شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-04
کد خبر: 38863 |
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۷ |
ارسال به دوستان
پ

ملک قدیمی ساز برای سرمایه‌گذاری بهتر است یا نوساز؟

طبیعتا هرکس برای سرمایه‌گذاری در ملک با توجه به میزان بودجه خود اقدام به خرید مسکن می‌ کند. واحدهای نوساز از امکانات به روز و مطمئن‌ تری برخوردارند. ولی چنین چیزی به این معنی نیست که در ملک‌ های سن بالا، امکان بهره‌مندی از فضا و فرصت‌ های مناسب وجود ندارد. اگر به این موضوع نگاه اقتصادی داشته باشیم چه بسا واحدهای چند سال ساخت با متراژ زمین بالا، ملک‌ های با ارزشی برای سرمایه‌ گذاری خواهند بود.

اقتصادسنج| اکوپدیا؛ طبیعتا هرکس برای سرمایه‌گذاری در مسکن با توجه به میزان بودجه خود اقدام به خرید ملک می‌ کند. واحدهای نوساز از امکانات به روز و مطمئن‌ تری برخوردارند. ولی چنین چیزی به این معنی نیست که در ملک‌ های سن بالا، امکان بهره‌مندی از فضا و فرصت‌ های مناسب وجود ندارد. اگر به این موضوع نگاه اقتصادی داشته باشیم چه بسا واحدهای چند سال ساخت با متراژ زمین بالا، ملک‌ های با ارزشی برای سرمایه‌ گذاری خواهند بود.

 سرمایه گذاری در خرید خانه

خرید خانه یکی از مطمئن‌ ترین راه‌ های سرمایه‌گذاری با کمترین ریسک و بالاترین سود است. سرمایه‌گذاری در ملک و مستغلات به دلیل منعطف بودن بازار آن، کنترل صد درصد سرمایه، گردش مالی مثبت و رشد سرمایه در بلند مدت بی‌شک از بهترین انواع سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. در هر دوره‌ای از شرایط اقتصادی می‌توان با سرمایه‌گذاری صحیح در زمان مناسب و موقعیت مناسب، سود سرشاری را به دست آورد.

خانه نوساز بخریم یا چند سال ساخت؟

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم باید ابتدا بودجه و هدف فرد از خرید ملک را مورد بررسی قرار داد.

۱. هدف سکونت و بودجه قابل قبول 

برای این دسته از افراد خانه های نوساز گزینه مناسبی خواهند بود. چرا که فرد با هدف سکونت و برای بلند مدت اقدام به خرید کرده و در کنار آن سرمایه گذاری نیز کرده است. علاوه بر این در ابتدای کار که کیفیت ملک بالا است خود فرد و خانواده او از ملک و مزایای آن بهره برده اند.

۲. هدف سکونت و بودجه کم 

برای افرادی که جهت تامین بودجه با سختی روبرو هستند خانه های نوساز به سبب بالا بودن کیفیت و به طبع بالا بودن قیمت آن ها مناسب نیستند. توصیه می شود این قبیل افراد اقدام به خرید خانه هایی با پنج یا ده سال قدمت کرده و در صورت نیاز با اندک هزینه ای شرایط کیفی ملک را بهبود بخشیده و در آن ساکن شوند. این گروه از آپارتمان‌ ها به گفته فعالان بخش مسکن به قیمت رسیده هستند یا به عبارتی نه حباب قیمتی املاک نوساز و کلید نخورده را دارند و نه آن‌ قدر فرسوده شده‌اند که هزینه بازسازی آن ها قابل‌ توجه باشد.

۳. هدف سرمایه گذاری 

اگر با دید سرمایه گذاری نگاه کنیم خانه های نوساز به سبب افت قیمت آن ها با گذر زمان بدترین گزینه برای سرمایه گذاری در ملک هستند؛ اما در مقایسه با این دسته از املاک خانه های کلنگی در کف قیمت خود قرار داشته و لذا سرمایه گذاری بر روی خانه های قدیمی ساز را می توان بهترین گزینه در بازار دانست.

چرا باید خانه‌های بالای ۱۵ سال ساخت بخریم؟

این خانه‌ها با توجه به قدمتی بالایی که دارند با افت قیمتی بسیار زیادی مواجه هستند و تنها مزیت آن‌ ها هم این قیمت پایین است. همین موضوع بسیاری از سرمایه گذاران را به سمت و سوی این واحد‌های آپارتمانی می‌ کشاند تا با کمی تغییرات و تعمیرات و بهبود شرایط کلی آن را با قیمت‌ هایی بالاتر البته پایین‌ تر در مقایسه با خانه‌ های نوساز و چند سال ساخت به فروش برسانند.

باید توجه داشت که اگر قصد سکونت چند ساله در این ساختمان‌ ها و سپس فروش آن‌ ها را دارید در واقع شما بعد از سکونت باید یک خانه ۲۰ سال ساخت را بفروشید، که واقعاً هم کار بسیار دشواری خواهد بود و هم این که افت قیمتی شدیدی خواهد داشت. خرید این واحد‌های ساختمانی برای سرمایه گذاری گزینه بسیار بهتری هستند.

آیا سرمایه‌گذاری روی خانه‌های قدیمی ساز عاقلانه است؟

برای پاسخ به این سوال باید موارد بسیاری را در نظر بگیرید. مهم‌ ترین نکته این است که هدف خود را از خرید و سرمایه‌گذاری در ملک های کلنگی تعیین کنید. این کار به شما کمک می‌کند فاکتورهای بعدی را با دید بازتری مورد بررسی قرار دهید. برای خرید خانه‌های کلنگی به طور معمول چند هدف وجود دارد:

۱_ خرید خانه‌های کلنگی با هدف بازسازی و فروش این خانه‌ها با قیمتی بالاتر

۲_ خرید خانه‌های کلنگی برای سکونت تا زمان مناسب برای مشارکت در ساخت

۳_ خرید خانه‌های کلنگی با هدف تخریب و ایجاد واحدهای نوساز

۴_ خرید خانه‌های کلنگی با هدف فروش در زمان افزایش قیمت

سرمایه‌گذاری در ملک کلنگی با هر هدفی بی‌شک سود کلانی عاید شما می‌کند. البته توجه داشته باشید برای دستیابی به سود و موفقیت در این سرمایه‌گذاری باید صبور باشید.

مزایای خرید خانه ­ی قدیمی

دلایل زیادی وجود دارد که افراد خانه ­های قدیمی ­تر را ترجیح می­ دهند، حتی اگر نیاز به تعمیرات اساسی داشته باشند؛ به عنوان مثال ممکن است شما علاقه­ مند باشید در یک محله ­ی خاص در مرکز شهر ساکن شوید، جایی که خانه­ های نوساز به ندرت در آن پیدا می­ شوند، مگر اینکه شما یک خانه قدیمی را بخرید و آن را به دلخواه خود بازسازی کنید.

خانه­ های قدیمی ۱ سال­ه  و برخی دهه­ ها، پا برجا بوده­ اند و طوفان­ های زیادی را پشت سر گذاشته ­اند. برخی از آن ها توسط معماران اصیل و با دقت زیاد به جزئیات ساخته شده ­اند. شاید شنیده باشید که مردم می­ گویند: ” کیفیت ساخت خانه ­ها نسبت به سال­ های گذشته کاهش پیدا کرده.” این حرف ممکن است تا حدودی درست باشد. سال ­ها پیش، زمانی که زمین ارزان­تر بود، سازندگان ساختمان­ هایی با ابعاد بزرگتر می­ساختند و اکثر خانه ­ها ویلایی بودند.

بعضی از خانه­ های قدیمی نسل به نسل منتقل شده­ اند. بسیاری از همسایگان یکدیگر را می­ شناسند. محله ممکن است تاریخی قلمداد شود. خانه ­های قدیمی درخت­ کاری شده اند. همچنین محله ­های قدیمی از نظر فضای سبز، وضعیت بهتری دارند. محله ­های قدیمی نه تنها نزدیک به مرکز شهر واقع شده اند، بلکه غالباً دسترسی بهتری به مدارس، دانشگاه ­ها، مراکز خرید، آثار تاریخی، قهوه­ خانه ­های محلی و رستوران­ ها دارند. بنابراین قابل درک است که برخی از خریداران خانه های موجود در محله ­های قدیمی را ترجیح می­ دهند.

معایب خرید خانه ­های قدیمی ساز

بزرگترین عیب خانه ­های قدیمی هزینه ­های تعمیر و نگهداری است. برق­ کشی و لوله­ کشی ممکن است نیاز به بازنگری داشته باشند. دیوارها باید رنگ­ آمیزی شوند. ممکن است نیاز باشد کابینت ­های قدیمی با کابینت­ های جدید جایگزین شوند. حتی درب و پنجره­ ها نیز ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند. سیستم فاضلاب، ایزوگام، چاه، سیستم تهویه هوای مطبوع و آبگرم­کن ممکن است نیاز به بازبینی داشته باشند.

بروز رسانی سرویس­ های بهداشتی و آشپزخانه نیز باید در دستور کار قرار بگیرد. در گذشته مردم نسبت به امروز لباس و وسایل شخصی کمتری داشتند، لذا در خانه ­های قدیمی فضای کمتری به کمد اختصاص دارد. با خرید یک خانه قدیمی ممکن است مجبور شوید مبالغ قابل توجهی برای خراب کردن دیوارها هزینه کنید این در حالیست که بعضی از این دیوارها به اصطلاح دیوارهای باربر هستند و به راحتی قابل تخریب نیستند.

مزایای خرید خانه­ های نوساز

برخی افراد نیز ترجیح می ­دهند که خانه ­ای را بخرند که تا به حال کسی در آن سکونت نداشته و به اصلاح عامیانه کلید اول باشد. یک خانه­ ی نوساز به این زودی­ ها نیاز به تعمیر نخواهد داشت. خانه­ های نوساز دارای امکانات مدرنی از قبیل ماشین ظرفشویی داخلی، یخچال، اجاق گاز و فرتوکار، سیستم تهویه هوای مطبوع، اتاق خواب­ های مستر هستند.

خانه­ های نوساز از نظر مصرف انرژی بهینه ­سازی شده ­اند. وسایل جدید انرژی کمتری مصرف می­کنند. دیوارها، سقف­ و کف خانه عایق بندی شده است. پنجره های دو جداره در زمستان گرمای بیشتری را حفظ می­کنند و در تابستان خانه را خنک ­تر نگه می­ دارند. استانداردهای مربوط به ساخت و ساز خانه به صورت مداوم درحال بروزرسانی هستند. از این رو خانه­ های نوساز مطابق با استانداردهای جدید ساخته شده ­اند.

معایب خرید خانه­ های نوساز

شاید بتوان گفت که مهم ترین ایراد خانه ­های نوساز تفاوت قیمت آن ها با خانه های قدیمی ­تر هستند. حتی خانه­ های یک تا دو سال ساخت کاهش قیمت قابل ملاحظه ­ای نسبت به خانه ­های نوساز دارند. بنابراین خانه ­های نوساز گزینه­ ی مناسبی برای افرادی که مشکل تامین بودجه دارند و یا افرادی که به دنبال سرمایه­ گذاری از طریق خرید ملک هستند، نیستند.

جمع بندی

یکی از راه های سود بردن در بازار مسکن، خرید املاک قدیمی و بازسازی آن ها به شیوه ی روز دنیا است؛ با این کار قیمت ملک افزایش پیدا می کند و می توانید سود خوبی از آن ببرید؛ سرمایه‌گذاری در ملک کلنگی و ساخت آن به شکل آپارتمان های نوساز، سود خوبی به دست می آید. البته کسی که در این حوزه فعالیت می کند باید صبر و حوصله کافی داشته باشد.

سهیلا حسن وند|

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید