یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-05
کد خبر: 37549 |
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵ |
ارسال به دوستان
پ

آنچه باید درباره بیمه زایمان بدانید

با توجه به افزایش هزینه‌ های زایمان به صورت زایمان طبیعی یا سزارین که در تهران و سایر شهرها انجام می شود، داشتن بیمه زایمان که جبران کننده هزینه‌ های زایمان باشد از اهمیت زیادی برخوردار بوده، یافتن بهترین بیمه تکمیلی برای زایمان امری ضروری خواهد بود؛ از سوی دیگر با توجه به گرایش انسان‌ ها به تشکیل خانواده و فرزندآوری؛ در کنار افزایش هزینه‌ های آن وجود برنامه ریزی و کنترل هزینه‌ ها پر رنگ‌ تر شده که از این منظر نیز یافتن شرایط بیمه تکمیلی برای زایمان اقدامی هوشمندانه و ضروری تلقی خواهد شد.

اقتصادسنج| اکوپدیا؛ با توجه به افزایش هزینه‌ های زایمان به صورت زایمان طبیعی یا سزارین که در تهران و سایر شهرها انجام می شود، داشتن بیمه زایمان که جبران کننده هزینه‌ های زایمان باشد از اهمیت زیادی برخوردار بوده و یافتن بهترین بیمه تکمیلی برای زایمان امری ضروری خواهد بود؛ از سوی دیگر با توجه به گرایش انسان‌ ها به تشکیل خانواده و فرزندآوری در کنار افزایش هزینه‌ های آن، وجود برنامه ریزی و کنترل هزینه‌ ها پر رنگ‌ تر شده که از این منظر نیز یافتن شرایط بیمه تکمیلی برای زایمان اقدامی هوشمندانه و ضروری تلقی خواهد شد.

بیمه زایمان چیست؟

یکی از مهم‌ ترین پوشش‌ ها در بیمه تکمیلی گروهی و یا انفرادی پوشش زایمان است؛ با کمک پوشش زایمان در بیمه درمان تکمیلی، شخص می‌ تواند بخش عمده‌ای از هزینه‌ های بیمارستانی مربوط به زایمان و حتی هزینه‌ های بدو تولد نوزاد را از سقف پوشش زایمان مادر پرداخت کند.

بیمه‌ زایمان به چه کسانی تعلق می گیرد؟

تمامی افرادی که باردار نیستند می توانند از پوشش های بیمه تکمیلی استفاده کنند. هیج فرد بارداری نمی تواند بعد از بارداری بیمه تکمیلی خریداری کرده و از پوشش های این بیمه نامه استفاده کند. دلیل آن، دوره انتظاریست که برای بهره مندی از پوشش زایمان بیمه تکمیلی در نظر گرفته شده است. دوره انتظار پوشش زایمان در بیمه تکمیلی معمولا بین ۹ تا ۱۲ ماه است، اگر در حین بارداری ، بیمه تکمیلی درمان ثبت نام کنید بیمه هیچ تعهدی را نسبت به پرداخت خسارت این پوشش‌ ها نخواهد داشت؛ و همچنین در بسیاری از شرکت های بیمه در طرح های خانواده هزینه های مربوط به بارداری نیز مشمول مدت دوره انتظار فوق خواهند شد.

انواع پوشش‌ های بیمه تکمیلی زایمان

۱_ پرداخت هزینه‌ های مربوط به زایمان سزارین و طبیعی در بیمارستان‌ های خصوصی و دولتی

۲_ پرداخت هزینه‌ های آزمایشگاه و سونوگرافی

۳_ پرداخت هزینه‌ های ناباروری و نازایی به روش IVF

شرکت‌ های بیمه‌ گر طرح‌ های مختلف بیمه تکمیلی را به شما معرفی می‌کنند، شما باید برآوردی کلی از هزینه‌ ها انجام دهید و در نهایت مناسب‌ ترین پوشش را بر اساس شرایطتان انتخاب کنید؛ در این‌ صورت خیالتان بابت هزینه‌ های سنگین تا حدود زیادی راحت می‌ شود و مطمئن هستید که شرکت بیمه بخش قابل‌ توجهی از مبالغ را می‌ پردازد.

بیمه زایمان

ویژگی های بهترین بیمه تکمیلی زنان باردار

۱_ ارائه‌ی بالاترین سقف تعهدات در پوشش‌ های مربوط به بارداری و زایمان

۲_ دریافت کمترین حق‌ بیمه برای خرید بیمه‌ نامه و فعال‌ سازی پوشش زایمان

۳_ ارائه‌ی بالاترین سقف تعهدات برای خدمات پاراکلینیکی

۴_ همکاری مستقیم شرکت بیمه با تعداد زیادی از بیمارستان‌ های معتبر خصوصی و دولتی

۵_ در نظر گرفتن کمترین سهم فرانشیز (سهم بیمه‌ گذار در پرداخت خسارت)

شرایط استفاده از بیمه تکمیلی برای زایمان

مهم‌ ترین شرط استفاده از بیمه تکمیلی گذشتن دوره انتظار است؛ در بیشتر طرح‌ های بیمه دوره انتظار بیمه زایمان ۹ ماه است. یعنی برای این که شما از این پوشش استفاده کنید نباید در زمان خرید بیمه تکمیلی باردار باشید و بعد از حاملگی امکان خرید بیمه تکمیلی برای استفاده از پوشش زایمان وجود ندارد. البته در بیمه‌ های تکمیلی که به صورت سازمانی فروخته می‌ شوند و افراد تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی در آن قرارداد بیشتر از ۱۰۰۰ نفر است معمولا  محدودیتی برای بیمه تکمیلی در حین بارداری وجود ندارد.

میزان پوشش زایمان در بیمه تکمیلی چقدر است؟

هر کدام از طرح‌ های بیمه تکمیلی، سقف تعهدات و حق بیمه متفاوتی دارند. سقف پوشش زایمان نیز در طرح‌ های مختلف بیمه تکمیلی متفاوت بوده و از حداقل ۱ میلیون تومان تا حداکثر ۲۰ میلیون تومان متغیر است.

مثلا اگر سقف پوشش زایمان در بیمه تکمیلی شما ۵ میلیون تومان باشد؛ به این معنی است که شما تا سقف ۵ میلیون تومان از هزینه‌ های مربوط به زایمان خود را می‌توانید از بیمه دریافت کنید. البته پرداخت درصدی از هزینه‌ ها به عهده شماست.

پس در زمان خرید بیمه تکمیلی، حتما به سقف پوشش زایمان آن دقت کنید تا در زمان استفاده از بیمه و دریافت خسارت با مشکلی مواجه نشوید.

مراکز طرف قرارداد بیمه تکمیلی برای زایمان

شرکت‌ های بیمه گر برای کنترل هزینه‌ های خود، همچنین کاهش بروکراسی‌ های اداری در خصوص بیمه تکمیلی با مراکز درمانی متعددی در سطح کشور قرارداد منعقد کرده تا بیمه شدگان با دریافت معرفی نامه نسبت به دریافت خدمات درمانی در آن مراکز اقدام نمایند، بدیهی است در این صورت بیمه شده تا سقف تعهدات بیمه تکمیلی خود می تواند بدون پرداخت هزینه‌ ای از خدمات درمانی استفاده نماید.

در صورتی که بیمه شده به مراکز غیر طرف قرارداد نیز مراجعه نمایند، پس از پرداخت مبالغ مربوط به زایمان می توانند نسبت به تکمیل مدارک خسارت بیمه تکمیلی خود برای پوشش زایمان اقدام نموده و ضمن ارائه مدارک، هزینه‌ های خود را از بیمه گر بازیافت کند.

دوره انتظار بیمه تکمیلی زنان باردار چقدر است؟

دوره انتظار برای فعال شدن پوشش زایمان معمولا بین نُه تا دوازده ماه است؛ اما در مورد بیمه‌ نامه‌ های گروهی درمان تکمیلی باید بدانیم که تعداد بیمه‌ شدگان با دوره‌ی انتظار رابطه‌ی عکس دارد. یعنی هرچه تعداد افراد بیمه‌ شده در گروه‌های بیمه‌ای بیشتر باشد، دوره‌ی انتظار کوتاه‌ تر است.

به ‌عنوان نمونه ممکن است یک شرکت بیمه، دوره‌ی انتظار پوشش زایمان برای گروه‌های بین پنجاه تا پانصد نفر را نُه ماه تعیین کرده باشد؛ اما دوره‌ی انتظار برای گروه‌ های هزار نفر به بالا را حذف کرده باشد، چرا که نفع شرکت‌ های بیمه در آن است که تعداد اعضای گروه بیشتر باشد تا ریسک وقوع حادثه بین تعداد بیشتری از افراد تقسیم شود و احتمال پرداخت خسارت کاهش یابد.

زمان پرداخت هزینه های زایمان در بیمه تکمیلی 

بر اساس شرایط عمومی در قرارداد بیمه تکمیلی هر بیمه شده، بیمه گر موظف است حداکثر تا ۳۰ روز کاری پس از تکمیل مدارک توسط بیمه شده، هزینه‌ های قابل پرداخت را تا سقف تعهدات به حساب وی پرداخت کند.

جبران هزینه‌ های دوران بارداری 

هزینه زایمان در بیمه تکمیلی صرفاً مربوط به زمان تولد فرزند است؛ اما در طی دوران بارداری هزینه های زیادی توسط خانواده برای کنترل سلامتی مادر و جنین انجام می شود که بخش زیادی از آن در بیمه تکمیلی قابل پرداخت است، بیمه شده در زمان بارداری، بیمه تکمیلی خریداری کند می تواند از پوشش های بیمه ای به غیر از پوشش زایمان استفاده کند.

برخی از خدمات بیمه‌ای قابل استفاده در دوران بارداری: 

_ سونوگرافی

_ ماموگرافی

_ آزمایش خون

_ آزمایش ادرار

_ ویزیت پزشک

_ دارو بابت موارد درمانی

چند نکته در مورد خرید بیمه زایمان

بیشتر شرکت‌ های بیمه برای سن بیمه‌ گذار سقف تعیین کرده‌اند، اگر سن خانمی بالاتر از ۴۰ سال باشد شرکت بیمه از فروش بیمه‌ نامه خودداری می‌ کند.

سقف پوشش بیمه تکمیلی در شرکت‌ های مختلف متفاوت است، بهتر است قبل از خرید بیمه تکمیلی شرایط و خدمات انواع بیمه‌ نامه‌ها را بررسی کنید، در نهایت بیمه درمانی انتخاب کنید که سقف پوشش آن به هزینه‌ ها و معیارهایتان نزدیک باشد.

قبل از خرید بیمه تکمیلی به مواردی مثل خدمات ارائه شده، مراکز درمانی طرف قرارداد و کیفیت خدمات توجه کنید. خدماتی که بیمه تکمیلی ارائه می‌کند باید با مبلغ بیمه‌ نامه هم خوانی داشته باشد.

برای خرید بیمه تکمیلی بعضی شرکت‌ ها، داشتن بیمه پایه لازم است. فرض کنید تا به امروز اصلا بیمه نبوده‌اید و از هیچ کدام از خدمات بیمه‌ ای هم استفاده نکرده‌اید. خیلی از شرکت‌ های بیمه از فروش بیمه تکمیلی برای زایمان به شما معذور هستند؛ اما در عوض برای خرید بیمه‌ نامه بعضی از شرکت‌ ها مثل آسماری نیازی به داشتن بیمه پایه وجود ندارد.

سهیلا حسن وند|

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید