پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-02
کد خبر: 35412 |
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۰:۴۶ |
ارسال به دوستان
پ

قطعات لوازم یدکی اصل و تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟

خرابی خودرو و تعمیر و تهیه لوازم یدکی آن از جمله مواردی است که برای اغلب ما اتفاق افتاده است. اتلاف وقت و هزینه‌ های جانبی آن از یک سو و اما آنچه بیش از همه موجب رنجش و آزار مالکان خودرو می‌ شود سوار شدنِ لوازم‌ یدکی نامرغوب بر روی خودرو است؛ اما در این بازار رنگارنگ چگونه می توان لوازم‌ یدکی اصلی و تقلبی را تشخیص داد؟ با ما همراه باشید تا راهکار هایی را دراین‌ باره به شما آموزش دهیم.


اقتصادسنج؛| اکوپدیا؛ خرابی خودرو و تعمیر و تهیه لوازم یدکی آن از جمله مواردی است که برای اغلب ما اتفاق افتاده است. اتلاف وقت و هزینه‌ های جانبی آن از یک سو و اما آنچه بیش از همه موجب رنجش و آزار مالکان خودرو می‌ شود سوار شدنِ لوازم‌ یدکی نامرغوب بر روی خودرو است؛ اما در این بازار رنگارنگ چگونه می توان لوازم‌ یدکی اصلی و تقلبی را تشخیص داد؟ با ما همراه باشید تا راهکار هایی را در این‌ باره به شما آموزش دهیم.

راه حل‌ های ممکن برای تشخیص لوازم یدکی تقلبی

همانطور که متوجه شدید کیفیت قطعه و لوازم یدکی خودرو علاوه بر تاثیر مستقیمی که بر کارکرد و عمر مفید خودرو دارد، در بعضی از موارد به طور مستقیم با امنیت جانی سر نشینان وسیله نقلیه هم ارتباط دارد.

با وجود اهمیت کیفیت قطعه و لوازم یدکی خودرو، وجود قطعات تقلبی و غیر استاندارد در بازار قطعه کشور باعث شده است که برخی مصرف کنندگان به دلایل مختلف و بدون توجه به عواقب عمل خود به سراغ خرید این گونه قطعات بروند. در واقع  وجود رقابت ناسالم از طریق عرضه کالای با کیفیت پایین، قیمت‌ های بدون تناسب و استفاده غیر قانونی از برند های خوش نام، باعث مخدوش شدن ذهنیت مصرف کنندگان شده است؛ به دلیل ویژگی های فنی خاص این محصولات، مصرف کننده یا به توصیه فروشنده، مارک را انتخاب می‌ کند یا از برند های معروف و به اصطلاح اصلی خریداری می‌ کند؛ ولی متاسفانه بسیاری از افراد، به علت قیمت پایین‌ تر و تبلیغات غیر واقعی از فروشندگان غیر مجاز خرید می‌ کنند.

شناسایی لوازم یدکی اصل 

خوشبختانه هنوز فروشگاه‌ هایی هستند که لوازم یدکی اصل را با قیمتی مناسب به دست مشتری می‌ رسانند. این فروشگاه ها خرید آنلاین را نیز برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند. اما برای خرید آنلاین لوازم یدکی اصل و تشخیص نوع اصل از تقلبی آن باید چند نکته را همیشه مدنظر داشت.

_ خرید لوازم یدکی اصل از فروشگاه های آنلاین در صورتی به صرفه است که ارسال رایگان و سریع برای مشتری به مناطق مختلف کشور داشته باشند.

_ مشتریان برای قطعات یدکی باید به سراغ مراکزی بروند که ضمانت و گارانتی‌ های لازم را داشته باشند تا در صورت وجود مشکل آن را بازگرداند.

_ مسئله قیمت هم یکی از موارد مهمی است که مشتریان باید در نظر بگیرند. فروشگاه‌ های آنلاین عرضه کننده قطعات خودرویی مناسب خرید هستند که لوازم یدکی اصل را با قیمت مناسب می‌ فروشند.

_ برخی از این فروشگاه درباره خرید لوازم یدکی اصل به مشتریان خود مشاوره هم می‌ دهند و مشتریان با آگاهی بیشتری اقدام به انتخاب قطعات خودرو خواهند کرد.

مقایسه‌ی قطعات اصلی و تقلبی

بدون شک مشتریان عادی، به‌خاطر تجربه‌ ی محدودی که در زمینه‌‌ی کار و تشخیص لوازم یدکی اصل دارند، قادر نخواهند بود به سادگی قطعات را تشخیص دهند. با این حال، یکی از بهترین مواردی که در روش تشخیص قطعات اصلی می‌ توان به آن اشاره کرد این است که با مقایسه‌ ی دو قطعه و با توجه به کیفیت ساخت قطعات، تا حد زیادی می‌ توان در این‌ که قطعات یدکی اصل و تقلبی را چگونه تشخیص دهیم به ما کمک کند. اگر چه ممکن است این دو بسیار شبیه به هم باشند اما از تفاوت‌ های کوچک میان دو قطعه غافل نشوید. به عنوان مثال، بعید نیست یکی از قطعات وزن کمتری داشته باشد یا حتی بوی دیگری بدهد. این می‌ تواند نشانه‌‌ ی استفاده از مواد ارزان‌ تر و با دوام کمتر باشد که در ساخت آن به کار رفته شده است.

چند روش دیگر در تشخیص لوازم یدکی اصل از تقلبی

بررسی ظاهر قطعه

شرکت‌ های مطرح و شناخته شده تولید قطعات یدکی به کیفیت اهمیت بسیاری می‌ دهند به گونه‌ ای که با کنار هم قرار دادن قطعات اصل و تقلبی تفاوت کیفیت کاملا مشهود است. بسیاری از تولید کنندگان نام تجاری خود را هم روی قطعات حکاکی می‌ کنند.

مقایسه قیمت‌ها

دلیل اصلی رونق بازار قطعات تقلبی، ارزان بودن آن‌ ها نسبت به قطعات لوازم یدکی اصل و خدمات پس از فروش آن‌ ها است. بسیاری از قطعات جعلی که به صورت آنلاین فروخته می‌ شوند، غالبا با قیمت‌ هایی کمتر از هزینه‌ ی معقول قطعه هستند

وجود هولوگرام رسمی تولید کننده

شرکت‌ های تولید کننده لوازم یدکی اصلی خودرو، برای آنکه بتوانند تاکید بیشتری بر اصالت تولیدات‌ خود داشته باشند، هولوگرام رسمی شرکت را روی محصولات خود نصب می‌ کنند. هولوگرام هم مانند نشان استاندارد یکی از علائم بالا بودن کیفیت قطعات یدکی است.

دقت به نشان استاندارد

نشان استاندارد یکی از مهم‌ ترین علامت‌ های اصل بودن یک قطعه است. بنابر دسته‌ بندی سازمان ملی استاندارد، لوازم یدکی خودرو بر اساس میزان اهمیت‌ شان به دو دسته ایمنی و فوق ایمنی تقسیم می‌ شوند. داشتن نشان استاندارد برای قطعات به معنای تضمین کالا است. البته از آن جایی که برخی تولید کنندگان قطعات تقلبی، با درج نشان جعلی استاندارد روی تولیدات خود سعی در فریب خریدار را دارند بهتر است اصالت نشان استاندارد از طریق سامانه استاندارد مورد بررسی قرار گیرد.

تعیین اصالت لوازم یدکی با استفاده از سامانه پیام کوتاه

اغلب خودرو سازان امروزه بخشی از توان خود را به تهیه لوازم‌ یدکی مورد نیاز در بازار معطوف کرده‌اند. آن ها برای جلوگیری از تقلب و عرضه اجناس مشابه و بی‌ کیفیت از سامانه‌ های پیام کوتاه استفاده می‌ کنند. در این شیوه به روی بسته‌ بندی محصول بارکد های وجود دارد که با ارسال آن به شماره پیامک‌ هایی که از سوی شرکت اعلام‌ شده می‌ توانید از کیفیت و اصل بودن لوازم‌ یدکی خریداری‌ شده اطمینان حاصل کنید. برای مثال سایپا یدک برای اطمینان خاطر مشتریان شماره پیامک ۵۰۰۰۱۸۱۳ و ایساکو تأمین‌ کننده قطعات ایران‌ خودرو سامانه ۳۰۰۰۳۱ را معرفی کردند.

لوازم یدکی اصل و تقلبی

مزایای استفاده از لوازم یدکی اصل

باید بدانند که استفاده از قطعات تقلبی در دراز مدت تأثیرات نامطلوبی بر عملکرد خودرو خواهد گذاشت. اما از مزایای خرید لوازم یدکی اصل هم باید یاد کنیم تا بتوانید با چشمانی باز تصمیم بگیرید.

 افزایش عمر خودرو

قطعاً کسی دوست ندارد همیشه در تعمیرگاه باشد و نتواند از ماشینش لذت کافی را ببرد. لوازم یدکی استفاده شده در تعمیر خودرو می تواند عمر مفید خودرو شما را بیشتر کند.

و این گزینه یکی از مهم ترین دلایل خرید لوازم یدکی اصلی خودرو می باشد.

 کاهش هزینه های نگهداری خودرو

با خرید قطعه فیک باید مجدداً قطعه اصل خریداری کنید و این کار نه تنها مقرون به صرفه نیست بلکه به شما ضرر هم می رساند.

گرچه لوازم یدکی اصلی خودرو قیمت بیشتری دارند اما شما با یک بار پرداخت تمامی نیازها و ایرادات خودروی خود را برطرف می کنید و تا مدت زمان طولانی نیازی به خرید مجدد قطعه ندارید.

 افزایش بازده خودرو

لوازم یدکی اصل در بازار معمولاً بر اساس استاندارد های مشخصی ساخته شده اند به همین دلیل است که این قطعات سازگاری بیشتری با خودروی شما دارند.

شاید تا به حال متوجه شده باشید که استفاده از یک لنت ترمز با یک برند خاص عمر لنت ترمز شما را افزایش می دهد و دفعه بعد تنها اقدام به خرید همان محصول می کنید.به طور کلی با استفاده کردن از قطعات یدکی اصلی می توانید راندمان خودرو خود را افزایش دهید.

جمع‌بندی

اگر تا به این‌جا همراه ما بوده‌ اید به این معنی است که راه‌ های اصلی و کمک‌ کننده‌ تشخیص لوازم یدکی اصل را آموخته‌ اید و اکنون می‌ دانید چه پاسخ مناسبی برای سوال قطعات یدکی اصل و تقلبی را چگونه تشخیص دهیم ؛ پیدا کنید. اهمیت توجه به تفکیک و تشخیص قطعات تقلبی و اصلی خودرو، آن‌ جا بیشترین معنا را پیدا می‌ کند که به سادگی و با یک خطا و قطعه‌ ی نامناسب، می‌ تواند جان تعدادی از انسان‌ ها را به خطر بی‌افتد و موجب رخ‌ داد‌های غیرقابل جبرانی شود.

سهیلا حسن وند|

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید