دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-20
کد خبر: 42730 |
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۴ |
ارسال به دوستان
پ

چگونه با پول کم خانه بخریم؟

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها، خرید خانه با پول کم است. خرید مسکن گاه آن قدر برای خانواده ها پیچیده و دشوار می شود که بسیاری از آن ها حتی در سنین بالا و با وجود داشتن فرزندان بزرگ هنوز موفق به خرید خانه نشده‌اند. گرچه خرید خانه یکی از بزرگ ترین هزینه‌ها در سبد خانوار است‌؛ اما اگر خانوادها مدیریت، سرمایه‌گذاری و برنامه ریزی صحیح مالی را بدانند، خرید خانه آن قدرها هم دشوار نیست. افراد می‌توانند از راه‌های مختلفی برای خرید خانه اقدام کنند که هر یک امتیازات، دشواری‌ها و شرایط خاص خودش را دارد و استفاده از این راه‌ها توسط افراد به عوامل مختلفی از جمله نگرش، هوش مالی و وضعیت مالی افراد بستگی دارد.

اقتصادسنج| اکوپدیا؛ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها، خرید خانه با پول کم است. خرید مسکن گاه آن قدر برای خانواده ها پیچیده و دشوار می شود که بسیاری از آن ها حتی در سنین بالا و با وجود داشتن فرزندان بزرگ هنوز موفق به خرید خانه نشده‌اند. گرچه خرید خانه یکی از بزرگ ترین هزینه‌ها در سبد خانوار است‌؛ اما اگر خانوادها مدیریت، سرمایه‌گذاری و برنامه ریزی صحیح مالی را بدانند، خرید خانه آن قدرها هم دشوار نیست. افراد می‌توانند از راه‌های مختلفی برای خرید خانه اقدام کنند که هر یک امتیازات، دشواری‌ها و شرایط خاص خودش را دارد و استفاده از این راه‌ها توسط افراد به عوامل مختلفی از جمله نگرش، هوش مالی و وضعیت مالی افراد بستگی دارد.

چرا باید خانه بخریم؟

از جمله مردم جهان که بسیار به سرمایه گذاری و تامین محل امن برای سرمایه خود اهمیت می دهند، ایرانیان هستند. در قدیم که بانک ها به شکل امروزی وجود نداشتند، مردم برای نگه داری سرمایه خود دور از دسترس راهزنان و حتی خطرات از این دست مجبور به دفن تمام پول و سرمایه خود در زیر زمین بودند. اما خودشان هم می دانستند که این راه هم نمی تواند بسیار کارساز باشد.

اما خرید ملک و خانه از همان زمان مورد توجه قرار می گرفت چون هم راهی برای حفظ سرمایه است و هم باعث افزایش سرمایه وخانه دارشدن می شود.

چگونه با پول کم خانه دار شویم؟

یکی از چالش‌های منطقه جغرافیایی کشور ما روش خرید خانه است که بسیاری از افراد هنوز درگیر آن هستند. البته این امر به خاطر و شرایط اقتصادی و سیاسی کشور تصمیمات مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به خاطر همین مردم همیشه این سؤال را دارند که چگونه و با چه روشی خانه‌دار شویم؟ این نشان می‌دهد که بودجه اکثریت مردم به اندازه کافی نیست. ما در ادامه بهترین روش‌های خرید خانه را که می‌توان با بودجه کم و از راه‌های راحت‌تری صاحب خانه شد را به شما توضیح می دهیم.

۱_ سرمایه‌گذاری کنید

با توجه به افت ارزش پول ایران خیلی از افراد ترجیح می‌دهند به جای این که پول خود را در بانک پس‌انداز کنند، آن را در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری کنند. برای مثال خرید طلا یکی از روش‌های خوب سرمایه‌گذاری به‌خصوص در بلندمدت است. اگر سکه و طلا بخرید و بخواهید دو سه ماه دیگر بفروشید بله ممکن است افت قیمت داشته باشد؛ اما در بلندمدت ارزش آن بیش‌تر می‌شود و سود قابل‌ توجهی می‌کنید. خرید دلار و یورو هم انتخاب برخی از افراد برای سرمایه‌گذاری و کسب سود است. طی سال‌های اخیر هم بسیاری از افراد در بازار بورس و ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند که اتفاقا خیلی‌ها به سود کلانی رسیده‌اند. البته برای سرمایه‌گذاری در این بازارها نباید بی‌گدار به آب بزنید و باید دانش و تجربه کافی در این زمینه داشته باشید که بدانید بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری چه وقتی است.

۲_ پولتان را ساده از دست ندهید

پاداش‌ های سالانه، برنده شدن در یک قرعه‌کشی، رسیدن ارث یا هر پول دیگری که به دستتان می‌رسد را به راحتی خرج نکنید. پول را به چشم سرمایه نگاه کنید نه به چشم منبعی برای رفع هزینه‌ها.

هر پول اضافه یا پیش‌بینی نشده‌ای که به دستتان می‌ رسد را سرمایه‌گذاری کنید.

خرید خانه با پول کم

۳_ مدیریت مالی گامی مهم برای خانه‌ دار شدن

قبل از هر چیز این نکته را بگوییم که اگر پول بادآورده هنگفت یا ارث کلانی به شما نرسد و صاحب شغل‌هایی با درآمد چند ده و چند صد میلیونی در ماه نباشید؛ پروسه خرید خانه برای شما مثل اکثر افراد جامعه طولانی و زمانبر و نیازمند صبر و حوصله فراوان است. پس باید کفش آهنی بپوشید و قدم به قدم برای رسیدن به آرزوی خانه‌دار شدن گام بردارید.

حقیقت این است که وقتی آرزویی مثل صاحب‌خانه شدن را در سر می‌پرورانید، حتی کم‌ ترین مبالغ هم اهمیت پیدا می‌کنند؛ پس باید مدیریت مالی را یاد بگیرید. مدیریت مالی یعنی هزینه‌ها را کنترل کرده و از منابع مالی که در اختیارتان است به صورت بهینه استفاده کنید تا به افزایش سرمایه و سود مالی برسید.

بهترین روش برای مدیریت مالی ، یادداشت مخارج مختلف و تلاش برای کاهش آن‌ها در طول سال است. نوشتن و ثبت‌ کردن مخارجی که شاید خیلی هم ضروری نیستند، یکی دیگر از راه‌کارهای مدیریت مالی است و باعث می‌شود دفعات بعدی که بخواهید به سمت آن‌ها بروید، با احتیاط بیشتری تصمیم بگیرید.

خرید خانه با پول کم

۳_ راه ارزان خانه‌دار شدن در پس‌ انداز کردن است

برای خرید خانه مبلغ بسیار زیادی پول لازم است. مبلغی که قاعدتاً با حقوق مبنای کارمندی و کارگری و درآمد آزادکاری، در زمانی کوتاه به دست نخواهد آمد اما برای خرید خانه لازم است این مبلغ، با توجه به نوسانات بازار مسکن تعیین و برای آن تلاش شود.

قرار دادن مبلغ در حساب‌هایی که به صورت سالانه سود مشارکت روی ‌آن محاسبه می‌شود شاید بهترین روش برای پس‌انداز کردن باشد، پس‌انداز بیش از همه، نیاز به تعیین هدفی مهم نظیر «خانه‌دار شدن» و تلاش دائمی و امیدوارانه برای رسیدن به آن دارد.

خرید خانه با پول کم

۴_ صرفه‌جویی، راهی برای شروع سرمایه‌گذاری

یکی دیگر از راه‌های کاهش هزینه و هدف گذاری خرید خانه و پاسخ به سوال “چگونه با درآمد کم صاحب خانه شویم؟” کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های آن است. استفاده از لباس گرم در فصل سرما، استفاده از لامپ‌های ال ای دی به جای لامپ‌های قدیمی و… از راه‌های کاهش مصرف انرژی است در سود آن در نهایت در جیب خود شما خواهد رفت.

۵_ سراغ محله های ارزان­‌تر بروید

راز خانه دار شدن دیگر این‌که اگر پول کافی برای خرید خانه در محله مورد نظرتان را ندارید، با واقع ­بینی به سمت محله­ های ارزان­‌تر بروید. بسیاری از افراد با سخت گیری صرفاً به­ دنبال خرید خانه در محله مورد علاقه شان هستند غافل از این‌که افزایش قیمت خانه ­ها معمولاً ناگهانی و خارج از انتظار است.

حتماً شما هم کسانی را می­ شناسید که در این دام گرفتار شده­ اند و بعد از افزایش قیمت­‌ها حتی نتوانسته ­اند در همان محله ­های ارزان­ تر هم خانه ­دار شوند. مشاورین املاک ابتدا از خانه­ های ارزان و محله ­های ضعیف­ تر شروع می کنند. پس تصمیم بگیرید که وقت را از دست ندهید و در صورت نداشتن پول کافی، به هر شکلی که شده پول خود را به ملک تبدیل کنید.

۶_ اجاره خانه‌ای کوچک، راهی برای خانه‌دار شدن

اگر صاحب‌ِ خانه نیستید و در خانه‌ای اجاره‌ای زندگی می‌کنید، نقل مکان به یک خانه کوچک‌تر یا نقل مکان به یک محله ارزان قیمت‌تر می‌تواند به شما برای شروع سرمایه‌گذاری کمک کند. استفاده از طبقات اضافی خانه‌ی پدری هم می‌تواند برای مدتی کارساز باشد.

احتمالا در این مسیر حرف‌های زیادی خواهید شنید که شما را از هدف دور خواهد کرد ولی فراموش نکنید که هیچ‌ کس جای شما نیست و هدف شما مخصوص خود شماست، پس در هدف خود پا فشاری کنید.

برای تجربۀ خانه‌دار شدن از «رهن کامل» استفاده کنید. البته اساساً رهن کامل خانه به معنای «خانه‌دار شدن» نیست، اما می‌ تواند تا حد زیادی نزدیک به تجربۀ خانه‌دار شدن باشد. رهن کامل به معنای این است که مبلغی را به عنوان ودیعه یا ضمانت به مؤجر (صاحب‌خانه) می‌دهید تا در پایان زمان اقامت‌تان در ملک ایشان، به شما استرداد شود.

خرید خانه با پول کم

۷_ کاهش هزینه‌های غیرضروری، ضروری است

آیا می‌توانید اینترنت خود را از نامحدود به مصرف محدود با هزینه‌ای کمتر تغییر دهید؟ یا بسته اینترنت موبایل خود را به طور کامل قطع کنید و فقط زمانی که در خانه و محل کار هستید از اینترنت وای فای استفاده کنید؟ به جای تردمیل و وسایل ورزشی گران قیمت باشگاه‌ها وسایل ورزشی موجود در پارک‌ها برای ورزش کردن استفاده کنید؟ هیچ‌ کسی دوست ندارد این را بلند بگوید اما بیشتر مردم راه‌های زیادی برای کاهش یا حذف هزینه ها دارند. این کار راحت نیست و شما ممکن است احساس کمبود کنید، اگر به فکر پس انداز و خرید خانه هستید انجام دادن این کارها ضروری است.

۸_ استفاده از یک حساب مخفی!

یکی از راه‌های دیگر هدف‌ گذاری خرید خانه و برنامه‌ ریزی برای خرید خانه، استفاده از یک حساب بانکی دیگر است که چندان به آن دسترسی نداشته باشید. می‌توانید بخشی از حقوق و درآمد خود را در ابتدای هر ماه به این حساب واریز کنید تا در دسترس‌تان نباشد و به راحتی خرج نشود.

خرید خانه با پول کم

۹_ وام مسکن بگیرید

این روزها برای اکثر افراد جامعه خانه خریدن بدون گرفتن وام تقریبا غیر ممکن است. حتی فقط با وام هم نمی‌توانید خانه بخرید؛ زمانی که مقدار قابل قبولی پول پس‌انداز کرده‌اید و با سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف به مبلغ خرید خانه نزدیک شده‌اید؛ می‌توانید بقیه پول مورد نیازتان را از طریق وام تامین کنید. وقتی شخصی می‌پرسد چگونه صاحب خانه شویم اولین جوابی که به ذهن هر کس می‌رسد گرفتن وام مسکن است.

بانک‌ها برنامه‌های مختلفی برای تخصیص وام به مردم دارند؛ شرایط دریافت هر کدام از آن‌ها را که دارید وام بگیرید و در خرید خانه تعلل نکنید. این که بخواهید منتظر بمانید تا پول‌تان برای خرید خانه بیش‌تر شود و خانه‌ای بزرگ‌تر در منطقه‌ای بهتر بگیرید ریسک بالایی دارد؛ چون قیمت مسکن روز به روز بالاتر می‌رود.

میزان قسطی که بانک‌ها تعیین می‌کنند معمولا منطقی است اما باز هم زمانی وام بگیرید که محل درآمدی تقریبا ثابت و مطمئن دارید؛ چون بانک‌ها و موسسات مالی درباره پرداخت اقساط وام سخت‌گیر هستند و اگر برای مدتی پرداخت قسط‌تان عقب بیفتد و از موعد اخطار بگذرد، ملک شما توقیف می‌شود.

۱۰_ پیش خرید مسکن

روش مرسوم دیگر که هم پس انداز به حساب می آید و هم سرمایه گذاری، پیش خرید خانه است. این روش شما را با مبلغی بسیار کمتر و در بلند مدت صاحب خانه می کند. در مدتی که خانه را پیش خرید کرده اید می توانید با مدیریت مالی ، اقساط خانه پیش خریدی خود را پرداخت و صاحب خانه رویایی خود شوید.

۱۱_ به کارهای پاره‌وقت و افزایش درآمد از آن طریق روی بیاورید

اگر مهارت خاصی دارید، بسترهای مختلفی در اینترنت وجود دارند که به صورت فریلسنری بتوانید از آن کسب درآمد کنید. حتی می‌توانید با ارتقای سبد مهارت‌ها، میزان درآمد ساعتی خود را از طریق فریلنسری (آزاد کاری) اضافه کرده و این مبالغ را به حساب پس‌ انداز خود اضافه کنید. در این صورت شما برای خرید خانه ضمن پس‌انداز از محل شغل ثابت‌، از محل فریلنسری هم درآمد دارید.

سخن پایانی

در نهایت این را بگوییم که در حال حاضر رهن و اجاره خانه هم امری دشوار شده چه برسد به خرید خانه که پروسه‌ای زمان‌ بر و طولانی است و صبر و طاقت زیادی می‌طلبد؛ پس پشت‌کار داشته باشید و اراده خود را برای پس‌انداز و خرید خانه از دست ندهید. در رابطه با این سوال که چگونه صاحب خانه شویم این نکته مهم را هم باید بگوییم که اگر بودجه نسبتا قابل‌ قبولی دارید که برای خرید خانه کفاف می‌دهد، شده حتی فعلا خانه‌ای ارزان با متراژ کم و در منطقه و محله‌ای ارزان بخرید تا پول از دست‌تان نرود. به این امید که پول بیش‌تری جمع کنید و خانه‌ای بزرگتر در منطقه‌ای بهتر بخرید، خرید خانه را به تعویق نیندازید که هر روز قیمت مسکن بالاتر می‌رود و پول ما هم بی‌ ارزش‌تر می‌ شود. می‌توانید در آینده اگر بودجه بیش‌تری داشتید خانه را عوض کنید و آن‌چه که به ایده‌ال‌ تان نزدیک‌ تر است را بخرید.

سهیلا حسن وند|

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید