شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-04
کد خبر: 77590 |
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۴۲ |
ارسال به دوستان
پ

پشت پرده خروج فولاد و سیمان از بورس چیست و کیست؟

فشار وزارت راه و شهرسازی با همراهی زیرمجموعه‌های این وزارتخانه و انبوه‌سازان مسکن برای خروج فولاد و سیمان از بورس کالا افزایش یافته و به نظر می‌رسد حالا روشن شده است که چه کسانی پشت پرده تلاش برای خروج این دو کالا از بورس و بازگرداندن آن به بازار سیاه ایستاده‌اند!

اقتصادسنج؛ فشار وزارت راه و شهرسازی با همراهی زیرمجموعه‌های این وزارتخانه و انبوه‌سازان مسکن برای خروج فولاد و سیمان از بورس کالا افزایش یافته و به نظر می‌رسد حالا روشن شده است که چه کسانی پشت پرده تلاش برای خروج این دو کالا از بورس و بازگرداندن آن به بازار سیاه ایستاده‌اند!

مدتی است وزیر راه و شهرسازی به راه افتاده و در حال یارکشی برای ایجاد کمپینی علیه بورس کالاست تا بتواند دو کالای حیاتی فولاد و سیمان را از اتاق شیشه‌ای بورس خارج کند. کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران صنایع اما نسبت به چنین اقدامی هشدار داده و تاکید کرده‌اند که پشت‌کردن به بازار شفاف بورس کالا زیان جدی صنایع و در نهایت عقبگرد اقتصاد کشور را به دنبال خواهد داشت و در مدتی کوتاه، جذابیت‌های تولید را از میان خواهد برد.

در این صورت دولت اگرچه شاید توانسته باشد وعده مسکنی خود را تا حدی عملی کند اما تحقق این هدف کوتاه‌مدت به قیمت از میان رفتن مزایای تولید و فرار سرمایه تمام خواهد شد که آثار زیان‌بار آن بلندمدت خواهد بود. در همین حال ناظران اقتصادی همواره نسبت به خروج محصولات صنعتی از بورس کالا هشدار داده‌اند. به‌ویژه محصولاتی از این دست که مزایای واسطه‌گری و دلالی آن بسیار بالاست و پیشتر مضرات حضور آنها در بازار سیاه تجربه شده است.

باید اشاره داشت، در حالی فشارها بر صنایع فولاد و سیمان افزایش یافته که زور وزارت راه و شهرسازی به بانک‌ها هم نرسیده و نتوانسته است تسهیلاتی را که برای ساخت روی آنها حساب کرده بود، دریافت کند!

توافق نانوشته برای ارزان‌فروشی فولاد و سیمان؟

همین یکی دو ماه پیش بود که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد در نشستی با انبوه‌سازان مسکن، به توافق رسیده است که ساخت بخشی از پروژه نهضت ملی مسکن را به آنها بسپارد. در آن مقطع، استقبال از این ایده بسیار بالا بود چرا که به نظر می‌رسید قرار است ساخت مسکن به سازندگان داخلی سپرده شود که به معنای میدان دادن به نیروهای وطنی بود.

حالا اما به نظر می‌رسد یکی از مفاد توافق نانوشته دولت با سازندگان داخلی، خروج فولاد و سیمان از بورس کالا و مفت‌بری از جیب صنایع بوده است! چرا که وزارت راه در همراهی رسانه‌ای انبوه‌سازان در حال ایجاد جبهه‌ای علیه بورس کالاست تا دو کالای مهم فولاد و سیمان را از این بازار خارج کند و آن را به حالت قبلی یعنی فروش حواله‌ای با قیمت دولتی بازگرداند. اقدامی که پیشتر تجربه شده و بازار سیاهی را تشکیل داده بود که سود آن به جیب دلالان می‌رفت.

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن به تحلیل بازار گفته است که ۵۰ درصد از هزینه‌های مسکن حمایتی مربوط به مصالح ساختمانی است که باید هرچه سریعتر ریسک قیمتی در مصالح ساختمانی برای این پروژه‌ها کاهش یابد. او در حالی این اظهارات را بیان کرده است که یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد فولاد و سیمان سهمی کمتر از ۱۵ درصد در تولید مسکن دارند.

با این حال بهانه طرفداران ورود فولاد و سیمان به بازار سیاه، رایگان‌شدن زمین است. آنها عنوان می‌کنند که دولت برای ساخت مسکن ملی، زمین را به طور رایگان در اختیار سازندگان قرار می‌دهد. از همین رو باقی هزینه‌ها را به نحوی محاسبه می‌کنند که سهم فولاد و سیمان را به بالای ۵۰ درصد برسانند. در این میان البته باید اشاره داشت که زمین رایگانی که دولت برای ساخت ارائه می‌دهد به‌معنای بذل و بخشش از جیب تمامی آحاد ملت است که البته سود نهایی آن به جیب سازندگان و نه مردم می‌رود!

کوک کردن ساز مخالفت با بورس کالا برای خروج از دایره شفافیت

این تلاش به همین جا ختم نمی‌شود و اصرار برای خروج سیمان و فولاد از بورس کالا و بازگشت سیستم حواله‌ای ادامه دارد تا در نهایت، ساخت نهضت ملی مسکن برای دولت و سازندگان مفت تمام شود، در حالی که هزینه آن را شرکت‌های فولادی و سیمانی و سهامداران آنها که همین مردم هستند بپردازند!

در همین باره رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفته است که از ابتدای عرضه سیمان در بورس کالا و نه امروز که بحث نهضت ملی مسکن مطرح است، عده‌ای مخالف عرضه سیمان در بورس کالا بودند که همان عده، خوراک مخالفت و پیشنهاد خروج سیمان را به مقام عالی وزارت راه و شهرسازی داده‌اند.

حمید فرمانی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اظهار کرده است: آن افراد و گروه‌ها نیز مشخص هستند و به بیان ساده‌تر توزیع‌کنندگان بزرگ سیمان نظیر «اتحادیه مصالح‌فروشان تهران» و همین‌طور برخی «بتن‌سازان بزرگ» و «انبوه‌سازان» به‌عنوان عوامل خریدوفروش سیمان در سال‌های گذشته، مخالف عرضه شفاف این محصول در بورس کالا هستند.

در ادامه فشارها برای خروج فولاد و سیمان از بورس کالا، انجمن شرکت‌های راهسازی ایران هم در نامه‌ای به مهرداد بذرپاش خواستار حذف آنچه دلالان بورسی سیمان و فولاد خوانده است شده و بر لزوم خرید بی‌واسطه مصالح ساختمانی از شرکت‌های تولیدکننده تاکید کرده است.

در این نامه آمده است: «طی سال‌های سال با روشی پسندیده که در کشور معمول بوده و سهولت تهیه مصالح را برای انجام پروژه‌های عمرانی که تحت هدایت و نظارت دولت‌ها را تأمین می‌کرد بدین منوال بود که کارفرمای هر پروژه اجرائی بر اساس مقادیر قرارداد و تأیید مهندسین مشاور و کارفرما، حواله خرید به عنوان کارخانه تولیدکننده مصالح صادر و پیمانکار در ازاء پرداخت وجه مستقیماً و بر اساس نرخ دولتی مصالحی، چون سیمان، میلگرد، آهن‌آلات را برای کاربرد در پروژه‌های عمرانی خریداری می‌نمود.»

این همان روشی است که سال‌ها قبل در بازار فولاد و تا همین دو سال پیش در بازار سیمان، معاملات رانتی سیاهی را به راه انداخته بود که نه تنها منجر به کاهش هزینه ساخت نشد بلکه صنایع فولادی و سیمانی را در آستانه ورشکستگی قرار داد اما جیب دلالان و واسطه‌ها را برای سال‌های متمادی پر و فربه کرد!

بر همین اساس به نظر می‌رسد حالا تا حدی روشن شده است که کدام گروه‌ها دوباره به فکر ایجاد بازار سیاه به نام مردم و به کام خود هستند و در این پروژه بزرگ، وزارت راه نیز به دست مافیای فولاد و سیمان افتاده و با این جریان همراه شده است!

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 6
    1. نویسنده :ناشناس

      سیمان و فولاد از منابع کشور استفاده میکنند از کارگر ارزان استفاده میکنند از گاز و سوخت ارزان استفاده میکنند از حمل و نقل ارزان استفاده میکنند و … اخر کار قیمتشان را با قیمت جهانی تراز میکنن بورس هم به کمکشان امده تا قیمت در داخل حتی از صادرات هم بالاتر ببرند با عرضه کم و تقاضای زیاد صنایع را تشنه نگه داشته اند تا قیمتشان پایین نیاید اگر برای فولاد و سیمان قیمت سوخت و کارگر و حمل و نقل و… قیمت جهانی حساب شود و درب واردات هم باز شود چون واردات قیمت در بورس را هم متعادل میکند ان زمان همه در بورس باشند مشکلی ندارد

    1. نویسنده :ناشناس

      اکثر وسایل تولیدی یا خودشان از فولاد درست شدن یا دستگاه تولیدی انها از فولاد درست شده ما یک صنعت را با قیمت نزدیک و بعضا بیشتر از قیمت جهانی در بورس حمایت کرده ایم ولی تمامی صنایع که تولیداتشان یا تجهیزاتشان فولادی هست را فلج کرده ایم

    1. نویسنده :ناشناس

      بازاری سیاهتر از بورس هم هست که هر کالایی واردش شد قیمتش بصورت احمقانه ای بالا رفت بدون هیچ دلیل منطقی جز سود جوییی و همین تورم و حباب سازی مبنی و توجیح بالا بردن مجدد ارز و تورم شده ؟ سوخت و کارگر و منابع رایگان نرخ سود منفی تسهیلات منع واردات و انحصار و در نهایت گرانتر از مشابه جهانی و اختلاس و عدم ارز آوری و خشک شدن و فرونشست زمین و گرد و غبار برای مردم

    1. نویسنده :ناشناس

      اون موقع به جیب دلالان میرفت الان به جیب بورس ومدیرفولاد میره،بااین حال هیچ فرقی به حال ملت نکرده،پس بایدنرخ رادولت تعیین کندوبه مقدارزیادی قیمت راکاهش دهدتامردم بتواننداستفاده کنند،وقتی دولت قیمت راتهیه کندهمان ثابت خواهدماندوهرروزیک قیمت دیگه به بازارنمیاد،توبورس پایه قیمتی راخیلی بالا نگه میدارن،این بازارگرمی نیست پس چیه؟

    1. نویسنده :ناشناس

      میلان . فکر میکنید تاثیر این جابجایی تو سود و زیان شرکتهای فولادی و سیمانی چقدره . ؟بنظر نمیاد اونا ناراضی باشند والا صداشون در میومد🤔🤔

    1. نویسنده :ناشناس

      اینکه قیمت برای کارخانه یا همان تولید کننده چقدر تمام می شود وبرای مصرف کننده هم باید چقدر باشد یک موضوع هست ومشخص کردن قیمت و میزان صادرات موضوع دیگر اول شرکت تولید کننده وظیفه تامین نیاز داخل با قیمت مشخص را باید عهده دار باشدو دولت نیز باحل مشکلات این شرکتها مثل گاز وبرق…..درامرتولید کمک کندبعداز آن امر تسهیل خرید شرکت ها و پیمانکاران از طریق بورس کالا را انجام دهد تا انحصار تعیین قیمت شکسته شود وازهمه مهم تر امر نظارتی این شرکتهاست سوال بنده از عزیزان در بورس زمانی که قیمت یک محصول شرکت تولیدی بیش از صد برابر رشد می کند چگونه ارزش سهام آن شرکت تغییری نمی کندباتوجه به افزایش قیمت محصول تولیدی وقیمت تجهیزات و زمین شرکت