جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 19370 |
|
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷ |
ارسال به دوستان
پ

کمبود آب! بزرگترین چالش کشور

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت:‌ با وجود کمبود آب در کشور، باز هم شاهد دورریز محصولات کشاورزی به عنوان ضایعات هستیم.

به گزارش اقتصادسنج، غلامحسین شافعی امروز در اجلاس تجارت محصولات کشاورزی و غذا که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: موضوع کشاورزی و امنیت غذایی برای هر کشوری بسیار اهمیت دارد و در مورد ایران مخصوصاً آنچه تعبیر و تفسیر داخلی و خارجی از آن می‌شود، این است که ایران به لحاظ موقعیت‌های متفاوتی که در منطقه دارد، حائز موقعیت استراتژیک در مسأله کشاورزی و غذا عنوان می‌شود.

 

ایران یک شیر خفته

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: سال ۸۲ در اجلاسی در هلند تعبیری در مورد ایران در بخش کشاورزی مطرح شد، مبنی بر اینکه ایران یک شیر خفته است وای به روزی که بیدار شود، اما از سال ۸۵ این مسأله مطرح شد که آیا این شیر خفته بیدار می‌شود یا خیر؟‌ لذا این چالشی است که باید به آن جواب دهیم که روند حرکتی که در زمینه کشاورزی و غذا داریم آیا در آینده توفیق‌آمیز خواهد بود؟‌

وی با بیان اینکه در اجلاس امروز افراد متخصص در بخش کشاورزی، صادرات و آب حضور دارند گفت: لذا به چند موضوع که چالش امروز در بخش کشاورزی و صنعت غذا است، اشاره می‌کنم که چالش‌های عمیق و بزرگی است و کمتر درباره آن صحبت می‌شود.

بزرگترین چالش کشور آب است

شافعی بیان داشت: شاید بزرگ‌ترین چالش ما آب در کشور است که کمتر از آن صحبت می‌شود و همواره منتظر می‌مانیم تا این چالش به وضعیت نامطلوب برسد و بعد ببینیم که چگونه آن را درمان می‌کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: در دهه ۵۰ کلاً ۴۷ هزار چاه عمیق در کشور وجود داشت، در حالی که در سال ۹۸ این رقم به ۸۵۰ هزار حلقه چاه عمیق رسیده است، ضمن اینکه قرار بود، طرحی به نام فدک در مجلس شورای اسلامی مصوب شود که با همکاری اتاق از تصویب آن جلوگیری شد و اگر زودتر مصوب می‌شد، الان معلوم نبود چه تعداد چاه عمیق در کشور موجود باشد.

وی با اشاره به پژوهش انجام شده در سازمان ملل گفت: بر اساس پژوهش مذکور اگر ایران بر همین منوال حرکت کند و اقدام جدی در خصوص مسأله آب انجام ندهد ۲۰ سال آینده تصور موجود زنده در کشور محال است، اما بر اساس همان پژوهش گفته شده که ایران ۱۰ سال فرصت دارد تا به مسأله آب رسیدگی کند و جلوی بحران را بگیرد و می‌تواند.

وی با اشاره به کشت محصولات آب‌بر در مناطق کم آب کشور، اظهار داشت: این مسأله یکی از معضلات بزرگ ما است و متأسفانه شاهد هستیم که صادرکننده نمونه هندوانه در کشور معرفی می‌شود که اگر روال این طور باشد، ما به خطر ۲۰ ساله زودتر نزدیک می‌شویم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در بخش صنایع وابسته به کشاورزی و صنایع تبدیلی اصولا به اشتباه تصویرگرایی را در کشور نمونه‌ای از توسعه‌گرایی فرض کرده‌ایم.

شافعی اظهار داشت: با وجود این که کشور در بحران آب به سر می‌برد، اما در مجموع الگوی مصرف در زمینه آب نداریم.

وی اظهار داشت: اصلاح الگوی مصرف یکی از شعارهای سال طی سال‌های اخیر در رابطه با اصلاح الگوی مصرف بوده، اما متأسفانه در این بخش توجه خاصی صورت نگرفته و شاهد دور ریز محصولات کشاورزی به عنوان ضایعات هستیم.

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید