دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-20
کد خبر: 41882 |
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲ |
ارسال به دوستان
پ

نتورک مارکتینگ چیست؟/ چگونه شرکت های بازاریابی شبکه ای را استعلام بگیریم؟

بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ ساختار فروشی است که در آن افراد مستقلی محصولات را از شرکت مادر می‌ خرند و می‌ فروشند. اگر چه این حیطه به دلیل بالا بودن میزان فروش بین فروشندگان با طرح‌های هرمی مقایسه می‌شود. اما در ادامه این مطلب اطلاعاتی به شما در ارتباط با بازاریابی شبکه ای یا همان نتورک مارکتینگ و تمام نکات لازم مثل مزایا و معایب آن ها و….. برای شما توضیح خواهیم داد. 

اقتصادسنج| اکوپدیا؛ بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ ساختار فروشی است که در آن افراد مستقلی محصولات را از شرکت مادر می‌ خرند و می‌ فروشند. اگر چه این حیطه به دلیل بالا بودن میزان فروش بین فروشندگان با طرح‌های هرمی مقایسه می‌شود. اما در ادامه این مطلب اطلاعاتی به شما در ارتباط با بازاریابی شبکه ای یا همان نتورک مارکتینگ و تمام نکات لازم مثل مزایا و معایب آن ها و….. برای شما توضیح خواهیم داد.

نتورک چیست؟ 

نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای، یک ساختار سازمانی است که در آن، محصولات یک شرکت تولیدی به‌صورت غیر متمرکز به فروش می‌رسد؛ یعنی شرکت به جای استفاده از پرسنل فروش تمام‌ وقت، محصولات تولید‌ کننده را از طریق فروشندگان مستقل می‌ فروشد.

بازاریابی شبکه ای چند زیر مجموعه دارد؟

تک سطحی (SLM: Single-Level Marketing)

در این روش از بازاریابی شبکه ای، تماماً درآمد فرد بر اساس عملکرد شخصی بازاریاب یا فروشنده پرداخت می‌شود و نیازی به شبکه سازی و اضافه کردن زیر مجموعه در این مدل وجود ندارد.

چند سطحی (MLM: Multi-Level Marketing):

در این روش، مشاور فروش علاوه بر این که از فروش خود در آمد کسب می‌کند. با معرفی کار به اشخاص و شبکه سازی سود بیشتر در نتیجه درآمد بیشتری نیز به دست می‌آورد. بیشترین حالتی که افراد با سوال نتورک مارکتینگ چیست به یاد می آورند این حالت است.

نتورک مارکتینگ

تفاوت بازاریابی هرمی با بازاریابی شبکه‌ ای چیست؟ 

در سیستم هرمی محصولی وجود ندارد و اگر هم باشد، فقط یک توهم بزرگ درباره ارزش آن وجود دارد. هر فرد با خرید یک محصول وارد سیستم می‌شود و با فروش یک محصول، فرد دیگری را وارد مجموعه می‌کند. در بازاریابی هرمی، خرید محصول فقط یک بهانه برای گرفتن پول از افراد جدید است.

اما در سیستم بازاریابی شبکه‌ ای، محصولاتی واقعی وجود دارد که توسط یک شرکت تولید شده و در اختیار بازاریاب برای فروش قرار می‌گیرد تا او به مشتری این کالا‌ها را بفروشد. در این روش فرد با فروش یک محصول به درآمد کافی نمی‌رسد و باید تعداد محصولات بیشتری را به مشتریان بفروشد و میزان فروشش را بالا ببرد تا به درآمد و سود برسد.

باورهای اشتباه درباره فروش بازاریابی شبکه‌ ای

۱_ اشتباه گرفتن شبکه های نتورک با شرکت های هرمی

بسیاری از افراد به خاطر ساختار هرمی شکل شبکه‌ های نتورک مارکتینگ، آن را با شرکت‌ های هرمی اشتباه می‌گیرند اما نحوه عملکرد شرکت‌ هایی که برای فروش محصولات و خدماتشان از استراتژی بازاریابی شبکه‌ای استفاده می‌کنند، کاملاً متفاوت از شرکت‌های هرمی است. شرکت‌ های هرمی قانونی و مشروع نیستند و محصولات و خدمات نمی‌فروشند.

۲_ این نوع بازاریابی شما را یک شبه پول دار نمی ‌کند

در بازاریابی شبکه‌ای شما متناسب با تلاشی که می‌کنید، انرژی و زمانی که می‌گذارید، درآمد کسب می‌کنید. در نتیجه به خاطر این که زودتر از فرد دیگری به شبکه پیوسته‌اید، درآمد بیشتری نخواهید داشت.

۳_ بازاریابی شبکه ای یک روش ساده برای کسب درآمد است

در بازاریابی شبکه‌ای برای رسیدن به موفقیت باید پشتکار به خرج دهید. تکنیک‌ های فروش و شبکه‌ سازی را به خوبی بشناسید و بکوشید تا به یک برند تبدیل شوید. بر روی خودتان و مهارت‌ هایتان سرمایه‌گذاری کنید. علاوه بر خودتان باید برای آموزش و انگیزه دادن به افراد زیر دستتان هم زمان و انرژی صرف کنید.

در این دوره شما با مراحل ساخت برند، متمایز ظاهر شدن و جدید ترین تکنیک‌های فروش و انواع روش‌ های بازاریابی شبکه‌ ای آشنا می‌شوید تا با تکیه بر این مهارت‌ها بتوانید سریع‌ تر در مسیر رسیدن به موفقیت در بازاریابی شبکه‌ای گام بردارید.

۴_ با وارد کردن چند نفر به شبکه، موفقیتم قطعی خواهد بود

برخی افراد به اشتباه فکر می‌کنند فقط باید افراد جدیدی را وارد شبکه بازاریابی‌شان کنند و پس از آن هیچ مسئولیتی در قبال فروشندگان زیردست خود ندارند. برای موفق شدن در بازاریابی شبکه‌ای باید به فروشندگان زیردست خود آموزش دهید، آن‌ها را حمایت کنید و با انگیزه دادن به آن‌ها کمک کنید تا آمار فروش آن‌ها و خود را افزایش دهند. هر چه باشد بخش زیادی از موفقیت شما در گروی موفق عمل کردن آن‌ها است.

۵_ بازاریابی شبکه ای به هیچ هزینه یا سرمایه‌ ای نیاز ندارد

هزینه‌ها و سرمایه اولیه در این نوع بازاریابی زیاد نیست. چون نیازی به دفترکار و استخدام کردن کارمند ندارید. اما باید برای تبلیغ محصولات و خدماتتان، برندسازی شخصی، آموزش دیدن، شرکت در سمینار و … هزینه پرداخت کنید.

آیا شرکت های نتورک مارکتینگ در ایران مجوز دارند؟

چندین بار دیده ام که فعالیت این شرکت ها در ایران مجاز و بدون مشکل است. حتی یک بار در اخبار هم مشاهده کرده ام که در مورد برخی از این شرکت ها صحبت شده و مجوز صادر شده آن ها از اداره صنعت و معدن را نشان داده اند. ولی ابهاماتی در مورد بعضی از این شرکت ها است. این فقط به خاطر کیفیت پایین بعضی از محصولاتشان است.

بارها مشاهده شده است که فعالیت بعضی از این شرکت ها را منع کردند و دوباره برای فعالیت‌شان مجوز جدید صادر شده است. ولی در کل فعالیت این شرکت ها در ایران مجاز است و مطمئن باشید در صورت مشاهده هر گونه تخلف با آن ها مقابله می شود.

مزایای بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ چیست؟

_ راه اندازی کسب و کار خانگی پر درآمد در سریع‌ ترین زمان و کمترین سرمایه

_ مدیریت شخصی زمان

_ امکان گسترش در هر مکان

_ کار تیمی به جای فضای رقابت

_ شکل گیری روابط دوستانه جدید و ماندگار

_ استفاده از این مدل کسب و کاری به صورت پاره وقت

_ بالا بردن توانایی‌های فردی

_ ارتقاء مهارت‌های اجتماعی

اگر تازه وارد بازاریابی شبکه ای هستید، حتماً ارتباطات خود را به خصوص با لیدرهای تیم قوی نگه دارید. چرا که یک لیدر کار آمد تجربیاتش را در اختیار شما قرار می‌دهد و به کمک دانش و تخصص وی در این راه قدرتمند تر قدم خواهید برداشت.

معایب بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ چیست؟

مهم‌ترین مشکلی که در بازاریابی شبکه ای وجود دارد، نوع نگاه مردم به آن است. با توجه به اینکه در ایران دهه ۸۰ شرکت‌های هرمی که فعالیت خود را بدون فروش کالا انجام می‌دادند و این باعث شد افراد بسیاری ضررکنند، جامعه نسبت به مدل کسب و کاری شبکه‌ای نگاه منفی داشته باشند.

فروش مستقیم چندسطحی با ماهیت شرکت‌های هرمی تفاوت ویژه‌ای دارد. و عمده فعالیت شرکت‌های قانونی نتورک مارکتینگ فروش محصول است و درآمد مشاوران فروش هم از همین راه تأمین می‌‌شود. باید در نظر داشت که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای شرکت‌های قانونی مجوز صادر می‌کند و فعالیت آن‌ها کاملاً قانونی است.

البته که تغییر در نگرش مردم برای درک بهتر و ماهیت قانونی این مدل تجاری زمان بر است و با توضیح روند فعالیت کم کم این نگاه تغییر خواهد کرد. علت دیگری که نگاه مردم را به این شغل منفی کرده است، افرادی هستند که با وعده‌های دروغین یک شبه میلیونر شدن، افرادی را متضرر کرده‌اند. باید توجه کرد که هیچ کسب و کار قانونی و درستی، راهی میانبر برای میلیونر شدن ایجاد نمی‌کند. و برای موفق شدن در این کار نیز باید تلاش بسیار کرد. البته که درآمد در این شغل، سقفی ندارد، ولی راه رسیدن به آن نیز آسان نیست.

نتورک مارکتینگ

فهرست شرکت های نتورک مارکتینگ ایران

بنابر آخرین آمارهای رسمی و موجود تاکنون نزدیک به ۳۲ شرکت بازاریابی شبکه ای در ایران ثبت شده و اخذ مجوز کرده اند که اسامی آن ها در زیر آمده است.

۱_ شبکه بادران گستران ۲_ نیک پوشان رادین

۳_ تلاش کاران سرمایه وزین ( تکسو ) ۴_ سیمرغ عصر تجارت

۵_ خرید اینترنتی مروارید پنبه ریز ۶_ زندگی سبز دماوند

۷_ ابر تجارت کهکشان ۸_ جانسو تجارت

۹_ پارس نیوشا نیک ۱٠_ بازاریابی شبکه ای راه سوم پارسیان

۱۱_ بازاریابان ایرانیان زمین (بیز)۱۲_ شبکه تلاش آفرینان تجارت (تات)

۱۳_ میراث نفیس دست ها ۱۴_ بازاریابی شبکه ای بهترین راه تجارت ویرا

۱۵_ آویژه سگال ۱۶_ کاریزما تجارت یکتا

۱۷_ کارآفرینان پیشرو باورس ۱۸_ تجارت قرن بیست و یکم ایرانیان

۱۹_ آرسن بازارسازان ایرانیان ۲٠_ سامانه تجارت جهانی هزاره سوم

۲۱_ بازاریابان خاک اهورایی ۲۲_ گسترش بهداشت ارغوان

۲۳_ شرکت سفیران یگانه بازاریابی آسیا ۲۴_ شرکت تجارت وینا کران

۲۵_ عطا تجارت گستر کارنو ۲۶_ سپاروک پخش پایدار

۲۷_ فوژان شبکه تجارت پاسارگاد ۲۸_ آرمان تدبیر اطلس

۲۹_ بازاریابی شبکه ای توکا ۳٠_ جی ام اوشن اونیو پی تا ای منطقه آزاد چابهار

۳۱_ سخت کوشان اریس ۳۲_ آریا پژوهش یکتا

آیا بازاریابی شبکه ای قانونی است؟

بازاریابی شبکه‌ای یک تجارت قانونی است که مبتنی بر ارائه محصولات واقعی و قانونی با قیمتی منصفانه به مردم است. ممکن است برخی از افراد از طریق بازاریابی شبکه‌ای پول زیادی به دست آورند؛ اما سود مالی آن ها نتیجه تلاش‌ آن ها در ایجاد سازمانی است که محصولات و خدمات واقعی را ارائه می‌کند.

نتورک مارکتینگ

روش استعلام شرکت های بازاریابی شبکه ای به چه صورت است؟

در ابتدا باید بدانیم که هیچ شرکت هرمی مجوز قانونی برای فعالیت در کشور را ندارد ولی شرکت‌های مختلفی هستند که از طریق بازاریابی شبکه‌ای صحیح محصولات خود را به فروش می‌رسانند. لازم به ذکر است که شرکت‌هایی امکان دریافت مجوز را دارند که فعالیت آن ها به صورت بازاریابی شبکه‌ای صحیح باشد و نه بازاریابی هرمی.

مجوز فعالیت این شرکت‌ها تنها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعطا می‌شود و منحصراً شرکت‌های دارای مجوز فروش محصولات به صورت بازاریابی شبکه‌ای از این وزارت‌خانه، حق فعالیت را خواهند داشت. سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۰۸۲ به منظور اطلاع از فعالیت شرکت‌های هرمی و بازاریابی شبکه‌‌ای به کاربران گرامی این امکان را می‌دهد که با وارد نمودن اسم شرکت مورد نظر (چه به زبان فارسی و چه به زبان انگلیسی) و ارسال پیامک به شماره ۳۰۰۰۶۰۸۲ جواب استعلام خود را بلافاصله و به صورت پیامک دریافت کنند. همچنین کاربران می‌‌توانند لیست شرکت‌‌ های بازاریابی شبکه را در آدرس

http:‎//www.networkmarketing

نتیجه گیری 

بازاریابی شبکه‌ای یک استراتژی فروش بسیار قدرت‌مند و یکی از پر درآمد ترین مشاغل دنیا است. بسیاری از افراد نتورک مارکتینگ را با سیستم‌های هرمی اشتباه می‌گیرند و گمان می‌کنند راهی برای سریع و آسان پولدار شدن است.

در حالی که بازاریابی شبکه‌ای یک روش کاملاً مشروع و قانونی برای فروش محصولات و خدمات است که هر فرد با توجه به میزان تلاش و زمانی که صرف می‌کند، می‌تواند درآمد خود را افزایش دهد. تکنیک های فروش در بازاریابی شبکه ای به شما کمک می‌کنند تا بر روی آموزش خودتان و افراد زیر دست‌تان سرمایه‌گذاری کنید.

سهیلا حسن وند|

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید