پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-02
کد خبر: 44382 |
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۹:۳۱ |
ارسال به دوستان
پ

بورس تا پایان سال چه وضعیتی خواهد داشت؟

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه این بازار تحت تاثیر چند محرک است، مهم‌ترین این محرک‌ها را قیمت دلار عنوان کرد و گفت: این محرک‌ها روند صعودی بورس را تسریع کرده است. با توجه به قیمت دلار و انتظار توافق و گشایش‌های اقتصادی، بورس روند مثبتی به خود گرفته است.

اقتصادسنج| یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه این بازار تحت تاثیر چند محرک است، مهم‌ترین این محرک‌ها را قیمت دلار عنوان کرد و گفت: این محرک‌ها روند صعودی بورس را تسریع کرده است. با توجه به قیمت دلار و انتظار توافق و گشایش‌های اقتصادی، بورس روند مثبتی به خود گرفته است.

پیش بینی بورس تا پایان سال ۱۴۰۱

بورس روند مثبتی به خود گرفته است. دلیل این امر نیز تعیین قیمت کالا بر اساس قیمت دلار ۴۰ تا ۴۵ هزار تومانی است. از زمانی که شرکت‌های بورسی قیمت کالا را بر اساس دلاری متفاوت با قیمت ارز نیمایی تعیین کرده‌اند، شاهد رشد بازار بورس بوده ایم. کارشناسان معتقدند این روند ادامه خواهد داشت.

در روز‌های پایانی سال همواره شاهد خروج نقدینگی و اصلاح شاخص بورس بوده ایم، اما امسال بازار سرمایه در شرایط متفاوتی قرار دارد. هنوز هم ارزش دلاری بورس از سال ۹۸ کمتر است. به همین دلیل در سال آتی شاخص بورس رشد چشمگیری خواهد داشت.

در پایان سال شرکت‌های بورسی به نقدینگی برای پرداخت عیدی و پاداش کارمندان نیاز دارند و به همین دلیل بورس امسال هم اصلاح اندکی خواهد داشت. امسال عده‌ای سرمایه خود را به جای خرید طلا و ارز وارد بورس کرده اند و به نوعی خروج ارز سهامداران حقوقی در حال جبران است.

شاخص کل طی هفته گذشته و روزهای ابتدایی هفته جاری، رشد بسیار پرشتابی داشته است. با این همه کارشناسان هشدار می‌دهند ممکن است در عین حال شاهد ریزش بورس نیز باشیم چراکه با اخبار مربوط به توافقات و مذاکرات صورت گرفته، احتمالا دلار ریزش خواهد داشت و بورس نیز روند ریزشی به خود خواهد گرفت.

محرک‌های تاثیرگذار بر روی بورس

حمزه قوچی فرد، کارشناس بازار سرمایه در این زمینه گفت: بازار سرمایه تحت تاثیر چند محرک است. مهم‌ترین آن نرخ دلار است که روند صعودی بورس را تسریع کرده است. با توجه به نرخ دلار و انتظار توافق و گشایش‌های اقتصادی، بورس روند مثبتی به خود گرفته است.

وی افزود: اخباری مانند خروج عرضه خودرو از بورس کالا و مجددا آغاز عرضه آن، بر روی بورس بسیار تاثیر گذاشته است. نرخ خوراک نیروگاه و رشد قیمت برق نیز صنایع را تحت تاثیر قرار داده و اثرات مثبتی بر روی بورس گذاشته است. شروط تخفیف پالایشگاه‌ها و ۵ درصد تخفیف مشروط نیز از اخبار تاثیرگذار بر رشد شاخص بورس است.

پالایشگاه‌های ایران از لحاظ پیچیدگی از دنیا عقب هستند. نفت کوره با سولفور ۱۵ درصد را دیگر نمی‌توان استفاده کرد، اما به خاطر تحریم‌ها در ایران تولید می‌شود.

قوچی فرد گفت: به همین روی دولت در حال ایجاد ابزاری است که شرکت‌های پتروشیمی سود تقسیمی را کاهش داده و بر روی تطبیق نفت کوره با دنیا سرمایه گذاری کنند. همچنین افت نسبی قیمت دلار که تا ۶۰ هزار تومان نیز پیش رفت بر روی بازار تاثیرگذار است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روند بورس محکوم به صعود است، تصریح کرد: با وجود تمامی اخبار منفی، تاثیر دلار بسیار قوی بوده و به همین روی در سال آینده شاهد رشد بورس خواهیم بود، اما در مورد پیش بینی بورس به صورت هفتگی نمی‌توان اظهار نظر قطعی کرد.

تداوم روند مثبت بورس

آیزاک سعیدیان، دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز گفت: بورس در هفته گذشته نسبت به هفته‌های گذشته در شرایط بسیار بهتری بود. این هفته تقاضا برای بورس بسیار بالا بود و بسیاری خریدار بودند. به هرروی ارزش دلاری بورس همچنان بسیار کمتر از سال ۹۸ است. این امر می تواند به افزایش تقاضا برای خرید سهام در بازار سرمایه منتج شود، چراکه به زودی ارزش دلاری بازار افزایش خواهد یافت.

احتمال منفی شدن بورس

مجتبی شهبازی، دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز گفت: اگرچه بورس در شرایط خوبی نسبت به هفته های گذشته بسر می‌برد اما شرایط بازار ممکن است به دلیل نرخ دلار، توافق‌ها و مذاکرات صورت گرفته منفی شود. فعلا بازار در بلاتکلیفی به سر می‌برد و باید منتظر نتیجه مذاکرات بود. با توجه به مذاکرات احتمال توافق وجود دارد که به معنای ارزان شدن قیمت دلار و اصلاح روند بورس است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ عقلانیتی در بازار سرمایه وجود ندارد، گفت: بازار بر اساس احساسات تغییر می‌کند و البته تمامی بازار‌های مالی دنیا به همین صورت است. در کوتاه مدت احساسات تاثیرگذار است و در بازه‌های زمانی بیش از ۵ سال، بازار به طور منطقی حرکت می‌کند.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید