شنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-21
کد خبر: 37593 |
تاریخ انتشار : 22 ژانویه 2023 - 0:27 |
ارسال به دوستان
پ

برای بسیاری از افراد این تصور به اشتباه وجود دارد که نمی توان سرمایه‌گذاری با پول کم را شروع کرد و الزاما باید مبالغ کلانی برای کسب بازدهی های قابل توجه در دسترس داشته باشند؛ اما واقعیت امر این است که در عصر حاضر که بازارها و ابزارهای مالی جدید در حال طراحی شدن است این امکان وجود دارد که حتی با چند صد هزار تومان نیز سرمایه گذاری را شروع کرد و متناسب با آن بازدهی خوبی کسب کرد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

اقتصادسنج| اکوپدیا؛ برای بسیاری از افراد این تصور به اشتباه وجود دارد که نمی توان سرمایه‌گذاری با پول کم را شروع کرد و الزاما باید مبالغ کلانی برای کسب بازدهی های قابل توجه در دسترس داشته باشند؛ اما واقعیت امر این است که در عصر حاضر که بازارها و ابزارهای مالی جدید در حال طراحی شدن است این امکان وجود دارد که حتی با چند صد هزار تومان نیز سرمایه گذاری را شروع کرد و متناسب با آن بازدهی خوبی کسب کرد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

آیا سرمایه گذاری با پول کم هم امکان‌پذیر است؟

بله سرمایه‌گذاری با پول کم هم امکان‌ پذیر است، درست است که نمی‌ توان درآمد ماهیانه را در بازارهایی مانند زمین و مسکن که نیاز به سرمایه اولیه زیادی دارند، سرمایه گذاری کرد؛ اما واقعیت این است که حتی با مبالغ کمتر از یک میلیون تومان نیز می‌ توان یک سرمایه گذاری را شروع کرد و با همان پول کم نیز سود مناسبی کسب کرد.

مهم ترین نکات برای سرمایه گذاری با پول کم چیست؟

اول از هر چیزی باید بدانید که سرمایه گذاری یک علم است نه یک معجزه، یعنی شما با سرمایه‌گذاری با پول کم قرار نیست که راه یک ساله رو یک شبه طی کنید پس بهتر است ابتدا دیدگاه خود را نسبت به سرمایه گذاری تغییر دهید و با دیدی منطقی و اصولی به مقوله سرمایه گذاری نگاه کنیم.

سرمایه گذاری برای پول مازاد از زندگی شما تعریف می‌شود، پس اگر می‌خواهید بدون دغدغه سرمایه گذاری کنید بهتر است تا جای ممکن فشار مالی برای سرمایه گذاری نداشته باشید این موضوع باعث آرامش خاطر شما خواهد شد.

بازارهای سرمایه را بشناسید

زمانی سرمایه گذاری خود را آغاز کنید که بازارهای سرمایه را شناخته باشید و برآورد نسبی از ریسک سرمایه گذاری و سودآوری آن بازار بدست آورده باشید در غیر این صورت ما این سرمایه گذاری را مثل رانندگی با چشم های بسته می‌ دانیم، پس سرمایه گذاری با پول کم بدون شناخت بازار و آینده نگری می‌ تواند بسیار خطرناک باشد.

برخی از بازارهای موجود برای سرمایه گذاری ریسک بالاتری دارند. البته این گزینه‌ها معمولا سوددهی بالاتری نیز همراه دارند. از سوی دیگر، برخی بازارها دارای ریسک کمتری هستند اما طبیعتا سوددهی کمتری نیز نسبت به بازارهای با ریسک بالاتر دارند.

در مجموع، واکنش بازارهای مختلف به نرخ تورم متفاوت است. حالا سوال اصلی این است که چه بازارهایی را برای سرمایه گذاری پرسود انتخاب کنیم.

سناریوی اول، رشد تورم

در بازه پنج ساله منتهی به آذر ماه سال ۱۴۰۱ سطح عمومی قیمت‌ها در ایران ۵.۱ برابر شده است. یعنی در این فاصله زمانی، تورم در کشور ۴۱۰ درصد بوده است که عدد بسیار بالایی محسوب می‌شود. با این حال، آیا نگه‌داری پول حاصل از پس انداز در حساب بانکی گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟ جواب خیر است.

در شرایطی که تورم بصورت افسار گسیخته در حال افزایش است، بسیاری به دنبال جواب این سوال می‌گردند که چه بازارهایی را برای سرمایه گذاری پرسود انتخاب کنیم؟ در میان بازارهای مختلف، برخی قابلیت این را دارند که علاوه بر بازدهی مناسب، تورم موجود را پوشش دهند و حتی سوددهی بالاتری نسبت به نرخ تورم برای سرمایه گذار همراه داشته باشند.

از جمله این بازارها می‌توان به بازار طلا، سکه و بورس اشاره کرد. از سوی دیگر، یکی از نامناسب‌ترین سرمایه گذاری‌ها در شرایط تورم شدید، سرمایه گذاری در بانک است. در ادامه به بررسی روند رشد بازارهای مختلف در ۵ سال اخیر می‌پردازیم.

بورس

پربازده‌ترین بازار در میان بازارهای مختلف در بازه پنج ساله منتهی به آذر ماه سال ۱۴۰۱، بازار سهام بوده است. شاخص کل بورس در این بازه زمانی ۱۵.۷ برابر شده است. البته بسیاری از افرادی که در سال ۹۹ وارد بورس شدند و بسیاری از آنها آشنایی زیادی با بازار نداشتند، تجربه خوبی از این بازار ندارند.

در واقع، برای کسانی که شخصیت ریسک‌پذیری در سرمایه گذاری دارند اما دانش کافی برای معامله‌گری در بازار بورس ندارند، صندوق‌های سهامی معتبر گزینه مناسبی به شمار می‌رود. از جمله این صندوق‌ها می‌توان به صندوق آوای سهام کیان و صندوق آهنگ سهام کیان اشاره کرد.

طلا و سکه

در بازه پنج ساله منتهی به آذر ماه سال ۱۴۰۱ پرسودترین بازار پس از بازار اوراق بهادار، بازار سکه و طلا بوده است. در این فاصله زمانی مشخص قیمت هر قطعه سکه امامی در بازار آزاد حدودا ۱۳.۴ برابر شده است.

با این حال، بسیاری از افراد به دلایلی نمی‌توانند در این بازار وارد شوند. وجود یک جای امن برای نگهداری یا عدم امکان سرمایه گذاری با پول کم از ایرادهای این بازار است، که در صندوق‌های طلا مرتفع شده است.

دلار و مسکن

در بازه پنج ساله منتهی به آذر ماه سال ۱۴۰۱ بازار دلار و مسکن رشد برابری داشته‌اند. قیمت هر دلار آمریکا در این بازه زمانی ۹.۵ برابر شده است این در حالی است که متوسط قیمت مسکن در شهر تهران نیز حدودا ۹.۵ برابر شده است.

در بالا به بازارهای پرسود ۵ سال اخیر اشاره کردیم. نکته اصلی در انتخاب گزینه سرمایه گذاری، این است که سرمایه گذار برحسب شخصیت ریسک‌پذیر یا ریسک گریز خود باید اقدام به سرمایه گذاری کند. اگر فردی ریسک‌پذیر است، بازارهای طلا و بورس و صندوق‌های طلا یا سهامی برای وی بهتر هستند زیرا در شرایط تورمی این توانایی را دارند که سوددهی بالاتری برای وی فراهم کنند.

البته باید توجه داشت که بهتر است برای یک سرمایه گذاری خوب اصل تنوع سازی را نیز رعایت کنیم. به این منظور که تمام سرمایه خود را در یک بازار مشخص سرمایه گذاری نکنیم بلکه برحسب شرایط بازار و میزان ریسک‌پذیری‌مان، سرمایه خود را در بازارهای مختلف یا صندوق‌های متفاوت تقسیم کنیم.

سناریوی دوم: تورم کاهشی یا در حد معمول

در شرایطی که گشایش‌های سیاسی و اقتصادی پیش بیایند، دیگر سرمایه گذاری در بازارهای ریسکی همانند طلا، دلار دست کم در کوتاه مدت مناسب نخواهند بود. در این گونه شرایط که تورم کاهشی است، قیمت دارایی‌های مبتنی بر دلار افت می‌کند و سرمایه گذاری در بازارهایی که سود ثابت و تضمینی دارند مناسب‌تر هستند.

به عنوان مثال اگر قیمت دلار روند کاهشی داشته باشد و یا اینکه در قیمتی ثابت بماند، به دلیل وابستگی قیمت طلا به دلار، دیگر سرمایه گذاری در چنین بازارهایی توجیه چندانی ندارد. در این شرایط چه بازارهایی را برای سرمایه گذاری پرسود انتخاب کنیم؟

در این حالت، صندوق‌های درآمد ثابت بهترین جا برای سرمایه گذاری خواهند بود. از جمله این صندوق‌ها می‌توان به صندوق درآمد ثابت کیان اشاره کرد که هم ریسکی مشابه با بانک دارد و هم سود آن بالاتر از بانک است.

نکته‌ای که وجود دارد این است که حتی در شرایط تورمی، کسب سود از صندوق‌های با درآمد ثابت برای افراد ریسک گریز مناسب است.

جمع بندی

طبق بررسی‌های صورت گرفته، بورس بالاترین بازدهی را در بازه ۵ ساله داشته است. با این حال، این بازار برای افرادی که ریسک گریز هستند یا شناخت کمی نسبت به این بازار دارند، ممکن است چندان مفید نباشد. برای دسته دوم، یک راه حل وجود دارد.

بهتر است این افراد در صندوق‌های سهامی سرمایه گذاری کنند. اما در شرایطی که تورم کاهشی است، سرمایه گذاری در بازارهایی که سود تضمینی و ماهانه دارند مناسب‌تر خواهد بود. در شرایط کاهش تورم، سرمایه گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت گزینه مناسب‌تری نسبت به بانک‌ها است.

چند نکته درباره اهداف سرمایه‌ گذاری

هدف شما ممکن است رشد سرمایه در سریع ترین زمان ممکن باشد یا اینکه امنیت سرمایه برای شما اهمیت دارد و حفظ اصل سرمایه در اولویت است. براساس این اهداف متفاوت، تصمیمات متفاوتی در خصوص سرمایه‌گذاری می‌توان گرفت:

سرمایه‌گذاری کم ریسک

اگر نزدیک به بازنشستگی هستید، به احتمال قوی نمی‌خواهید از ارزش پول‌تان کاسته شود زیرا روی آن حساب کرده‌اید. به همین دلیل اگر هدفی مالی دارید که موعد آن نزدیک شده است، سرمایه‌گذاری کم‌ ریسک عاقلانه‌تر است. سرمایه‌گذاری‌هایی مانند خرید اوراق مشارکت، خرید واحدهای صندوق‌ های سرمایه‌گذاری مشترک.

سرمایه‌ گذاری با ریسک متوسط

برای بازدهی بهتر اگر می‌ توانید ریسک بیشتری متحمل شوید و پول‌ تان را در آینده نزدیک نیاز ندارید، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ های بزرگی که پایداری بالایی دارند و ترجیحا سود نقدی خوبی پرداخت می‌ کنند گزینه مناسبی است.

سرمایه‌گذاری پرریسک

اگر توانایی ریسک بخش زیادی از پول‌ تان برای دست‌یابی به بازدهی بالاتر دارید، پس رشد سریع یک هدف مناسب برای شماست، در این شرایط باید در سهام شرکت‌ هایی سرمایه‌ گذاری کنید که آینده خوبی دارند ولی ریسک‌ شان بیشتر است، این گزینه برای زمانی مناسب است که برای مدتی طولانی نیاز به پول ندارید و می‌ توانید صبر کنید تا شرکت موردنظر، بزرگ شده و به سود بیشتری دست یابد.

گزینه‌های مختلف سرمایه گذاری با پول کم

سپرده گذاری در بانک‌

سپرده‌گذاری در بانک‌ها ریسک بسیار پایینی دارد، در حقیقت شما می‌توانید از امنیت فیزیکی پول خود مطمئن باشید ومی توانید سرمایه‌گذاری با پول کم را شروع کنید؛ اما این ریسک کم، معایبی نیز دارد. امروزه میزان سود پرداختی بانک‌ها با توجه به شرایط تورمی و رشد روز افزون قیمت‌ها ممکن است سود ناچیزی را نصیب سرمایه گذار کند. بسته به شرایط تورم، گاها حتی ممکن است توان حفظ ارزش پول شما را نیز نداشته باشد. به عنوان مثال اگر بانک به شما سالی ۲۰ درصد سود بپردازد ولی نرخ تورم سالیانه ۲۵ درصد باشد، ارزش پول و در واقع قدرت خرید شما هر سال ۵ درصد کمتر می‌شود.

فعالیت مستقیم در بورس

یکی از مهم ترین مزایای بورس این است که با مبالغ کم نیز می‌توان به آن ورود کرد. (با سرمایه حداقل ۵۰۰ هزار تومانی می‌ توان یکی از نماد های مختلف بازار را خریداری نمود)، در عرضه اولیه ها چنین محدودیتی هم وجود ندارد و با مبالغ چند ده هزار تومانی نیز قابل خریداری هستند، در سال‌ های اخیر بورس یکی از شفاف‌ ترین و پربازده‌ ترین بازارها در میان سایر بازارهای مالی بوده است؛ اما رسیدن به نقطه‌ی بازدهی مناسب در بورس نیاز به صرف زمان و یادگیری مفاهیم و دانش تحلیل بازار و مدیریت ریسک دارد.

صندوق های سرمایه گذاری

اگر زمان مورد نیاز برای یادگیری مسائل تخصصی در بورس را ندارید، صندوق‌ های سرمایه گذاری گزینه‌ ی مناسبی برای حفظ ارزش دارایی شما هستند، در حقیقت با سرمایه گذاری در صندوق‌‌ها، دارایی خود را در اختیار متخصصین قرار می‌دهید. تیم مدیریت صندوق، با توجه به نوع صندوق با پول شما سرمایه گذاری کرده و شما را از منافع آن بهره‌ مند می‌کند. صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری انواع مختلفی دارند؛ از جمله می‌ توان به صندوق‌ های سهامی، مختلط، درآمد ثابت، اهرمی، شاخصی و صندوق تضمین اصل سرمایه سود اشاره نمود. این صندوق‌ها به ترتیب بیشترین تا کمترین ریسک را دارند؛ اما باید در نظر داشت که با کاهش ریسک میزان بازدهی مورد انتظار نیز کمتر خواهد شد.

سرمایه گذاری در طلا و سکه

یکی دیگر از گزینه‌ ها برای سرمایه گذاری با پول کم، خرید و فروش سکه و طلا است. طلا همیشه یکی از گزینه‌ های محبوب در میان اقشار مختلف بوده است. همچنین بازار طلا همواره متاثر از بازار جهانی است و وقایع مرتبط ممکن است در قیمت آن تاثیرگذار باشد.

ارز‌های دیجیتال

ارزهای دیجیتال در حقیقت پول‌ هایی هستند که با پروتکل‌ های رمزگذاری‌ شده طراحی می‌ شوند اما ارزش آن‌ ها، وابسته به پول با ماهیت فیزیکی نیست. باید توجه داشت که سرمایه‌ گذاری در ارزهای دیجیتال نیازمند آشنایی کامل با پیچیدگی‌ های این بازار است. همچنین به دلیل غیرمتمرکز بودن آن ریسک بسیار بالایی دارند، به علاوه تحریم‌ ها و ایجاد محدودیت‌ های بین المللی نیز می‌ تواند بر ریسک این سرمایه‌ گذاری بیافزاید.

نکته پایانی

سرمایه گذاری فرآیندی زمان بر است و انتظار کسب سود کلان در بازه‌ای کوتاه اشتباه است. ارزش سرمایه‌گذاری با گذشت زمان مشخص می‌شود. بنابراین سعی کنید هم واقع‌ بین و هم صبور باشید. مهم نیست سرمایه شما چه مقدار است، این که قصد دارید این مبلغ را صرف سرمایه گذاری کنید اهمیت دارد و اینکه بدانید هیچ روش خیالی یا معجزه‌ آسایی برای تبدیل سرمایه کم شما به یک پول هنگفت وجود ندارد.

سهیلا حسن وند|

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید