جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-19
کد خبر: 18242 |
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳ |
ارسال به دوستان
پ

تغییر سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین؛ شایعه یا واقعیت؟

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ‌گونه بحثی در مجلس، کمیسیون انرژی و دولت، مبنی بر تغییر سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت و به‌عنوان رئیس کمیسیون انرژی به‌شدت این موضوع را تکذیب می‌کنم.

به گزارش اقتصاد سنج، در ماه های اخیر شایعات زیادی درباره افزایش قیمت بنزین و تغییر در سهمیه بندی آن مطرح شده است. شایعاتی که اکنون فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس می گوید صحت ندارد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ‌گونه بحثی در مجلس، کمیسیون انرژی و دولت، مبنی بر تغییر سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت و به‌عنوان رئیس کمیسیون انرژی به‌شدت این موضوع را تکذیب می‌کنم.

فریدون حسنوند، با تکذیب شایعه تغییر سهمیه‌بندی و بالا رفتن قیمت بنزین اظهار کرد: هیچ‌گونه بحثی در مجلس، کمیسیون انرژی و دولت، مبنی بر چنین مسئله‌ای نیست و به‌عنوان رئیس کمیسیون انرژی به‌شدت این موضوع را تکذیب می‌کنم.

وی به خانه ملت گفت: به هیچ عنوان بحث افزایش قیمت و تغییر سهمیه در دستور کار ما قرار ندارد.

بر اساس این گزارش، روز گذشته اخباری در فضای مجازی به نقل از یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس به تعدد منتشر شد که حاکی از وجود برنامه‌ای برای افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت بنزین بود، که امروز فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، وجود چنین طرحی را از اساس تکذیب کرده است.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد پیش از این و در شهرویور ماه درباره سیاست دولت درباره افزایش قیمت بنزین گفته بود که مصرف روزانه بنزین در ماه‌های گذشته به ۱۰۰ میلیون لیتر هم رسید که رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد و اگر این روند ادامه یابد، به صراحت می‌گویم که واقعا کشور ممکن است نیازمند واردات بنزین شود، مگر اینکه آن سقف‌هایی که رد کردیم را کنترل کنیم.

از چندماه پیش طرحی در دستور کار دولت قرار گرفت تا خانوارهای فاقد خودرو نیز مشمول سهمیه بنزین شوند. در چارچوب اجرای این طرح به ازای هر فرد، ماهانه ۲۰ لیتر بنزین به سرپرست خانوار تعلق گرفت.

در قالب اجرای این طرح سامانه‌ای تحت عنوان «سامانه بنزین من» طراحی شد تا افراد بتوانند از طریق سایت یا اپلیکیشن بنزین من نسبت به خرید یا فروش بنزین سهمیه‌ای اقدام کنند. این سهمیه که به کارت‌های بانکی واریز می‌شد در جایگاه‌های سوخت نیز قابل استفاده بودند.

بر اساس آنچه که در قالب این طرح پیش بینی شده بود، در صورت عدم استفاده از سهمیه، در روز سی‌ام هر ماه سهمیه بنزین با قیمت هر لیتر ۱۵۰۰ تومان به فروش گذاشته می‌شد و مبلغ آن حداکثر تا پنجم ماه به حساب بانکی واریز می‌شد.

طرحی که ناقص اجرا شد!

دولت در نهایت مصمم بود تا در صورت موفق بودن طرح، آن را در کل کشور اجرا کند اما محمدهادی سبحانیان معاون سیاستگذاری اقتصادی وزیر اقتصاد در تازه‌ترین اظهار نظر خود رسما اعلام کرد که این طرح بعد از ۵ ماه جهت بررسی و در صورت لزوم انجام اصلاحات یا توسعه، متوقف شده است.

هر چند این طرح نیز همچون سایر سیاست‌های اقتصادی موافقان و مخالفانی دارد، اما برخی موافقان، یکی از نقدهای وارد به آن را اجرای ناقص و اعمال نکردن تعدیل قیمتی بنزین همزمان با اجرای آزمایشی طرح عنوان می کنند.

به اعتقاد این گروه از اهالی اقتصاد، بهتر بود دولت طرح اختصاص بنزین به افراد به جای خودرو را، توامان با سیاست اصلاح قیمت بنزین اجرا می‌کرد تا در طرح آزمایشی تمام جوانب مورد پایش قرار می‌گرفت.

اختلاف میان وزارتخانه های دولت برای افزایش قیمت بنزین

با این حال در حالی معاون وزیر اقتصاد از توقف این طرح در حال حاضر خبر داده که برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که برای اجرای آن، بین وزارت امور اقتصاد و و وزارت نفت اختلاف نظر وجود دارد.

آنطور که معاون وزیر اقتصاد گفته، دولت در سال جاری برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد اما ظاهرا قرار است در خصوص اصلاح قیمت بنزین در بودجه ۱۴۰۲ تصمیم‌گیری شود.

در عین حال شخص رییس جمهور نیز چندین بار در سال جاری اعلام کرده که دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین برای «امسال» ندارد. این موضوع را اینطور شاید بتوان تعبیر کرد که دولت برای سال آینده تعدیل قیمتی بنزین را به احتمال زیاد در دستور کار قرار خواهد داد؛ هر چند این بار به واسطه تجربه اصلاح قیمتی در آبان ۹۸، محتاطانه عمل خواهد کرد.

با این حال، توقف اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد هم به صورت رسمی اعلام نشد بلکه این خبر در قالب پاسخ به گزارش یکی از رسانه‌ها که در خصوص افزایش قیمت بنزین در سال آینده بود، مطرح شد. به تعبیری دولت به صورت چراغ خاموش این طرح را متوقف کرد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید