یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-28
کد خبر: 47255 |
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۶ |
ارسال به دوستان
پ

کوه های مریخی ایران کجاست؟/آشنایی با جاذبه های گردشگری و دیدنی های چابهار+ عکس

جاذبه های دیدنی چابهار در دو دسته طبیعت گردی و جاذبه های تاریخی هستند. شهر بندری چابهار به خاطر قدمت کهن سالی که دارد مکان های تاریخی جذابی دارد که در سفر به چابهار نباید از دیدنی های آن غافل شوید. طبیعت های بکر و جغرافیای آن یکی از بی نظیرترین مناظر گردشگری ایران به حساب می آید. شهر بندری چابهار از یک طرف به دریای مکران و اقیانوس هند می رسد و از شمال همسایه شهرهای ایران‌شهر، نیک‌شهر است از شرق هم هم مرز کشور پاکستان است که پدیده های کوه زایی منحصر به فردی در این منطقه می توانید مشاهده کنید و از غرب هم به استان های کرمان و هرمزگان می رسد.

اقتصادسنج| اکوپدیا؛ جاذبه های دیدنی چابهار در دو دسته طبیعت گردی و جاذبه های تاریخی هستند. شهر بندری چابهار به خاطر قدمت کهن سالی که دارد مکان های تاریخی جذابی دارد که در سفر به چابهار نباید از دیدنی های آن غافل شوید. طبیعت های بکر و جغرافیای آن یکی از بی نظیرترین مناظر گردشگری ایران به حساب می آید. شهر بندری چابهار از یک طرف به دریای مکران و اقیانوس هند می رسد و از شمال همسایه شهرهای ایران‌شهر، نیک‌شهر است از شرق هم هم مرز کشور پاکستان است که پدیده های کوه زایی منحصر به فردی در این منطقه می توانید مشاهده کنید و از غرب هم به استان های کرمان و هرمزگان می رسد.

استان چابهار

چابهار یکی از شهرهای جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد. چابهار علاوه بر موقعیت بازرگانی، دارای جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی است. آب‌ و هوای این شهر و پیرامون آن همیشه بهاری و معتدل است و به همین دلیل چابهار (چهاربهار) نامیده می‌شود. گمان غالب این است که نام چابهار تغییر یافته چهاربهار است؛ چرا که این منطقه همیشه آب‌ و هوای بهاری دارد.

گمانه دیگر این است که چون در قدیم مردم چابهار به این بندر چه بار می‌گفتند (به‌معنای اینکه از مسافران می‌پرسیدند که چه باری دارند) پس چابهار تغییر یافته «چه بار» است. چابهار در گویش محلی مردم این منطقه به کسانی گفته می‌شود که در اطراف چاه آب سکنی گزیده‌اند. در شهر چابهار جهت تأمین آب مورد نیاز مردم در زمان قدیم از چاه‌هایی که مردم حفر می‌کردند، استفاده می‌شد و چه به‌ معنای چاه آب و بار به‌معنای پیرامون. این اصطلاح به مرور زمان با ورود غیر بومیان به شهر و توسعه شهر آن به چابهار و چهار بهار تغییر یافته است.

جاهای دیدنی استان سیستان وبلوچستان (چابهار) 

دیدنی های چابهار

موزه محلی چابهار

ساختمان قدیمی فرمانداری چابهار که از دوران قاجار به جا مانده، اکنون موزه محلی چابهار است. این بنا روی سکویی به ارتفاع ۱٫۵ متر و به وسعت حدود ۶۵۰ متر مربع بنا شده و دارای سه در ورودی، مجموعه اتاق‌ها، راهرو و… است. بنا در دو طبقه ساخته شده است که قسمتی از آن به‌ وسیله سکویی با سقف چوبی و ستون آهنی احاطه شده است.

دیدنی های چابهار

کوه های مریخی چابهار، تجربه ای فرازمینی

شاید از هنر مینیاتور ایرانی چیزهایی شنیده یا نمونه هایی دیده باشیم؛ اما تماشای این کوه های غیرزمینی تجربه تمامن متفاوتی است. گویی نقاش چیره دست طبیعت هنر غریزی خود را بر پهنه دشت های بلوچستان پیاده کرده و با قلم موی ظریف خود چینن ناهمواری‌های خیره کننده ای را از دل خاک بیرون کشیده است. شیارها و تراش های موجود در فرم‌هایی تکرار شونده و چشم نواز از پیکره کوه ها بالا رفته‌اند و ظاهری فرازمینی به آن ها بخشیده‌اند. از همین رو به کوه‌های مریخی هم معروف اند.

در حدود ۵۰ کیلومتر که از شهر چابهار به سمت شرق برانیم می توانیم امتداد کوه های مریخی را از دوررست مشاهده کنیم. اما برای قدم گذاشتن به منطقه و لمس زیبایی آن باید به حد کافی تجهیزات لازم برای سنگ نوردی همراه داشته باشیم.

جالب است بدانید جاذبه مریخی این کو‌ه‌ها بهانه‌ای برای ساخت فیلم‌‌های فضایی شده است. در این زمینه می‌توان به فیلم معروف سیاه سرخ اشاره کرد. به همین دلیل گشت‌و‌گذار در کوه‌ های مریخی چابهار برای گردشگرانی که به دنبال جاهای دیدنی ایران با جاذبه‌های خاص می‌گردند، خالی از لطف نخواهد بود.

دیدنی های چابهار

غارهای سه گانه تیس چابهار ، مذبحی باستانی

مجموعه سه گانه ای از دو غار مصنوعی و یک غار طبیعی در روستای باستانی تیس در فاصله ۹ کیلومتری شمال غربی چابهار؛ از دیگر جاهای دیدنی چابهار است. در صورتی که علاقه به تاریخ دارید حتما ازین جاذبه چشمگیر این شهر تاریخی دیدن کنید. به خصوص برای بازدیدکنندگانی که علاقه خاصی به آیین‌های قومی و تشریفات باستانی دارند. چرا که به گفته بومیان آنجا این غارها پرستشگاه‌هایی برای ذبح قربانی بوده و نامگذاری آن نیز کاملن مؤید این مطلب است. در زبان بلوچی “بان” به معنی مرد خداپرست و “مسیتی” به معنی پرستشگاه است.

برای شما گفتیم که غارهای سه گانه از مجموع ۲ غار مصنوعی و یک غار طبیعی تشکیل شده‌اند. به لطف این شرایط هر کدام از این غارها جاذبه‌ای خاص از غارنوردی را پیش روی گردشگران قرار می‌دهند.

اولین غار از مجموعه سه گانه غارهای تیس

اولین غار از این مجموعه‌ غارها، طبیعی است و اندازه کوچک‌تری نسبت به ۲غار دیگر دارد. در این مکان آرامگاه گچی ساخته شده است. اهالی این منطقه به این آرامگاه، بان مسیتی می‌گویند. این نام رفته‌ رفته تغییر پیدا کرده تا این غارها امروزه با نام تیس شناخته شوند. دیوارهای این آرامگاه با نشانه‌هایی از خط هندی و گجراتی مزین شده است. این نشانه‌ها به رنگ قرمز و بنفش هستند و هر کدام مفهوم خاصی را برای ساکنین قدیم این منطقه داشته‌اند.

دومین غار از مجموعه سه گانه غارهای تیس

حدود ۷ متر دور از غار اول، غار دیگری خودنمایی می‌کند. ورودی این غار چیزی حدود ۸۰ متر ارتفاع دارد. انتهای این غار نیز کاملاً‌ بن‌بست است. گفته می‌شود که در روزگاران قدیم این غار به سومین غار از مجموعه غارهای سه‌ گانه تیس راه داشته است. برخی دیگر از اهالی نیز بر این باور هستند که انتهای غار دوم به سردابه‌های زیرزمینی و مقبره‌های ساکنین قدیم این ناحیه ارتباط داشته است. این شرایط سیاحت در این غارها را به گشت‌و‌گذار هیجان‌انگیزی تبدیل می‌کند که گردشگران ماجراجو قدر آن را به‌ خوبی‌ می‌دانند.

سومین غار از مجموعه سه گانه غارهای تیس

پس از گشت‌و‌گذاری جانانه در غارهای اول و دوم، به غار سومی می‌رسید که حدود ۵۰ متر دورتر از نخستین غار این مجموعه‌ است. این غار در قسمت چپ قرار دارد و با دهانه‌ای ۲۰ متری، گردشگران را به داخل آن هدایت می‌کند.

دیدنی های چابهار

بندر گواتر ، خلیجی در ته دنیا

آیا تجربه ایستادن در نقطه صفر مرزی را دارید؟ آن هم از نوع ساحلی اش؟ جایی که تنها خشکی و آبیِ دریا نیستند که توسط خط ساحلی از هم جدا شوند. یک خط مرزی نامرئی هم وجود دارد که خاک دو کشور را از هم جدا می کند. هنگامی که در ساحل خلیج گواتر می‌ایستید، در آرامشی باورنکردنی خاک پاکستان هم در میدان دیدتان است. خلیج گواتر، خلیج نسبتن کوچکی در طول ساحل مکران در کرانه دریای عمان است که به لحاظ جغرافیایی جنوب شرقی ترین نقطه ایران به حساب می آید.

در این منطقه عبور و مرور ساکنان محلی به پاکستان و بالعکس وجود دارد و با قایق نیم ساعت تا پاکستان راه است. لذا با توجه به موقعیت سیاسی-جغرافیایی خاص منطقه برای کمپینگ و رفت و آمد در محدوده ساحلی نیاز به هماهنگی حضوری با مأموران گارد ساحلی است. خلیج گواتر در همسایگی جنگل‌های حرا واقع شده است. منطقه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم توسط محیط زیست، حفاظت می‌شود. در نتیجه منظره‌‌ای تماشایی و طبیعتی بکر دارد.

دیدنی های چابهار

تالاب لیپار 

در مسیر جاده ساحلی چابهار به بندر گواتر به تالابی برمی خوریم که در عین ناباوری به رنگ صورتی است و از جاهای دیدنی چابهار است که نباید از دست بدهید. در دنیا فقط ۴ تالاب هستند که به خاطر رنگشان از سایرین متمایز شده اند و تالاب لیپار یکی از آن هاست. رنگ صورتی این تالاب که به دلیل وجود پلانکتون های گیاهی در آب های حاشیه ای دریای عمان ایجاد شده برای هر بیننده ای تعجب آور است. علاوه بر آن پوشش گیاهی خاص منطقه و زیست برخی گونه های جانوری نظیر فلامینگو، تیهو و عقاب دشتی در جوار آن، جاذبه آن را دو چندان ساخته است.

در کنار این زیبایی های طبیعی وجود مجتمعی توریستی مجهز به سالن های ویژه پذیرایی، سوئیت ها و سکوی مخصوص رصد ستارگان، برای اقامت راحت تر بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است. این تالاب جایگاه ویژه‌ای در بین گیاه‌شناسان دارد. دلیل این امر را می‌توان در وجود ۴۶ گونه جلبک‌ دریایی دانست که در تالاب لیپار رشد می‌کنند. تمامی این جلبک‌ها از گونه‌های خاص هستند که در کمتر تالابی نظیر آن‌ها پیدا می‌شود. به لطف وجود این جلبک‌ها، ماهی‌های بسیار متنوعی در این تالاب پرورش یافته‌اند. بیشتر از ۸۵ گونه ماهی در تالاب لیپار سرشماری شده است. اگر اهل ماهیگیری هستید و به دنیای زیر آب علاقه دارید، تالاب لیپار را به برنامه چابهارگردی خود اضافه کنید.

دیدنی های چابهار

سواحل دانشگاه دریانوردی چابهار در شب

شاید تصویر زیر که چشم اندازی بسیار زیبا از امواج آبی رنگ دریای چابهار را به معرض نمایش می گذارد، برای بیشتر ما جزایر مالدیو را تداعی کند. غافل از اینکه در شرقی ترین نوارساحلی جنوب کشورمان در دریای چابهار، منطقه ی ساحلی ویژه ای را در اختیار داریم که با قابلیت های متنوع و بی نظیر طبیعی می تواند به یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور تبدیل گردد.

علت درخشندگی امواج آبی: 

باکتری ها، پیلانکتون ها و بسیاری از حلزون ها به عنوان خالقان این محیط زیبا و خیالی در دریای چابهار هستند. آن‌ها در آب های شیرین زندگی می کنند و براساس ویژگی های زیست بومی خود و بنابر دلایل متعدد جفت گیری، جذب طعمه و… نور آبی رنگی را از خود منتشر می‌کنند.

این پدیده اغلب در شب های تابستان به وسیله ی باکتری های نورافشان ایجاد می‌شود. باکتری های نور افشان بر روی امواج حرکت می کنند و به صورت یک خط نورانی در قله ی موج خود نمایی می کنند. این پدیده در سواحل دانشگاه دریانوردی به فراوانی دیده می شود.

دیدنی های چابهار

گلِ فشان

از دیگر دیدنی های چابهار پدیده گل فشان است. در شهر چابهار بر بالای کوه های تنگ، گِل ها مانند حباب از زمین خارج می شوند و امروزه گردشگرها بی شماری به قصد دیدن تنها پدیده گِل فشان به شهر چابهار سفر می کنند. این نوع پدیده معمولا در فروردین و اردیبهشت  اتفاق می افتاد و در کوه بندر تنگ چابهار قابل دیدن هست.

بسیاری از مسافرها گلِ فشان را با فعالیت آتشفشانی کوه ها مقایسه می کنند در صورتی که پدیده گل فشان ربطی به پدیده های آتشفشانی ندارد. معمولا بر اثر فشار های زمین شناختی به وجود می آیند. گلِ فشان به رنگ صورتی، زرد، خاکستری است. پدیده گل فشان یکی از جالب ترین جاذبه های چابهار در زمینه زمین شناسی به شمار می رود و  هر ساله دانشجویان زمین شناسی به بازدید گِل فشان کوه بندر تنگ چابهار می روند.

دیدنی های چابهار

منطقه حفاظت شده گاندوها

یکی دیگر از جاذبه های چابهار منطقهِ حفاظت شدهِ گاندوها است. اگر علاقه مند به  دیدن محیط زیست و جانورها هستید می توانید به این منطقه بروید و از فاصله چهار الی سه متری تمساح های ایران را ببینید. این تمساح ها در منطقه باهوکلات چابهار زندگی می کنند. و رودخانه باهوکلات دارای چندین تمساح بزرگ است. چرخه اکوسیستم باهوکلات از دیدنی های چابهار محسوب می شود که در آن جدا از تمساح جاندارهای دیگری چون سنجاب، شغال، روباه، خدنگ، عقاب شاهی، هوبره و ده ها مورد دیگر را می توانید ببینید. برای دیدن این منطقه باید با یک راهنمای محلی متخصص طبیعت گرد سفر کنید. سفر شما باید به صورت گروهی

شهر چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران محسوب می شود که دو اسکله باربری مجهز با ظرفیت ۵/۸ میلیون تن کالا را دارد  از همین رو دیدن این دو اسکله  امروزه خودش از جاذبه های گردشگری شهر به حساب می آید و می توانید باربری کالاهای وارداتی و صادراتی را مشاهده کنید. در این مقاله از مجله گردشگری الی گشت دیدنی های چابهار را به شما مخاطب اهل سفر معرفی می کند تا اگر قصد سفر به این شهر را داشتید لیستی از دیدنی های آن در برنامه سفری خود قرار دهید و از جاذبه های منحصر به فرد این شهر  بازدید کنید.

دیدنی های چابهار

درخت مکرزن

از دیگر جاذبه های چابهاردرخت مکرزن است. برای دیدن این درخت خاص باید به روستای رمین سفر کنید. محلی ها به این درخت، درخت انجیر معابد هم می گویند و اعتقاد دارند اگر کسی زیر این درخت بنشیند و آرزو کند، آرزویش به زودی بر آورده می شود. این درخت از گونه های درختی هندوستان است که حدود پانصد سال پیش نهالش را از هندوستان به ایران آورده اند و در این منطقه کاشته اند. درخت انجیر معابد یا همان مکرزن فقط در منطقه ای با آب و هوای استوایی یعنی گرم و مرطوب رشد می کند. امروزه درخت مکرزن به خاطر قدمتش و به خاطر نوع خاصش از دیدنی های چابهار محسوب می شود.

دیدنی های چابهار

جنگل حرا در خلیج گواتر

یکی دیگر از دیدنی های چابهار جنگل حرا در خلیج گواتر است. تا نام جنگل حرا می آید بیشتر افراد در ذهن‌شان  جنگل حرای قشم را تداعی می کنند. اما خوب است بدانید که جنگل حرا بندر گواتر یکی از جاذبه های منحصر به فرد چابهار محسوب می شود. جنگل حرا جنگلی است که درخت ها رویشان در آب است و شما می توانید از نزدیک ریشه های این درخت ها را ببینید. برای رفتن به جنگل حرا باید با  قایق های محلی سفر کنید. جدا از پوشش گیاهی خاص منطقه شما امکان دیدن پوشش جانوری و پرنده نگری را هم دارید.

دیدنی های چابهار

جزیره شیطان چابهار

یکی دیگر از جاذبه های چابهار جزیره شیطان است. از این جزیره نترسید چرا که در گذشته محلی های شهر چابهار به آن نام شیطان را داده اند. این جزیره در سال چندین بار بر اثر جز و مد به زیر آب های دریای مکران می رود. در گذشته به  علت ندانستن پدیده جغرافیایی، محلی ها به آن جزیره شیطان گفته اند. این جزیره شرقی ترین جزیره ایران به شمار می رود و در پسا بندر واقع شده که دارای صخره های بلند و حفرهای متعدد است و از خلوت ترین  جاذبه های گردشگری ایران هم به شمار می رود. جزیره شیطان هم از دیگر دیدنی های چابهار است که می توانید آن را در لیست برنامه سفری خود قرار دهید.

برای سفر به چابهار چه راه هایی وجود دارد؟ 

برای سفر به چابهار راه ‌های زیادی پیش روی گردشگران وجود دارد. همه چیز به میزان بودجه، زمان و سلیقه مسافران بستگی دارد. سفر به چابهار را می توان به صورت زمینی و هوایی خریداری کرد. عده ای خودشان به جاده می زنند و با خودروی شخصی چابهار را تجربه می کنند. با این حال به دلیل دور بودن و طولانی بودن راه های استان سیستان و بلوچستان راحت ترین شیوه سفر، همان تور هوایی و خرید بلیت چابهار است. در وب سایت تورگردان انواع پکیج های سفر به چابهار ارائه می شود. در این نوع سفر از یک سو بلیط رفت و برگشت و از سوی دیگر اقامت، یکجا رزرو می شود.

سفر به چابهار با هواپیما 

برای رزرو سفر چابهار اول باید بلیط رفت و برگشت را خریداری کرد. سفر به چابهار با هواپیما حدود یک ساعت و نیم طول می ‌کشد. بسته به کلاس پروازی و نوع ایرلاینی که انتخاب می کنید قیمت آن نیز کم و زیاد می شود. برای خرید بلیط ارزان قیمت هواپیما پیشنهاد می شود به دنبال بلیط لحظه آخری باشید. بعد از تهیه و خرید بلیط هواپیما از طریق همین سایت می توانید اقامت خود را در یکی از هتل های چابهار رزرو کنید. اگر هم چندان سخت گیر نیستید، اقامتگاه‌ های بومگردی چابهار نیز حال و هوای خاص خودش را دارد.

رفتن به چابهار با اتوبوس

قیمت بلیت سفر چابهار را می توان کاهش داد؛ به شرطی که با اتوبوس آن را تجربه کنید. بد نیست بدانید فاصله تهران تا چابهار با اتوبوس حدود ۱۹ ساعت و نیم به طول می انجامد. با این حال تجربه سفر جاده ای هم برای گردشگران، خاص و منحصر به فرد خواهد بود. بسیاری از طبیعت گردان و علاقمندان به بومگردی برای درک هر چه بیشتر زندگی بومی سفر با اتوبوس را انتخاب می کنند.

سفر به چابهار با خودروی شخصی

عده ای در سفرهای داخلی معمولا ترجیح می دهند با خودروی شخصی سفر کنند. شاید با توجه به هزینه کردن برای بنزین، سفر با اتوبوس به صرفه تر باشد ولی عده ای سفر با خودروی شخصی را خصوصی تر و و راحت تر از اتوبوس می دانند. مسیر تهران چابهار کمی طولانی است و تنها به آن هایی که واقعا عاشق رانندگیِ طولانی در جاده های دور و دراز هستند توصیه می شود.

سفر به چابهار با قطار

برای سفر به چابهار با قطار خط ریلی مستقیمی وجود ندارد. به این منظور باید بلیط قطار تهران بندرعباس را خریداری کرده و از بندرعباس تا چابهار را با اتوبوس بروید. راه دیگر این است که از قطار زاهدان استفاده کنید. اگر چنین تصمیمی دارید بهتر است از قبل، بلیط اتوبوس را هم خریداری کرده و از ساعت حرکت آن مطمئن شوید.

جمع بندی 

در این مطلب جاذبه های چابهار در دو دسته تاریخی و طبیعت گردی برای شما مخاطب اهل سفر معرفی شد. در سفر به چابهار اگر بخواهید تمام این جاذبه ها را با دقت ببینید باید حدود یک هفته زمان بگذارید. برخی از جاذبه ها مانند پدیده گلِ فشان را فقط در فروردین و اردیبهشت قابل دیدن هستن و دیگر فصول سال امکان دیدن آن را ندارید. اگر قصد سفر به  چابهار را دارید می توانید پکیج تورهای چابهار که شامل هتل، پرواز، ترنسفر فرودگاهی است را خریداری کنید و به بازدید این شهر منحصر به فرد ایران بروید.

سهیلا حسن وند|

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید