شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-04
کد خبر: 40586 |
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳ |
ارسال به دوستان
پ

همه چیز درباره وام فرزندآوری/ اگر بانک ها وام فرزندآوری ندهند، چه باید کرد؟

در قانون جوانی و جمعیت مصوب مجلس و قانون بودجه ۱۴۰۰ طرح‌های متنوعی برای حمایت از فرزندآوری تصویب شد. از جمله این طرح‌ ها، اهدای وام با مبالغ مختلف به فرزندان اول تا پنجم است؛ اما در سال ۱۴۰۰ به این قانون عمل نشد و در سال ۱۴۰۱ با اولویت نخست در متن قانون بودجه مطرح شد. حالا برخی از متقاضیان موفق به ثبت‌نام وام فرزندآوری نشده‌اند و هنگام ثبت‌ نام پیامی روی صفحه سایت مشخص می‌شود که اعلام می‌کند چون نرخ باروری استان و محل سکونت پدر و محل تولد فرزند از رقم مشخصی بالاتر است، خانواده مشمول وام قرض‌الحسنه فرزندآوری نمی‌شود. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. 

اقتصادسنج| اکوپدیا؛ در قانون جوانی و جمعیت مصوب مجلس و قانون بودجه طرح‌های متنوعی برای حمایت از فرزندآوری تصویب شد. از جمله این طرح‌ ها، اهدای وام با مبالغ مختلف به فرزندان اول تا پنجم است؛ اما در سال ۱۴۰۰ به این قانون عمل نشد و در سال ۱۴۰۱ با اولویت نخست در متن قانون بودجه مطرح شد. حالا برخی از متقاضیان موفق به ثبت‌نام وام فرزندآوری نشده‌اند و هنگام ثبت‌ نام پیامی روی صفحه سایت مشخص می‌شود که اعلام می‌کند چون نرخ باروری استان و محل سکونت پدر و محل تولد فرزند از رقم مشخصی بالاتر است، خانواده مشمول وام قرض‌الحسنه فرزندآوری نمی‌ شود. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

وام فرزند آوری چیست؟

یکی از تسهیلات جدید بانک‌های کشور، ارائه وام بابت فرزندآوری است. این وام از سال گذشته به تسهیلات بانکی اضافه شد و همچنان در سال ۱۴۰۱ این وام به خانواده‌هایی که از ۱۴۰۰ تا به امروز صاحب فرزند شده‌اند هم داده می‌شود. این وام از تسهیلات قرض‌الحسنه با سود ۴ درصد محسوب می‌ شود و به‌ منظور حمایت از خانواده و افزایش جمعیت ارائه شده است.

میزان مبلغ وام بر اساس تعداد فرزندان

به اولین کودک متولد شده در هر خانواده، مبلغ ۲۰ میلیون تومان وام فرزند آوری با اقساط ۳۶ ماهه تعلق خواهد گرفت. میزان این مبلغ برای فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان با اقساط ۴۸ ماهه، فرزند سوم ۶۰ میلیون تومان با اقساط ۶۰ ماهه، فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان با اقساط ۷۲ ماهه و فرزند پنجم ۱۰۰ میلیون تومان با اقساط ۸۴ ماهه خواهد بود. در واقع مبلغ این تسهیلات در هر بار تولد فرزند جدید، ۲۰ میلیون تومان بیشتر نسبت به مبلغ وام قبلی است و  تا تولد فرزند پنجم به همین صورت محاسبه می‌شود. وام فرزندان دو قلو برای هریک مجزا است و مبلغ آن با توجه به نوبت تولد محاسبه می‌ شود. در واقع به نوزاد اول ۲۰ میلیون تومان و به نوزاد دوم ۴۰ میلیون تومان تعلق می‌گیرد.

شرایط ثبت نام وام فرزند آوری ۱۴۰۱

آن دسته از افرادی که قصد دریافت وام فرزند آوری ۱۴۰۱​ را دارند، همانند ثبت نام کنندگان وام مسکن فرزند سوم، باید شرایط لازم را برای اخذ این وام قرض الحسنه فرزند داشته باشند. در غیر این صورت امکان استفاده از این وام برای افراد وجود نخواهد داشت. لذا در ادامه در خصوص شرایط دریافت وام فرزند آوری توضیحات لازم آورده شده است.

_ وام فرزند آوری نیاز به سپرده گذاری نخواهد داشت.

_ آغاز باز پرداخت تسهیلات قرض الحسنه فرزند، پس از ۶ ماه از دریافت این وام است.

_ افراد متقاضی واجد شرایط دریافت وام فرزند آوری، می توانند برای متولدین مورخ اول فروردین ماه سال ۱۴٠٠ به بعد، و حداکثر تا ۲ سال پس از تولد فرزند، برای ثبت نام تسهیلات قرض الحسنه فرزند اقدام نمایند.

_  به هر فرزند، تنها یک بار تسهیلات قرض الحسنه فرزند به پدر تعلق خواهد گرفت. همچنین والدین می توانند نسبت به دریافت زمین و مسکن پس از تولد فرزند سوم مراحل و فرم ثبت نام در سامانه مربوطه را تکمیل کنند.

_ در صورتی که زمان باز پرداخت وام فرزند آوری، فرزند دیگری از متقاضی به دنیا بیاید، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه فرزند طبق ضوابط دستورالعمل این تسهیلات به کودک بعدی نیز تعلق می گیرد.

وام فرزندآوری

دلیل تاخیر در پرداخت وام فرزندآوری

با توجه به میزان سهمیه ابلاغی ماهیانه، درخواست‌ ها به ترتیب تاریخ ثبت نام متقاضیان به شعب آن بانک ارسال شده و تسهیلات پس از تکمیل مدارک پرداخت می‌شود.

تعداد ثبت نام کنندگان در هنگام ابلاغ دستورالعمل یعنی اردیبهشت ماه بسیار زیاد بوده و بر این اساس صف انتظار در برخی بانک‌ها دو تا سه ماه طول کشید چرا که سهمیه ماهانه آن‌ ها تمام شده و در انتظار سهمیه ماه بعد بودند.

هفت هزار و ۳۶۰ فقره وام فرزندآوری به مبلغ ۳۱۳ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان از ابتدای سال تاکنون در استان پرداخت شده و با پیگیری استاندار درخواست افزایش سهمیه ماهیانه وام فرزندآوری به مرکز ابلاغ شده تا با تخصیص سهمیه بیشتر صف انتظار شکسته شود.

آیا وام فرزندآوری به بدهکاران بانکی، و دارندگان چک برگشتی تعلق می‌گیرد؟

مجلس تصویب کرد که بدهکاران غیر جاری بانکی و بدهکاران‌ قطعی مالیاتی و دارندگان چک برگشتی که مشمول قانون جوانی‌جمعیت و فرزندآوری می شوند نیمی از بدهی را بدهند تا وام جدید بگیرند. مجلس مانع‌ تراشی بانک‌ها برای اعطای وام فرزندآوری را نادیده گرفت و با اصلاح قانونی که مهر ماه پارسال مصوب کرده بود مسیر دریافت تسهیلات بانکی برای بدهکاران بانکی و دارندگان چک‌های برگشتی را باز کرد. بانک‌ها در اجرای قانون جوانی جمعیت و تحکیم خانواده دست رد به سینه مردم می‌زدند و افرادی که شرایط دریافت وام داشتند؛ ولی توانایی پرداخت اقساط آن را نداشتند؛ امتیاز خود را به دیگران می‌فروختند. با اصلاح این قانون که امروز در مجلس تصویب شد حتی دارندگان چک‌های برگشتی و بدهکاران بانکی و مالیاتی می‌توانند، ‌وام فرزندآوری دریافت کنند.

چرا برخی استان‌ها شامل دریافت «وام فرزندآوری» نمی‌شوند؟

با این حال طبق تبصره ذیل بند “ت” ماده یک قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اعطای کلیه­ امتیازات و تسهیلات این قانون از جمله وام فرزندآوری مشروط به آن است که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، بالای ۲.۵ نباشد.

همین امر باعث شده است پدران در استان‌هایی نظیر سیستان و بلوچستان که نرخ باروری آن بالا است؛ مشمول دریافت تسهیلات وام فرزندآوری نشوند.

برای مثال سیستان و بلوچستان آخرین استان در میزان پرداختی‌ های وام فرزندآوری است و از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه میزان دریافت وام فرزندآوری در این استان تنها ۰.۰۸ درصد بوده است. این امر در حالی است که طبیعتا پدرانی که فرزندان بیشتری دارند نیازمند حمایت مالی بیشتری برای تامین هزینه‌ های فرزندان هستند.

وام فرزندآوری

کدام استان‌ها وام فرزندآوری بیشتری دریافت کرده‌اند؟

طبق آمارهای گرفته شده، تهران با ۱۲.۰۷ درصد، اصفهان با ۸.۰۴ درصد، فارس با ۶.۴۴ درصد، خوزستان با ۵.۸۳ درصد، آذربایجان شرقی با ۴.۳۴ درصد و کرمان با ۴.۰۶ درصد بیشترین آمار پرداختی‌ های وام فرزندآوری در بازه زمانی ابتدای ۱۴۰۱ تا پایان شهریور ماه را به خود اختصاص داده‌اند.

شرط کارت پایان خدمت برای وام فرزندآوری

موانع پرداخت وام فرزندآوری به همین جا ختم نمی‌ شود و تا کنون پدران «سربازی نرفته» نیز از دریافت این تسهیلات منع بوده‌اند چراکه بنا بر اعلام سازمان وظیفه عمومی فراجا، به مشمولان غایب تسهیلات بانکی داده نمی‌ شود.

مسئولان وزارت ورزش و جوانان نیز نهایتا اعلام کردند «در خصوص پرداخت وام فرزندآوری هرچه پیگیری کردیم به نتیجه‌ای نرسیدیم چراکه تصمیم گیری بر عهده نظام وظیفه است.»

مدارک لازم جهت ثبت نام اینترنتی وام فرزند آوری

۱_ اطلاعات کارت ملی و شناسنامه والدین

۲_ اطلاعات شناسنامه نوزاد

۳_ آدرس کامل محل سکونت متقاضی

۴_ کد پستی ده رقمی محل سکونت متقاضی

۵_ مدارک لازم جهت ارائه به بانک برای دریافت وام فرزند آوری

۶_ ارائه فتوکپی کارت ملی و شناسنامه پد و مادر نوزاد

۷_ ارائه فتوکپی تمامی صفحات شناسنامه فرزند تازه متولد شده

۸_ ارائه فتوکپی کارت ملی و شناسنامه ضامن

۹_ ارائه یک فقره سفته

۱٠_ سایت ثبت نام فرزند آوری ۱۴۰۱

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سعی دارد با توجه به شرایط متقاضیان، انجام روند اخذ وام نوزادان ۱۴۰۱، هرچه بیشتر تسهیل و تسریع نماید. به همین دلیل، بستری مجازی، به عنوان سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزند، به نشانی اینترنتی ve.cbi.ir، برای تسهیل انجام فرآیند ثبت نام متقاضیان، برای دریافت این وام، راه اندازی شده است.

افرادی که قصد دریافت وام تعمیرات مسکن را دارند، می توانند از طریق سامانه درخواست تسهیلات بانک مسکن، به صورت غیر حضوری، اقدام نمایند.

کاربران برای ورود به سایت ثبت نام وام فرزند آوری باید به آدرس ve.cbi.ir مراجعه کنند.

سامانه اعتراض متقاضیان دریافت تسهیلات وام فرزندآوری

متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه ثبت و رسیدگی به شکایات بانک مرکزی به آدرس https://crm.cbi.ir/ و با انتخاب گزینه «ثبت درخواست» و تکمیل موارد درخواستی شامل: استان، شهرستان، موضوع،‌ کد ملی، تاریخ تولد، نوع مشتری، شماره تماس، آدرس پستی و … نسبت به درج شکایت خود اقدام کنند.

ضروری است به منظور رسیدگی سریعتر به شکایات، در فیلد موضوع، گزینه «شکایت»، در فیلد نوع درخواست گزینه «مربوط به سایر بانک ها» و در فیلد نام و کد بانک، بانک مورد شکایت را انتخاب کنند.

سهیلا حسن وند|

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید