دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-06
کد خبر: 39804 |
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱ |
ارسال به دوستان
پ

نحوه انتقال سهام متوفیان به ورثه چگونه است؟

با توجه به این که اغلب شهروندان؛ از سهام عدالت برخوردار هستند یکی از پرسش های وراث بعد از فوت مورث خود این است که نحوه و روش های انتقال سهام عدالت متوفی چگونه است؟ در ادامه این مطلب نحوه و روش های انتقال سهام عدالت متوفی به وراث را توضیح می دهیم. 

اقتصادسنج| اکوپدیا؛ با توجه به این که اغلب شهروندان از سهام عدالت برخوردار هستند یکی از پرسش های وراث بعد از فوت مورث خود این است که نحوه و روش های انتقال سهام عدالت متوفی چگونه است؟ در ادامه این مطلب نحوه و روش های انتقال سهام عدالت متوفی به وراث را توضیح می دهیم.

انتقال سهام عدالت متوفیان به ورثه چگونه انجام می‌شود؟

اگر شخص متوفی، مشمول طرح سهام عدالت بوده باشد، وراث متوفی باید مراحل انتقال سهام عدالت را طی کنند تا این سهام به نام وراث انتقال پیدا کند. در ابتدا یکی از وراث، باید به نمایندگی از سایر وراث، به آدرس درگاه سامانه سمات، یعنی ddn.csdiran.ir وارد شده و نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نماید. در صورت عدم ثبت نام در این سامانه و همچنین سامانه سجام، متقاضی و تمامی وراث، ابتدا باید در سایت سجام ثبت نام و احراز هویت کنند و سپس نماینده وراث در درگاه یک پارچه ذینفعان سایت سمات ثبت نام و نسبت به ثبت درخواست انتقال اقدام کند.

مراحل نحوه انتقال سهام متوفی

۱_ گرفتن گواهی انحصار وراثت

برای گرفتن این گواهی یک یا تمام وراث باید پس از اخذ گواهی فوت از مراجع ذی صلاح همچنین، تنظیم استشهادیه محضری در خصوص وراث متوفی، اقدام به تنظیم دادخواست گواهی انحصار وراثت نموده و آن را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت و به شورای حل اختلاف ارسال کند.

۲_ گرفتن حکم تقسیم ترکه

در مواردی که بین وراث محجور یا غایب مفقود الاثر وجود دارد یا وراث، در تقسیم ارث توافق ندارند، نیاز است که وراث با داشتن مدارک هویتی و مدارک انحصار وراثت از طریق دفاتر خدمات قضایی اقدام به ثبت دادخواست تقسیم ترکه نموده و از دادگاه صالح صدور حکم بر تقسیم ترکه را بخواهند.

۳_ پرداخت مالیات بر ارث

با توجه به قانون پرداخت مالیات بر ارث اجباری بوده و با مراجعه به اداره دارایی امکان پذیر است؛ اما الزامی نیست که برای دریافت این برگه در خصوص سهام مالیات تمام ارث به جا مانده از متوفی پرداخت گردد، بلکه صرف پرداخت مالیات سهام نیز برای انجام روال قانونی انتقال سهام کافی است.

مدارک لازم برای ارائه به دفاتر پیشخوان دولت جهت تقسیم سهام عدالت متوفیان چیست؟

تمامی مدارک هویتی متوفی و همچنین مدارک تمامی وراث قانونی، در مراجعه به پیشخوان دولت الزامی است:

– کد ملی، تاریخ تولد متوفی

– اصل کارت ملی تمامی وراث

– اصل گواهی حصر وراثت

– شماره شبای بانکی وراث

– آدرس پستی و شماره تلفن وراث

سامانه سهام عدالت متوفی

وراث متوفی می‌ توانند با مراجعه به سایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی csdiran.ir به ‌وسیله میز خدمت، مراحل قانونی را جهت استعلام و انتقال سهام عدالت متوفی به انجام برسانند. سعی بر این است که تمام فرایند ثبت نام و انتقال سهام از طریق سامانه و به شکل غیرحضوری انجام بگیرد و تا حدودی زیرساخت‌های آن فراهم شده است.

مبلغ سود سهام عدالت متوفیان چگونه پرداخت می‌شود؟

تمامی واریزی سود سهام عدالت از طریق سامانه سجام www.sejam.ir صورت می‌گیرد. به همین ترتیب ورثه متوفی باید در سامانه سجام ثبت‌ نام کنند و با وارد کردن شماره شبای حساب خود و شماره تلفن همراه خود از سود سهام عدالت متوفی بهره‌ مند شوند. سازمان خصوصی‌سازی با محاسبه میزان سود و تنها به شماره شباهای تأیید شده و از طریق بانک‌ های عامل، سود اختصاص یافته برای هر فرد را به حساب آن ها واریز می‌ کند، برای دریافت سود سهام عدالت متوفیان، ارائه و تأیید شماره شبا توسط وراث الزامی است.

آیا دریافت کد بورسی برای متوفی جهت انتقال سهام او لازم است؟ 

تا این جای کار مراحل مورد نیاز برای انتقال سهام متوفی به وراث و مدارک لازم را توضیح دادیم؛ اما در برخی موارد افرادی که قصد انتقال سهام شخص فوت شده را دارند با این سوال مواجه می شوند که آیا دریافت کد بورسی برای متوفی جهت انتقال سهام او لازم است؟ در واقع آیا نیاز است فرد فوت شده حتما کد بورسی داشته باشد یا خیر؟ در این رابطه باید بگوییم که نیازی به داشتن کد بورسی برای خود متوفی وجود ندارد. اگر چه با ارائه سهام عدالت بیش تر دارندگان ملزم به دریافت این کد شده اند.

سهیلا حسن وند|

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید