پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-16
کد خبر: 65602 |
تاریخ انتشار : ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۷:۱۸ |
ارسال به دوستان
پ

چه ریسک‌هایی بورس را تهدید می کند؟

بازار سهام از نیمه اردیبهشت به این سو روند نزولی را طی کرده است؛ اگرچه در طول این مسیر، گاه توانسته رشدهای خفیفی را هم تجربه کند اما با توجه به حجم و ارزش معاملات روزانه، به نظر می‌رسد بازار همچنان در نااطمینانی به سر می‌برد و با ریسک‌های زیادی از جمله خطر تامین مالی دولت از شرکت‌ها روبروست.

اقتصادسنج؛ بازار سهام از نیمه اردیبهشت به این سو روند نزولی را طی کرده است؛ اگرچه در طول این مسیر، گاه توانسته رشدهای خفیفی را هم تجربه کند اما با توجه به حجم و ارزش معاملات روزانه بورس، به نظر می‌رسد بازار همچنان در نااطمینانی به سر می‌برد و با ریسک‌های زیادی از جمله خطر تامین مالی دولت از شرکت‌ها روبروست.

بازار سهام با ورود به سال جدید گام بلندی را در مسیر صعودی برداشته بود. شاخص کل بورس در این مدت حتی توانسته بود قله تاریخی (سال ۹۹) را فتح کند و تا هفدهم اردیبهشت ماه، در ارتفاع دو میلیون و ۵۴۸ هزار واحد قرار گیرد.

با این حال، بازار نتوانست روند صعودی خود را حفظ کند و در همین تاریخ در روند نزولی ادامه‌داری قرار گرفت که تا همین چند روز قبل ادامه داشت. رشد روزهای اخیر بازار هم البته به‌عنوان روند، شناسایی نشده و با توجه به حجم و ارزش معاملات پایین و تداوم خروج پول حقیقی، بسیار کم‌رمق و شکننده ارزیابی می‌شود.

اکنون این سوال مطرح است که آیا قرار است بازار سهام همچنان همین مسیر خنثی را طی کند؟ ریسک‌های پیش روی بازار چیست و چرا بازار تحرک قابل لمسی ندارد؟

ریسک‌آفرینی دولت در بازار سهام

علیرضا فرشید کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که ریسک‌های مرتبط با بازار سرمایه در حال حاضر گسترده شدن است. او مهمترین ریسک پیش روی بازار را تصمیم‌های خلق‌الساعه حاکمیت در اقتصاد، مشخص نبودن نرخ انرژی و خوراک پس از گذشت حدود یک‌چهارم از سال، ابهام در نرخ تسعیر خوراک و محصولات در صنایع مختلف و همچنین چشم‌انداز توافق یا عدم توافق بین‌المللی می‌داند.

وی با اشاره به تغییر نرخ خوراک از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۸ هزار و ۸۰۰ تومان بیان کرد: اگر خوش‌بینانه تحلیل کنیم، دولت با معضل عدم تصمیم‌گیری و هماهنگی در ارکان اقتصادی روبروست. اما دیدگاهی هم وجود دارد که مشابه خبر آزادسازی دلار‌های کره‌ای و موضوع عرضه خودرو در بورس کالا این موضوع هم به اهرمی برای ایجاد نوسان و تأمین مالی سیاه از بازار تبدیل شده است که امیدوارم با تصمیمات روشن و علمی‌تر دولت، این نگرش نقض شود.

صنایع پیشتاز بورس

وی درخصوص گروه‌های پیشتاز در بازار سهام به بورس‌نیوز توضیح داد: با توجه ‌به احتمال رکود در بازار‌های جهانی و تصمیمات پولی بانک‌های مرکزی در کاهش صدمات تصمیمات اقتصادی دوران کووید، چشم‌انداز چندان روشنی در خصوص کامودیتی‌ها در کوتاه‌مدت دیده نمی‌شود؛ لذا صنایع غیرکامودیتی مثل گروه‌های پایین‌دست فلزی و پترو پالایشی، حمل‌ونقلی، قطعات خودرو، لوازم منزل، سیمان، کاشی، دارو، غذایی کشاورزی و قندی با نظر به ریسک کمتر و افزایش تولید و اصلاح نرخ و تسهیل فروش می‌توانند فرصت‌های جذاب‌تری در سبد سرمایه‌گذاری فعالین بازار سرمایه داشته باشند.

بازار متعادل شده است؟

نیما میرزایی دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز معتقد است عمده دلایل رشد شاخص بورس در نخستین ماه از فصل بهار ادامه حرکت دلار در بازار آزاد، ورود به کانال ۵۰ هزار تومان و حرکت تا محدوده ۶۰ هزار تومان بوده که باعث ایجاد بیشترین انگیزه در سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار سرمایه ‌و خرید سهام مختلف شده است.

وی با اشاره به وجود وضعیت متعادل در معاملات بازار طی چند روز گذشته ادامه داد: بررسی وضعیت شاخص بورس در دو هفته گذشته نشان‌دهنده آن است که با توجه به اصلاح تند شاخص بورس، بازار به روند متعادلی دست پیدا کرد که این موضوع ناشی از دست به دست شدن سهام و استراحت شاخص بورس برای حرکت بعدی بازار بود. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که کاهش قیمت دلار در اواسط اردیبشهت ماه با تاثیر زیادی بر نوسانات بازار سرمایه همراه بود.

پیش بینی روند بازار در فصل تابستان

میرزایی روند بازار در سه ماه فصل تابستان را پیش‌بینی کرد و افزود: بازار در سه ماه فصل تابستان معاملاتی آرام را تجربه خواهد کرد و به مرور رو به بهبود پیش‌ می‌رود اما به نظر می‌رسد کماکان وضعیت رکودی و کم رمقی را در معاملات فصل تابستان شاهد باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده این احتمال وجود دارد که با نزدیک شدن به پایان فصل تابستان، تب و تاب معاملات بازار افزایش یابد و ارزش معاملات به بیش از ۱۰ همت برسد. وی اظهار داشت: افزایش ارزش معاملات و به تبع آن رشد ورود نقدینگی به بازار سهام کمک کننده در روند صعودی شاخص بورس تا پایان تابستان خواهد بود و می‌توان امیدوار بود که شاخص در این برهه زمانی به کانال بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دست پیدا کند.

میرزایی بیان کرد: می‌توان امیدوار بود که در کوتاه مدت بازدهی معقولی نصیب سهامداران شود اما این سود نصیب سهامدارانی خواهد شد که با علم وارد بازار سهام شدند یا از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری به صورت غیرمستقیم به این بازار ورود کردند.

اعتمادسوزی؛ سرعت‌گیر رشد بورس

بازار سهام این روزها با مشکلات زیادی روبروست. از یک سو صنایع بازار با حاشیه‌سازی‌های دولت مواجه هستند و هر روز تصمیم تازه‌ای برای آنها گرفته می‌شود و از سوی دیگر سهامداران اعتماد خود نسبت به بازار را از دست داده و هر روز با یافتن اولین فرصت خروج، در حال فرار از این فضای سرمایه‌گذاری هستند.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند با وجود ارزنده شدن سهام اما ریسک‌هایی که دولت به بازار تحمیل می‌کند، جلوی رشد بازار را گرفته و اعتماد سهامداران را سوزانده است. بر همین اساس بازار سهام نیازمند محرکی قوی و اعتمادآفرین برای ورود به فصل تازه‌ای از رشد است.

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید