شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-04
کد خبر: 31945 |
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴ |
ارسال به دوستان
پ

جزئیات صفر تا صد خرید خودرو در بورس+ ویدئو

عرضه خودرو در بورس کالا یکی از اقداماتی است که برای شفاف شدن قیمت خودرو انجام شده است و با وجود گذشت مدت زمان کمی از شروع آن با توجه به اینکه سود خوبی نصیب خریداران می شود متقاضیان زیادی داشته است.

اقتصادسنج؛ عرضه خودرو در بورس کالا یکی از اقداماتی است که برای شفاف شدن قیمت خودرو انجام شده است و با وجود گذشت مدت زمان کمی از شروع آن با توجه به اینکه سود خوبی نصیب خریداران می شود، متقاضیان زیادی داشته است. در همین رابطه، بسیاری از مخاطبان اقتصادسنج، این سوال را مطرح کرده اند که چگونه می توان از بورس کالا خودرو خریداری کرد.

در این مطلب، به آموزش صفر تا صد خرید خودرو در بورس کالا پرداخته شده است.

خرید خودرو از بورس

مراحل خرید خودرو در بورس کالا

پس از فراهم شدن زیرساخت‌های مورد نیاز، خرید خودرو از بورس کالا در مرداد ماه ۱۴۰۱ امکان‌پذیر شده است. این کار با هدف تشکیل بازاری شفاف و رقابتی برای فروش خودرو به قیمت منصفانه انجام شده است. دو خودروی «فیدلیتی» و «دیگنیتی» در روز چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۲۶ در بورس کالا عرضه می‌شوند. ثبت سفارش برای این خودروها به‌صورت رقابتی بوده و مشتریان با در نظر گرفتن قیمت پایه اعلام شده هر خودرو، باید یک روز قبل از عرضه، مبلغ مورد نظر خود را جهت شرکت در رقابت خرید، از طریق سامانه خرید آنلاین (کارگزاری ها) به بورس کالا ارسال کنند.

در این مطلب با چگونگی خرید خودرو در بورس کالا آشنا می‌شوید.برای خرید خودرو از بورس کالا، داشتن کد بورسی کافی نیست و باید کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا دریافت کنید.

نحوه دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا

توجه: این آموزش براساس سامانه آنلاین مفید(که از کارگزاری های معتبر و باسابقه در بازار سرمایه می باشد) تهیه شده است. شما می توانید از کارگزاری های دلخواه نیز نسبت به دریافت کدبورسی بازار فیزیکی بورس کالا اقدام کنید.

پیش از اقدام به دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا، باید ثبت نام و احراز هویت سجام را انجام دهید. در ادامه به صورت گام به گام اقدامات زیر را انجام دهید:

مرحله یک : به سایت mofid.ebgo.ir مراجعه کنید و گزینه «اخذ کد آنلاین در بورس کالا» را انتخاب کنید.

شما می توانید از طریق این سیستم به صورت همزمان نسبت به دریافت کد بازار فیزیکی و یا بازارهای مالی بورس کالا (مشتقه و گواهی سپرده) اقدام نمایید و یا در صورت تمایل تنها برای یکی از این بازارها اقدام به دریافت کد نمایید.

سن مجاز برای اخذ کد بورسی بازار فیزیکی و بازار های مالی

لازم به ذکر است سن مجاز برای اخذ کد بورسی بازار فیزیکی و بازار های مالی ۱۸ سال شمسی تمام میباشد .

❌ ❌❌توجه (در صورتی که قبلا اقدام به اخذ کد بورسی نموده اید، نمی توانید از سامانه EBGO جهت گرفتن کد آنلاین استفاده نمایید. لطفا برای رفع این مشکل با کارگزار خود در تماس باشید)

برای گرفتن کد بورسی بازار فیزیکی چه مدارکی نیاز است؟

  • همچنین برای طی مراحل اخذ کد باید تصویر مدارک زیر را از قبل آماده کرده و در سامانه بارگذاری نمایید:
  • تصویر امضا در زمینه سفید و واضح (الزامی)
  • صفحه اول شناسنامه (اختیاری)
  • صفحه دوم شناسنامه (اختیاری)
  • صفحه آخر شناسنامه (اختیاری)
  • تصویر روی کارت ملی (در صورت عدم اخذ کارت ملی جدید از کارت ملی قدیم و یا از رسید ثبت نام کارت ملی استفاده کنید) (اختیاری)
  • تصویر پشت کارت ملی (در صورت عدم اخذ کارت ملی جدید از کارت ملی قدیم و یا از رسید ثبت نام کارت ملی استفاده کنید) (اختیاری)
  • مجوز فعالیت (اختیاری)
  • مدارک ثبت نام در سامانه امور مالیاتی (اختیاری)
  • مدارک ثبت نام در سامانه جامع انبارها (اختیاری)
  • سایر مدارک در صورت لزوم (اختیاری)

لازم به ذکر است فایل های می بایست شرایط زیر را دارا باشند: فرمت فایل ها باید مطابق یکی از فرمت های png, jpg, jpeg , pdf, jfif و یا bmp باشد. فرمت تصویر نمونه امضا و تصویر اثر انگشت نمیتواند pdf باشد. حجم هر فایل نمیتواند بیشتر از ۱۰۲۴ کیلوبایت (۱ مگابایت) باشد.

مرحله ۲ :

کد ملی و شماره همراه خود را که در سامانه سجام ثبت کرده‌اید، وارد کنید.

کد ۵ رقمی که از طرف سامانه سجام برای شما پیامک می‌شود را وارد کنید.

مشخصات فردی و اطلاعات نشانی خود را تکمیل کنید.

اطلاعات شغلی خود را تکمیل کنید. توجه داشته باشید که در بخش نوع فعالیت باید گزینه «خریدار خودرو» را انتخاب کنید.

اطلاعات مالی خود را تکمیل کنید.

اطلاعات بانکی خود را وارد کنید. توجه داشته باشید که معرفی نامه حساب وکالتی بازار فیزیکی بورس کالا را از همین صفحه می‌توانید دانلود و چاپ کنید.

تصویر نمونه امضای خود را در چارچوب مشخص شده ارسال کنید. توجه کنید که ارسال تصویر امضا الزامی و ارسال سایر مدارک، اختیاری است.

تیک مربوط به «کد بازار فیزیکی بورس کالا» و تیک مربوط به تایید و تعهد به صحت اطلاعات را فعال کنید. در نهایت گزینه «قبول قوانین و مقررات و تایید نهایی» را انتخاب کنید تا صدور کد بورس کالای شما در دستور کار قرار بگیرد.

در زمان ثبت درخواست کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا برای خرید خودرو، از ثبت درخواست برای کد بازارهای مالی بورس کالا خودداری نمایید.

در صورت موفقیت‌آمیز بودن فرآیند ثبت درخواست دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا، پیامکی از طرف کارگزاری مفید برای شما ارسال می‌شود.

توجه

۱- چنانچه در بررسی اطلاعات شما توسط کارگزاری مفید، نقص یا اشتباهی مشاهده شود، از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود.

۲- پس از صدور کد بورس کالا، نام کاربری و رمز عبور شما در سامانه mofid.ebgo.ir از طریق پیامک در اختیار شما قرار می‌گیرد. در اولین ورود به این سامانه، باید رمز عبور خود را تغییر دهید.

آشنایی با حساب وکالتی و نحوه افتتاح آن

یکی از ملزومات فعالیت در بازار فیزیکی بورس کالا از طریق کارگزاری مفید و خرید خودرو از بورس، افتتاح حساب وکالتی مربوط به معاملات بورس کالا در یکی از بانک‌های تجارت، سپه، ملت، ملی، کشاورزی یا صادرات است.

حساب وکالتی، حسابی است که مشتری باید پیش پرداخت خرید خود را به آن حساب واریز کند و کارگزاری نیز دسترسی برداشت وجه از این حساب را دارد.

برای افتتاح حساب وکالتی ابتدا باید فرم معرفی نامه (که در مراحل نحوه دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا به آن اشاره شد) را دانلود و چاپ نمایید. سپس به همراه این معرفی نامه و سایر مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب، به یکی از شعب بانک مربوطه مراجعه کنید.

اعلام شماره حساب وکالتی به کارگزاری مفید

پس از افتتاح حساب وکالتی، مجددا به سایت mofid.ebgo.ir مراجعه کنید. سپس گزینه «اعلام شماره حساب وکالتی و در اختیار» را انتخاب کنید.

در ادامه به صورت گام به گام، فرآیند را تا آخرین مرحله طی کنید.

نحوه خرید خودرو از بورس کالا

۱- واریز ۳۰ درصد قیمت پایه به حساب وکالتی یک روز قبل از ثبت سفارش

۲- ثبت درخواست خرید در سامانه خرید آنلاین بورس کالای مفید یک روز قبل از عرضه

۳- تعیین نمایندگی جهت دریافت خودرو در سامانه بورس کالای مفید

مشتریانی که قصد ثبت سفارش روی خودروها را دارند، ابتدا نیاز است تا در سامانه ایبیگو لاگین کنند. پس از ورود به سامانه نیز باید بر روی گزینه «عرضه‌ها و سفارشات» کلیک کنند تا به صفحه کالاهای عرضه شده هدایت شوند.

پس از کلیک روی این گزینه به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که باید در آن تابلوی معاملات مورد نظر را انتخاب کنید. در اینجا منظور «تالار خودرو» است. پس از انتخاب تالار، لیستی از خودروهای قابل عرضه به همراه تاریخ عرضه، قیمت پایه، محل انبار، نوع تسویه و سایر اطلاعات به شما نمایش داده می‌شود.

در مقابل نام هر کالا (خودرو)، گزینه اطلاعات بیشتر وجود دارد که با کلیک بر روی آن می‌توانید در خصوص هر خودرو اطلاعات کامل را مشاهده کنید. این اطلاعات شامل مشخصات خودروی قابل عرضه، حداکثر قیمت مجاز، درصد پیش‌پرداخت، فایل پیوست مربوط به هر خودرو و …  است.

فایل پیوست شامل اطلاعات، بخشنامه‌ها و نکات لازم برای ثبت سفارش است. همچنین در این فایل لیست عاملیت‌ها (نمایندگی‌ها) به همراه آدرس و شماره تماس آن‌ها به‌منظور تحویل خودرو درج شده است. همچنین بازه زمانی دریافت خودرو و مواردی همچون هزینه نگهداری نیز در این فایل ذکر شده است.

پس از مطالعه فایل‌ها می‌توانید با کلیک بر روی گزینه ثبت سفارش اقدام به ارسال سفارش با قیمت مورد نظر خود کنید.

سوالات متداول چگونگی خرید خودرو از بورس کالا

آیا امکان خرید خودرو صرفا با داشتن کد بورسی خرید سهام یا کد بورسی آتی وجود دارد؟

خیر. برای خرید خودرو از بورس کالا باید علاوه بر احراز هویت سجام، کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا را نیز دریافت کنید.

مبلغ پیش پرداخت خرید خودرو را چطور باید واریز کرد؟

پیش پرداخت را باید به حساب وکالتی که به کارگزاری مفید معرفی کردید، واریز کنید.

نام کاربری و رمز عبور ورود به سامانه‌ی بورس کالای مفید را چطور دریافت کنم؟

نام کاربری و رمز عبور بعد از اتمام فرآیند ثبت نام در سامانه بورس کالای مفید و تایید آن، به شماره همراه شما پیامک می‌شود.

حساب وکالتی چیست؟

حسابی است که متقاضیان خرید خودرو از بورس کالا باید پیش پرداخت خرید را به آن واریز کنند. کارگزاری نیز جهت برداشت وجه به این حساب دسترسی دارد.
مبلغ پیش پرداخت چه زمانی باید به حساب وکالتی واریز شود؟

مبلغ پیش پرداخت جهت واریز به حساب وکالتی در اطلاعیه عرضه آن ذکر شده و باید روز قبل از عرضه به حساب وکالتی واریز شود. در حال حاضر باید ۳۰٪ مبلغ پایه به حساب وکالتی واریز شود.

پس از خرید برای تحویل از نمایندگی چه مدارکی مورد نیاز است؟

  • اصل و تصویر کارت ملی و شناسنامه خریدار
  • مدارک احراز محل سکونت که باید مطابق با بخشنامه راهور ناجا باشد.
  • ارائه شماره شبا با تاییدیه بانک مربوطه

آیا برای خرید خودرو محدودیتی در بورس کالا وجود دارد؟

در این خصوص ضروری است اطلاعیه عرضه و پیوست آن را مشاهده نمایید.

اگر خرید انجام نشود، مبلغ بلوکه شده در حساب عملیاتی چگونه آزاد خواهد شد؟

در صورتی‌که در پایان روز عرضه خرید خودرو انجام نشود، مبلغ آن از حالت بلوکه خارج می‌شود.

موعد تحویل خودرو چه زمانی است؟

موعد تحویل خودرو در اطلاعیه عرضه آن ذکر می‌شود.

 

شرایط خرید خودرو در بورس کالا چیست؟

هر کد ملی (خریداران حقیقی) مجاز به ثبت سفارش بر روی یکی از کدهای عرضه شده در تاریخ عرضه و صرفا برای یک خودرو هستند و خریداران باید شرایط سنی ۱۸ سال تمام را داشته باشند. از سوی دیگر اشخاصی که در عرضه‌های قبلی موفق به خرید خودرو شدند امکان ثبت سفارش ندارند.

خریداران جهت ادامه مراحل خرید باید همزمان با تسویه مبلغ معامله در بورس (حداکثر تا پایان مهلت مجاز تسویه در بورس) با مراجعه به سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو به آدرس esale.ikco.ir اقدام به ایجاد و تکمیل پروفایل شخصی کرده و در زمان مقرر که طی پیامک (تکمیل وجه هزینه‌های متعلقات قانونی) اطلاع رسانی می‌شود علاوه بر انتخاب یکی از نمایندگی‌های مجاز، بیمه گر مورد نظر خود را در سایت انتخاب و نسبت به واریز وجه هزینه‌های جانبی اقدام کنند.

هزینه‌های جانبی شامل بیمه و شماره‌گذاری و هزینه ثابت جمعا به مبلغ ۴۳ میلیون و ۷۱۳ هزار و ۱۰۰ ریال به علاوه ۱۲ درصد بابت مالیات و عوارض قانونی در خودروهای تارا و پژو ۲۰۷ دستی و ۱۳ درصد بابت مالیات و عوارض قانونی در خودروهای تارا و پژو ۲۰۷ اتوماتیک هستند که براساس مبلغ معامله محاسبه و توسط خریدار باید پرداخت شود.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید