یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-28
کد خبر: 80074 |
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۱۴ |
ارسال به دوستان
پ

بورس در هفته آخر مهرماه چه روندی طی کرد؟

بررسی بازار سرمایه در هفته پایانی مهرماه نشان می‌دهد معاملات این هفته از بورس نیز تحت ثاثیر اخبار جنگ حماس و اسرائیل بسته می‌شد. به نحوی که با افزایش تنش، بازار نیز گارد نزولی می‌گرفت و پس از فروکش تنش‌ها بازار دوباره صعودی می‌شد.

اقتصادسنج| بررسی بازار سرمایه در هفته پایانی مهرماه نشان می‌دهد معاملات این هفته از بورس نیز تحت ثاثیر اخبار جنگ حماس و اسرائیل بسته می‌شد. به نحوی که با افزایش تنش، بازار نیز گارد نزولی می‌گرفت و پس از فروکش تنش‌ها بازار دوباره صعودی می‌شد.

نگاهی به معاملات هفته چهارم بازار سرمایه نشان می‌دهد کندل هفتگی شاخص کل پس از ۶ هفته، صعودی بسته شد. به طوری که شاخص کل طی این هفته با خوابیدن نسبی تنش‌های جنگ و مجوز سازمان بورس به بازارگردانان برای رعایت نکردن تعهدات خود در فروش، توانست حدود ۰.۱۹ درصد رشد کند و از دو میلیون و ۱۹ هزار واحد به دو میلیون و ۲۳ هزار واحد رسید.

اما مسیر میانگین هم‌وزن بازار با شاخص کل متفاوت بود و در این هفته حدود ۰.۵۷ درصد کاهش ارتفاع داد و از ۶۹۰ هزار واحد به ۶۸۲ هزار واحد رسید. همچنین لازم به ذکر است طی این هفته بورس به طور میانگین ۶ میلیارد و ۸۶۰ میلیون برگه سهم حجم خورد و ارزش معاملات خرد نیز به سه هزار و ۹۰۵ میلیارد تومان رسید. در نهایت نیز حدود هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

روند معاملات بازار سرمایه در هفته چهارم مهر

بورس هفته چهارم مهرماه در حالی شروع شد که در روز ابتدایی هفته بیش از ۸۶ درصد از سهم‌های بازار در طرف منفی نوسان معامله می‌شدند. همین موضوع نیز سبب شد تا دو نماگر شاخص کل و شاخص هم‌وزن در شنبه به ترتیب ۰.۹۱ و ۱.۵۱ درصد کاهش یابند. همچنین حجم و ارزش معاملات نیز در این روز اعداد ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون برگه سهم و سه هزار و ۶۰۴ میلیارد تومان را نشان می‌دادند.

در یکشنبه؛ اما کمی هیجان فروش کاهش یافت همین امر سبب شد تا شاخص کل کاهش ارتفاع ندهد و تقریبا در همان تراز دو میلیون و هزار واحد باقی بماند. اما شاخص هم‌وزن همچنان به کاهش ارتفاع خود ادامه داد؛ به طوری که شاخص هم‌وزن در یکشنبه با کاهش ۰.۱۹ درصدی به تراز ۶۷۸ هزار واحد رسید.

اما در روز دوشنبه اوضاع کمی تغییر کرد؛ چرا که با گزارش تسنیم بر اساس اعلام صندوق توسعه ملی، قرار بر این بود که طی روزهای آینده این صندوق مجددا برای حمایت و کمک به بازار سرمایه، منابعی را به این بازار اختصاص دهد. همین موضوع سبب رشد نماگرهای بازار سرمایه شد. به طوری که شاخص کل ۰.۸۱ درصد و شاخص هم‌وزن ۱.۱۹ درصد در این روز افزایش ارتفاع دادند.

در سه‌شنبه نیز بازار سرمایه در مسیر صعودی خود قرار داشت و شاخص کل و شاخص هم‌وزن به ترتیب ۰.۶۵ و ۰.۴۶ درصد رشد کردند. اما در پایان سه‌شنبه با افزایش تنش‌ها در فلسطین، اهالی بازار سرمایه احتمال نزول بورس را در روز پایانی هفته انکار نشدنی می‌دانستند.

بدین ترتیب در روز پایانی هفته، شاخص کل تحت تاثیر جنگ حماس و اسرائیل ۰.۳۸ درصد نزول داشت. اما نزول شاخص هم‌وزن شدیدتر بود و این نماگر بیش از یک درصد کاهش ارتفاع داد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید