دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-29
کد خبر: 88161 |
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۸ |
ارسال به دوستان
پ

ایرانی ها شادترند یا مردم ترکیه؟/ افکارسنجی ها چه می گویند؟

شاخص جهانی شادکامی در ایران از سال ۲۰۱۳ تاکنون تقریبا ثابت مانده است؛ به تعبیر دیگر شادکامی در ایران یخ زده است.

اقتصادسنج| شاخص جهانی شادکامی در ایران از سال ۲۰۱۳ تاکنون تقریبا ثابت مانده است؛ به تعبیر دیگر شادکامی در ایران یخ زده است.

البته داده های این شاخص جهانی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ شاخص شادکامی در ایران افت کرده است. این درحالی که شادکامی در عراق، ترکمنستان و آذربایجان صعودی بوده است.

در دنیا شاخصی وجود دارد به نام شاخص «شادکامی» که  ۸ متغییر  مهم دارد؛ متغییر «سرانه تولید ناخالص داخلی»، «حمایت اجتماعی»، «بخشیدن»، «ادراک فساد»، «آزادی انتخاب»، «امید زندگی سالم در بدو تولد»، «عواطف مثبت» و «عواطف منفی». برآیند این متغییرها در مورد ایران نشان می‌دهد که در ۱۰ سال اخیر شاخص شادکامی در ایران تکان نخورده است.

مطالعه در مورد شاخص شادکامی را سال‌هاست، موسسه گالوپ، از یک نمونه‌ی حدودا ۱۰۰ هزار نفری از ۱۵۰ کشور جهان انجام می‌دهد.

مطالعات این موسسه در مورد ایران از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ به استثنای سال ۲۰۱۴ وجود دارد. مرور داده‌های این گزارش جهانی نشان می‌دهد که نمرات ایران در شاخص جهانی شادکامی بین ۴ و ۵ در بازه (صفر تا ۱۰) بوده است و از ۵ فراتر نرفته است. در واقع در تمام این ۱۰ سال در محدوده ای باریک تقریبا ثابت مانده است.

داده‌های موجود نشان می‌دهد، شاخص شادکامی ایرانیان در سال ۲۰۱۳، ۴.۶۴۳ شده است و از میان ۱۵۶ کشور مورد بررسی رتبه ایران ۱۱۵ را بدست آورده است. اما در سال ۲۰۱۹ نمره شاخص شادکامی ایران با کاهش ۰.۱۵۹ واحدی، به عدد ۴.۵۴۸ رسید و در میان ۱۵۶ کشور جهان، رتبه ۱۱۷ را بدست آورد. شاخص شادکامی ایرانیان در این سال در بازه مورد بررسی بیشترین افت را به ثبت رساند.

اما در سال ۲۰۲۳ که آخرین گزارش جهانی شادکامی نیز است، نمره شادکامی ایران با ۰.۰۱۲ واحد کاهش نسبت به سال قبل از آن به عدد ۴.۸۷۶ رسید و ایران در میان ۱۳۷ کشور مورد بررسی در این سال به رتبه ۱۰۱ دست یافت.

شادکامی مردم ایران

مقایسه شادکامی ایران با همسایگان

وقتی شاخص ایران را با کشورهای همسایه مقایسه میکنیم می بینیم وضعیت شاخص ایران مشابه همسایگان است. به‌طوری که کشورهای همسایه ایران نیز تقریبا روند یکسانی را از ابتدا تا اکنون طی کرده‌اند. به استثنای کشور افغانستان که از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ با کاهش شدید نمره شادکامی مواجه بوده است. نمودار زیر، وضعیت شاخص شادکامی را در میان کشورهای همسایه نشان می‌دهد.

در سال ۲۰۲۳، شاخص شادکامی برای کشورهای ارمنستان (۵.۳۴۲)، عراق (۴.۹۴۱) و ایران (۴.۸۷۶) به ثبت رسیده است و وضعیت سه کشور ترکیه (۴.۶۱۴)، پاکستان (۴.۵۵) و افغانستان (۱.۸۵۹) نسبت به ایران بدتر است.

داده‌های موجود نشان می‌دهد؛ در میان ۱۴ کشور منطقه، امارات متحده عربی با نمره شادکامی ۶.۵۷۱ در رتبه اول کشورهای منطقه قرار دارد. ایران نیز با نمره ۴.۸۷۶ در رتبه ششم این گروه قرار گرفته است. در این دسته‌بندی، از ۱۴ کشور مورد بررسی، تنها سه کشور امارات متحده عربی (۶.۵۷۱)، عربستان (۶.۴۶۳) و بحرین (۶.۱۷۳)، نمرات بین ۶ و ۷ دارند. نمرات شادکامی مابقی کشورها به جز لبنان و افغانستان بین ۴ و ۵ قرار گرفته است.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید