شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-04
کد خبر: 34278 |
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۸ |
ارسال به دوستان
پ

دلار سهیمه ای با کارت ملی را چگونه و از کجا خریداری کنیم؟

خرید دلار با کارت ملی نرخ ثابت و مشخصی ندارد. علت این موضوع این است که هر صرافی اسکناس‌ ها را با یک نرخ توافقی از صادر کنندگان ارز خریداری کرده و بعد حاشیه سود یک درصدی خود را بر آن اعمال می‌کند. به همین دلیل است که قیمت فروش ارز در صرافی‌ های مختلف با یکدیگر متفاوت است اما این اختلاف معمولا از صد تومان تجاوز نمی‌ کند.

سهیلا حسن وند| اقتصادسنج؛ خرید دلار با کارت ملی در ماه های اخیر به شدت در بازار ارز داغ بوده است و بسیاری از افراد این پرسش را مطرح می کنند که چگونه می توانیم دلار سهیمه ای با کرات ملی خریداری کنیم.

خرید دلار سهمیه با کارت ملی

تا چند ماه قبل صرافی‌ ها با کارت ملی به متقاضیان، دلار ارزان‌ تر از بازار آزاد می‌ فروختند. اما این بار فروش ارز با کارت ملی حداقل دو تفاوت در نرخ فروش و میزان سهمیه دارد:

۱) قیمت فروش دلار: قیمت دلار سهمیه‌ ای را قبلا صرافی ملی روزانه تعیین و اعلام می‌ کرد. اما الان مبنا برای فروش ارز «نرخ توافقی ارز خریداری شده از صادر کننده به اضافه حاشیه سود یک درصدی صراف» است. نرخ دلار توافقی اکنون بالغ بر ۲ هزار تومان بیشتر از نرخ صرافی ملی است، اما همچنان نسبت به بازار آزاد حدود هزار تومان ارزان‌ تر است.

۲) میزان سهمیه دلار: پیش از این هر فرد در سال با کارت ملی می‌ توانست تا سقف ۲۰۰۰ یورو معادل حدود ۲۲۰۰ دلار ارز بخرد. این سهمیه اکنون به ۲۰۰۰ دلار کاهش یافته است.

دلار توافقی چیست و قیمت آن چند است؟

دلاری است که برخی صرافی‌ های مجاز به مشتریان خود با شرط ارائه کارت ملی و به میزان محدود می‌ فروشند. قیمت دلار توافقی کمتر از قیمت دلار در بازار آزاد است. به همین دلیل مورد استقبال قرار گرفته است.

دلار توافقی ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ متولد شد. زمانی که بانک مرکزی با هدف پاسخ به تقاضای بازار و کاهش التهابات قیمت دلار (که به سطحی بی‌ سابقه رسیده بود) به صرافان اجازه داد ارز اسکناس صادر کنندگان را با نرخی توافقی از آنها خریداری کنند. بانک مرکزی همچنین با احیای کد ۲۴ سرفصل مصارف ارزی، بار دیگر فروش «ارز سهمیه‌ای» با کارت ملی را مجاز شمرد.

نحوه گرفتن دلار با کارت ملی

با تایپ آدرس سامانه my.ice.ir در مرورگر، وارد آن شوید.

کد ملی و شماره همراه را به طور صحیح وارد کنید و سپس، عبارت امنیتی را بنویسید و گزینه ورود را بزنید.

اگر اطلاعات گفته شده در بخش قبل را به طور صحیح وارد کرده باشید، وارد پنل کاربری خود می‌شوید.

ضمن ورود به پنل کاربری لازم است کارت واکسن دیجیتالی خود را وارد سایت my.ice.ir کنید تا کارت واکسن بین‌ المللی را دریافت کنید.

دلار با کارت ملی

نکاتی برای دریافت ارز با کارت ملی

۱_ حضور فردی که صاحب کارت ملی است، الزامی است.

۲_ ارائه کارت ملی هوشمند الزامی است. برخی از صرافی‌ ها این امکان را دارند که در صورتی که کارت ملی هوشمند برای شما صادر نشده باشد، با در دست داشتن شناسنامه و برگه تعویض کارت ملی، اقدام به دریافت ارز کنید. پیش از مراجعه به صرافی، از این موضوع مطمئن شوید.

۳_ پرداخت باید با کارت بانکی به نام شخص خریدار انجام شود. البته با توجه به نرخ دلار، برای خرید دو هزار دلار باید مبلغی بیش از شصت میلیون تومان بپردازید و از آنجا که سقف تراکنش برای اکثر کارت‌ های بانکی پنجاه میلیون تومان است، یا باید دو کارت به نام خود همراه داشته یا از انتقال وجه پایا و ساتنا استفاده کنید. راه حل آخر هم این است که سهمیه دلار خود را در دو روز مجزا دریافت کنید. همچنین در صورتی که صرافی اجازه دهد می‌توانید ده میلیون مازاد را به‌صورت اینترنتی کارت به کارت کنید.

۴_ باید سیم‌کارتی به نام خود را همراه داشته باشید.

دلار با کارت ملی را از کدام صرافی‌ها بخریم؟

قابل ذکر است که تمام صرافی‌ ها با مشاهده کارت ملی به شما ارز نمی‌ فروشند. عده محدودی از صرافی‌ های مجاز بانکی هستند که مجوز چنین کاری را دارند و البته در صورتی این کار را خواهند کرد که یا از صادر کننده دلار خریده باشند یا ارز سایر صرافی‌ها (که به همین روش از صادرکننده دلار دریافت کرده‌اند) را در بازار متشکل ارزی از آن‌ها بخرند.

توصیه می‌ شود افراد پیش از مراجعه به صرافی، با آنها تماس بگیرند و از فروش ارز به این روش در صرافی مورد نظر مطمئن شوند.

مشکلات ناگفته خرید دلار سهمیه

قرار بود که با اینترنتی شدن نوبت دهی خرید ارز، مشکلات خریداران حل شود. اما پی‌گیری‌های نشان می‌دهد که اوضاع آنقدر که انتظار می‌رفت تغییر نکرده است. در واقع خرید دلار سهیمه‌ای به همین راحتی که در بالا توضیح داده شد، نیست.

۱. ظرفیت وجود ندارد

اولین مشکل  به سایت ثبت درخواست برمی‌گردد. مشکلات اینترنتی و کندی ارسال کد تایید و … موجب گلایه برخی از متقاضیان خرید دلار شده است. اما مهم‌ترین مشکل ابتدا نبود ظرفیت و عدم تایید درخواست از سوی صرافی‌هاست.

در واقع خریداران در زمان انتخاب صرافی با این پیام که ظرفیت خالی وجود ندارد، مواجه می‌شوند.

یکی از مراجعان به سایت بازار متشکل ارزی در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: «من روز یکشنبه می‌خواستم نوبت خرید دلار بگیرم اما نتوانستم. ۳ بار استان را عوض کردم اما ظرفیت فروش دلار در صرافی‌های هر سه استان پر شده بود. من تا روز دوشنبه تهران بودم و برای پایان هفته قصد مسافرت داشتم. بنابراین ۳ استان مرکزی، ملایر و تهران را انتخاب کردم، اما سامانه اجازه ثبت درخواست را به من نداد.»

به گفته او، سامانه ظرفیت خرید دلار برای ۳ روز آینده را نشان می‌دهد. اما درخواست او برای روزهای دوشنبه و چهارشنبه که بازار باز بوده، ثبت نشده است.

۲. درخواست تایید نشد

کسانی که از این مرحله با موفقیت عبور می‌کنند، وارد چالش بعدی می‌شوند. بسیاری از درخواست‌ها توسط صرافی‌ها تایید نمی‌شود. صرافی پیامکی با این متن برای متقضی ارسال می‌کند: «متقاضی محترم درخواست شما توسط صرافی منتخب تان در زمان مورد انتظار تایید نشد. لطفا صرافی دیگری انتخاب کنید».

در این حالت یک زمانی از متقاضی تلف شده است و باید دوباره درخواست بدهد. این درخواست‌ها ممکن است تا چندین بار رد شود.

۳. خرید دلار چند روز بعد

مسئله بعدی این است که خریدار باید درخواست خود را برای چند روز آینده ثبت کند. یعنی معمولا نمی‌تواند برای همان طور درخواستی بدهد. از آنجایی که قیمت دلار لحظه‌‌ای تغییر می‌کند، این فاصله زمانی ثبت درخواست تا دریافت ارز می‌توان مشکل آفرین باشد.

در واقع مشکل اینجاست که در لحظه ثبت درخواست دلار ۳۷ هزار تومان باشد. اما روزی که متقاضی به صرافی مراجعه می‎کند، قیمت دلار کمتر یا بیشتر شده باشد. این موضوع روی بودجه و تصمیم فرد می‎‌تواند تایید بگذارد. به خصوص اگر دلار گران‌تر شده باشد. در این صورت خریدار باید پول بیشتری تامین کند یا کمتر از ۲۰۰۰ دلار بخرد.

۴. سنگ اندازی صرافی‌ها

در خرید دلار، صرافی‌ها نیز گاهی سنگ اندازی می‌کنند. یکی دیگر از مخاطبان تجارت‌نیوز در این خصوص می‌گوید که با زحمت بسیار توانسته درخواست خود را ثبت و سپس تایید کند. اما روزی که برای خرید دلار مراجعه کرده، با در بسته مواجه شده است. چرا که صرافی دلاری نداده و گفته است که نام او در لیست ارزگیرندگان آن روز ثبت نشده است.

به نظر می‌رسد این مشکلات در روزهایی که قیمت دلار نوسان افزایشی دارد، بیشتر رخ می‌دهد. چرا که حجم تقاضا برای خرید زیاد است. احتمالا در روزهایی که قیمت دلار افزایشی نیست یا کاهشی است، بتوان بدون نوبت قبلی هم دلار خرید. اما مشکل اینجاست که در روزهای کاهشی، مردم به دلیل ریسک کاهش بیشتر قیمت، تمایل زیادی برای خرید نداشته باشند.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید