پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-02
کد خبر: 68185 |
تاریخ انتشار : ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰ |
ارسال به دوستان
پ

بورس هفته آینده با چه شرطی مثبت خواهد شد؟

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نااطمینانی سهامداران خرد به بورس موجب ریزش‌های اخیر شاخص کل شده است، گفت: با وجود گزارش‌های مثبت سه ماهه شرکت‌های بورسی، اما به نظر می‌رسد روز شنبه دوباره شاهد تابلوی قرمز بورس باشیم مگر اینکه خبر مثبتی از اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها منتشر شود.

اقتصادسنج| ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نااطمینانی سهامداران خرد به بورس موجب ریزش‌های اخیر شاخص کل شده است، گفت: با وجود گزارش‌های مثبت سه ماهه شرکت‌های بورسی، اما به نظر می‌رسد روز شنبه دوباره شاهد تابلوی قرمز بورس باشیم مگر اینکه خبر مثبتی از اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها منتشر شود.

شاخص کل بورس در آخرین روز کاری این هفته تا ساعت ۱۱ و ۲۰ دقیقه و پیش از انتشار خبر عدم تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بیش از ۲۵ هزار واحد رشد کرد؛ اما به محض دست به دست شدن خبر رد شدن اصلاح نرخ خوراک، بیش از ۹ هزار واحد رشد خود را پس گرفت تا شاخص کل شاهد رشد ۱۶ هزار واحدی باشد.

با قرمز شدن تابلوی بازار سرمایه ۱۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

نگاهی به صف‌های خرید و فروش

روز چهارشنبه ۴۱ نماد در حالی صف خرید داشتند و ۵۱ نماد صف فروش که مجموع ارزش صف‌های خرید نسبت به روز گذشته با افت ۵۸ درصدی به ۳۳۷ میلیارد تومان کاهش یافت. در مقابل مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۵۸ درصدی به ۱۳۶ میلیارد تومان رسید.

اما آیا شوک گازی در روز شنبه، بورس را دوباره به قهقرا می‌برد؟

بازگشت نااطمینانی به بورس تهران

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه در مورد علت بازگشت صف‌های فروش به بورس گفت: نااطمینانی سهامداران به صحبت‌های مسئولان بورس موجب بازگشت صف‌های فروش به بازار شده است.

وی افزود: روز چهارشنبه در حالی شاهد افت گروه‌های زراعی و خودرویی در بورس بودیم که این گروه‌ها کاری با نرخ خوراک ندارند؛ اما سهامداران از اخبار غیرمنتظره همانند مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها می‌ترسند. ازآنجا که خرید و فروش در بورس با یک کلیک انجام می‌شود هر خبری اعم از مثبت یا منفی، به سرعت آثار خود را در بازار به جای می‌گذارد.

رشد شاخص کل در برابر نزول پرتفوی‌ها

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر روند منفی و مثبت امروز بورس نشانگر «شاخص سازی» نبود، پس چه بود؟

رئیسی ادامه داد: نگاهی به میزان اصلاح شاخص کل و اصلاح صندوق های سرمایه گذاری شاخصی (Index fund) نشانگر واقعیت دیگری است. به طور مثال اگر صندوقی مثل «فیروزه» یا «کاردان» را چک کنید، خواهید دید که اصلاح آنها از اصلاح شاخص کل خیلی بیشتر بوده است. این در حالی است که توصیه کارشناسان این است که غیرمستقیم سرمایه گذاری کنید و اگر کسی سرمایه گذاری غیرمستقیم هم می کرد بازدهی اش از شاخص پایین تر بود. با این اوصاف، اگر صندوقی می گذاشتند که ما شاخص را بخریم به نظر خیلی بهتر است زیرا بازدهی ما باید آن چیزی باشد که مسئولان سازمان بورس گزارش می دهند!

کورسوی امید در بورس 

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به گزارش‌های سه ماهه شرکت‌های بورسی گفت: گزارش‌های سه ماهه خوب شرکت‌های بورسی، یکسری سهم‌ها را از منفی شدن جدا می‌کند، اما چهارشنبه مشاهده کردیم که «فجر» گزارش خوبی ارائه داد؛ اما اگر خبر رد شدن اصلاح نرخ خوراک نمی‌آمد، صف خرید می‌شد، ولی با آمدن این خبر، صف خرید آن به سرعت ریخت.

به گفته رئیسی، شاید بد نبود اگر اولتیماتومی به شرکت‌های بورسی می‌دادند تا گزارش‌های سه ماهه خود را منتشر کنند. این در حالی است که اکثر شرکت‌ها ارائه این گزارش را به روز آخر تیرماه و در این چند روزی که فرصت دارند موکول کرده اند.

موج‌های اصلاحی در بورس

این کارشناس بازار سرمایه در مورد پیش بینی بورس در روز شنبه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۲ گفت: احتمالا بازار سرمایه شاهد موج‌های اصلاحی تحت تاثیر اخبار به ویژه خبر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در روز شنبه باشد، ولی این در حالی است که بازار ریزش زیادی را تجربه کرده و احتمالا در آینده‌ای نزدیک و با تعیین تکلیف برخی موضوعات ثبات به بورس برمی گردد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید