دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-29
کد خبر: 48910 |
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷ |
ارسال به دوستان
پ

چگونه می توان صافکار ماشین شد؟/مدارک و مجوزهای مورد نیاز برای شروع شغل صافکاری

یکی از مشاغل پرطرفدار مرتبط با خودرو شغل نقاشی و صافکاری خودرو است که از درآمد خوبی نیز برخوردار است. برای این که در این شغل به موفقیت برسید باید دقت و مهارت بالایی داشته باشید تا به خوبی مشکلات بدنه ماشین را شناسایی کنید. خوشبختانه این شغل نیاز به مدرک دانشگاهی ندارد و شما می توانید با گذراندن دوره های مربوطه یا کار به عنوان شاگرد در کنار استادی ماهر به مهارت لازم دست پیدا کنید. صافکاری خودرو یک شغل خوب برای کسانی است که کار با دست و کار با اتومبیل را دوست دارد.

اقتصادسنج| اکوپدیا؛ یکی از مشاغل پرطرفدار مرتبط با خودرو شغل نقاشی و صافکاری خودرو است که از درآمد خوبی نیز برخوردار است. برای این که در این شغل به موفقیت برسید باید دقت و مهارت بالایی داشته باشید تا به خوبی مشکلات بدنه ماشین را شناسایی کنید. خوشبختانه این شغل نیاز به مدرک دانشگاهی ندارد و شما می توانید با گذراندن دوره های مربوطه یا کار به عنوان شاگرد در کنار استادی ماهر به مهارت لازم دست پیدا کنید. صافکاری خودرو یک شغل خوب برای کسانی است که کار با دست و کار با اتومبیل را دوست دارد.

صافکاری چیست؟

صافکاری مجموعه فعالیت‌های است که یک صافکار برای ترمیم بدنه آسیب دیده خودرو انجام می‌دهد. این فعالیت‌ها با توجه به دامنه و وسعت آسیب وارده به بدنه اتومبیل ممکن است از چکش کاری ساده تا نقاشی بدنه ترمیم شده متغیر باشد. هر چه آسیب وارده به بدنه ماشین بیشتر و بزرگ‌تر باشد به همان میزان نوع صافکاری که باید بر روی بدنه اتومبیل انجام شود گسترده‌تر خواهد بود. صافکاری شامل انجام صافکاری بی رنگ و صافکاری و نقاشی است که با توجه به نوع آسیب انجام می پذیرید. یک صافکار حرفه ای می تواند با استفاده از ابزار صافکاری بی رنگ، بدنه اتومبیل شما را در صورتی که بدنه اتومبیل دچار خراش های عمیق، پارگی و ریختگی رنگ نشده باشد، مانند روز اول به شما تحویل دهد.

بررسی بازار کار شغل صافکاری خودرو

امروزه نقش خودروها در زندگی بسیار پر رنگ شده و در هر خانواده حداقل یک یا دو اتومبیل به چشم می خورد. با توجه به افزایش تعداد خودروها، طبیعتا تعداد تصادفات رانندگی نیز افزایش یافته و آسیب به اتومبیل ها به فراوانی دیده می شود. به همین دلیل تمامی مشاغلی که در ارتباط با خودرو هستند از بازار کار مناسبی برخوردار هستند.

انجام صافکاری خودرو توسط خود فرد امکان پذیر نبوده و برای برطرف کردن فرورفتگی های مختلف موجود در بدنه نیازمند دقت و ظرافت بالایی بوده که تنها از عهده یک صافکار حرفه ای بر می آید. بازار کار صافکاری خودرو علاوه بر ایران در سایر کشورهای دنیا نیز بسیار پر رونق بوده و این حرفه را جزء مشاغل پول‌ساز دنیا به شمار می آورند.

صافکار ماشین

چگونه می توانیم یک صافکار حرفه ای شویم؟

برای این‌که بتوانید یک صافکار بسیار حرفه ای باشید باید حدود ۲ سال شاگردی کنید و این یعنی هر روز درب کارگاه باشید و بتوانید به خوبی از پس تمامی چالش ها بر بیایید و هر روز در حال یادگیری باشید.

سختی های این کار هم کم نیست و می توان به عنوان سختی های این کار:

۱_ سرما و گرما آب و هوا را باید تحمل کنید.

۲_ اگر سر کارتان نباشید درآمدی هم ندارید.

۳_ باید با سرو صداها کنار بیایید و پیشنهاد می کنم حتما از صدا گیر هایی مانند هدفون ها استفاده کنید.

۴_ تا می توانید در این کار تجربه به دست بیاورید.

۵_ اگر اشتباه کردید باید آن را بپزیرید و در صورتی که خطایی کنید باید ضرر آن را هم بدهید.

وظایف یک صافکار چیست؟

یک صافکار ماهر باید بتواند اغلب فرورفتگی ها را بدون نیاز به نقاشی، برطرف کند. وی برای این کار باید با جوشکاری و فلزکاری در حد ابتدایی، آشنا باشد. دلیل آشنایی با جوشکاری، استفاده از قوس الکتریکی و جوش گاز هنگام کار با فولاد است. همچنین یک صافکار حرفه ای، باید به لحیم کاری و کنترل شعله گاز استیلن نیز تسلط داشته باشد.

از بین بردن رنگ قسمت های آسیب دیده، سوزاندن رنگ بدنه، ترمیم سوختگی های شدید رنگ و ترمیم آسیب های واردشده به بدنه خودرو، وظیفه اصلی صافکار می باشد. همچنین کارهایی از قبیل بازکردن و بستن چرخ، رگلاژ درب خودرو و بادگیری درب مخزن بنزین نیز از وظایف یک صافکار محسوب می شود.

مدارک و مجوزهای مورد نیاز برای شروع شغل صافکاری

مدرک فنی حرفه ای صافکاری خودرو یکی از مدارک لازم برای ورود به این حرفه است. البته صافکاری اتومبیل جزء آن دسته از مشاغلی است که می توان به صورت تجربی نیز فرا گرفت. اما به دلیل طولانی بودن پروسه، بیشتر افراد ترجیح می دهند در دوره های فنی مرتبط که در آموزشگاه های فنی حرفه ای برگزار می شود، شرکت و مدرک فنی را دریافت کنند. جواز کسب نیز یکی دیگر از مدارک مورد نیاز برای راه اندازی یک مغازه صافکاری است. دقت داشته باشید که بدون مدرک فنی حرفه ای به هیچ عنوان جواز کسب صادر نمی شود.

درآمد صافکاری در ایران

مانند هر شغل دیگری متوسط درآمد ماهیانه صافکاری به عوامل متعددی بستگی دارد. میزان مهارت و تجربه فرد به علاوه سرعت کار با ابزار و مدت زمان لازم برای تعمیر هر اتومبیل، دو عامل مهم و تاثیرگذار در میزان درآمد شما هستند. البته لوکیشن و مساحت مغازه صافکاری، شخصی یا استیجاری بودن آن و تبلیغاتی که برای حرفه خود کرده اید نیز تاثیر زیادی در میزان درآمد شما دارند. صافکاری شغلی با درآمد بالاست و اگر جزء متخصصان شناخته شده و کاردرست این حوزه در شهر یا منطقه خود محسوب شوید، می‌ توانید ماهانه ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان درآمد داشته باشید. اما به طور کلی درآمد یک صافکار ماشین تازه کار از ۷ میلیون تومان در ماه آغاز می شود. در نهایت توصیه می کنیم اگر می خواهید سریع تر از رقبای خود به درآمد بالا در این حرفه برسید، خوش برخورد باشید و حرفه ای و با انصاف رفتار کنید.

صافکار ماشین

مزایای حرفه ای شغل صافکاری خودرو

این حرفه رشد شغلی سریعی در مقایسه با بازار کار دارد و به دلیل افزایش تقاضا در سراسر کشور و در سراسر جهان یافتن کار در آن آسان‌تر است. هم‌چنین اغلب کارفرمایان و شرکت هایی که افرادی را برای این شغل استخدام می کنند. مزایایی را برای کارمندان خود در نظر می گیرند؛ از جمله:

_ افزایش حقوق و مزایای رقابتی، از جمله بیمه درمانی، مرخصی استحقاقی و حتی مزایای بازنشستگی را ارائه می دهند.

_ یک حرفه متنوع و جالب که هر روز می توانید تجربه متفاوتی در آن داشته باشید. ممکن است یک روز یک فورد مدل دیر را تعمیر کنید و روز دیگر یک ماشین کاملا متفاوت را.

_ افزایش نرخ حقوق با افزایش تقاضا برای تکنسین های متخصص. هرچه آموزش و گواهینامه های بیشتری داشته باشید، می توانید انتظاراتتان را بالا ببرید.

_ فرصت های کارآموزی در زمینه های دیگر تعمیر و سرویس خودرو.

_ فرصتی برای کار با دستان خود و مشاهده نتایج فوری.

معایب شغل صافکاری خودرو

شغل صافکاری خودرو دارای معایب و سختی های خاص خود می‌باشد معایبی نظیر:

۱. سر و صدای زیاد در محیط کار

صافکاری در گذشته سر و صدای زیادی داشت و مدام با چکش کاری سر و کار داشت. حتی با وجود دستگاه های مدرن نیز این آلودگی صوتی همچنان وجود دارد.

۲. مسئولیت زیاد در کار

شغل صافکاری یک هنر به حساب می‌آید که خسارت وارده به افراد را نیز پایین می‌آورد و مهارت او نیز در همین کار می‌باشد. اما ممکن است بخصوص برای صافکاری خودرو‌های لوکس اشتباه صافکار نه تنها مشکل خودرو را حل نکند بلکه باعث خسارت نیز شود.

۳. نیاز به روابط عمومی بالا

این نیاز شاید در ظاهر به عنوان یک عیب شناخته نشود. اما وقتی وارد شغل شوید هر چقدر هم در کار با مهارت باشید باید یاد بگیرید که چگونه آن را به روش ‌های مختلف به مشتریان خود ثابت کنید پس لازم است معاشرت با هر قشری را یاد بگیرید.

۴. محیط کاری

محیط کاری صافکاران خودرو اکثرا باز است و تغییرات دما شاید به مزاج همه خوش نباشد.

۵. تکمیل ابزار

اگر بخواهید بسیار جدی وارد این شغل شوید و به کارهای کوچک قانع نباشید مطمئنا باید ابزار کار خود را تکمیل کنید. قیمت ابزار و دستگاه‌های صافکاری بالا است و به سرمایه‌ی زیادی نیاز خواهد داشت.

نتیجه گیری

صافکاری خودرو یک هنر است که به ما می‌گوید هر چیزی که خراب شد مستحق دور ریختن نخواهد بود. اگر بخواهیم وارد این شغل شویم باید سختی های آن را نیز در کنار ویژگی‌هایش بپذیریم و اگر خودروی مان دچار مشکل شود نیز نیاز داریم به یک صافکار با تجربه و متخصص اعتماد کنیم تا خودروی آسیب دیده‌ی ما را با مهارت به حالت اول باز گرداند. هم‌چنین سپردن خودرو به یک صافکارحرفه‌ای هزینه‌های ما را به حد اقل می‌رساند اما پیدا کردن صافکار خوب نیازمند آشنایی با مزایا و معایب این حرفه است.

سهیلا حسن وند|

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید