ۶۲۶ میلیون یورو) و ایتالیا (۴۵۶ میلیون دلار یا ۴۴۰ میلیون یورو) دیگر کشورهای پیشرو در هزینه داروهای ضد افسردگی هستند.

نسبت هزینه داروهای ضد افسردگی به کل فروش دارو نشان می دهد که در برخی کشورها هزینه قابل توجهی است.

در سال ۲۰۲۰، داروهای ضد افسردگی ۴ درصد از فروش دارویی در پرتغال را به خود اختصاص دادند، در مقایسه با ۲.۷ درصد در اسپانیا، ۲.۲ درصد در اتریش، ۱.۹ درصد در ترکیه و ۱.۴ درصد در آلمان.

شیوع افسردگی مزمن در اروپا

هیچ داده رسمی قابل مقایسه ای در مورد سهم افراد گزارش شده مبتلا به افسردگی مزمن یا مراجعه به روانشناس، روان درمانگر یا روانپزشک وجود ندارد.

با این حال، نتایج نظرسنجی منتشر شده توسط Eurostat بینش هایی را ارائه می دهد. در سال ۲۰۱۹ یورواستات دریافت که ۷.۲ درصد از شهروندان اتحادیه اروپا گزارش دادند که به افسردگی مزمن مبتلا هستند که در مقایسه با سال ۲۰۱۴ (+ ۰.۳ واحد درصد) تنها یک افزایش ناچیز بود.

در سال ۲۰۱۹، در میان کشورهای اتحادیه اروپا، پرتغال (۱۲.۲ درصد) بیشترین سهم را از جمعیت گزارش‌دهنده افسردگی مزمن داشت و پس از آن سوئد (۱۱.۷ درصد)، آلمان و کرواسی (هر دو ۱۱.۶ درصد) قرار دارند.

کمترین سهم افرادی که افسردگی مزمن را گزارش کردند در رومانی (۱.۰ درصد)، بلغارستان (۲.۷ درصد) و مالت (۳.۵ درصد) بود.

جالب است که دو کشور اول ایسلند (۱۵.۶ درصد) و پرتغال (۱۲.۲ درصد) در گزارش افسردگی مزمن نیز به ترتیب با ۱۵۳ DDD و ۱۳۱ DDD در سال ۲۰۲۰ بیشترین مصرف داروهای ضد افسردگی را داشتند.

تاثیر کووید بر سلامت روان

نظرسنجی های اخیر منتشر شده توسط OECD نشان می دهد که سلامت روان از زمان شروع همه گیری COVID-19 به طور قابل توجهی بدتر شده است.

از مارس ۲۰۲۰ به بعد، شیوع اضطراب و افسردگی در ۱۵ کشور منتخب OECD از جمله چندین کشور اروپایی افزایش یافته است.

شیوع اضطراب در اوایل سال ۲۰۲۰ دو برابر یا بیش از دو برابر بود که در سال های گذشته در بلژیک، فرانسه، ایتالیا، مکزیک، نیوزیلند، بریتانیا و ایالات متحده مشاهده شد.

شیوع افسردگی در اوایل سال ۲۰۲۰ نیز دو برابر یا بیشتر از دو برابر بود که در سال های گذشته در مکزیک، استرالیا، بلژیک، کانادا، فرانسه، جمهوری چک، مکزیک، سوئد، بریتانیا و ایالات متحده مشاهده شد.

با این حال، از آنجایی که روش‌های نظرسنجی بین مطالعات متفاوت است، ارائه هیچ مقایسه قوی بین کشوری امکان‌پذیر نیست.

 

مصرف داروهای ضد افسردگی در طول کووید افزایش یافته است؟

در حالی که شیوع اضطراب و افسردگی در طول همه گیری COVID-19 به طور قابل توجهی افزایش یافته است، آیا مصرف داروهای ضد افسردگی نیز افزایش یافته است؟

افزایش ۱۰ درصدی یا بیشتر در مصرف بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ در ۱۴ کشور OECD که داده‌های مربوط به آنها در دسترس است، وجود دارد. به عنوان مثال، استفاده در لتونی در این دو سال ۲۲ درصد و در مجارستان تنها ۱ درصد افزایش یافته است.

با این حال، این در شرایطی است که در ۲۰ سال گذشته روند ثابتی در افزایش مصرف داروهای ضد افسردگی وجود داشته است. بنابراین، تحقیقات بیشتری برای درک هر گونه تأثیر بالقوه همه گیری بر این افزایش های اخیر مورد نیاز است.

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید