یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-05
کد خبر: 34722 |
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۷ |
ارسال به دوستان
پ

هنگام خرید گوشی باید به چه نکاتی توجه کنیم

در دنیای امروز گوشی هوشمند جزئی از زندگی روزمره ی ما به حساب می آید. امروزه گوشی های هوشمند توسط برند های مختلفی ساخته می شوند. تبلیغات آن ها مردم را دچار سر درگمی کرده است. خیلی از خریداران گوشی دقیقا نمی دانند که باید به دنبال چه نوع گوشی باشند که پول خود را هدر ندهند. در این مقاله درخرید گوشی به شما کمک خواهیم کرد.

اقتصادسنج؛| اکوپدیا؛ در دنیای امروز گوشی هوشمند جزئی از زندگی روزمره ی ما به حساب می آید. امروزه گوشی های هوشمند توسط برند های مختلفی ساخته می شوند. تبلیغات آن ها مردم را دچار سر درگمی کرده است. خیلی از خریداران گوشی دقیقا نمی دانند که باید به دنبال چه نوع گوشی باشند که پول خود را هدر ندهند. در این مقاله درخرید گوشی به شما کمک خواهیم کرد.

کاربران از خرید گوشی چه هدفی را دنبال می‌ کنند؟ 

هر فرد از خرید گوشی هدف خاصی را دنبال می‌ کند. البته منظور ما از واژه هدف در اینجا اولویت کاربر است. با توجه به این، گوشی‌ های هوشمند برای زمانی طولانی مورد استفاده قرار می‌ گیرند و در این ابزار دیجیتال اطلاعات مهمی را می‌ توان ذخیره کرد. باید درست مانند خرید لپ تاپ به آن نگاه کنید و فکر کنید که قرار است یک لپ تاپ جیبی بخرید. با کمک این دیدگاه بهتر به هدف خود از خرید پی خواهید برد.

به طورکلی اهداف خرید این ابزار در دو گروه جای می‌ گیرند‌. گروه اول قصد دارند با استفاده از گوشی به بازی‌ های پر حجم بپردازند و گروه دوم نیز از گوشی برای انجام امور روزانه مانند ارسال پیامک، برقراری تماس با افراد دیگر، نصب شبکه‌ های اجتماعی و غیره استفاده می‌ کنند‌. هر فرد بهتر از هرکسی می‌ داند که قرار است با گوشی خود چه کاری انجام دهد و همین موضوع در هنگام خرید کمک زیادی به او خواهد کرد.

تاثیر محدود کردن گزینه‌ ها در راحت شدن خرید گوشی 

اولین قدمی که کاربران باید در زمان خرید گوشی به آن توجه کنند این است که از بین هزاران مدل گوشی موجود در بازار چند مورد مناسب را به دلخواه خود انتخاب کنند. برای این کار ابتدا باید بودجه خود را در نظر گرفته و با توجه به آن گوشی‌ هایی که قیمت بیشتری از بودجه شما دارند، از بین گزینه‌ ها کنار گذاشته شود.

نکات مهم در رابطه با خرید گوشی موبایل

سیستم‌ عامل

سیستم‌ عامل‌ های مختلف در گوشی‌ ها تجربه کاملا متفاوتی را برایتان رقم می‌ زنند. سال‌ها است که در حوزه گوشی‌ های هوشمند، دو سیستم‌ عامل اندروید و iOS بازار را تصاحب کرده‌اند و با هم در رقابت هستند. در دنیای اندروید امکان انتخاب گوشی‌ های بسیار پر تعداد با قیمت‌ های متفاوت وجود دارد و سوالی که مطرح می شود این است که کدام برند گوشی بهتر است؟ می‌ توانید مدل‌ هایی از شرکت‌های مختلف از جمله سامسونگ، شیائومی (و سایر زیر مجموعه‌ها از جمله پوکو و ردمی)، هواوی، آنر، موتورولا، نوکیا، وان‌ پلاس و برندهای دیگر را انتخاب کنید. تمامی این برندها گوشی‌ هایی با سیستم‌ عامل اندروید را روانه بازار می‌ کنند.

اما دنیای iOS کاملا متفاوت است و تنها به گوشی‌ های اپل، یعنی آیفون محدود می‌ شود. تجربه کار با iOS هم از بسیاری جهات تفاوت‌ های اساسی با اندروید دارد و به طور مشابه بهتر است پیش از انتخاب بین اندروید یا iOS با هر دو آن ها کار کنید تا متوجه شوید که کدام‌ یک به سلیقه شما نزدیک‌ تر است.

اندازه و نوع نمایشگر

افرادی که به بازی علاقه دارند یا کسانی که با گوشی خود در اینترنت به گشت‌ و گذار می‌ پردازند و کتاب الکترونیکی مطالعه می‌ کنند بهتر است هنگام خرید گوشی موبایل دستگاهی بخرند که نمایشگر آن حداقل ۵.۷ اینچ است.

کسانی که از گوشی خود برای ارسال پیام استفاده می‌کنند و خیلی به اندازه نوشته‌ ها اهمیت نمی‌ دهند دیگر نیازی به یک گوشی با نمایشگر بزرگ ندارند. برای بعضی افراد مهم است که گوشی آن ها در جیب شلوار یا کت‌ جا شود. برخی هم خوش دست بودن را ملاک قرار می‌ دهند.

گوشی‌ ها از نظر فناوری نمایشگر به دو دسته LCD و AMOLED تقسیم می‌شوند. تفاوت این دو فناوری در نوع تابش نور آن‌ ها است. از نظر تئوری نمایشگرهای LED روشن‌تر هستند و هنگام قرارگیری در معرض نور مستقیم آفتاب، محتوا را بهتر نمایش می‌ دهند؛ در حالی که نمایشگر AMOLED کنتراست واضح‌ تر و اشباع رنگ بیشتری دارد. در عمل، با گذشت زمان و ورود فناوری‌ های جدید، تفاوت این دو کمتر و کمتر شده است.

کیفیت دوربین

یکی از گزینه ها و شاخصه های اصلی در حین خرید گوشی، کیفیت دوربین است که تولید کنندگان جدید گوشی های هوشمند، تمرکز ویژه ای بر روی این قابلیت گذاشته اند و این یک نکته قابل توجه برای کاربرانی است که می خواهند جدیدا گوشی مدنظر خود را خریداری کنند. برای مثال گوشی S20 Ultra دارای قابلیت زوم ۱۰۰ برابری است که واقعا در نوع خود خارق العاده است و قطعا در نوع خود بی نظیر است و گویای آینده ای بهتر از گوشی های هوشمند است.

اما از نظر شما مهم ترین اِلِمان برای یک دوربین خوب در گوشی های هوشمند چیست؟ حتما شما هم تصور می کنید که میزان MP (مگاپیکسل) مهم می باشد که هرچه مگاپیکسل یک دوربین بالاتر باشد، قطعا بی نظیر ترین دوربین است! اما این اشتباهی است که در ادامه بیشتر در مورد آن خواهیم پرداخت. برای بررسی یک دوربین علاوه بر مگاپیکسل، باید در مورد سنسور یکپارچه، کیفیت لنز و اندازه پیکسل های دوربین کنکاش کنید. بدون شک دوربینی می تواند خارق العاده واقع شود که فوکوس خودکار، تثبیت کننده نور و موارد ذکر شده در بالا را داشته باشد.

حافظه داخلی

رم یکی از گزینه های مهم و اصلی برای خرید گوشی است که شاید در ابتدا نقش مهمی را برای آن اختصاص ندهید اما به مرور، برای شما مهم خواهد شد و توصیه اکید می شود که حتما این گزینه را در لیست خود اعمال کنید. رم گزینه ای است که بیشتر در راستای حافظه داخلی تعیین می شود و این بدین معناست که اگر شما تصمیم به خرید گوشی ۱۲۸ گیگابایتی دارید، به احتمال ۵۰ درصد رم ۸ گیگابایتی و به احتمال ۹۹ درصد رم ۶ گیگابایتی درج شود و به همین دلیل سعی کنید گوشی خریداری کنید که رم کافی داشته باشد. همچنین اکثر ایفای نقش رم، در کنار پردازنده است و این بدین معناست که اگر می خواهید برنامه های گوشی شما در کسری از زمان اجرا شوند، باید علیرغم پردازنده مناسب، رم کافی را برای گوشی تهیه کنید.

توجه به باتری گوشی

عمر باتری یکی از مهم‌ ترین عواملی است که هنگام خرید گوشی موبایل باید به آن توجه کرد. لازم است بدانید که حجم بالای باتری لزوما به معنی عمر باتری بیشتر نیست. عوامل دیگری در عمر باتری تاثیر گذار هستند که آشنایی با آن‌ ها لازم است. با وجود اینکه پردازنده‌ های جدید مصرف باتری را بهینه می‌ کنند؛ اما نمایشگر های دارای رزولوشن بالا مصرف انرژی بالایی دارند. نرخ نوسازی صفحه و قابلیت شارژ سریع هم از مواردی است که توجه به آن‌ ها ضروری است.

در حال حاضر، یک باتری ۴۰۰۰ میلی‌ آمپر ساعتی انتخاب مناسبی است. البته ضعف باتری را می‌ توانید با خرید پاور بانک جبران کنید؛ ولی این مسئله را هم در نظر بگیرید که همراه داشتن یک پاور بانک هنگام سفر های داخل و بیرون شهری یعنی وزن بیشتر.

امروزه گوشی‌ هایی در بازار موجود هستند که از باتری عظیم ۷۰۰۰ میلی‌ آمپر ساعتی استفاده می‌ کنند. همچنین امروزه سرعت شارژ گوشی‌ ها نیز افزایش یافته و با استفاده از تکنولوژی شارژ سریع، می‌ توانید باتری برخی گوشی‌ ها را در کمتر از ۳۰ دقیقه از صفر، به ۱۰۰ درصد برسانید.

توجه به نوع برند گوشی

معمولا تمام افراد در زمان خرید گوشی توجه ویژه‌ ای به برند دارند و همواره سعی دارند از برند های مشهور و پرطرفدار خریداری کنند. خرید برخی از برندها مانند برند اپل به دلیل تحریم‌ هایی که برعلیه ایران اعمال شده، برای کاربران ایرانی با دردسر هایی همراه است. نرم‌افزار های ایرانی در گوشی‌ های اپل‌ غیرفعال می‌ شوند. ساخت اپل ایدی در این گوشی‌ ها نیز مشکلات خاص خود را دارد.

این محدودیت‌ ها باعث شده که خرید گوشی شیائومی و گوشی سامسونگ در ایران طرفداران بیشتری داشته باشد.‌ گوشی سامسونگ در ایران همواره پشتیبانی بسیار خوبی دارد و نسبت به تمام برند های موجود در بازار پر فروش‌ تر است. خرید گوشی شیائومی نیز در سال‌ های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. محصولات شرکت شیائومی قیمت بسیار مناسب و کیفیت بالایی دارند و به نوعی رقیب محصولات سامسونگ در بازار ایران به شمار می‌ روند.

برند هوآوی نیز به دلیل تحریم‌ های آمریکا بر ضد ایران اخیرا دچار مشکل شده است و نرم‌ افزارهای گوگل مانند گوگل کروم، گوگل استور و جیمیل در این گوشی‌ ها غیرفعال هستند. برند های جدیدی مانند وان پلاس نیز به تازگی وارد بازار ایران شده، اما هنوز جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است.

خرید موبایل

برای تشخیص گوشی تقلبی از اصل چه باید کرد؟

خوشبختانه، پس از اجرای طرح رجیستری که به منظور جلوگیری از قاچاق گوشی های موبایل ایجاد شده است، از طریق روش­ های مختلف که هزینه‌ ای هم ندارند، می­ توانید از اصل بودن گوشی مورد نظرتان اطمینان حاصل کنید.

بررسی پلمپ بودن جعبه گوشی

فقط گوشی­ هایی را که بسته‌ بندی آن ها از قبل باز نشده و کاملا پلمپ هستند خریداری کنید و از خرید گوشی­ هایی که بسته‌ بندی آن ها از قبل باز شده، خود داری کنید.

بررسی کد IMEI

هنگام خرید گوشی، حتما آن را روشن و کد دستوری #۰۶#* را شماره گیری کنید تا شناسه IMEI گوشی را دریافت کنید؛ سپس شناسه ارسال شده به دستگاه را با شناسه IMEI موجود بر روی جعبه مقایسه کنید تا از یکسان بودن آنها مطمئن شوید.

استعلام اصالت گوشی

برای گرفتن استعلام اصل بودن گوشی مورد نظر، می‌ توانید از چهار روش اقدام کنید:

وارد کردن شناسه IMEI موجود بر روی جعبه در اپلیکیشن همتا

وارد کردن شناسه IMEI موجود بر روی جعبه در سایت همتا به نشانی hamta.ntsw.ir

ارسال کردن شناسه IMEI درج شده بر روی جعبه به کد ۷۷۷

شماره گیری کد #۷۷۷۷* و وارد کردن شناسه IMEI درج شده بر روی جعبه در منوی بالا آمده

نکته مهم

اگر از گوشی خود فقط برای ارسال پیام و چک کردن شبکه‌ های اجتماعی استفاده می‌ کنید نیازی به صرف هزینه زیاد نیست و یک گوشی پایین‌ رده هم کار شما را راه می‌ اندازد؛ اما گیمری که می‌ خواهد تمام بازی‌ های گرافیک بالا را تجربه کند نباید سراغ گوشی‌ های پایین‌ رده برود. در نهایت افرادی که به دنبال بهترین عملکرد و طراحی هستند باید مبلغ زیادی در حساب بانکی خود داشته باشد.

سهیلا حسن وند|

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید