پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-02
کد خبر: 33524 |
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۴ |
ارسال به دوستان
پ

آیا می توان تخفیف بیمه شخص ثالث را به دیگری انتقال داد؟+ تبصره ها

در قانون بیمه شخص ثالث سال ۱۴۰۱ امکان انتقال تخفیف در زمان فروش خودرو وجود ندارد. به این معنا که دیگر داشتن تخفیف بیمه شخص ثالث در زمان فروش خودرو امتیاز نیست و هیچ تخفیفی به خریدار منتقل نمی‌شود.

سهیلا حسن وند| اقتصادسنج؛ در قانون بیمه شخص ثالث سال ۱۴۰۱ امکان انتقال تخفیف در زمان فروش خودرو وجود ندارد. به این معنا که دیگر داشتن تخفیف بیمه شخص ثالث در زمان فروش خودرو امتیاز نیست و هیچ تخفیفی به خریدار منتقل نمی‌شود.

بیمه نامه شخص ثالث چیست؟ 

بیمه نامه شخص ثالث درواقع قراردادی است بین شرکت بیمه و خریدار برای جبران خسارات جانی و مالی وارد شده به اشخاص ثالث. یعنی در این قرارداد مالک وسیله نقلیه، شخص اول یا بیمه‌گزار است. شرکت بیمه، شخص ثانی یا بیمه‌گر است که متعهد می‌شود در مقابل دریافت مبلغ حق بیمه شخص ثالث هزینه‌های حادثه را طبق قرارداد جبران کند.

منظور از شخص سوم یا ثالث در بیمه شخص ثالث، تمام افرادی هستند که در حادثه مرتبط با خودرو، زیان جانی یا مالی دیده‌اند و تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرند. البته بیمه شخص ثالث یک پوشش هم برای خسارت‌های جانی راننده مقصر حادثه دارد که به آن بیمه حوادث راننده گفته می‌شود و همراه بیمه نامه شخص ثالث صادر می‌شود.

قانون جدید انتقال تخفیف بیمه ثالث ۱۴۰۱ 

سوابق تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث به شخص انتقال دهنده تعلق دارد. به هیچ وجه امکان انتقال تخفیف عدم خسارت بیمه ثالث به مالک جدید خودرو(شخص انتقال گیرنده) وجود ندارد.

واحدهای صدور بیمه و سامانه‌های آنلاین خرید بیمه موظف هستند که در هنگام صدور بیمه‌نامه مدارک احراز مالکیت خودرو را رویت نمایند. این مدارک احراز هویت خودرو شامل کارت خودرو و برگه سبز هستند.

در صورت تغییر پلاک خودرو، باید تخفیفات بیمه‌نامه شخص ثالث برای انتقال گیرنده حذف شود.

هنگام تمدید بیمه شخص ثالث استعلام بیمه از سنهاب و درج اطلاعات براساس آن ضروری است. این امر در زمان انتقال تخفیفات عدم خسارت بیمه‌نامه اول به بیمه نامه دوم نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث مخصوصا برای کسانی‌که با رانندگی خوب و محتاطانه تا جای ممکن قوانین راهنمایی و رانندگی رعایت کرده‌اند مهم است. این اهمیت، همچنین، برای افرادی که هنگام تصادف و در شرایطی که مقصر بوده‌اند هزینه خسارت را شخصا بر عهده گرفته‌اند؛ موقع فروش خودرو پر رنگ‌تر می‌شود.

به همین دلیل این پرسش که «چگونه تخفیف بیمه شخص ثالث را انتقال دهم؟» همیشه یکی از دغدغه‌های مالکان خودرو محسوب می‌شود. سوالاتی که با تغییر قوانین بیمه‌ای مرتبط با خرید و تمدید بیمه شخص ثالث در هر سال، مرتب بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

تبصره‌های قانون انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱

هر آیین نامه یا قانونی که طراحی و اجرا می‌شود دارای برخی از تبصره‌ها و مفاد است. تبصره‌های انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث به شرح زیر است:

اگر فروشنده، پلاک ماشین را به نام خود تغییر دهد تمام تخفیف‌های عدم خسارت بیمه ثالث حذف خواهد شد.

سوابق عدم خسارت بیمه شخص ثالث را نمیتوان به خریدار خودرو انتقال داد و با این کار برخورد قانونی خواهد شد.

انتقال تخفیفات عدم خسارت انواع خودرو به وسیله نقلیه دیگر دارای همان نوع کاربری فراهم شده است. در چنین شرایطی مالک خودرو می‌تواند خود شخص انتقال دهنده، همسر، والدین و فرزندان وی باشد.

صدورالحاقیه انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث قبل و بعد از انتقال بیمه به خودرو جدید امکان پذیر است.

گرفتن حق بیمه مدت زمان باقی‌ مانده از بیمه ثالث برای انتقال تخفیفات بیمه ثالث قانونی نیست.

انتقال تخفیف‌های بیمه ثالث بدون هزینه و پرداخت حق بیمه بیشتر امکان پذیر است.

در صورت انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به خودروی جدید و بالعکس، حق بیمه از بیمه‌گزار دریافت نخواهد شد.

اگر شخصی مالک دو خودرو باشد، امکان انتقال تخفیف بیمه ثالث از خودرویی به خودروی دیگر برای او وجود ندارد.

همه تخفیفات عدم خسارت بیمه شخص ثالث به صورت کامل بر روی یک بیمه‌ نامه انتقال پیدا می‌کند.

بیمه شخص ثالث

انتقال بیمه شخص ثالث و اهمیت آن برای مالکان خودرو

بیمه شخص ثالث، برخلاف بیمه بدنه برای همه خودروهای سبک، نیمه‌سنگین و سنگین اجباری است. شخص ثالث به کسی اطلاق می‌شود که خسارت جانی یا مالی به او وارد شده؛ در حقیقت شخص اول «راننده مقصر»، شخص دوم «بیمه» و شخص ثالث، «فرد خسارت‌دیده» است.

شرایط انتقال تخفیفات عدم خسارت 

طبق قانون‌های جدید انتقال تخفیف بیمه ‌شخص ثالث، همه مالکان وسایل نقلیه می‌توانند تخفیف‌ بیمه ثالث خود را قبل از انقضای اعتبار بیمه‌نامه فقط به وسیله نقلیه خود یا افراد درجه اول خانواده خود (فقط پدر، مادر و فرزندان) منتقل کنند؛ در این شرایط، تخفیفات با کسر کردن مدت باقیمانده از اعتبار بیمه وسیله نقلیه اول به جایگزین انتقال می‌یابد. در سررسید، بیمه‎‌نامه شخص ثالث با توجه به سوابق بیمه‌گذار جدید محاسبه خواهد شد.

سقف پوشش‌های بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱

بیمه شخص ثالث یک قرارداد دو طرفه بین بیمه‌گر و بیمه‌گزار است که شرکت بیمه با دریافت حق بیمه از سوی بیمه‌گزار موظف به پرداخت خسارت تا سقف مشخص شده است. این بیمه نامه دو نوع پوشش مالی و جانی را جزو تعهدات خود طراحی کرده است که با توجه به مبلغ دیه مشخص شده در ابتدای هر سال، سقف تعهدات را مشخص می‌کند. همانطور که می‌دانید اگر به اموال اشخاص ثالث خسارتی وارد کنید باید هزینه‌ها را به طور کامل پرداخت کرد. سقف تعهدات مالی در بیمه شخص ثالث می‌تواند ریسک بار سنگین جبران هزینه‌های به وجود آمده در حادثه رانندگی را به بیمه‌گر منتقل کند.

سقف تعهدات پوشش مالی سال ۱۴۰۱ در بیمه ثالث مبلغی معادل ۴۰۰ میلیون تومان است که برخی از شرکت‌های بیمه‌ای آن را ارائه خواهند کرد. همچنین حداقل پوشش مالی هم برای بیمه شخص ثالث برابر با ۲.۵ درصد در ماه‌های حرام تعیین می‌شود که معادل مبلغ ۲۰ میلیون تومان است. بیمه‌گزار می‌تواند با پرداخت حق بیمه بیشتر، سقف تعهدات بیمه نامه خود را افزایش دهد.

مدارک انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث

در اولین قدم، مراجعه به نمایندگی صدور بیمه‌نامه شخص ثالث قبلی یا شعبه مرکزی شرکت بیمه مربوطه ضروری است. فهرست مدارک لازم برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث شامل موارد زیر است:

بیمه‌نامه خودروی جدید

کپی کارت خودروی قدیم

کپی بیمه شخص ثالث خودروی قدیم

اصل کارت خودروی خودروی جدید

کپی کارت خودروی جدید

اگر خودرویتان اسقاطی است، اصل و کپی برگه گواهی اسقاط نیز ضرورت دارد.

شرکت بیمه قبلی، طی یک الحاقیه تخفیفات بیمه‌نامه قبلی را حذف می‌کند. این شرکت مبلغ مابه التفاوت بیمه‌نامه قبلی شما را دریافت کرده و اصل الحاقیه تخفیفات مهر شده را به شما تحویل می‌دهد.در قدم بعدی، شما باید به شرکت بیمه خودروی جدیدتان مراجعه کرده و تخفیفات را به بیمه شخص ثالث خودروی جدید خود (همانند آنچه در بندهای قبلی مقاله گفتیم)، منتقل نمایید.

بهترین بیمه شخص ثالث را چگونه بخریم؟

شرکت‌های بیمه‌گر قیمت‌های تقریبا یکسانی برای بیمه شخص ثالث ارائه می‌کنند اما قیمت، به تنهایی نمی تواند عامل تعیین کننده در خرید بهترین بیمه شخص ثالث باشد، در انتخاب و خرید بیمه شخص ثالث باید عوامل مختلفی نظیر توانگری شرکت بیمه‌گر، میزان پوشش مالی ارائه شده،کیفیت پرداخت خسارت، تعداد شعب پرداخت خسارت، سهم از بازار و… مدنظر قرار گیرند. با مراجعه به سایت https://bimeh.com/ می توانید به استعلام بیمه شخص ثالث خود پرداخته و با توجه به عوامل مذکور که در ارتباط با شرکت‌های بیمه‌گر هستند، بهترین بیمه شخص ثالث را انتخاب و پروسه خرید یا انتقال بیمه شخص ثالث خود را پیش ببرید.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید