یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-05
کد خبر: 38741 |
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۲ |
ارسال به دوستان
پ

خرید چه نوع سکه ای سود بیشتری دارد؟

حتماً برای شما هم پیش آمده که مقداری پول برای پس‌ انداز داشته و تصمیم بگیرید برای حفظ ارزش آن، در یک بازار مالی سرمایه گذاری کنید. سرمایه گذاری در بازارهای مالی بسیار متنوع است، اگر تازه‌ کار باشید، ممکن است تصمیم‌ گیری در این مورد برایتان گیج‌ کننده باشد، در میان بازارهای مالی، سرمایه گذاری در سکه و طلا، محبوبیت بیشتری دارد، امروز قصد داریم در مورد سرمایه گذاری در بازار سکه و خرید چه نوع سکه ای سود بیشتری دارد؟ صحبت کنیم.

اقتصادسنج| اکوپدیا؛ حتماً برای شما هم پیش آمده که مقداری پول برای پس‌ انداز داشته و تصمیم بگیرید برای حفظ ارزش آن، در یک بازار مالی سرمایه گذاری کنید. سرمایه گذاری در بازارهای مالی بسیار متنوع است، اگر تازه‌ کار باشید، ممکن است تصمیم‌ گیری در این مورد برایتان گیج‌ کننده باشد، در میان بازارهای مالی، سرمایه گذاری در سکه و طلا، محبوبیت بیشتری دارد، امروز قصد داریم در مورد سرمایه گذاری در بازار سکه و خرید چه نوع سکه ای سود بیشتری دارد؟ صحبت کنیم.

سرمایه گذاری سکه به چه معنا است؟

سرمایه‌گذاری سکه در سال‌ های اخیر به یکی از محبوب‌ ترین روش‌ های سرمایه‌گذاری در ایران تبدیل شده است؛ اما حضور در این بازار هم مثل تمام سرمایه گذاری‌ های موفق، نیاز به دانش و مهارت خاصی دارد. همین ابتدای کار بگوییم که سرمایه گذاری در سکه با سرمایه‌ گذاری در طلا متفاوت است. سرمایه‌گذاری در سکه به معنی خرید انواع سکه‌ های بهار آزادی در طرح‌ های مختلف، برای سرمایه گذاری طولانی‌ مدت یا کوتاه‌ مدت، کسب سود یا به عنوان پشتوانه‌ی مالی است.

بسیاری از مردم گمان می‌ کنند که بازار سکه دقیقاً مشابه بازار طلا عمل می‌کند و بر همین اساس، با خرید سکه ممکن است در فاصله‌ ی بسیار اندکی ضرر کنند و میزان زیادی از سرمایه‌ خود را از دست دهند. همین ترس از شکست باعث می‌شود بعد از اولین ضرر از بازار خارج شوند و همین یعنی ضرر در ضرر! اما باید بدانیم بازار سکه با سایر بازارهای مالی متفاوت است.

انواع سکه برای سرمایه گذاری

با ورود به بازار سکه متوجه می‌شوید که سوددهی سکه در انواع مختلف آن متفاوت است، برای این که بدانید بهترین نوع سکه برای خرید و فروش کدام است چند نکته را در نظر بگیرید:

۱_ سکه پر تقاضا

بیشترین تقاضا در بازار مربوط به سکه امامی آخرین ورژن ثبت شده است. ربع سکه نیز که قیمت پایین‌ تری دارد همیشه با تقاضای بیشتری روبرو است.

۲_ نوسان قیمت

به یاد داشته باشید نوسان قیمت سکه تمام بهار آزادی از بقیه انواع سکه بیشتر است.

۳_ سال ضرب سکه

سال ضرب سکه نیز در قیمت آن تأثیرگذار است، در حقیقت تاریخ و نوع سکه نباید در قیمت آن مؤثر واقع شود. حتی اگر با دید کلکسیونی به این موضوع نگاه کنیم سکه با ضرب پایین‌ تر باید قیمت بیشتری داشته باشد، نه قیمت کمتر؛ به هر روی تفاوت قیمت بین سکه‌ های با ضرب سال جدیدتر و قدیمی‌تر، دیگر یک مکانیزم طبیعی در بازار سکه محسوب می‌شود.

۴_ حباب سکه

در بین انواع سکه، حباب سکه تمام، نسبت به ربع سکه و نیم سکه بسیار بیشتر است. از طرفی امکان دارد قیمت ربع سکه هم به دلیل تقاضای بالا حباب داشته باشد، پس بهتر است در خرید آن جوانب احتیاط را رعایت کنید.

خرید چه نوع سکه‌ای سود بیشتری دارد؟

به این نتیجه رسیدیم که خرید سکه از طلا بهتر است؛ حالا از میان انواع سکه، کدام نوع برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ اگر در این باره ابهامات زیادی دارید، حق دارید، ما در بازار سکه انواع مختلف سکه را داریم. سرمایه‌گذاری در بازار سکه به معنی خرید پنج نوع سکه امامی، تمام بهار آزادی، نیم سکه، ربع سکه و سکه‌ی گرمی بوده و جالب است بدانید که سوددهی انواع مختلف سکه با یکدیگر تفاوت دارد.

برای سرمایه گذاری ربع سکه بخریم یا نیم یا تمام؟

برای پاسخ به این سؤال مهم باید بازدهی انواع سکه را در دو دوره‌ی کوتاه‌ مدت و بلندمدت بررسی کنیم. نتیجه ارزیابی‌ ها نشان می‌ دهد که طی دوره کوتاه‌ مدت سکه‌ هایی با قیمت پایین‌ تر افزایش قیمت بیشتری داشته‌اند. به خصوص سکه‌ی گرمی بازدهی بیشتری نسبت به دیگر انواع سکه داشته است. بنابراین با توجه به آمارهای به دست آمده از مطالعه‌ی رفتار سکه، می‌ توانیم بگوییم که سرمایه‌گذاری بر روی سکه تمام بهار آزادی و سکه امامی سود کمتری در بازه‌ی زمانی کوتاه‌مدت دارد.

سکه طرح قدیم بخریم یا جدید؟

به عقیده‌ی بسیاری از سرمایه‌گذاران، سکه تمام طرح جدید (امامی) بهترین انتخاب برای سرمایه گذاری است؛ چون گرچه سکه‌ی تمام طرح قدیم (بهار آزادی) با سکه‌ی تمام طرح جدید هم‌وزن است، ولی باید برای خرید آن پول بیشتری بپردازید و و معمولاً برای فروش آن هم به مشکل خواهید خورد. بنابراین یادتان باشد که برای خرید سکه به سال ضرب آن توجه کنید. تاریخ ضرب سکه‌ها در قیمت سکه‌های طرح جدید تأثیر می‌گذارد اما بر روی سکه‌های طرح قدیم بی‌تأثیر است.

جالب است بدانید که برخلاف ارزش کلکسیونی آن، هرچه سال ضرب سکه پایین‌ تر باشد، قیمت آن کمتر است. اکثر افراد به دنبال سکه‌ هایی با سال ضرب جدیدتر هستند و همین تقاضای زیاد سبب شده قیمت سکه‌های جدید بیشتر از سکه‌های قدیمی باشد. بنابراین سعی کنید برای سرمایه گذاری به سراغ سکه‌هایی بروید که سال ضرب آن‌ها از سال ۱۳۸۶ به بعد باشد تا بتوانید آن‌ها را با قیمت بیشتری بفروشید. بیشترین تقاضا در بازار سکه، مربوط به سکه امامی آخرین ورژن ضرب‌ شده است.

سهیلا حسن وند|

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید