پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-16
کد خبر: 88068 |
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲ |
ارسال به دوستان
پ

۸۹ درصد سرقت های موبایل در این ۳ استان اتفاق می افتد

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی فراجا گفت: ۸۹ درصد سرقت تلفن‌های همراه در سراسر کشور در استان‌های تهران، خراسان رضوی وخوزستان انجام می‌شود.

اقتصادسنج| اکبری معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی فراجا در مصاحبه تلفنی با یکی از برنامه های رادیویی درباره افزایش گوشی قاپی در تهران اظهار کرد: سارقان قاپ زن، شیوه و شگردهای مختلفی دارند و یکی از ارکان وقوع سرقت‌های قاپ زنی از جمله گوشی، غفلت مال باحته است.

وی افزود: سارقان از غفلت مال باخته سوء استفاده و اقدام به قاپیدن تلفن همراه می‌کنند و معمولاً هم به صورت پرسه زنی در کوچه و خیابان و یا تحت پوشش پرسیدن آدرس از افراد این کار را انجام می‌دهند.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی فراجا گفت: کمتر از ۲ درصد از سرقت‌های قاپ زنی همراه با زورگیری در محله‌های خلوت است که سارقان سوژه‌های مورد نظر خود را شناسایی و اقدام به زورگیری می‌کنند.

اکبری با بیان اینکه سرقت‌های تلفن همراه در سه حالت عادی، زورگیری و مسلحانه انجام می‌شود اظهار کرد: سرقت‌های مسلحانه موبایل در حدود یک دهم درصد و سرقت موبایل با روش زورگیری هم کمتر از ۲ درصد است و مابقی سرقت‌ها به شکل قاپیدن انجام می‌شود.

وی افزود: سارقان جیب بر در محیط‌های پرتردد و شلوغ مانند مترو و اتوبوس اقدام به سرقت تلفن همراه می‌کنند. سارقان مسافربر نما اقدام به سوار کردن شهروندان به عنوان مسافر می‌کنند و در محیط‌های خلوت موبایل آنها را می‌دزدند. سارقان کش رو از پیشخوان و گیشه مغازه‌ها سرقت می‌کنند. سارقان داخل خودرو با استفاده از شکستن شیشه خودرو و برخی سارقان هم با ورود به مغازه‌های موبایل فروشی اقدام به سرقت موبایل می‌کنند.

 

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی فراجا در رادیو گفت وگو عنوان کرد: ۸۹ درصد سرقت تلفن‌های همراه در سراسر کشور در استان‌های تهران، خراسان رضوی، خوزستان و غرب استان تهران انجام می‌شود.

اکبری مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری و اعتیاد را از عوامل اصلی افزایش سرقت موبایل برشمرد و اضافه کرد: علاوه بر اینها، افزایش قیمت گوشی تلفن همراه و مهم تر از آن، تجارت پرسود قطعه فروشی گوشی‌های تلفن همراه باعث افزایش سرقت گوشی تلفن همراه شده است.

وی همچنین استفاده غیراصولی از تلفن همراه در معابر را نیز عامل دیگر سرقت موبایل دانست و گفت: ۸۵ درصد سرقت‌های تلفن همراه ناشی از غفلت مال باخته و عدم پایبندی موتورسیکلت سواران به رعایت قوانین و مقررات عبور و مرور در معابر و ضعف قانون در برخورد با سارقان پرتکرار و سابقه دار است.

 

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی فراجا از شناسایی و دستگیری ۳۰۰ گروه سارق تلفن همراه در سراسر کشور اعم از ایرانی و اتباع خارجی طی هفت ماه اخیر خبر داد و عنوان کرد: عمده گوشی‌های مسروقه که ارزش انتقال به خارج از کشور را دارند به افغانستان و پاکستان و عراق منتقل می‌شوند و ارزش این گوشی‌ها از ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است.

این مقام مسئول از عودت ۴ هزار تلفن همراه مسروقه به مالباختگان در سال جاری خبر داد و گفت: ۱۵۰۰ دستگاه موبایل در زمان خروج از مرزهای کشور توسط همکاران پلیس آگاهی و مرزبانی شناسایی و به مالباختگان عودت داده شد.

 

اکبری از هموطنان درخواست کرد تلفن همراه را حتماً از فروشگاه‌های معتبر و مجاز خرید کنند و برای خرید گوشی تلفن همراه هرگز از افراد غیرمجاز و دستفروش و سایت‌های خرید و فروش در بستر اینترنت خریداری نکنند و در هنگام تردد در خیابان‌ها اگر از تلفن همراه استفاده می‌کنند آن را در سمتی بگیرند که امکان قاپیدن آن توسط سارقان وجود نداشته باشد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید