یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-05
کد خبر: 34225 |
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳ |
ارسال به دوستان
پ

چگونه از بورس کالا لاستیک بخریم؟

خرید لاستیک از بورس کالا از زمانی که تایر خودرو در بورس پذیرفته شد، قابل انجام بود. ورود تایر به بورس کالا به این معنی بود که تولید‌ کنندگان می‌ توانستند از ساز و کار بورس کالا در معاملات خود بهره ببرند. هدف اصلی ارائه لاستیک در بورس کالا شفاف‌ سازی قیمت تایر بود و این هدف تا حدودی به وقوع پیوست.

سهیلا حسن وند| اقتصادسنج؛ خرید لاستیک از بورس کالا از زمانی که تایر خودرو در بورس پذیرفته شد، قابل انجام بود. ورود تایر به بورس کالا به این معنی بود که تولید‌ کنندگان می‌ توانستند از ساز و کار بورس کالا در معاملات خود بهره ببرند. هدف اصلی ارائه لاستیک در بورس کالا شفاف‌ سازی قیمت تایر بود و این هدف تا حدودی به وقوع پیوست.

بورس کالا چیست؟

بورس کالا، بازار منسجمی است که تعداد زیادی از عرضه‌ کنندگان، کالای خود را عرضه می‌ کنند. در این بازار، کالای مربوطه پس از بررسی‌ های کارشناسی و قیمت‌ گذاری توسط کارشناسان بورس کالا، به خریداران عرضه می‌ شود.

خرید لاستیک از بورس

برای اطلاع از تاریخ و زمان و قیمت عرضه ی لاستیک ابتدا به سایت بورس کالا (https://www.ime.co.ir/)مراجعه کرده و طبق دو عکس زیر در نوار آبی بالای صفحه در قسمت بازارها، بازار فرعی و سپس اطلاعیه عرضه را نتخاب کنید و پس از ورود تاریخ را مشخص کنید، بعد از آن در بخش جستجو کلمه تایر خودرو را انتخالب کنید و نمایش را بزنید تا تمامی اطلاعات مربوط به عرضه ی لاستیک از قبیل تاریخ عرضه، نماد، تولید و عرضه کننده، حجم کالای قابل عرضه، حداقل عرضه، قیمت پایه، مکان تحویل و دیگر موارد مهم را مشاهده نمایید. لازم به ذکر است در حال حاضر تولید کنندگانی نظیر گروه صنعتی بارز، لاستیک بارز کردستان و صنایع لاستیک یزد در بورس کالا پذیرفته شده اند و این روند در حال افزایش است.

خرید لاستیک از بورس

خرید لاستیک از بورس

مدارک لازم برای خرید لاستیک از بورس کالا

همان‌ طور که هر خرید دیگری از بورس کالا، نیاز به مدارک مشخصی دارند که برای شناسایی طرفین معامله و ثبت معامله استفاده می‌ شود، ورود به بورس کالا خرید تایر از بورس هم نیازمند مدارک خاصی است.

۱_ تکمیل فرم درخواست کد مشتری نزد کارگزار.

۲_ مدارک هویتی شرکت (شامل اساسنامه یا مستندات تاسیس شرکت یا موسسه، آخرین روزنامه رسمی تغییرات و مدیران و دارندگان امضای مجاز شرکت یا موسسه، تصویر شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضای مجاز)

۳_ مدارک شناسایی مدیرعامل و رئیس شرکت یا موسسه

۴_ مدارک مالی شرکت شامل اظهارنامه مالیاتی آخرین دوره مالی (در صورت وجود) و کد اقتصادی

مهم ترین مزیت های لاستیک در بورس کالا

در ابتدا باید بگوییم که ورود لاستیک به بورس کالا مزیت‌ های بسیاری داشته است. از آن‌ جایی که لاستیک جزو کالاهایی است که در ایران از سیستم قیمت‌ گذاری ویژه‌ای پیروی می‌ کند، اولین تاثیر مثبت آن، آزاد سازی قیمت‌ ها است. حالا با ورود لاستیک به بورس کالا، قیمت لاستیک با توجه به فاکتورهای مختلفی مشخص می‌ شود. البته در ابتدا قیمت این کالا با کمی افزایش رو به‌ رو بوده که باید بگوییم که کاملا طبیعی است.

ورود لاستیک به بورس کالا باعث شده که امکان سرمایه‌گذاری روی آن برای مردم فراهم شود و به این ترتیب، میزان نقدینگی در بورس افزایش خواهد یافت. افزایش نقدینگی در بورس همچنین باعث جلوگیری از خروج سرمایه از کشور می‌ شود. با توجه به اینکه در بورس کالا شما مبلغی را معادل ارزش کالای مورد نظرتان پرداخت می‌ کنید و ریسک آن پایین‌ تر است. علاقه‌ مندان بیشتری را به سمت خود جذب کرده است. در این حالت بسیاری از افراد به دنبال قیمت لاستیک هستند تا در صورت مساعد بودن شرایط برای خرید اقدام کنند.

آیا در پی افزایش نرخ دلار، قیمت لاستیک هم افزایش پیدا می کند؟ 

یکی دیگر از مواردی که در رابطه با قیمت لاستیک باید بدانید، تاثیر افزایش نرخ دلار بر روی آن است. همان‌طور که می‌ دانید، نرخ دلار بر روی اقتصاد ما تاثیر بسیار زیادی دارد. با افزایش نرخ دلار، قیمت بسیاری از کالاها نیز افزایش پیدا می‌کند. کالایی مانند لاستیک، جزو موارد وارداتی است و اگر داخلی هم باشد، مواد اولیه آن وارداتی است؛ بنابراین بیش از کالاهای دیگر تحت تأثیر دلار خواهد بود. حالا هم‌ زمان با ورود لاستیک به بورس کالا و آزاد سازی قیمت آن، شاهد افزایش نرخ دلار هم بودیم. انتظار می‌رود که پس از مدتی نرخ دلار ثابت شود و قیمت‌ها به ثبات برسند. اما چیزی که روشن است این است که در پی افزایش نرخ دلار، قیمت لاستیک هم به طور حتم افزایش پیدا می‌کند.

جمع‌بندی

در این مطلب درباره روش خرید لاستیک از بورس کالا، مراحل و مدارک لازم آن صحبت کردیم. همان‌طور که گفتیم، با ورود شرکت‌ های تولیدی تایر به بورس کالا، امکان خرید مستقیم محصولات آنها از این طریق برای مشتریان و مصرف‌ کنندگان فراهم شد.عرضه شرکت‌ های سازنده تایر در بورس راهی برای شفاف‌ سازی قیمت‌ ها بود.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید