جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 55963 |
تاریخ انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۸ |
ارسال به دوستان
پ

پیش بینی بورس فردا یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

بورس تهران در شروع سومین هفته از اردیبهشت ۱۴۰۲ توانست مسیر صعودی خود را با ثبت اعداد قابل توجهی سپری کند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

اقتصادسنج؛ بورس تهران در شروع سومین هفته از اردیبهشت ۱۴۰۲ توانست مسیر صعودی خود را با ثبت اعداد قابل توجهی سپری کند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

بورس امروز همانطور که پیش بینی می‌شد، توانست روز متعادل و مثبتی را سپری کند و روند معاملاتی متفاوتی را در گروه‌های مختلف پشت سر بگذارد. نگاهی به معاملات بازار سهام از ابتدای اردیبهشت ماه به خوبی نشان می‌دهد که گویا دیگر خبری از صعودهای دسته جمعی نیست و بعضا شاهد چرخش پول در بین صنایع و افزایش اقبال در برخی گروه‌ها به دلایل مشخصی هستیم. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری توانست با یک افزایش ۰.۸۲ درصدی همراه شود و خود را به محدوده ۲.۵۳۵ میلیون واحدی برساند. در سمت مقابل شاخص هم‌وزن بار دیگر توانست عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارد و با یک جهش ۱.۷ درصدی مواجه شود که عمده دلیل آن نیز به تقاضای خوب دو گروه بانکی و خودرویی ارتباط داشت. ارزش معاملات خرد سهام نیز در بازار امروز با ثبت عدد ۲۵۲۱۳ میلیارد تومانی در سطوح خوب روزهای اخیر خود ایستاد و رکورد ۲۹ ماهه خود را جابجا کرد. از سمت دیگر شاهد ورود پول ۲۲۱۷ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی به چرخه سهام بودیم.

همانطور که بارها طی گزارش روزهای گذشته نیز اشاره شده بود، به نظر می‌رسد که بورس تهران پس از گذران از یک دوره صعودی قدرتمند که ناشی از جاماندگی بود و تمامی صنایع را به رنگ سبز درآورده بود، اکنون مدتی است که روند معاملاتی منطقی و به دور از هیجانی را تجربه می‌کند و دیگر خبری از افزایش قیمت‌های دسته جمعی نیست. این موضوع از مناظر مختلفی قابل بررسی است اما به طور کلی می‌توان آن را به فال نیک گرفت. با این حال اما طی روزهای اخیر می‌توان در صحبت‌های کارشناسان، نشانه‌هایی از احتیاط را مشاهده کرد که توجه به آن‌ها می‌تواند از تحمل زیان‌های احتمالی جلوگیری کند. در ادامه با بررسی شرایط مختلف، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

بازگشت منطق به بورس تهران

معاملات بورس تهران طی روزهای گذشته به خوبی نشان داد که ممکن است از این پس شاهد حرکت یکدست نمادها با یکدیگر نباشیم و هر سهم با توجه به شرایط مختص به خود با قدرت خریداران یا فروشندگان مواجه خواهد شد. اگرچه فعلا شرایط کلی بازار مثبت ارزیابی می‌شود و نگرانی خاصی بابت احتمال کاهش قیمت‌های شدید وجود ندارد اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که خرید سهام درست و در قیمت مناسب می‌تواند به بازدهی نهایی سبد سهام ما کمک بسیاری کند. از این رو احتمالا نگاه بورسی‌ها به هر سهم متفاوت خواهد بود و انتظار می‌رود که به مرور صنایع و سهام در ریل‌های متفاوتی به معاملات خود ادامه دهند. این اتفاق نشان داد که به نظر می‌رسد بورس تهران اکنون منطقی تصمیم می‌گیرد و دیگر خود را در بند رفتارهای هیجانی و به دور از تفکر نمی‌بیند. همین رفتار کافیست تا به مرور بتوان شاهد برگشت اعتماد سهامداران خرد به بورس تهران باشیم و این مسیر صعودی تداوم یابد.

ورود بدون توقف پول به بورس

همانطور که اشاره شد، طی روزهای گذشته، هرگونه عرضه در بازار سهام با واکنش سریع خریداران مواجه می‌شود و تقاضا بخش عمده‌ای از کاهش قیمت‌ها را جبران کرده و نمادها را به محدوده مثبت می‌رساند تا به صورت متوالی شاهد ورود پول‌های جدید به تالار شیشه‌ای باشیم. این موضوع که دلایل متعددی را پشت خود دارد، به خوبی نشان می‌دهد که در روزهای کم‌رمق بازارهای موازی، بورس تهران به مقصد اصلی نقدینگی‌های سرمایه‌گذاری تبدیل شده و افراد ترجیح می‌دهند پول‌های خود در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند که ورود پول‌های روزانه نیز مهر تاییدی بر این ماجراست.

وضعیت تورم سنگین سال گذشته، چشم‌انداز تورمی برای سال جاری، نبود نگاه مثبت به بودجه ۱۴۰۲، تثبیت نرخ دلار بازار آزاد در کانال ۵۰ هزار تومانی، سیاست‌های اخیر ارزی بانک مرکزی با راه‌اندازی مرکز مبادله ارزی و… همگی موجب شده‌اند تا اکنون بازار سهام بتواند پس از گذشت نزدیک به ۳ سال، شرایط مساعدی را برای صعود پیش روی خود ببیند و این موضوع موجب شده است تا سرمایه‌گذاران با قدرت نسبتا خوبی به خرید سهام در قیمت‌های منفی روزانه بپردازند و اجازه کاهش قیمت را به نمادهای بازار ندهند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که فعلا بورس تهران بتواند هرچند آرام اما به مسیر صعودی خود ادامه دهد.

نیاز به احتیاط در معاملات

برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که بازار سهام برای تشکیل یک روند صعودی به ۵ فاکتور بسیار مهم نیاز دارد که دریافت سیگنال مثبت از سمت همگی آن‌ها می‌تواند منجر به تداوم این روند صعودی شود. او افزود مباحث بنیادی، تکینیکالی، سنتیمنت (شرایط حاکم بر بورس)، رفتار بزرگان بازار و روند تابلوی معاملات، متغیرهایی هستند که همواره باید مدنظر قرار داد و در صورت مشاهده سیگنال منفی از سمت هرکدام از این متغیرها، بهتر است که بخشی از سود کسب شده را شناسایی کرد و از سهام بیرون کشید.

از سمت دیگر بسیاری از سهام رشدهای قابل توجهی را طی ماه‌های گذشته تجربه کرده‌اند که برخی از آن‌ها نیز شاهد توجیه بنیادی ندارند و این موضوع بر ریسک سرمایه‌گذاری می‌افزاید. بنابراین طبیعی است که در روزهای اخیر در بسیاری از نمادها شاهد افزایش عرضه بعضا به دلیل شناسایی سود هستیم. این موضوع تا حدی به چرخش پول از سمت سهام بدون پشتوانه به سمت نمادهایی با وضعیت بنیادی و چشم‌انداز مناسب حرکت کند.

نگاهی به روندهای روزانه

همانطور که از روند روزانه شاخص کل بورس، شاخص هم‌وزن و تعداد و ارزش صف‌های خرید و فروش پیداست، بازار سهام طی معاملات روز جاری روندی مثبت و متعادل را پیش گرفت و توانست تا انتهای بازار نیز وضعیت با ثبات خود را حفظ کند.

پیش بینی بورس فردا

با توجه به نکات ذکر شده در بالا، پیش بینی می‌شود که بورس فردا نیز بتواند این مسیر صعودی را حتی با قدرت بهتری ادامه دهد البته این روند در برخی صنایع تقاضای بهتری را تجربه خواهد کرد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید