یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-05
کد خبر: 37186 |
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۹ |
ارسال به دوستان
پ

زمین بخریم یا خانه؟ کدامیک برای سرمایه گذاری بهتر است؟

از نظر شما خرید زمین بهتر است یا خانه؟ اگر شما بودید و یک سرمایه مشخص در اختیار داشتید، کدام یک را برای سرمایه گذاری و خرید انتخاب می کردید؟ معمولا سرمایه گذاران حوزه مسکن خرید زمین را برای بلند مدت و خرید خانه را برای سرمایه گذاری کوتاه مدت توصیه می کنند؛ چرا که خرید زمین در طولانی مدت سودآوری بسیار بالاتری از خانه دارد ولی اگر دید سرمایه گذاری ما کوتاه مدت باشد، سود بیشتری به ما خواهد داد و فروش آن نیز به مراتب ساده تر از زمین خواهد بود.

اقتصادسنج| اکوپدیا؛ از نظر شما خرید زمین بهتر است یا خانه؟ اگر شما بودید و یک سرمایه مشخص در اختیار داشتید، کدام یک را برای سرمایه گذاری و خرید انتخاب می کردید؟ معمولا سرمایه گذاران حوزه مسکن خرید زمین را برای بلند مدت و خرید خانه را برای سرمایه گذاری کوتاه مدت توصیه می کنند؛ چرا که خرید زمین در طولانی مدت سودآوری بسیار بالاتری از خانه دارد ولی اگر دید سرمایه گذاری ما کوتاه مدت باشد، سود بیشتری به ما خواهد داد و فروش آن نیز به مراتب ساده تر از زمین خواهد بود.

خرید زمین بهتر است یا خانه؟ 

سرمایه گذاری روی زمین به مراتب بهتر از سرمایه گذاری در آپارتمان است. خانه ها به سرعت در حال ساخت بوده و خانه های نوساز جای موارد قدیمی را می گیرند؛ از آن طرف زمین ماهیت خود را در طی سال ها تغییر نمی دهد؛ اما خانه طی مدت زمانی دچار استهلاک شده و دچار آسیب هایی می گردد.

خرید خانه و زمین نیاز به یک بودجه مشخص دارد؛ با این حال بودجه مورد نیاز برای خانه گاهی بیشتر از زمین خواهد بود، چرا که احتمالا خانه خریداری شده، دچار نقایص و مشکلاتی بوده و نیاز به تعمیر داشته باشد؛ در این صورت با وجود سرمایه صرف شده برای خرید خانه انتخاب شده، وجود بودجه کافی برای تعمیرات نیز الزامی است.

به دلیل شرایط اقتصادی، قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و به طور معمول قادر به خرید خانه نیستند. بسیاری از مردم در خرید خود در حوزه املاک و مستغلات، بیشتر به سمت خانه های کلنگی می روند، چرا که قیمت پایین تری نسبت به خانه ها دارند؛ در این صورت خرید زمین نسبت به خانه انتخاب بهتری به نظر می رسد؛ به این واسطه که می توان پس از خرید تا رسیدن زمان مناسب برای فروش و سودآوری بیشتر، صبر کرد و با سرمایه بیشتر، کیفیت سرمایه گذاری در منابع مختلف را گسترش داد.

اصول مهم در سرمایه‌ گذاری در خرید خانه و زمین

برای شروع سرمایه‌ گذاری مناسب در خرید خانه و زمین، باید مسائل مهمی‌ را در نظر گرفت، مسائلی مانند خرید خانه یا زمین، منطقه مناسب برای خرید، زمان خرید و مسائلی از این دست را پیش از اقدام به سرمایه‌گذاری بررسی و بهترین انتخاب را در سرمایه‌ گذاری داشته باشید؛ در ادامه چند اصل مهم در خرید خانه و زمین را بررسی می‌ کنیم.

اصل تقاضا

مهم‌ ترین اصول سرمایه‌ گذاری، اصل تقاضا است. تفاوتی نمی‌ کند قصد خرید زمین و یا خانه را برای سرمایه‌ گذاری دارید، سرمایه‌ گذاری را جایی انجام دهید که همیشه برای آن تقاضا وجود داشته باشد؛ به عنوان نمونه، ویلای ساحلی به علت تقاضای بالا را همیشه می‌ توان تقریبا به آسانی به فروش رساند؛ و یا در خرید زمین در شمال، زمین‌ هایی با کاربری کشاورزی که نزدیک به بافت مسکونی هستند بهترین انتخاب است.

اصل آرامش

زمانی به سراغ سرمایه‌ گذاری بروید که آرامش بر بازار حاکم بوده و به دور از هیجان است. البته پیش‌ بینی بهترین زمان برای سرمایه‌ گذاری در زمین و خانه مشخص نیست و نیاز به تحقیق و مشورت با متخصصان دارد.

اصل موقعیت ملک

سرمایه خود را روی زمین و خانه‌ ای قرار دهید که آینده داشته و جای پیشرفت دارد؛ به عنوان مثال، خرید ویلای ساحلی دارای پیشرفت است؛ ولی اندازه پیشرفت آن به اندازه خرید زمین در منطقه‌ ای که به تازگی پرطرفدار شده نخواهد بود.

اصل قیمت

خرید زمین و خانه با بهترین قیمت نیازمند حوصله و جستجوی زیاد است. می‌ توانید به سراغ ملکی بروید که زیر قیمت بازار است و بهترین سرمایه‌ گذاری را داشته باشید، البته در نظر داشته باشید هر ارزانی زیاد بی دلیل نیست.

اصل برتری و امتیاز

یکی از بهترین خانه‌ ها و یا زمین‌ ها برای سرمایه‌ گذاری؛ در مناطقی قرار دارند که دارای امتیاز والایی به نسبت مناطق دیگر هستند؛ از جمله این امتیازها، قرار گرفتن خانه در محله مناسب و یا نزدیکی زمین به جاده و مکان‌ های تفریحی است.

اصل آشنایی با قیمت‌ ها

در سرمایه‌ گذاری خود با تمامی ‌قیمت‌ های منطقه مورد نظر آشنا شوید؛ در جریان مصالح استفاده شده در بنا قرار بگیرید و بهترین انتخاب را برای سرمایه‌گذاری در زمین و خانه داشته باشید.

نکات مهم در خرید آپارتمان و زمین

روش های گوناگونی برای ورود به دنیای املاک و بازار خرید و فروش خانه و زمین وجود دارد که خرید نقدی ملک بهترین و مطمئن‌ ترین روش سرمایه گذاری در بخش زمین است. خرید خانه و زمین با دریافت وام مسکن و یا انواع دیگر وام بانکی برای افرادی که نقدینگی و توانایی خرید نقدی ملک را ندارند، جذاب ولی در عین حال بسیار ریسکی نیز هست؛ در حقیقت در صورت نداشتن درآمد مشخص و حساب کردن روی درآمد ناشی از اجاره و درآمد های مرتبط با ملکِ خریداری‌ شده؛ در صورت خوابیدن بازار این امکان وجود دارد که از باز پرداخت تعهدات خود باز بمانید، مگر اینکه درآمد ماهیانه ثابتی برای باز پرداخت تعهدات خود داشته باشید.

خرید زمین یا خانه

سرمایه‌گذاری در مسکن به چه معنا است؟ 

وقتی شما ملکی را به جهت افزایش درآمد در آینده خریداری می‌ کنید به معنی آن است که در بازار ملک سرمایه‌ گذاری کرده‌اید. میزان رشد در این بازار بستگی به مقدار سرمایه دارد، برای مثال افرادی که مبلغ هنگفتی را صرف خرید ملک می‌کنند به طبع در آینده نیز شاهد سود دهی خوبی هستند. سرمایه‌گذاری در بازار ملک با توجه به مقدار نقدینگی انواع مختلفی دارد.

نکات مربوط به سرمایه گذاری در بازار مسکن

اولین نکته ای که در زمان خرید مسکن باید به آن توجه داشت توانایی پرداخت هزینه های مربوط به آن است. به طوری که بخش زیادی از مبلغ مربوطه را بصورت نقد در دست داشته و برای بخش اندکی روی اقساط وام های مربوطه حساب کرده باشید تا با قرض و بدهی وارد این بازار نشوید؛ چرا که در این صورت علاوه بر فشار روانی احتمال فشار هزینه های زندگی بالا خواهد رفت.

مزایای سرمایه‌گذاری مسکن 

دانش تخصصی

دانش تخصصی در بازار ملک، نسبت به بورس و فرابورس بسیار کمتر است. هرچند که هر سرمایه‌ گذاری نیاز به یک آگاهی دارد؛ اما سرمایه‌ گذاری در این بازار دانش تخصصی خاصی را لازم ندارد.

کسب درآمد

شما در این بازار می‌ توانید با رهن و اجاره دادن ملک خود کسب درآمد کنید.

تسهیلات بانکی

شما با سرمایه‌ گذاری در بازار ملک می‌ توانید از تسهیلات بانکی نیز برخوردار شوید، می‌ توانید با سند ملک خود وام گرفته و در بخش‌ های دیگر سرمایه‌ گذاری کنید.

معایب سرمایه گذاری در مسکن 

نقد شوندگی پایین

اگر نیاز فوری به نقدینگی در بازار املاک دارید نمی‌ توانید در این بازار سرمایه‌ گذاری موفقی داشته باشید، چرا که ملک خریداری شده را نمی‌ توان به سرعت تبدیل به پول کرد.

طولانی‌ بودن زمان سرمایه‌ گذاری

باید دید بلند مدت نسبت به سرمایه‌ گذاری داشته باشد. اگر چه بازار مسکن در بلند مدت همیشه روند صعودی دارد؛ اما گاهی این صعود متوقف شده و کل بازار املاک راکد می‌ شود؛ این راکد شدن گاهی تا چند ماه یا چند سال طول می‌ کشد.

هزینه استهلاک سن بنا

از مهم‌ ترین معایب سرمایه ‎‌گذاری در ملک می‌ توان به هزینه استهلاک ساختمان اشاره کرد مخصوصا اگر قدمت‌ بنا از حدی بالاتر رود افت قیمت را در پیش دارد.

خرید زمین یا خانه

نکاتی برای سرمایه گذاری در خرید زمین

اگر تصمیم به خرید زمین و فروش آن با قیمت بالا در آینده دارید؛ باید از آینده منطقه اطلاعات دقیقی کسب کنید، تحقیق کنید که آیا جاده و یا هر گونه طرح عمرانی، مسکونی، رفاهی، مراکز دولتی، شهرک دیگری در اطراف زمین تان در شرف احداث است یا نه؟ یا در صورت احداث چه تاثیراتی بر روی ارزش ملک شما خواهد داشت؟

اگر در اطراف شما زمین‌ های دیگری هم هستند، بررسی کنید؛ آیا آن ها هم در حال خرید و فروش هستند؟ یا نرخ ساخت و ساز در منطقه به چه صورت است؛ در حال کم شدن است یا در حال افزایش؟ علت آن چیست؟ (منظور روی بورس بودن منطقه است.)

یکی از مهم ترین موارد سرمایه گذاری که در این حوضه باید در نظر داشت این است که به ساختمان مالیات سالانه تعلق می گیرد ولی زمین مالیات سالانه ندارد.

نکته مهم دیگر که باید حتما در نظر گرفت، وجود مدعی یا شخص ثالثی بر روی مالکیت زمین است؛ به علاوه از مالکیت کامل زمین و موروثی نبودن آن اطمینان صد درصد حاصل کنید.

مزایای خرید زمین

ریسک پایین

خرید زمین یکی از روش‌ های سرمایه‌ گذاری با امنیت بالا است؛ در مقایسه با روش‌ هایی مانند بورس، زمین روند سودآوری آهسته و پیوسته‌ای دارد؛ در واقع می‌توانید مطمئن باشید که حتی در بدترین شرایط ضرر زیادی را متحمل نخواهید شد.

رفاه و آسایش

با دارایی زمین، می‌ توانید رفاه خود و فرزندان تان را در آینده تامین کنید. خرید زمین و خانه کلنگی این امکان را به شما می‌دهد تا در آینده اقدام به ساخت خانه کنید.

پایین بودن احتمال کلاهبرداری

اگر فرآیند معامله را طبق قوانین و با مشاور املاک معتبر و مطمئن پیش ببرید، دیگر احتمال کلاهبرداری و مشکلات جانبی وجود ندارد.

امکان اجاره دادن زمین

در صورت تمایل می‌ توانید زمین‌ را به کشاورزان و باغداران اجاره دهید و از این طریق کسب درآمد کنید.

معایب خرید زمین

هزینه‌ های جانبی

بعد از این که صاحب زمین شدید، لازم است هزینه‌ های جانبی مربوط به آن را پرداخت کنید؛ این هزینه‌ ها شامل پرداخت عوارض شهرداری، هزینه آب و برق، مالیات، نگهداری و… هستند.

سودآوری بلند مدت

خرید زمین یک روش سرمایه‌ گذاری بلند مدت است؛ به همین دلیل ممکن است سودآوری زمین درون شهری حدود ۲ سال و زمین اطراف شهر حتی تا ۱۰ سال طول بکشد، البته زمان سودآوری یکسان نیست و به عوامل متعددی مثل تورم، موقعیت زمین و… بستگی دارد.

مشکلات فروش ملک

چه بخواهید در زمین‌ تان ساخت‌ و ساز انجام دهید، چه بخواهید آن را بفروشید، نیاز به بررسی و صبوری خواهید داشت. پروسه فروش زمین نسبت به طلا یا خودرو طولانی‌ تر است.

کلام پایانی 

در این مقاله سعی کردیم تا به شما عزیزان بگوییم که سرمایه گذاری روی زمین بهتر است یا آپارتمان، امیدواریم مطالب ذکر شده در این مقاله برای سرمایه گذاری های شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

سهیلا حسن وند|

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید