جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 56473 |
تاریخ انتشار : ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴ |
ارسال به دوستان
پ

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

بورس تهران پس از پشت سر گذاشتن دو روز بسیار سخت، امروز معاملات بهتری را تجربه کرد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

اقتصادسنج؛ بورس تهران پس از پشت سر گذاشتن دو روز بسیار سخت، امروز معاملات بهتری را تجربه کرد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز همانطور که در گزارش پیش بینی بورس امروز نیز عنوان شده بود، توانست پس از یک کاهش به محدوده ۲.۲۵ میلیون واحدی، با افزایش تقاضا مواجه شود و شاهد بازگشت تعادل به بسیاری از صنایع و نمادها بودیم. با این حال بازار امروز نوسانات مثبت و منفی زیادی داشت اما به طور کلی می‌توان گفت که بورس تهران از تونل وحشت دو روز گذشته عبور کرده است. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری در نهایت با کاهش ۰.۳۷ درصدی همراه شد و در محدوده ۲.۳ میلیون واحدی قرار گرفت. از سمت دیگر اما با توجه به تقاضای بهتری که برای گروه‌های بزرگ وجود داشت و فشار فروشی که فعلا بر صنایع کوچک باقی مانده است، شاخص هم‌وزن روز سخت‌تری را سپری کرد و با وجود جبران بخشی از ریزش روزانه خود، کاهش ۲.۶۲ درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد سهام طی معاملات روز جاری عدد ۲۲۴۵۹ میلیارد تومان را به ثبت رساند و شاهد خروج پول ۷۷۲ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

ریزش بیش از ۹ درصدی بورس تهران طی دو روز یکشنبه و دوشنبه با حواشی بسیاری همراه بود و دلایل متعددی نیز برای آن عنوان می‌شد اما برگشت امروز بازار از کف روزانه و ثبت رنگ سبز برای بخشی از نمادهای بزرگ بازار نشان داد که احتمال تداوم روند ریزشی سنگین همچون روزهای گذشته اندک ارزیابی می‌شود و بهتر است پس از یک دوره رالی صعودی و نزولی هیجانی، اکنون اهالی بازار سهام با منطق بیشتری به معاملات خود بپردازند. در ادامه با بررسی شرایط موجود و روندهای ایجاد شده، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

بورس تهران صعودی می‌شود؟

همانطور که در گزارش روز گذشته نیز اشاره شده بود، ریزش سنگین روزهای گذشته موجب شده است تا بخشی بزرگی از فعالان بورس تهران با نگرانی به ادامه مسیر بازار سهام بنگرند و از این پس احتیاط را سرلوحه معاملات خود قرار دهند. بازگشت اعتماد سهامداران خرد طی ماه‌های گذشته یکی از مهم‌ترین نکاتی بود که سیاستگذار بایستی به آن توجه ویژه‌ای می‌کرد با این حال اما اتفاقات دو روز گذشته بخشی از این اعتماد را بار دیگر از بین برد. از همین رو می‌توان چنین تشخیص داد که احتمالا برای برگشت به روند صعودی دو ماه گذشته، نیاز به زمان باشد و همین موضوع موجب می‌شود تا روند بازار سهام برای مدتی در حالت متعادل و خنثی قرار بگیرد تا ترس ایجاد شده در بین سهامداران، از بین برود.

نگاهی به روند تکنیکالی بورس تهران نیز همین موضوع را نشان می‌دهد. اگر به نمودار تکنیکالی شاخص بورس نگاهی بیاندازیم، همانطور که پیداست، کندل نزولی قدرتمند روز گذشته، حمایت موجود در محدوده ۲.۳۳ میلیون واحدی را شکسته و به زیر آن نفوذ کرد و هم‌زمان با این موضوع شاهد نفوذ کندل روز جاری به زیر کف کانال صعودی نیز هستیم که این موضوع می‌تواند به تشدید عرضه‌ها نیز منجر شود. با این حال شاخص کل بورس امروز حمایت مهمی را در محدوده ۲.۲۵ میلیون واحدی داشت که نسبت ۱.۶۲ درصد فیبوناچی اکستنشن بود و توانست نقطه برگشت بازار به سمت مسیر صعودی باشد. البته به دلیل شکست کف کانال صعودی، در صورت برگشت بازار از شرایط کنونی، احتمالا برای مدتی بازار حالت خنثی به خود بگیرد و سپس به روند صعودی بازگردد.

پیش بینی بورس فردا

با توجه به نکات ذکر شده در بالا، پیش بینی می‌شود که بورس فردا بتواند معاملاتی سبز اما متعادل را سپری کند و به مرور شاهد بهبود تقاضا در گروه‌های کوچک نیز باشیم.

چقدر نگران ریزش بازار باشیم؟

بسیاری ریزش سنگین امروز شاخص‌های بورسی را به عنوان نقطه پایان رشد سهام و شروع روند نزولی دیگری عنوان کردند. این در حالی است که بدون توجه به متغیرهای بنیادی نمی‌توان چنین نتیجه‌ای گرفت. آن هم در شرایطی که پس از یک رالی صعودی و ثبت رشدهای بی وقفه، بازار به یک استراحت و توقف نیز نیاز دارد. در سه ماه اخیر شاخص کل بورس رشد بیش از ۶۶ درصدی را تجربه کرد و نماگر هم‌وزن حتی حدود ۸۰ درصد افزایش ارتفاع داد. ضمن آنکه ورود پول ۲۰ همتی به جریان دادوستد سهام را شاهد بودیم. با این حال الگوی رفتار گله‌ای، این استراحت‌ها را به ریزشی شدید با تسری به همه صنایع تبدیل می‌کند که همین موضوع نیز موجب ترس سهامداران از پایان روند صعودی قیمت‌ها می‌شود. بهترین استراتژی در چنین شرایطی، به نظر بهینه‌سازی پرتفو و خرید سهام پرپتانسیل‌تر باشد. ضمن آنکه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم آن هم پس از تجربه سال ۹۹ برای سرمایه‌گذارانی که از دانش کافی برای دادوستد مستقیم سهام برخوردار نیستند، می‌تواند بهترین استراتژی برای کسب سود از بازار سرمایه باشد.

نگاهی به روندهای روزانه

همانطور که از روند روزانه شاخص کل بورس، شاخص هم‌وزن و تعداد صف‌های خرید و فروش پیداست، پس از افت ابتدایی معاملات، تقاضا با سرعت خوبی توانست برخی از نمادها را به محدوده مثبت و حتی صف خرید برساند. با این حال اما این روند در شاخص کل قدرت بیشتری داشت که عمده دلیل آن نیز نیاز به بازگشت نمادهای بزرگ برای کسب اعتماد سهامداران است.

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید